Ik zie het weer eens allemaal niet zitten

Ik weet dat Ruben in zo’n hangperiode zit, en daarbij ben ik zelf ook nog eens zo verschrikkelijk moe.
Maar hij was de laatse dagen zo verschrikkelijk lief toen zijn vader thuis was, en nu hij weer aan het werk is, komt het tch allemaal weer op mij aan.

Zolang ik bij Ruben ben is het meestal wel goed maar zodra ik maar een meter bij hem wegloop begint hij al te jengelen, en als ik dan terug loop begint hij weer te lachen en is hij vrolijk.
Hij vraag zoveel aandacht op het moment, maar hij zal toch zo langzamer hand alleen moeten leren spelen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, want als ik dus even weg blijf word het van een jengelbui een driftbui, en dan kan ik helemaal niks meer met hem beginnen.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben.

Hoi Marianne,

Wat een klein dondersteentje is die Ruben toch!

Het is inderdaad die hangerige periode en Ruben vindt het blijkbaar heel erg gezellig als je dichtbij hem bent. Zou je toch ook door gevleid moeten zijn?! Hihi!

Maar ik kan me je gevoel voorstellen hoor. Onze grote kleine dame wilde ook heel graag het liefst de hele dag met mama spelen toen ze zo klein was.
Maar mama heeft nu eenmaal ook nog een eigen leven en daarin hoeft ze echt niet te gaan zitten lezen in een tijdschriftje, maar het huishouden moet ook doorgaan en dat beseft zo’n kleintje natuurlijk nog niet.

Dus ik kan me uit eigen ervaring voorstellen dat je soms gillend gek wordt.

Ik ben destijds erg creatief geworden en had heel makkelijk elk kwartier wel een andere bezigheid voor mijn kleine meid zodat ik zelf niet steeds met haar hoefde te spelen. Misschien heb jij er ook al een hoop van uitgeprobeerd, maar ik zal ze even voor je op een rijtje zetten:

• in een wipstoeltje voor een kinderprogramma op TV zetten.
    Dat lijkt pedagogisch erg onverantwoord, maar bedenk dat het maar voor een kwartiertje is, het is een kinderprogramma en Ruben heeft nu nog een leeftijd dat-ie echt niet verwend kan worden met de TV. Onze grote kleine dame is helemaal niet TV-verslaafd geworden, sterker nog, ze kan heel makkelijk zonder. En ze heeft toch totaal heel wat uurtjes voor de beeldbuis doorgebracht in haar wipstoeltje hoor.

• in een wipstoeltje in zo’n speelboog zetten. Je kunt hem er ook gewoon op de grond of in de box onder leggen, maar vaak zitten die speeltjes te hoog om naar te grijpen. Dus ik zette mijn meisjes altijd in het wipstoeltje in die boog. En als je dan het wipstoeltje zover mogelijk in de ligstand zet, is het niet belastend voor het ruggetje

• in een wipstoeltje (en als hij goed kan zitten in een kinderstoel) in de keuken bij je zetten als je daar aan het koken bent. Geldt ook voor andere huishoudelijke dingen. Sleep hem maar mee als je de was op gaat hangen of als je gaat strijken. Ruben vindt het waarschijnlijk al fantastisch als hij eens wat anders ziet dan de huiskamer en zijn eigen slaapkamertje.
    En op die manier kun jij toch de dingen doen die echt moeten gebeuren.

• heb je een buikdrager? Zet Ruben daarin als je bijvoorbeeld door het huis heen moet om wat licht opruimwerk te doen.

• koop een discolamp. Tegenwoordig heb je bij de speelgoedwinkel vaak voor 5 Euro al van die zwarte discobolletjes met gekleurde lampjes erin. Die bol draait rond dus die lichtjes gaan helemaal rond op de muur en het plafond. Zet die bol vlak bij de plek waar Ruben ligt en hij is een poosje druk bezig om al dat moois te bekijken.

Heb nog even geduld want hij heeft bijna de leeftijd dat hij iets meer zelf kan. Dan begint-ie wat te tijgeren en t.z.t. kruipen en dan wordt zijn wereld alweer wat groter en heeft hij jou niet altijd meer nodig om beziggehouden te worden.

Het hoeft overigens niet zo te zijn dat het zo blijft dat Ruben zichzelf niet goed bezig kan houden. Onze grote kleine dame is namelijk inmiddels in staat om heerlijk zelf te spelen en heeft mij alleen nog maar nodig als ze bijvoorbeeld een speelgoedje niet openkrijgt of aan krijgt ofzo. Dus het gaat echt goedkomen!

Succes en sterkte ermee!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Gewijzigd door - Sje op 29 Dec 2005 14:53:27

kan me voorstellen dat het erg zwaar voor je is!
de tips die sje geeft zijn misschien wat voor je?
het is inderdaad nog eventjes vol houden als hij iets ouder wordt gazat hij zelf wat meer ondernemen en is ook waarschijnlijk die hangperiode voorbij!!
kop op hoor!!! als het niet gaat neerschrijven,of misschien iemand bellen,dan ben je het tenminste weer evne kwijt…
heel veel sterkte!

liefs jessica, &

Goeie tips van Sje!

Ik vind het zelf ook wel eens moeilijk als mijn kinderen aandacht vragen, vooral als er nog genoeg huishoudelijk werk ligt. Zoals nu, ze zijn aan het ‘knutstelen’ en er ligt nog een berg was te wachten, maar ik kan ze niet alleen met die scharen enzo laten, dus laat ik de was voor wat ie is. Ik heb mezelf er gewoon op ingesteld dat de kinderen op de eerste plaats komen, dat dat mijn fulltime baan van 24 uur per dag is als ik thuis ben en voor eten koken maak ik nog wel eens tijd. Maar punt blijft dat ik me af en toe wel eens verbijten moet omdat ik geen eigen tijd heb om de (huishoudelijke) dingen te doen die ik had gepland voor die dag. Met hele kleine kinderen moet je rekening houden dat je planning flink in de war kan worden gegooid.

Ik begrijp je gevoelens, maar behalve de tips van Sje, zou ik er ook niets voor weten behalve ff doorbijten. Succes!

Hoi

Even doorzetten! Manon is net iets ouder dan Ruben en is er weer doorheen.
Ineens was ze wer vrolijk en ze vermaakt zich beter zelf. Zowel in de wipstoel met babygym als in de box. Zomaar in 1x was het over.

En echt…ook zij was hangerig, huilerig, wilde alleen maar op schoot.
Op de creche liepen ze de dagen dat ze er was de hele dag met har op de arm. Anders wilde ze niet. Wij werden er ook erg moe van!

Dus echt…even doorzetten en je bent er weer doorheen!!!

Ben er vanmiddag dan ook even uit geweest en heb Ruben even bij mijn moeder afgezet.
En gezegt ik moet nu even iets voor mezelf doen anders word ik straks helemaal gek!
dus ik ben even lekker de stad in geweest, en toen ik terug kwam had hij zich als een engeltje gedragen

Dus morgen weer een nieuwe dag en dan gaan we er weer fris tegen aan en dan zien we wel waar het schip strand.
En anders kom ik wel weer even klagen

Groetjes Marianne Mama Van Ruben.

Ik denk dat je dat eens vaker moet doen, hem even bij iemand anders achter laten, dan leert ie ook dat je altijd weer terug komt!!
Voor de rest is alles al gezegd

Sterkte ermee!

Groetjes Nathalie & Co