..ik wil weten wat wijsheid is..?

Hallo allemaal
hier thuis zit ik te malen en te denken. Wat is wijsheid. Misschien heb ik alleen wat bevestiging nodig (van jullie).
Ik zal in het kort even uitleggen wat er is, het kan veel genuanceerder, maar dan ben ik morgen nog aan het tikken
Op mijn 16e ben ik alleen gaan wonen, door omstandigheden waar ik niets aan kon doen. Tot op de dag van vandaag ben ik daar nog steeds boos om, veel mogelijkheden zijn me ontzegt. Daarbovenop kreeg ik een zware hartritme stoornis waar ik aan geholpen moest worden. Dat bij elkaar opgeteld zorgde ervoor dat ik niet meer naar school kon.
Een flinke sprong: nu ben ik 27, werk ik 20 uur (eerst 38, maar heb een 20 uur contract, en na mijn verlof ben ik al blij als ze me 20 uur kunnen inplannen) en moet ik dus mijn hand op gaan houden bij de gemeente. Daar heb ik geen zin in. Ik veroordeel niemand die het doet, echt niet, maar voor mij voelt het niet juist. ik kan/wil zoveel meer.
Nu heb ik dus een dochtertje van 4 maanden en moet ik sprokkelen om rond te komen. Niet echt ideaal.
Ben de laatste weken van alles op gaan zoeken. Ik heb nog recht op studiefinanciering. Ik kan nog een diploma halen. Dan moet ik wel mijn baan opzeggen en 5 dagen in de week naar school. Mbo (hoewel ik universiteit wilde/kon doen toen ik 16 was, maar dat is niet meer haalbaar) onderwijs assistent. Het lijkt me geweldig. Heb overal geinformeerd. Alles en iedereen is positief behalve de mbo leraren!!!
“nee, je moet maar BBL gaan doen” Dus 4 dagen werken, 1 dag leren. Maar dan krijg je geen geld, dus dat kan niet,
"je zit dan met 16 jarige in de klas, dat klikt niet!"
Dus…? Ik kijk heus niet op hun neer, ik zit er toch voor mij en Sarah. En misschien gaat het wel hardstikke goed. Heb er juist zin in, nieuwe contacten. Boeit mij hoe oud iemand is.

Zo’n opleiding is 4 jaar. Lang dus. Dan ben ik 31 als ik klaar ben. Mijn meisje is dan 4. Beter nu dan later, toch? Wat is het alternatief…? Nog 35 jaar werken van baan naar baan wat ik eigenlijk niet leuk vind? Of NU naar school, 4 jaar bikkelen, en dan iets doen wat ik LEUK vind en meer perspectief voor Sarah. (lees, beter salaris…etc)

HELP HELP
Wat zal ik doen? Al moet ik zeggen dat nu ik het opschrijf me wel meer duidelijk word, Ik ben alleen wel doodsbang. Wat als ik het niet red, 4 jaar is lang. Krijg ik geen spijt later dat ik de eerste vier jaar van Sarah’s leven geen leuke dingen kan doen, bijv een vakantie.
Met een studiebeurs kan ik rondkomen, alleen kan je je geen uitspattingen veroorloven.

Poe hee, wilde dat mijn pa er nog was, die werkte in het onderwijs en had me drie dubbel gesteund. Maar nu moet ik deze mega beslissing alleen maken. Maar misschien ben ik over een paar jaar wel dubbel trots op mezelf.

Groetjes, Boukje

Gewijzigd door - Boukje&Sarah op 01 Apr 2010 13:51:56

Allereerst elke nieuwe (drastische) verandering is eng, je gaat iets doen wat je niet kent en wat niet vertrouwd is. Maar als ik jou zo hoor heb je je keuze al gemaakt. Ik zou er als ik jou was voor gaan. Wat je zegt je bent 31 dan en Sarah is 4 dan. Wat is 4. Ze gaat zich dan dingen echt realiseren. En so what dat ze geen dure kleertjes heeft, das toch alleen maar zonde van het geld, heeft Morgan ook niet. En dan zal ze geen 20 sinterklaaskadootjes hebben de eerste jaren. Geloof me dat boeit haar niet. Eten, een dak boven haar hoofd, kleren om haar warm te houden en een moeder die van haar houd, dat is wat echt belangrijk is. En als jij hier achter staat dan zou ik er zeker voor gaan. Trek je niks aan van andere en zeker geen leraren. Zo what dan ben je ouder dan de rest. Laat jij een voorbeeld zijn voor ze. Enne je zit er niet voor een sociaal leven maar voor een leven.
En of je het redt?? Tja dat weet je pas als je er aan begonnen bent.

Groetjes,

Michèle

Als je er achter staat zou ik het doen! Dan wel afmaken, maar even een vraagje waarom geen geld als je BBL doet? Dan krijg je toch salaris? Of zie ik dat verkeerd, ik heb dan wel geen MBO gedaan, maar BBL is naar mijn weten altijd met salaris.

Jij WILT tenminste werken en wat maken van je toekomst! Supergoed van je. En doe wat je hart je ingeeft. Ga ervoor. Als je redelijk tijd met je kleine kunt doorbrengen dan zal het haar biet wezen of ze luxe vakanties krijgt en kleding voor haar 4e jaar. Die krijgt ze dan wel als haar mama de baan van haar dromen heeft toch! Zet hem op en heel veel succes. Je bent nog jong en kunt nu de beslissing nemen. Later doe je dat niet meer hoor.

Groetjes Bianca

Hi,

Goed dat je zo een studie op wilt gaan pakken! Je wilt er echt wat van gaan maken en dat is super! In combinatie met een goed stel hersens (als je de mogelijkheid had om universiteit te gaan doen) kom je dan echt wel aan een baan.

Ik werk zelf op een ROC en wij hebben ook het beleid dat we boven de 23 mensen aanraden om BBL te gaan doen. Er zit ook wel iets in hoor. Bovendien denk ik dat je sneller en makkelijker leert als je direct al aan het werk bent in het werkveld waarvoor je studeert. Er zijn genoeg banen waar je wel betaald krijgt en die dan ook nog de studie voor je betalen. Je zou op het ROC kunnen vragen of zij contacten hebben met basisscholen die BBL trajecten doen. Je kunt het ook andersom proberen: Bij basisscholen rond gaan vragen/ open sollicitaties sturen met de vraag of je ook die MBO opleiding in een BBL traject kunt volgen. Het is misschien even zoeken, maar echt wel de moeite waard. Vaak is een BBL opleiding nog korter ook en kun je dus sneller overstappen naar een volledig salaris.
Je salaris hoef je niet terug te betalen als je om wat voor reden dan ook je opleiding niet af kunt maken (je studiekosten dan wel) maar je Studiefinanciering wel. Vergis je daar niet in, want je wilt ook niet met enorme schulden de toekomst in!

In elk geval heel veel succes! Denk er goed over na, maar laat je niet ontmoedigen, er zijn genoeg mogelijkheden en je moet echt je hart volgen!

Liefs

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi,

Ik raad je de BBL traject aan. Deze heb ik ook gedaan, ik zat met ouderen in de klas zo rond de 20-25 jaar 2 waren zo rond de 16 jaar.
Je krijgt een salaris maar hoe hoog dat is weer ik niet. Toen ik op mezelf woonde kon ik er ruim van leven een auto van onderhouden en sparen.
Wat misschien wel een tip is, en wat ik ook gedaan had dat je baas de studie betaald en in ruil daarvoor dat je langer blijft je kan je zelf mocht daar spraken van zijn dat je volgende baas je uitkoopt. Maar goed dat is latere zorg maar die mogelijkheden zijn er!
Het is wel pittig maar zeker de moeite waard.

Succes met het overwegen van je keuze.

Greetzz Cora

Bedankt allemaal
Voor een BBL opleiding heb ik idd ook dingen opgezocht en mensen gebeld. Maar als onderwijsassistent student is hier in Limburg geen betaalde baan te vinden. Ze nemen je wel aan, maar gratis of voor een kleine vergoeding.
In Sittard hebben ze zelfs al de studie opgezegt (BBL vorm) omdat ze het de studenten niet meer aan willen doen.
Wel zijn er vacatures voor andere opleidingen BBL, maar als ik ga studeren wil ik wel gaan doen waar mijn hart ligt

Liske: je zei dat jullie boven de 23 AANRADEN om BBL te doen, maar er is toch geen beleid om studenten boven de 23 af te wijzen? Werkt deze intake procedure eigenlijk wel met afwijzigingen omdat je te oud bent? Ik weet niet meer hoe zo iets gaat. Neem aan dat ze je KUNNEN weigeren, maar ja, het is nou niet een sollicitatie.
En hebben jullie full-time studenten die wat ouder zijn? Hoe gaat dat?

Groetjes, Boukje

Boukje,

Ik zal het dinsdag eens navragen op mn werk, heb zelf weinig met de intake te maken. Wij hebben eigenlijk geen oudere BOL studenten lopen, omdat die toch kiezen voor BBL (al dan niet verplicht)

Wat balen dat er moeilijk betaalde banen zijn te vinden als je je opleiding doet, ik dacht dat ook het basisonderwijs wel om personeel zat te springen. Raar eigenlijk. Misschien is het echt regio gebonden…

Ik wil me ook om laten scholen, maar loop tegen van alles aan. Heb nu een redelijk goedbetaalde baan en daar hebben we ons leven ook op ingericht. Kan niet zomaar fulltime gaan studeren en het is nu moeilijk om een baan te vinden buiten je eigen vakgebied omdat er weinig vacatures en veel belangstellenden zijn. Had een leerwerk combi gevonden met duaal MDW, maar ben afgewezen omdat ik al een HBO diploma heb… Tja, waar moet je dan beginnen he?? Snap dus ook jouw situatie, dat het lastig is.

Maar we komen er wel! Het belangrijkste is je hart te volgen en te zorgen dat je elke dag geniet, dus ook van je werk!

succes
liefs

Lilypie Second Birthday tickers