Ik weet me bijna geen raad meer

De laatste paar weken is Marijn echt een etter aan het worden. Ik vind het heel erg om dit over mijn eigen kind te moeten zeggen maar het voelt op dit moment wel zo. En natuurlijk is hij echt mijn schat en hou ik ontzettend veel van hem.
Over het algemeen begint het gedonder tegen een uur of 5 uur zo net voor het eten. Dion moet het meestal ontgelden. Even duwen, tegen hem aan rollen, speelgoed afpakken noem maar op. Hij doet hem geen pijn gelukkig en Dion laat zich het kaas niet van zijn brood eten. Ik ben nu al zover dat als hij dit doet hij gelijk op de gang gaat en dat gaat dan zo ongeveer 10 a 15 keer. Of als ik zeg tegen hem wil je niet op de bank staan, de bakken niet leeggooien, niet met speelgoed gooien …enz. 9 van 10 keer luisterd hij gewoon niet dus…op de gang.
Als ik aan hem vraag waarom hij op de gang staat weet hij me dat precies te vertellen en verteld ook dat het niet mag maar doet het vervolgens gewoon weer. Ik heb van alles geprobeerd, lief, boos, negeren maar tot nu toe werkt niets.
Voor een groot deel weet ik wel waar het probleem ligt want tussen de middag slaapt hij niet meer en dus is hij 's avonds kapot en dit versterkt het gedrag heel erg bij Marijn. Hij ging altijd tegen 7 uur op bed maar dat hebben we nu al vervroegd naar half 7 zodat hij hopelijk iets meer rust krijgt. Meestal slaapt hij tot 7 uur half 8.
Marijn is een heel gevoelig mannetje die veel oppikt en dus ook veel moet verwerken en dit vooral 's nachts, soms wordt hij wakker en roept dan Nee, Nee.
Ik heb ook het gevoel dat hij niet echt lekker in zijn vel zit en daarom ook dit gedrag vertoond omdat hij niet weet wat hij met zijn gevoels moet.
Ik zit er zelf aan te denken om naar een soort “Derk Ogilvie” te gaan. Vanaf baby af aan is Marijn al heel bewegelijk en druk. Hij heeft zich voor de rest normaal ontwikkeld.
Trouwens op de crech is Marijn echt een voorbeeld kind en luisterd goed.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen maar dit hou ik geen weken meer vol en ik merk doordat ik er echt klaar mee ben ik soms anders reageer dan dat ik zou willen en dit wil ik juist voorkomen.

Heeft iemand tips voor mij.

Lieve schat ik weet het niet, ik hoop iemand van Ikke Ben wel en anders misschien profesionele hulp inschakelen.
Ik heb een collega die heeft precies het zelfde met zijn oudste maar die is nu 4 en de jongste 2, hij verteld er vaak over tegen mij … hij moet het denk ik even van zich afpraten, dus ik snap heel goed dat je het zwaar hebt.
Als het echt komt doordat hij moe is zal het wel overgaan als hij iets ouder is maar je moet dan niet in deze negatieve spiraal blijven hangen natuurlijk.
Heftig hoor ! ik hoop dat je goede raad kunt krijgen.

Lilypie Second Birthday tickers

Ik denk dat je zo te lezen al veel hebt geprobeerd, ik zou niet echt iets nieuws kunnen bedenken. Wellicht is het goed om via het CB bijvoorbeeld advies te vragen of te vragen of er iemand thuis kan komen kijken om tips te geven? Laat het inderdaad niet doorsudderen, want dan ga je straks misschien een grens over die je eigenlijk niet over wilt gaan. Sterkte!!!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Heeft het zin om Marijn niet toch even tussen de middag op bed te leggen? Dat kun je ook wat later doen dus bv om 13.30 uur. Wij hebben ook een heel gevoelig kind wat veel oppikt en bij haar merk ik dat 1 uurtje rusten zoveel uitmaakt.

Het niet luisteren, gooien van speelgoed etc etc wat je beschrijft doet hij misschien omdat hij moe is.

Om te zorgen dat hij 's-avonds rustig en lekker gaat slapen … Marijn moet misschien wat meer zijn energie kwijt. Onze dochter laten we echt veel rennen en lopen. Na het eten dansen we op K3 en rennen we het huis tig keer door van voor naar achter … ze gaat om 20 uur naar bed en komt er klaar wakker 6.30-7.00 uur uit. Meestal moet ik er 's-nachts 1x uit voor haar.

Bij ons werkt dit … ons dochtertje is 2 jaar en 4 mnd.

Sterkte!

Ik sluit me bij Esther aan. Ik zou je mannetje tussen de middag het slaapje weer gaan aanbieden. Hij kan het misschien nog niet helemaal aan om de hele dag op te zijn. Zou hem niet langer dan een uur laten slapen wanders zit je misschien s’avond met de slaap.

Succes.

Ohh dit is allemaal zó herkenbaar!
Voel je niet schuldig hoor, dat je het nu even niet kan hebben. Het IS ook moeilijk, en mama’s zijn nou eenmaal ook een keer op.

Wat al eerder gezegd word: toch even naar bed doen zou misschien kunnen helpen.
Je hoeft het dan niet naar hem toe te brengen dat hij moet slapen, maar gewoon even een rust-uurtje. Even rust voor Marijn, en voor mama. Gewoon een vaste tijd op de dag. Of dat nou om 13.00 of om 15.00 ofzo is maakt niet zoveel uit. Spreek met hem af dat hij bijv. wel in zijn bedje mag spelen als hij niet kan/wil slapen, maar wél rustig op zijn kamertje moet blijven.
En dat je hem na een uurtje weer komt roepen. Voor extra duidelijkheid kun je ook nog een kookwekkertje zetten.

En verder… tja, ik denk toch dat het wel vermoeidheid is, je zegt zelf al dat het vooral rond 17.00uur begint, hij slaapt 'smiddags niet meer dus heeft er al een hele dag opzitten, begint moe te worden, en waarschijnlijk ga jij rond die tijd koken en hebt dus even niet zoveel tijd voor hem. Tja om dan toch aandacht te krijgen is het natuurlijk heel verleidelijk om je broertje te plagen!
Ook al is het negatieve aandacht, het is wél aandacht, die jij niet kunt negeren omdat er nog een kind mee te maken heeft…
Misschien kun je hem proberen te laten helpen met koken (aardappels in de pan doen ofzo?) En ik weet niet of hij nog in de kinderstoel zit… maar wat ik hier altijd heeeel handig vind als ik aan het koken ben: De oudste in de woonkamer spelen, en de kleine meid in de kinderstoel bij mij in de keuken. Laptop op tafel en youtube aan Anders is het ook gegarandeerd klieren!

Sterkte in ieder geval! Ik hoop dat t snel weer wat rustiger wordt

bij ons in de buurt geeft het CJG opvoedcursussen voor ouders met kindjes vanaf 2 jaar. Misschien een idee??

22-12-2009 colin geboren

Ooo meid wat super herkenbaar.
Hier slaapt Job ook niet meer tussen de middag.
Is aan het eind van de dag dan ook best moe.
Hij komt vaak tot rust voor een dvdtje.
Dan doet zn duim in zn mond en zakt letterlijk in elkaar op de bank.
Meestal doe ik dit 2 keer per dag, ook vaak tegen een uur of 5.

Heel veel sterkte, ik weet helaas hoe zwaar het is.
Daarnaast zitten ze nu ook nog in de peuterpuberteit wat het nog lastiger maakt.
Ik heb wel eens jankend met mn man in een restaurantje gezeten en gezegd dat ik het mannetje haat, zo erg had ik met hem gehad,
En dat ging dan niet even door zijn gedrag, nee dag in dag uit.
Dus een hele dikke vette knuffel, zoek hulp, neem de tijd en de ruimte voor jezelf !!
Verlies alsjeblieft jezelf niet uit het oog !!

Mijn moeder liep toen wij klein waren tegen het zelfde probleem aan.
Is er uiteindelijk zelfs mee naar de huisarts geweest.
Volgens hem had het te maken met een lage suikerspiegel op dat moment.
Hij stelde toen voor om dan alvast het toetje te geven. Klinkt raar, maar werkte wel.
Voor m’n moeder was het echt de oplossing.

Kan natuurlijk ook heel goed dat het bij jullie alleen komt omdat hij te moe is. Daar worden mijn beide dochters ook niet echt gezellig van. Maar ja, als ik jou was zou ik het eens proberen.

Groetjes, Kirsten

jeetje wat ontzettend rot… ik snap dat je aan het eind van je latijn zit meid!
Wellicht weet de huisarts wel iets? Ik bedoel als je echt alles al geprobeerd hebt en het wordt niet beter en alleen maar erger…
Leg je hem wel gewoon op bed s’middags? ondanks dat hij niet wil slapen? gewoon even laten ontprikkelen op zijn slaapkamer met wat speelgoed?
Persoonlijk zou ik hiermee naar de huisarts gaan, zij weten vaak wel waar je met deze problemen terecht kan, en jij hebt altijd nog de keus of je daarmee wel of niet akkoort wil gaan.
zeker als je gewoon echt niet meer weet wat je nog KUNT doen om gedrag te veranderen. Misschien heeft de bibliotheek ook boeken waar je iets mee kunt?

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig hebben we gisteren een gezellige dag gehad zonder teveel gedoe. Dat doet een mens weer goed.
Tussen de middag gaat hij vaak ook nog wel even naar bed maar slapen doet hij niet hij speelt of praat de hele tijd maar dan heeft hij wel even een moment voor zichzelf. Maar ik merk geen verschil in zijn gedrag als wel of niet naar bed is geweest. Een dvd wil soms ook wel helpen om hem wat rust te geven maar ik wil niet dat hij constant voor de tv zit dus dit ik ook een tijdelijke oplossing. Buiten spelen vindt Marijn ook leuk en ik zie er ook al naar uit dat het weer voorjaar wordt. Deuren open en de hele dag buiten zijn. Mijn moeder zei laatst al kinderen zijn net honden die moeten af en toe er ook uit om te luchten en hun energie kwijt kunnen.
Met het eten koken mag hij ook weleens meehelpen en geniet hier ook echt van. Maar ook na al deze dingen wat hij doet of wat ik met hem doe is het gedrag en toch nog. Mijn hoop is dat als het echt weer voorjaar wordt het gedrag minder wordt. Het gedrag is ook sinds een paar weken erger geworden dus mss ik het van tijdelijke aard. Maar als ik het echt niet meer trek of het loopt echt de spuigaten uit ben ik zeker van plan om verder te kijken bv arts of CB.
Soms denk ik ook wel dat jaloezie is naar Dion toe. Als Dion iets doet doet Marijn het na of als ik gek doe met Dion wil hij het ook terwijl hij zeker geen aandacht te kort komt. Kon je maar in die koppies kijken.

Tja… als een dvd’tje werkt
Als hij elke dag om 17.00 een (half?)uurtje dvd kijkt zal hij daar niks van krijgen hoor.
Zelf hou ik er ook niet zo van hoor, de tv als zoethoudertje… maar soms kan het voor ons als mama’s wel een uitkomst zijn!

haha ik hou er ook niet van maar nu rico nog niet naar school gaat kijkt hij echt wel vaker tv als het gemiddelde kind dat WEL naar school gaat.
s’ochtends bijna 'n uur, s’middags bijna 'n uur en s’avonds vaak ook nog een half uur.
dat wordt straks wel anders hoor als hij naar school gaat haha… schaam me nu wel een beetje

Ik zou ook gewoon standaard om 16.00u een dvdtje opzetten. Zo pakt hij wel een beetje rust nog. Heb ik hier ook gedaan toen bleek dat ons manneke domweg te moe bleek maar alsnog niet wilde slapen. Hij trok dat net niet en het resultaat was ongeveer hetzelfde, alleen werd ons manneke dan erg driftig erbij. Logisch achteraf want snachts is hij ook pissed of als hij plassen moet of als je hem wakker maakt. Domweg te moe, dingen daardoor doen die niet mogen en als hij hiervoor op het matje werd geroepen een enorme driftbui erachter aan.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Dan toch maar vaker een dvd-tje aan denk ik. Het is natuurlijk ook zelfbescherming voor Marijn.
Ik zit er ook al aan te denken om Marijn nog naar het psz te laten gaan. Maar ja mss is dat ook niet de oplossing omdat hij zijn energie ook nodig heeft omdat hij niet meer wil slapen, maar mss kan hij ook zijn ei daar weer kwijt waardoor hij dit gedrag niet meer of minder gaat vertonen.
Het kdv vindt hij geweldig en gaat altijd met plezier heen, dit is ook de reden dat hij niet naar de psz gaat.

ja goed, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf… het gaat erom dat hij even met leeftijdsgenootjes kan spelen en dat hij daar ook dagstructuur heeft. dus maakt het niet zoveel uit of hij nou naar het kdv of psz gaat hoor!

enne Rico zit nu OOK voor de tv MET tut terwijl ik hem dat niet meer wilde laten doen. hij was ZOOOO vervelend zelfs voor de tv. toen zei ik: jij mag het zeggen of je kijkt nu tv en je houdt je mond even dicht of ik zet je op je kamer en dan brul je daar maar de boel bij elkaar. wat wil je?
en toen zei hij: trein kijken! ik zo: oke maar dan spreken we wel af dat je rustig blijft oke? en hij zei"ja mama"
nou zucht… hij is nu rustig

Hier wisselde het tot nu toe… maar altijd zeuren om tv of computer. Bah eigenlijk wilde ik het helemaal niet zoveel.
Dus sinds vandaag de afspraak: Als je uit school komt (15.00) computeren tot 16.00, dan zelf spelen en om 17.00 mag de tv aan.
Langer spelen mag wel maar langer computeren of tv kijken niet.

Eigenlijk vind ik 2 uur ‘beeldschermtijd’ op een middag ook al teveel… maar op het moment kan hij zichzelf zó moeilijk vermaken… dat een uurtje echt genoeg is

Ik wilde eigenlijk niet over de tv beginnen maar nu ik jullie reacties lees wil ik er ook wel aan toevoegen dat mijn dochtertje elke dag tv kijkt. 's-Ochtends kijkt ze heel graag Dora, Kai Lan en laat ik hem weleens even aan staan omdat ze ondertussen ook lekker speelt. 's-Avonds kijkt ze graag Bumba of Dora dvd-tje… ze kijkt dan heel aandachtig en het is echt een rust moment voor iedereen!

Misschien moeten we er niet te kritisch over doen als kleintjes dit soort leerzame filmpjes zien en zich ondertussen prima ontwikkelen. Als kinderen er nu passief van worden of dingen zien die niet voor die leeftijd geschikt is, op den duur alleen tv willen?? Dat zou niet goed wezen …

Ik vind eerlijk gezegd dat er tegenwoordig erg leerzame tv is, als je het een beetje doseert met buiten zijn, ze zelf laat spelen, samen iets leuks doen, helpen in de huishouding etc etc … en ze gaan naar de PSZ dan is het toch ok?

Als er moeilijke periodes zijn dan zou ik ook liever niet de TV inzetten maar als er geen andere oplossing is … en iedereen vaart er wel bij? Wij moeders hebben het gewoon niet altijd makkelijk en zo af en toe heb je het he-le-maal gehad!!

Groetjes Esther

@esther, waar het mij voornamelijk om gaat dat ik moeite heb met de tv als zoethoudertje, is dat hij dan alleen maar kijkt, en dus niet speelt. Geen fantasie ontwikkelt. Hij moet ook echt zelf leren spelen. Op school speelt hij natuurlijk ook wel, maar dan zijn er meer kinderen, en vullen ze elkaar aan in hun spel. Maar alleen spelen kan hij nog niet.
Hij gaat van 8.30-15.00 naar school, als hij dan vervolgens van 15.00-18.00 tv kijkt en computert speelt hij dus NOOIT alleen.

En daarbij is het ook gewoon slecht voor de oogjes om veel naar een beeldscherm te zitten staren.

Maar tja als een kindje hele dagen thuis is, en het op die manier af en toe wat rust geeft is er niks mis mee hoor. Zolang er dus ook maar gewoon gespeeld wordt

Ben ik helemaal met je eens Suzsje !!!

Bij bepaalde TV programma’s zie je nu vaak dat kinderen al moeite hebben zich te beperken tot 2 uur tv/pc per dag en velen er een tv op hun kamer hebben, dan durf ik eigenlijk niet eens te denken aan de nintendo’s, wii en de mobieltjes …

Ik hoop toch van harte dat mijn dochtertje een kindje is/wordt wat zich lekker kan vermaken, binnen en buiten. Nu merk ik goed aan haar dat ze haar fantasie aan het ontwikkelen is, prachtig! Af en toe is het zo lachwekkend.