In Scoubidou-touwtjes verdachte stoffen zitten


#1

In onze regionale krant stond vanochtend een artikel dat er in Duitsland onderzoek was gedaan naar de stoffen waarvan deze Scoubidou-touwtjes zijn gemaakt.
Met name de weekmakers die erin verwerkt worden, worden ervan verdacht dat ze onvruchtbaarheid veroorzaken.
Kijk voor het artikel op onderstaande link.

http://www.limburger.nl/Index

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

Gewijzigd door - Evianne`s mama op 28 Jul 2004 14:14:34

Gewijzigd door - Evianne`s mama op 28 Jul 2004 17:43:10


#2

Verdachte stoffen in Scoubidou-touwtjes
Will Gerritsen
Venlo -

In de kunststoffen Scoubidou-touwtjes waarmee kinderen allerlei figuurtjes knopen, zit volgens Duits onderzoek een fors aandeel chemische weekmakers. Op deze stoffen, ftalaten, rust onder meer de verdenking dat ze onvruchtbaarheid veroorzaken. Onder de jeugd is ‘Scoubidouen’ een enorme rage.

Het milieuministerie van Noordrijnland-Westfalen trof in alle onderzochte Scoubidou-touwtjes van zestien verschillende leveranciers één of meer weekmakers aan. In één geval werd een gehalte van 34,7 procent vastgesteld. Consumentenminister B.Höhn roept de Scoubidou-producenten te stoppen met de verwerking van de weekmakers. Zij vreest dat deze stoffen in het lichaam van kinderen kunnen binnendringen. In Nederland doet de Voedsel en Waren Autoriteit momenteel onderzoek naar de veiligheid van de Scoubidou-touwtjes.
woensdag 28 juli 2004


#3

Ik heb het verhaal even ge-CTRL+C-ed en ge-CTRL+V-ed voor het geval de link morgen anders nieuws geeft.

Jakkie wat een verontrustend verhaal weer. Mijn nichtjes van bijna 7 en 10 hebben ze ook en zijn er gek mee. Hoe lang per dag zou je ermee moeten spelen voordat je dergelijke problemen krijgt. Of kan je het ook krijgen als het spul alleen maar in je nabijheid ligt zonder dat je het aanraakt.

Maar aan de andere kant denk ik ook: als het echt gevaarlijk is, was het toch wel op het NOS-journaal geweest, toch?

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003


#4

ja was inderdaad effe slim van je om het zo te doen. Ik had er nog niet bij stil gestaan dat het nieuws morgen weer veranderd is. Thanks !
Verontrustend is het zeker, want hier is het een echte rage, ik weet niet hoe het in de rest van het land is. Mijn buurmeisje had zo`n sliert gevlochten voor Evianne. Ze vond hem erg leuk, maar stopt hem wel steeds in dr mondje. Ik heb hem weggelegd en gooi hem voor de zekerheid weg. In nederland gingen ze er nu pas een onderzoek naar doen, ik ben benieuwd.
Heb nog geen journaal gezien ( was fietsen met Evianne ) maar veiligheid boven alles natuurlijk ! Dus het zekere voor het onzekere en weg ermee…

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003


#5

Hoi meiden
Ik schrok wel hoor toen ik het hoorde
Ik was laatst even weg en een tante van Robin paste op met haar zoontje en die had dus ook die touwtjes
kom ik thuis zit Robin met die touwtjes in zijn mond en nu dit bericht in de krant en journaal
moet ik me nu druk gaan maken of niet
Groetjes Heleen


#6

van die ene keer die touwtjes?? nee daar zou ik me niet druk over maken, wel als ie al twee weken lang onafgebroken er op gekauwd had

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!


#7

Het is maar goed dat ik het op de nieuws heb gezien,
ik maak elke dag leuke dingetjes van die scoobiedoohtouwtjes maar nu heb ik alles weggegooit.
Mijn zoontje zat er dus ook op te kauwen en vandaar gelijk weggegooit.

Ik hoop dat alle winkels dit uit de schappen halen.
Groetjes Bianca


http://nickyfaasen.beebiesite.nl/final/home/
Dit is de homepage van Nicky.

Bianca moeder van Nicky 22-09-2000.


#8

Op dit moment wordt dus onderzocht in hoeverre het sabbelen op de touwtjes giftig is. Blijkbaar is 1 of 2 keer sabbelen niet zo erg. het gaat hier waarschijnlijk om langdurig op die dingen kauwen. Maar toch, ook met deze informatie zou ik alles in de prullebak gooien, beter het zekere voor het onzekere.
Ik hoorde trouwens gisteren op het journaal dat die weekmakers ook in spenen en ander speelgoed zit. Maar voor kinderen tot 3 jaar is dit aanzienlijk minder dan het speelgoed voor oudere kinderen.


#9

precies wat ikke ook dacht. Je wordt nogal gauw bang gemaakt, maar toch… Het zekere voor het onzeker en weg ermee.

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003


#10

Ik had ze al een paar weken in huis en mijn zus vond het geen probleem dat ik ze vandaag als verjaardagskado aan mijn 7-jarige nichtje gaf.

Ze moeten van haar wel elke keer na het spelen met die dingen hun handen wassen.

Ik zag ze bij onze Intertoys al niet eens meer liggen!

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003