In slaap huilen overdag

Mijn dochtertje Fréderique (7 weken) heeft overdag moeite om in slaap te vallen. Ze huilt dan (soms 5 minuten, soms wel van het ene flesje naar het andere) heel verschillend dus. Na het flesje van 23.00 uur valt ze gelukkig wel snel in slaap en slaapt dan door tot 07.00 uur (wakker maken !!!) Hierna slaapt ze ook zo weer verder tot 10.30 uur.

Haar schema ziet er als volgt uit.

06.30 - 07.00 uur flesje bij ons op bed
08.00 uur weer slapen (valt niet gelijk in slaap, maar blijft wel rustig)
10.30 - 11.00 uur flesje
ongeveer 12.30 slapen (vaak met huiltje varierend van 5 minuten tot aan volgende fles. Ze heeft wel aangegeven moe te zijn, gapen, wrijven enz.)
14.30 - 15.00 uur flesje
ongeveer 16.30 slapen (zie 12.30)
18.30 - 19.00 uur flesje
ongeveer 20.00 uur slapen (zie 12.30)
22.30 - 23.00 uur flesje (hierna valt ze als een blok in slaap)

Doe ik iets verkeerd of gebeurt dit bij jullie ook ? Ook wil ze vaak niet weer slapen als ik met haar na het flesje op stap ben geweest en ze nog niet toe is aan het volgende flesje. Terwijl ze in de maxicosi / kinderwagen prinsheerlijk lag te slapen.

Graag een reactie.

Groetjes Marleen (trotse mama van Fréderique)

Hoi Marleen,
Welkom bij ikkeben!
Leuk weer een nieuwe moeder.

Jouw kindje is als ik het goed lees elke keer 1 1/2 uur op en gaat dan
weer slapen dit vindt ik best lang.
Anne was op die leeftijd met 3 kwartier al weer moe en ging dan
weer lekker slapen. Verschild per kindje.
Wij wachten ook altijd tot ze ging gapen, oogjes wrijven, jengelen.
En dan was het vaak al te laat, met als gevolg nog poos wakker en
korte slaapjes van 3 kwartier.
Tegenwoordig doen we het zo: Anne is met 1 1 /2 uur weer moe. Ze is nu
22 week oud.
Ze heeft dan hele rode wangen en dat zegt genoeg.
We wachten niet meer op het gaapje e.d.
Dit moet je nl. voor zijn.
Dus als Anne om half 6 wakker wordt smorgens gaat ze om 7 uur weer
slapen.
We kijken dus echt naar de klok. Dit werkt heel goed.
Een enkele keer wrijft ze in haar oogjes.
Ze slaapt nu vaak 2 a 2 1/2 uur per keer.

Als je met je kindje hebt gewandeld en ze is in slaap gevallen dan
zou je haar nog even kunnen laten liggen. Deden wij ook altijd.
De kinderwagen stond in de bijkeuken.
Mocht je kindje wakker zijn bij thuiskomst dan kan je haar nog
een poos in de box leggen te spelen (je kindje heeft dan eerst weer even genoeg slaap gehad) en bij moeheid op bed doen.
Nog een slaapje voor het volgende flesje.
Dan kan het zijn dat ze wat later de fles krijgt dan de 4 uur.
Is niet erg. Als ze maar 5 flesjes op een dag krijgt.

Laat je nog wat horen!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 22 week

Hoi,

Heb even in het babyboek van mijn dochter gekeken en daarin staat dat ze nooit langer dan een uur op was op die leeftijd. Dus eens met Elke vind het wel erg lang hoor ± 1,5 uur tussen de slaapjes.
Dus ik denk dat ze tegen de tijd dat je er naar bed doet ze over haar slaap heen begint te raken. Huil baby’s hebben dat ook. niet dat ik zeg dat ze een huibaby is. Maar als ze over de slaap heen zijn dan zijn ze eigenlijk nog zo moe dat ze alleen maar kunnen huilen en “morren”( noem ik het maar).
Maar ik zou haar ook wat korter op houden.
Ook als ze sliep in de wandelwagen of maxicosi dan lieten we haar daar gewoon in liggen.

Groetjes

lon106

hoi mama van frederique,
Grappig, onze dochter heeft precies hetzelfde schema, slaapt ook overdag minder en in de nacht heel veel. onze dochter ( Jael) is nu 11 weken.
huilt jullie dochter sowieso veel? ik herken je verhaal namelijk helemaal. jael heeft de eerste 8 weken bijna alleen maar gehuild overdag, ontroostbaar, en kon ook niet inslaap komen. weet niet of dat bij jullie hetzelfde is?
wij zijn na een aantal weken bij een osteopaat terecht gekomen en dat heeft voor ons heel erg geholpen, jael is veeel rustiger en slaapt beter.
ik droeg jael in een draagzak ( zo’n hele lange doek) dan sliep ze iig… sliep ook niet in de wadelwagen/ maxi cosi.
groeten Anoek

hoi frederique,

allereerst welkom op de site!

Lieke had precies hetzelfde als bij jou kindje. Ook huilen als ze op bed ging terwijl ze wel moe was.
Ook van ene flesje naar andere en na 23.00 sliep ze als ene roos. Wij liepen met haar rond te sjouwen en werd ze alleen maar onrustiger van en wij ook.
Toen begonnen met inbakeren en regelmaat te brengen.
Echt geweldig geholpen!!! Hebben we maar 4 weken gedaan en hebben een ander kind.
Nu slaapt ze overal en huilt nooit alleen als ze moe wordt en we brengen haar naar bed en het is oke! Echt een slaapkop eworden.
Kan ook zijn dat je kindje ook erg prikkelbaar is. Was lieke ook heel erg. Alle nieuwe indrukken moest ze verwerken en was het dus huilen.
Sinds we de regelmaat erin hebben gaat het echt beter en ze weet ook waar ze aan toe is. gapen/oogjes wrijven is lekker naar bed en eventjes in slaap huilen mag.( wat ze eigenlijk nooit meer doet)

misschien kun je hier wat mee.

groetjes Gytha

Op zich huilt ze niet zoveel hoor !!! Als ze tussen de flesjes door huilt is dit wel met tussenpozen van circa een half uur. Ze is dan gewoon heel onrustig. Ik heb haar net om 15.00 uur de fles gegeven en om 16.00 uur lag ze weer op bed. Tot 16.15 eventjes gehuild. Daarna lekker in slaap gevallen. Alleen nu lag ze om 17.15 weer even te huilen (15 minuutjes) ik heb haar laten huilen en ze sliep ook gewoon weer verder. Misschien moet ze meer voeding hebben ?? Ik denk het toch niet ze krijgt nu 5 150 cc en weegt ongeveer 5 kilo (denk ik !!!). Een huilbaby is het niet, dan moet ze toch veel en veel meer huilen ???

Marleen (trotse mama van Fréderique)

een huilbaby huilt meer dan 3 uur per dag, dan wordt er over een huilbaby gesproken.
Lieke was ook geen huilbaby maar ook erg onrustig.

groetjes Gytha

Hoi Marleen,

Met onrustig zijn bedoel je met hoofdje draaien van links naar rechts?
Dan zijn babytjes inderdaad moe.
Als je je kindje op bed legt met een uur en ze jeuzelt nog een kwartier
is dit niet erg hoor.
Dit doet Anne ook soms.
Wij slapen ook niet meteen toch?!
Als Frederique met een uur weer wakker is dan zou je snel de speen
in kunnen doen dan slaapt ze zo nog een uur of langer verder.
Of is het geen spenen kind?

Een huilbaby huilt inderdaad zoals Gytha zegt langer dan 3 uur per dag.

Je zou de voeding natuurlijk ook wat kunnen ophogen naar 180cc.
Hoef je niet op het cb te vragen, gewoon op je gevoel doen.
Zeiden ze laatst tegen mij, als je denkt dat Anne meer op kan dan
hoog je de flesjes op.
Anne ging toen van 180cc naar 210cc.
Gaat hardstikke goed.

Had je Frederique nu voor het gapen, oogjes wrijven, jengelen op bed
gedaan?
Als ze deze dingen nog doet dan zou je het kunnen proberen door haar
met 3 kwartier op bed te doen.
Slaapt ze ook sneller denk ik.

Laat je nog wat horen hoe het gaat!

Groetjes Heleen.

Wij hebben inmiddels de voeding verhoogd. Gisteravond heeft ze om 19.00 uur een fles gehad van 165 CC (5 1/2 schepje+ twee schepjes Nutrition). We hebben haar gewogen en wij kwamen uit om en na bij de 6 kilo !!! Wij durfen niet gelijk naar 180 CC te gaan (zijn bang dat ze dan weer begint te spugen). Om 19.45 lag ze op bed en sliep om 20.00 uur. Tot 23.00 uur heeft ze niet echt gehuild, maar wel hoorden wij dat ze af en toe een aantal minuten wakker was (gejeuzel en gekuch), maar hierna viel ze zelf weer in slaap. Vanmorgen (07.30) is ze tijdens de fles op schoot in slaap gevallen, ze lag er dan ook om 07.50 weer in en ligt nu prinsheerlijk te slapen.

Hoi Marleen,

Je kan best van 150cc naar 180 cc gaan hoor.
Wij gingen bij Anne van 180cc naar 210cc.
Die Nutriton helpt goed tegen het spugen.
Wij geven Anne 4 schepjes en een heel enkel keertje nog een
druppeltje melk. Terwijl het voorheen een flinke slok was.
Gewoon proberen 180cc en 4 schepjes Nutriton. (123 speen van Avent
gebruiken wij, en ook voor het papflesje)
Haar maagje is dan ook wat meer verzadigd en zal dus ook langer
gaan slapen.
Je kan misschien beter dat flesje melk geven voor ze gaat slapen.
Lekker rustig op haar kamertje.
Ik heb Anne om 19.30 de fles gegeven en na het boertje gelijk op
bed.
Anne slaapt dan gelijk.
Probeer maar eens.
Houd je me op de hoogte!

Groetjes Heleen

heleen dijkstra-grondsma

Om 19.00 uur 165 cc (+ 5 schepjes) gegeven. Om 20.00 uur op bed gelegt en na een kwartiertje huilen sliep ze. Het klopt dat ze direct in slaap vallen na het flesje. Dit doen wij ook met de fles van 23.00 uur. Flesje geven, boertje en dan gelijk op bed. De andere flesjes kunnen wij niet vlak voor het slapen geven, omdat zij, zodra zij wakker wordt of wij haar waker maken, het flesje wil hebben. Ik ben intussen alweer behoorlijk trots op mijn meissie dat ze niet meer de hele avond huilt. Vanmiddag tussen 17.00 en 18.00 uur had ze even een jammer uurtje, maar ja dat hoort er allemaal bij is mij verteld. Als het zo door gaat teken ik ervoor.