Sorry mamma’s, het gaat weer over zindelijkheid … Heb Fabienne vanmorgen een onderbroek aangedaan, geen pamper en ze plast gewoon in haar onderbroek. Vindt ze niet erg … wat moet ik nu doen??
In een natte onderbroek lopen
Volhouden gewoon als ze dat gedaan heeft nog even op de wc zetten en dan een schone aandoen. na een paar keer vinden ze het over het algemeen niet meer leuk.
Liefs Michelle
Zodra je ziet dat ze in haar onderbroek heeft geplast alsnog op de wc zetten. Zodat ze de link legt tussen plassen en de wc. En dan rustig uitleggen, nu heb je je plasje in je onderbroek gedaan, maar het plasje hoort in de wc. Dus dat ze het moet zeggen als ze moet plassen, zodat ze op de wc kan plassen.
En idd zoals Michelle al zegt, volhouden
Groetjes,
Sandra
Ja soms vinden ze het niet erg, doorzetten is inderdaad key! Heel belangrijk! En ik lied J ook altijd mee opruimen, zelf natte kleding in de wasmand doen, zelf met mama dwijlen, etc. Ik zou of een kookwekker zetten (60 min) elke keer als die af gaat op de toilet, of op vaste tijden. Hier ging het zo; 's ochtends uit bed, op de pot, daarna na het ontbijt weer, daarna na de thee (10 uur) daarna na de maaltijd, voor het middagslaapje etc, je begrijpt het wel, gewoon op de toilet zetten (of potje) Succes
Ok … bedankt! Ik zal het zeker volhouden …
Ik had even de hoop dat ze bij een natte broek zoiets zou zeggen; mamma plas en de link met op de pot of wc plassen maar nee, tot op heden interesseert het haar niet. Zet ik ze op de pot dan doet ze het wel … nu zelf gaan aangeven … zou mooi zijn.
Ze gaat vanzelf wel doorkrijgen dat ze haar plas op de wc moet doen en het dan zelf aangeven. Ik lees dat je haar nu zonder luier laat lopen, maar ik weet niet of je haar toen ze een luier aan had al op vaste momenten op de wc hebt gezet?
Wij zijn op een gegeven moment begonnen om bij Tim het potje te introduceren. Gewoon lekker vrijblijvend en hem er af en toe op gezet. Nooit kwam er wat, maar zo leerde hij wel steeds meer dat hij daar op moest poepen en plassen. Daarna begonnen met hem er op vaste tijdstippen opzetten. Begonnen met na zijn middagslaap en voor het slapen gaan. Dit iedere dag gedaan en na een tijdlang geen plas kwam er ineens af en toe een plasje. Dit doorgezet totdat hij ineens iedere dag op beide keren dat we hem erop zette een plas deed. Toen zijn we gaan uitbreiden naar s’ochtends uit bed. Ook toen kwam er iedere keer een plas, dus halverwege de ochtend ook erop gezet en ja hoor ook een plas. Dus standaard 4 keer per dag op het potje en iedere keer kwam er wat. Toen hadden we zoiets van nu moeten we verder, wat is de volgende stap. Want ja we hadden 4 momenten per dag op het potje en altijd kwam er wat. Soms zelfs ook een poep.
Toen zijn we dus begonnen de luier weg te laten. De dag dat we zijn luier uitlieten hebben we eerst afgewacht wat hij deed. Maar uit zichzelf zei hij niets, dus als resultaat 4 natte broeken in 1 ochtend. Toen zijn we begonnen met hem ieder uur op de wc te zetten (potje zijn we mee gestopt, want we hadden zoiets van die kunnen we niet overal mee naar toe nemen. Beter is meteen leren op de wc). Wij dus ieder uur met hem naar de wc en dat werkte beter. Want hij had helemaal geen ongelukjes tussendoor. In het begin deden we hem ieder uur naar de wc, maar daarna lieten we er meer tijd tussen. Ieder uur plassen is natuurlijk ook erg veel. Dit hebben we een aantal dagen volgehouden en na die paar dagen ging hij ineens zelf aangeven dat hij moest plassen. Nog niet iedere keer dus als hij het 2 uur niet zelf had aangegeven zetten wij hem op de wc. Tot op een gegeven moment hij het altijd zelf aangaf.
Toen we eenmaal de luier aflieten hebben we hem ook niet omgedaan naar winkel, in de auto of waar dan ook naartoe. Dit leek me te verwarrend voor hem.
Dit was dus even mijn verhaal, misschien dat je er iets mee kan.
Groetjes,
Sandra
Ik vergat er overigens bij te vermelden dat het Tim ook niks deed hoor de 1e dag dat hij 4 ongelukjes had. Dus wat dat betreft niet zo raar dat Fabienne het ook niet erg vind. Vaak komt dat later pas als ze echt gaan doorkrijgen dat het eigenlijk op de wc hoort en niet in de onderbroek.
Groetjes,
Sandra
Bedankt voor je uitgebreide verhaal Sandra
Ik ben al zo’n half jaar bezig om Fabienne elke dag een aantal keer op de pot te zetten dwz 's-ochtends als ze uit bed komt, rond 10 uur, tussen de middag, 's-middags en als ze naar bed gaat (soms nog meer). Ik vraag ook wel heel wat keren aan haar of ze moet plassen of poepen. Beloon haar met stickers en nu ligt er een klein cadeautje voor haar klaar dus ik tracht haar wel te motiveren om op die pot te gaan zitten. Zet ik haar op de wc of pot dan plast ze altijd en is dan ook trots! (ik ook) prijs haar …
Vanmorgen heeft ze dan in een onderbroekje gelopen … (hebben we vaker gedaan)vanmiddag de luier om vanwege boodschapjes en zet ik haar ook regelmatig op de po. Ze gaat ook altijd mee met mij naar de wc. Vind het niet vies of eng.
Morgen gaat ze weer naar de PSZ en moet ik haar toch een pamper om doen.
Ze weet heel goed dat mama het fijn zou vinden als ze op de po of wc zou gaan plassen/poepen en dit dan aan mij aangeeft (praat me steeds na) maar dat bijtijds aangeveef linkje is er nog niet of ze heeft een poep gedaan en zegt; mama schoonmaken!
Het blijft moeilijk he, dat zindelijk worden? Wij zijn er ook mee bezig, maar de ene keer lukt het beter dan de andere. Donderdag had ze op het potje geplast en echt 10 minuten was ze bij Max in zijn bedje gaan liggen…plast ze in zijn bed! Terwijl haar blaas leeg was, dacht ik! Ik ben niet boos geworden en we hebben samen Max zijn bed verschoond en haar natte kleding in de mand gedaan. Ze leek het wel een vies gevoel te vinden…
Wat vinden jullie eigenlijk van die luierbroekjes? Is dat te verwarrend? Het leek me wel wat, omdat ze die zelf aan en uit kan doen, maar ja, ze leert niet echt dat nat nat en dus vies is?
Groetjes Rainbow, trotse mama
Ik zou persoonlijk geen luierbroekjes gebruiken. Natuurlijk kan ze die zelf aan en uit doen, maar het blijft een luier. Ik zou de luier helemaal weglaten, zodat ze sneller de link legt dat ze in haar broek geplast heeft.
Groetjes,
Sandra
@Rainbow … Eva en Fabienne schelen niet zoveel … het is wachten tot ze zelf in de gaten gaan krijgen dat ze moeten plassen … Fabienne zei gisteravond (half uurtje na het eten) ineens; mama ik moet plassen?! De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Weet je wat ik gedaan heb? Haar in haar natte onderbroek laten zitten op haar stoeltje voor een Poeh dvd. Ze vond dat toch maar niets volgens mij. Daarvoor had ze het nog op de bank gedaan! Dus ik dacht; ga maar lekker op je eigen stoeltje zitten ipv mijn bank te ver-plassen. Na deze ervaring heb ik meer vertrouwen dat het wel goed komt!
Ik wordt er soms ook moedeloos van… Jurian doet het gewoon niet!! Hij plast wel op toilet maar ik zit gewoon met die ontlasting. Die komt de hele dag door (lees natte winden met soms resultaat)… De kinderarts zegt dat hij nog tijd zat heeft om zindelijk te worden en ik me er niet druk over moet maken… Maar toch denk ik soms wel van 'hup jongen uit die pampers jij! '… Tuurlijk is het per kind verschillend maar … hij is al ruim 3 jaar. Hij is overal laat in dus hier ook
… maar baal er soms wel van! Vooral als ik lees hoeveel kindjes hier al zindelijk zijn…
miniboy hier idem dito en ons zoontje is 3 jaar en 10 maanden !
Wij zijn van de week naar de ha geweest (nav CB) en gekeken wat er aan gedaan kan worden,
plas - en poeppoli was ha zelf niet zo’n voorstander van .
(vaak medische molen in, vervelende onderzoeken)
dus hij dacht dat orthopedagoog wel goed zou zijn, belt hij gisteren terug
dat er GEEN orthope. beschikbaar is?!
EN nu ??
Helaas heb ik hem zelf niet aan de lijn gehad.
Gisteren heeft hij bij oma weer op de WC gepoept HOERA
dus dit is ook gemeld aan ha nu nog ff paar weken aankijken als echt niet gaat .
Terugkomen.
zit hier zelf erg mee, en vind dit erg vervelend aangezien hij over 6 weken wel op school mag beginnen?!
@mini-boy … Ik snap dat je hier moedeloos van wordt. Zeker als er jongere kindjes zijn die zonder pamper kunnen overdag. Ik werd er gisteren ook weer mee geconfronteerd … een moeder riep blij dat haar zoon ineens zindelijk is. Kan dat ook?? Ineens?? Tja meid … we hangen de vlag uit als het zover is
(bij wijze van dan he?)
@mamavan2kids … je krijgt er de zenuwen van volgens mij want over 6 weken begint school … en als je zoontje dan nog niet zover is? Ik hoop dat de komende weken het kwartje gaat vallen bij hem! succes
mamavan2kids… heb jijzelf enig idee hoe het komt? Denk je dat onze kindjes het gewoon niet zien? Lui? Gemakzucht? Was hij/zij ook in alles zo laat? Jurian nl wel die liep ook pas met 22 maanden…
Tip: kreeg ik van het cb mee deze week. Als je kindje niet zindelijk wil worden dan hem haar op het toilet zetten als hij/zij aan het ‘poepen’ is. Zodat hij/zij dan wel in de pamper ‘poept’ maar weet dat het op de wc thuis hoort…
Ik kan nl aan Jurian zien (niet altijd) maar wanneer hij gaat drukken… hij zoekt dan nl rustig plekje op en gaat op hurken zitten …
Ik duim dat onze kindjes de link snel gaan leggen… zetten we het in de krant
Ja hoor, kindjes kunnen ‘zomaar’ zindelijk zijn. Mijn neefje is het voorbeeld. Mijn zus kneep hem, want hij was rond zijn 4 nog niet zindelijk en hij moest naar school. Wat denken jullie? Op de eerste schooldag was hij ‘opeens’ zindelijk en heeft nooit ongelukjes gehad. Ook 's nachts niet. Hij was laat, maar pakte het zeg maar ineens meteen goed aan. Misschien omdat het moest? Geen idee.
Hier lukt het plassen steeds beter. Ze geeft het vaker aan, maar ik durf echt niet zonder luier naar de winkel ofzo te gaan. Toch heeft ze al 23 stickers! Poepen is één keer per ongeluk gegaan, toen viel er een ieniemienie poepje in de pot. Verder heeft ze nog ‘heerlijke’ poepluiers hoor! Bah, vind het steeds viezer worden eigenlijk…
We blijven lekker oefenen Miniboy en Esther, het gaat ze echt lukken! Ik ken geen één volwassene die niet zindelijk is omdat 'ie het gewoon niet geleerd heeft!
Groetjes Rainbow, trotse mama
Hier gaat het op het moment eigenlijk best goed. Het is een combinatie van zelf op hem letten, kijken naar zijn lichaamssignalen, wanneer hij moet plassen-poepen , maar hij geeft het zelf ook steeds vaker aan soms zijn er dan al wel wat druppels in zijn onderbroekje, en dan zegt hij, ik moet plassen!! eHij is dan opgehouden me plsasen zodat ik hem naar de wc kan brengen. en dan doet hij daar de rest! Hij heeft in 5 dagen tijd 40 stickers verdiend!! Echt mega goed, maar poepen is hier ook in die zin een probleem, op de wc doet hij het bijna niet, maar wel in zijn onderbroek maar dat schijnt met name in het begin normaal te zijn.
Ik neem hem wel zonder luier mee naar de winkel, vond het wel eng, maar he gaat goed, is nog niet mis gegaan, en dat etrwijl ik van de week wel 1,5 uur weg was met hem, maar ik had ook duidelijk gezegd dat hij het moest ophouden. Dat kan hiij overigens wel heel goed, hij kan zo 3 uur niet plassen.
morgen naar het kdv doe ik een luier broekje aan, want dat durf ik nog niet aan, zonder luier.
liefs woezel