Ik niet kan wachten totdat het oktober is


#1

Grr ik wordt helemaal gek van Dion. Hij is naar mijn idee echt al toe om naar school te gaan. Elke dag vraagt hij er weer om. Is op zoek naar uitdaging. Begint verschrikkelijk te etteren. En hij is slom genoeg om t e weten hoe hij dat goed moet doen om echt irritant te zijn. Hij zegt heel vaak mama ik vind je lief en vervolgens 5 minuten later spookt hij weer iets uit. Luisteren doet hij slecht en je hebt hem jammer genoeg nergens mee. Constant de grenzen opzoeken.
Ik denk dat hij mede door verveling gaat etteren. Hij kan zich ook heel goed vermaken dus dat scheelt wel weer.
Hij is ook heel lief hoor maar soms overschaduwd het negatieve gedrag.
Ik probeer voor elkaar te krijgen dat hij na de zomervakantie al naar school mag. Dit jaar is er ook een meisje gelijk na de zomervakantie gekomen omdat zij ook echt aan school toe was en de scores van de peutertoetsen goed waren. Ook heeft de leerkracht testjes met haar gedaan waar ze goed op scoorde anders mocht ze niet eerder komen. Zij is ook van 15 oktober net als Dion.


#2

oh dat lijkt me inderdaad moeilijk!
Ik herken het verder niet want ik woon in België en hier mogen ze met 2,5 naar school. Mijn zoontje gaat nu sinds september naar school. De dagen dat ik werk hele dagen en andere dagen meestal halve dagen. (Hij slaapt dan vaak 's middags nog) Veel kindjes gaan hier overigens volle dagen. Ik merk wel dat het hem goed doet, ze doen er erg leuke dingen en ik heb niet het idee dat het teveel voor hem is over het algemeen. (Anders hou ik m een dagje thuis, dat is geen probleem zolang ze zo klein zijn)
Ik hoop het voor je dat hij na de schoolvakantie naar school mag, want als ze echt aan een nieuwe uitdaging toe zijn is dat wel zo prettig.
Is er geen andere mogelijkheid bij jullie om hem bijvoorbeeld vaker naar de peuterspeelzaal te laten gaan of zo? (geen idee hoe dat in Nederland werkt, dus misschien een domme vraag)
Sterkte en veel geduld gewenst in ieder geval!

groetjes
Ineke

tickers" />


#3

Oh, wist helemaal niet dat dat mocht, al voor het 4e jaar naar school.

Hier op het moment ook echt een draakje! Maar dat zal vast decemberstress zijn, icm. de spanning die er afgelopen weken hier toch wel heerste thuis door de miskraam waar de kids uiteraard ook het een en ander van meegekregen hebben.

Maar sinds een paar weken heeft ze vanmiddag weer een slaapje gedaan, zomaar een uurtje, maar dat doet haar gewoon nog zo goed! Dus die houden we erin, en dan is ze veel vrolijker en liever.
Ook hier wel heel erg opzoek naar nieuwe uitdagingen. Op het moment vooral wat schrijven betreft. Ze wil steeds letters schrijven, haha maar in lezen heeft ze dan weer nog totaal geen interesse, behalve de letters van haar eigen naam.
Ze ‘schrijft’ nu steeds blaadjes vol met golfjes, en weet precies te vertellen wat er staat :smiley: lastiger wordt het als ik het moet voorlezen… haha!
Maar gelukkig is ze niet zo extreem als dr broer… die was met zn 3e verjaardag eigenlijk echt aan school toe, en kon ook gewoon alles wat in de kleuterklas verwacht wordt. Maar mocht echt niet eerder komen zou voor hem echt een uitkomst geweest zijn… Maar goed, gelukkig kan hij nu in groep 4 eindelijk zijn lol op met de tafelsommen en spelling

Maar oktober duurt nog best heeeel lang… dus hoop toch voor je dat hij voor die tijd weer een gezelligere fase krijgt!!

Liefde is het enige wat zich vermenigvuldigt als je het deelt


#4

Officieel mogen ze dan nog niet naar school maar regeltjes zijn er ook om om heen te wandelen he. Vanaf 15 oktober zal hij dan ook daadwerkelijk ingeschreven staan. September kinderen mogen bij ons ook na de zomer komen kunnen ze gelijk meedraaien en gewend vanaf het begin.
Dion gaat nu 2 keer een ochtend naar de crech toe en qua dagen komt dat niet echt overeen met de peuterspeelzaal. 2 op een dag vind ik ook een beetje teveel.
Wat ook altijd moeilijk is van wanneer is het echt en wanneer heeft hij me voor de gek. Hij is er dan ook goed in om het te doen lijken dat Marijn het heeft gedaan en meneer loopt dan met een big smile weg grrrrrrrrrrr. Wordt wel gestraft natuurlijk.
Dion is ook met letter bezig. Mama deze zit in mijn naam he. Hij kent zeker wel al 10 kleuren en telt al een tijdje tot 10.
Deze fase is hier al anderhalf jaar. Het ging een tijdje iets beter maar de laatste tijd grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Wil ook het naatje van de kous weten en kan eindeloos doorvragen. Mama wat zit er in mijn vinger? Een bot Dion. Waarom dan? En dan doorgaan he. pffffffffffff. Natuurlijk helemaal goed maar wel vermoeiend


#5

Hoezo herkenbaar? Met Rens precies hetzelfde gehad om gek van te worden. Gelukkig hoef ik niet zo lang meer te wachten. Rens gaat morgen voor het eerst wennen op school. Na de kerstvakantie gaat hij echt beginnen. Maar ik tel de dagen eerlijk gezegd wel af nu.


#6

Bij ons op school mochten de September kindjes ook al meteen meedraaien vanaf 14 augustus.
Ik weet ook een meisje dat van december is en die mocht in Oktober na de vakantie ook al naar school toe (weet niet of dat ook met testen is gedaan hoor).
Dus ja…volgens mij KAN het wel.

Gr, Danielle


#7

Dat duurt nog lang!!! Schei uit zeg dan is Dylano al 5, hij is net 4. Hier mogen wel de septemberkindjes beginnen na de vakantie maar niet de oktober kindjes. Dylano had dus pech want die is van 7 oktober. Nou valt dit jaar de vakantie laat bij ons dus kan het best zijn dat dit jaar de oktoberkindjes gelijk mogen starten.

Liefs Michelle


#8

ik wil natuurlijk geen spelbreker zijn, maar het is net oktober geweest

Ik vind soms ook wel dat het snel gegooid wordt op het feit dat kinderen toe zijn aan school. Kun je hem zelf niet andere dingen bieden, die je denkt dat hij nodig heeft? Misschien zijn speelgoed eens grondig bekijken, en eventueel aanpassen? Geen idee waar hij nu mee speelt hoor, maar mijn dochter had van de een op de andere dag echt behoefte aan andere dingen. Zo is nu het meeste speelgoed even de deur uit, en zijn ze volop bezig met puzzels *hoe meer stukjes hoe beter) gezelschapsspelletjes (kikker speelt tikkertje, huisje boompje beestje, knibbel knabbel knuisje) is ze erg blij met haar eigen knutselafdeling (stiften, schaar,lijm, prikpen) en ook de leesboekjes zijn allemaal vervangen, iets meer op niveau, en zo vang ik dat stukje uitdaging weer op.
Gaat hij ook naar een peuterschool? Is daar misschien nog iets mee te doen?

Het is verder geen aanval hoor, maar je ventje is net 3, en hij moet gewoon nog jaren naar school. Los van de uitdaging die hij waarschijnlijk wel nodig heeft, ze moeten straks al zoveel!

Groetjes Manderijn.


#9

In principe mogen ze ook niet eerder naar school, omdat dit verzekering technisch niet kan. Dus als ze een uitzondering maken, kunnen ze daar flink voor beboet worden!
Daarnaast herken ik het wel, maar niet al toen hij net 3 was, maar meer van de laatste maanden voordat hij naar school mocht, en ik kan je 1 ding vertellen, zodra hij naar school gaat , wordt het alleen maar erger!!! Door moeheid van alle prikkels… dus, verheug je maar niet te veel, ook al zit hij straks op school, dan nog duurt het een tijdje voordat ze aan het nieuwe ritme enzo gewend zijn en dus ook minder uitspoken

liefs woezel


#10

Ik bied zelf ook veel uitdagende dingen aan. Qua speelgoed ga ik geregeld wisselen. Puzzelen, bouwen, loco, kleuren, schrijven (op zijn manier) vindt hij leuk om te doen. Voorlezen kan hij ook van genieten.

Er gaan ook veel kinderen van september eerder naar school dit is precies hetzelfde qua verzekering. En ze mogen proefdraaien dus als er wat gebeurd is dat wel te regelen dat het op een wendag is gebeurd. Bij ons op school hebben ze op papier staan waar het kind aan moet voldoen.
Kijk op dit moment is Dion vrij ver voor zijn leeftijd maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo bijft.
En ja kleuters moeten veel maar hoe bied je het aan. Het kan ook op een speelse manier.
En dat het erger kan worden als ze eenmaal naar school gaan is natuurlijk per kind verschillend.

Ik zie dit niet als een aanval hoor, iedereen mag zijn mening geven, daar is een forum voor toch. Anders had ik het hier niet neer moeten zetten


#11

Tja hier heb ik echt alles uit de kast gehaald aan spelletjes ander speelgoed vaker speelafspraakjes ed maar rens wil nu echt de hele dag alles samen doen en ook van nieuwe dingen is de lol snel af.
Die is dus volgens mij echt wel aan school toe. Meer uitdaging bieden als wat hij thuis krijgt lukt niet, zijn zusje is er ook nog en ik moet af en toe ook nog iets in huis doen.
Van de week is hij voor het eerst wezen wennen, hij vond het helemaal leuk. maar hij was wel erg moe daarna. Heeft hij 1,5 uur op de bank tv liggen kijken, daaar heeft hij normaal echt de rust niet voor. moet natuurlijk geen gewoonte worden maar het was best ff lekker rust in de tent.

Groetjes Ramona


#12

Bo is ook bek af als hij uit school komt, en hij mag van mij dan best even tv kijken om bij te komen, anders gaat hij alleen maar vervelend doen. Zodra hij weer een beetje is bijgekomen begint hij vanzelf weer te spelen, en gaat de tv uit!

liefs woezel


#13

Vergeet ook niet dat het de tijd van het jaar is Er wordt minder buiten gespeeld en daar hebben jongetjes van 3 jaar nu eenmaal last van! Daarbij vindt er een verandering in de hormoonhuishouding (testosteron) plaats waardoor jongens vanaf een jaartje of drie kunnen veranderen van lieverdjes in monsters! En dat heeft niets met schoolrijpheid te maken

En…een peutertoets kan een vertekend beeld geven. Het is slechts een indicatie. De peutertoets is voor een taalrijp kind een ‘eitje’ (ik werk er mee). Maar op school worden heel andere eisen gesteld aan een kleuter.

Mag ik je een tip geven (zonder te bekritiseren)? Laat het nog even rusten met hem eerder te laten starten. Het lijkt zo mooi, maar je kan zo bedrogen uitkomen. Het is voor hem ook heel wat om als 3 jarige naar school te gaan… Ik kan me voorstellen dat je zoiets hebt van: kinderen die na 1 oktober starten/jarig zijn kleuteren twee maal in groep 1. Maar een goede school kijkt naar het kind en als Dion het zo goed doet, hoeft hij heus niet twee maal groep 1 te doen en mag hij gewoon mee met zijn klasje naar groep 2

Zit hij op peutergym? Anders zou ik dat eens overwegen. Is echt leuk en zeker voor jongetjes van een jaartje of 3. Lekker klimmen, rennen, klauteren. Had de onze een keer geen gym, dan was hij die week minder goed te genieten dan als hij wel lekker kon gymen


#14

Hoi Freubeltje,

Dat is toch veranderd? Voor zover ik weet kleuteren kinderen die voor 31-12 geboren zijn maar 1 jaar in groep 1.

Groetjes Natasja



#15

Voor zo ver ik weet niet Heb een kindje in de familie die in oktober jarig is en daar werd heel erg gekeken naar: kan hij groep 2 aan of kan hij beter nog een jaar in groep 1 blijven… (maar misschien is het schoolafhankelijk?)


#16

@Freubeltje
Ik ken de peutertoetsen ook goed, neem ze zelf af bij kleuters die net bij ons op school komen. Ik weet dat dat geen graad meter is maar werken jullie met oude of de nieuwe toets? De nieuwe is met rekenen een stuk lastiger geworden en daar is zeker inzicht van een kind voor nodig.
Je kunt een kind net als een aap een kunstje leren maar toepassen is een ander verhaal. Tot 10 tellen het alfabet opzeggen is niet zo moeilijk voor een kind.
Bij ons op school wordt ook per kind gekeken of hij door kan naar groep 2 of nog een jaar groep 1 gaat doen. Een kind gaat door naar groep 1 als de Cito toetsen goed zijn afgerond. Voor de overgang naar groep 3 moeten ze A+ scoren anders mogen ze niet vervroegd door naar groep 3 en doen ze groep 2 nog een keer zodat ze gewoon 3 jaar kleuteren. En het kind moet er sociaal emotioneel ook aan toe zijn. Ze hebben bij ons er voor gekozen op groep 1/2 te combineren.
Sociaal emotioneel ben ik bij Dion niet bang voor, als ik weleens op mijn werk ben (als ik vrij ben) en Dion is bij me mag hij meestal mee met Dion in de klas. Hij draait dan gewoon lekker mee en is niet terughoudend ook niet in een grote groep.
Na de zomer duurt het 8 week voordat hij jarig is en in die 8 week mag hij 5 keer proefdraaien. Natuurlijk is hij dan nog 3 maar niet lang meer. Op het kdv is hij ook 3 maand eerder een groep verder gegaan zonder problemen. Ook omdat hij dit nodig had en zich verveelde op de andere groep.
Hij gaat naar peutergym toe en vindt dit ook geweldig. Motorisch is hij ook goed onderlegd. Het liefst gaat hij voetballen net als Marijn maar daar mag hij naar de zomervakantie mee beginnen.
En dit gedrag is niet van de laatste tijd maar dit gaat al anderhalf jaar zo. Ik sla het aanbod echt niet af als hij naar de zomer mag komen.
Ik ga er ook niet vanuit dat hij maar 2 jaar kleutert, kinderen met de hakken over de sloot wil je niet hebben. Bij twijfel moet je ze lekker laten zitten en niet afwachten en een ongelukkig kind krijgen. Dat is ook zeker niet mijn opzet maar ik wil een kind dat lekker in zijn vel zit en zijn ei kwijt kan.

Ik snap je reactie wel hoor.