In winkels plassen

Afgelopen donderdag ging ik met Max en Eva boodschappen doen. Ik waagde het erop en deed Eva geen luier aan. Moest ze in de AH plassen, dus ik helemaal naar een kassiere en vragen waar de wc was. Die was in het magazijn. Ze komt die WC binnen en zegt meteen: ‘Ik hoef niet te plassen’. Dus ik zeg: ‘Ok, weet je dat zeker? Niet in je broek doen dan he?’ Een minuut later staan we bij de taart en ze zegt: ‘Ooooo, daar gaat mijn plas!’ en ja hoor…ze plast in haar broek. Met een jurkje aan, dus het liep zo in gootjes weg achter de taartcounter! Iedereen zag het. Gelukkig reageerden de mensen gewoon aardig, zo van: ‘Oh, ongelukje!’ Eva stond er ongelukkig bij te kijken, helemaal met natte slippers. In de AH kwamen ze met een enorm schrobapparaat aanzetten en het plasje was zo weg. Maar goed, ik vind het niet erg dat het gebeurd is, maar ik vind het minder tof als ze daar volgende keer weer plast. Dan denken ze ook: doe een luier aan. Toch? Hoe lossen jullie dit op? Je moet toch een keer de gok wagen? Maar Eva heeft al vaker in een winkel geplast en ze kunnen beter meteen de schrobber klaarzetten als zij komt!

Ze plaste ook 2x expres in de tuin. Eén keer in haar broek en 1x gewoon op de stenen toen ze even geen broekje aan had. Ik ben niet boos geworden, maar zei wel dat ik het minder vond en dat ze op het potje moet plassen. Zelfde met poepen. Laatste keren keurig op de pot (‘Mama, kijk, net een frikandelletje!’ en daarna gewoon weer vrolijk in haar luier! Ik vind het soms best raar dat ze het de ene keer (meestal) prima doet en daarna weer helemaal niet?

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Oooow wat vervelend zeg! Joey heeft het ook een keer gehad in de intertoys. Het was heel rustig in de winkel, dus niemand heeft het gezien. Ik heb het ook niet gezegd, maar zelf met luierdoekjes opgeruimd… Joey met zijn natte broek op een plasticktasje in de buggy gezet en snel naar een steegje gelopen om hem een nieuwe boxershort aan te doen (die had ik toevallig net gekocht. Een beetje gewassen met luierdoekjes, en zijn voetjes en crocs (blij dat hij juist die aan wou hebben) onder de sproeier van zo’n soort fontijn gehouden die op het marktplein uit de grond komt…

Ik doe hem nu nooit een luier meer om, maar of het toeval is of niet, hij heeft nog niet weer ergens moeten plassen. Wel een keertje poepen, maar toen was ik al van plan om vanaf de stad naar huis te gaan. Ik zei dat hij het maar even op moest houden (we moesten nog 20 minuten in de bus) en dat was goed. Eenmaal thuis was ik tot overmaat van ramp mijn sleutel kwijt! Arm kind heeft nog een kwartier moeten drentelen met samengeknepen billetjes voor ik het huis in kon!

Tja het is en blijft lastig met die zindelijkheid! Ik wou wat dat betreft dat we alvast een half jaar verder waren… Het geeft mij nog regelmatig de zenuwen hoor, want al mogen ze in winkels best naar een wc, dan nog is die er niet altijd snel genoeg! Ik heb nu gewoon een reservesetje kleding onderin de buggy en altijd een pak luierdoekjes!

Groetjes Anouk

De onze had er ook wel eens een handje van om te zeggen: ik hoef niet meer! Bij hem bleek het dat hij zich niet op z’n gemak voelde om op zo’n vreemde plek te moeten plassen. Wij zeiden dan: als je echt niet wilt, dan doen we je even een luier om want het zou zo jammer zijn als je straks per ongeluk een plasje doet en je schoentjes nat worden, dat loopt niet prettig.
De ene keer durfde hij echt niet en wilde hij de luier om, de andere keer ging hij dan toch nog maar even plassen en was het probleem voorbij Misschien werkt dit bij Eva ook?

Jep, ook Seth is ‘bang’ voor vreemde wc’s. Dat is nu al een stuk minder, maar was erger. Ik laat dan zien dat hij niet bang hoeft te zijn, ga er zelf even op zitten en zet hem er dan ook even op. Hij hoefde niet iets te doen, maar wel even erop zitten, zo wint hij (en Eva hopelijk ook) vertrouwen dat het wel kan.

Liefs, Anne

Hier ook wel gehad dat ze niet zo goed op andere wc’s durfde. Als ik een luier bij had deed ik ook, net als freubeltje een luier aan.
Had ik die niet bij, heb ik het ook wel eens gedaan, dat ik zelf van achteren op de wc ging zitten, en dan haar ervoor. Samen durfde ze wel

Met poepen doen we het nu nog steeds zo (dat doet ze nog steeds niet op de wc ), als ze een keer geplast heeft en ze komt na 5 minuten dat ze weer moet en het lukt niet, dan gaat de luier aan, en zit ie binnen 10 minuten vol. Ze voelt het dus blijkbaar wel…

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Ik heb eigenlijk het “probleem” dat beide heren het leuk vinden om in een winkel te moeten plassen. Als ze eenmaal weten dat ze ergens kunnen plassen willen ze dat daar elke keer doen. Ze weten dan dat er een wc is en willen dan ook op die wc plassen. De oudste heeft het gelukkig een stuk minder, maar hij heeft het in het begin wel gehad. De jongste vindt het nu reuze interessant. Ze hebben het nog nooit ergens “laten lopen” .
Ik laat ze altijd voordat we ergens naar toe gaan even plassen en heb voor de jongste altijd een extra setje ondergoed, een broekje, luierdoekjes en zo’n luierzakje bij waar ik de natte onderbroek eventueel in kan doen.

Loopt ze de hele dag zonder luier, of zijn het momenten dat ze geen luier aan heeft?

Als ze momenten zonder luier is en niet de hele dag, is het misschien een idee altijd haar luier weg te laten. Want zo te lezen merkt ze heel goed wanneer ze een plas moet doen. Wellicht te verwarrend, ene keer wel een luier en de andere keer niet.

Dat ze in de winkel zei dat ze moest plassen, maar vervolgens niet ging toen jullie bij de wc waren lijkt erop dat ze niet durft op een vreemde wc. Maar ze gaf het wel keurig aan, dus ze heeft wel door dat ze moet plassen.

Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken dat ze in de winkel geplast heeft, dat hoort er allemaal bij. En hoe lastig ook, zullen ze het wel gewent zijn. Als wij naar de winkel gaan dan laat ik Tim thuis voor die tijd altijd nog even plassen. Alleen niet als hij net geweest is uiteraard. Bij Tim is het tot nu toe 2 keer voorgekomen dat hij in de supermarkt moest plassen en gelukkig mocht dit en ging hij gewoon. Hij is nooit bang geweest voor vreemde wc’s, maar je hoort vaker dat kindjes dit wel zijn.

Misschien volgende keer als ze bij de winkel zegt dat ze naar de wc moet en als jullie er eenmaal zijn en ze zegt weer ik hoef niet. Dat je zonder dwang uiteraard zegt probeer toch maar even te zitten kijken of er een plasje aankomt. Niet te veel dwingen, eens komt het vanzelf dat ze wel durft in de winkel.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Groetjes,
Sandra

Ja, het is inderdaad verwarrend denk ik. Thuis heeft ze meestal geen luier, maar als we weggaan wel (meestal dan). En dan snapt ze het misschien niet meer? Mijn zus zei: ‘Ik vind het vies om kinderen op een supermarkt wc te laten zitten’, maar als ze moeten moeten ze toch? Je wast daarna toch gewoon de handjes? Maar ze vindt het ook vies als haar kinderen moeten poepen op school? Tja. Ik laat Eva lekker gewoon poepen als ze moet hoor! Gisteren heeft ze nog in het park in de struikjes geplast. Ze wilde eigenlijk per sé in het zicht, hahaha, maar ik gaf toch aan dat het beter was om je een beetje te verschuilen. Maar meer ook omdat ze in haar billetjes liep en ik toch hoopte dat er geen vieze mensen zouden zijn. Ik heb liever niet dat ze zo in een park loopt. Ja toch! Ze heeft wel 5x gezegd dat ze in de struikjes had geplast en hoe leuk dat was!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik denk idd dat het te verwarrend voor haar is. En als ze het zo keurig aangeeft, gewoon lekker zonder luier weggaan. Het is een hele stap, want ik weet nog hoe zenuwachtig ik was dat ik boodschappen ging doen met Tim. Wij hebben toen we de luier weglieten dit meteen overal gedaan. Maar ja had altijd wel zoiets van pff ik hoop maar niet dat hij straks moet plassen. Maar goed dat is alleen in het begin, je wordt er vanzelf relaxer in. En zoals ik al zei in mijn vorige berichtje, gewoon voor het weggaan nog even laten plassen.

Haha grappig is dat he hoe leuk ze het vinden om ergens niet op de wc te plassen. Als wij ergens zijn en er is echt nergens een wc, dan laat ik Tim ook in het gras plassen. Weet ook nog wel hoe blij hij was dat hij in het gras geplast had. We hebben erg vaak moeten horen in het gras mag je ook plassen he !! Gelukkig weet hij inmiddels wel dat het alleen kan als er echt nergens in de buurt een wc is en we nog lang niet thuis zijn.

Groetjes,
Sandra

Groetjes,
Sandra