Ik mij al heel lang iets afvraag over de bevalling

Zoals inmiddels wel bekend (denk ik) is de bevalling van Stephan destijds absoluut niet leuk verlopen.
Behoorlijk problematisch.

Nou heb ik eigenlijk al heel lang een vraag die ik eigenlijk nooit gesteld heb aan de gynaecoloog of kinderarts (geen idee waarom. Ik dacht er op dat moment gewoon niet aan ofzo).

Maar mijn vraag is dus: Je hoort vaak over kinderen die bij DE GEBOORTE een zuurstofgebrek hebben gehad en daar SOMS iets aan over hebben gehouden.
Maar hoe zit dat eigenlijk als je kind het tijdens de bevalling IN JE BUIK heel benauwd en moeilijk heeft gehad?

Ik belandde dus o.a. in een “weeen-storm” waardoor Stephan’s hartslag steeds onwijs zakte.
Van ong. 160 slagen per minuut naar ong. 70 slagen per minuut.
Dat heeft in totaal zo’n twee uur geduurd (hoewel ik het door de omstandigheden niet helemaal meer heb bijgehouden).
Het was werkelijk DOODENG om de hartslag van je baby zoooo te horen zakken steeds!!
Uiteindelijk werd het een spoed-keizersnede omdat ze hem graag "levend op de wereld wilde hebben " (zoals ze letterlijk zeiden)

Maar kan zoiets nou nog concequenties hebben voor je baby ???

Want daar hoor je dus nooit wat over.
Alleen maar over zuurstofgebrek tijdens de bevalling zelf.
En heet het eigenlijk wel zuurstofgebrek als de hartslag van je baby in je baarmoeder zo erg daalt steeds?

Ik hoop dat er iemand is die mij hier na ruim 2,5 jaar antwoord op kan geven.

Alvast bedankt!

Groetjes Bianca, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 08 Feb 2004 17:51:43

Hoi Bieb.
Ja ik kan me voorstellen dat je daarmee zit.Denk je dat daar Stephan zijn spraakproblemen vandaan komen?
Volgens mij bedoelen ze als ze het over zuurstofgebrek bij de geboorte hebben,niet echt het moment van de geboorte zelf maar gewoon de hele bevalling hoor.Het is meer een zegswijze.
Tijdens een wee trekt je baarmoeder samen waardoor de bloedvaten in de placenta worden afgesloten en de baby dus tijdelijk geen vers(zuurstofrijk) bloed krijgt.Als de hartslag van de baby daalt is dat een teken dat het kind het inderdaad benauwd krijgt.Bij een weeenstorm heb je geen rustpauzes tussen de weeen door dus heeft het kind ook geen tijd om te herstellen van de vorige wee.(waarschijnlijk weet je dit zelf ook allemaal wel).Gelukkig zijn babys in de baarmoeder ook gewend aan een laag zuurstofgehalte,dus zijn ze nogal flexibel.Maar het is volgens mij niet ondenkbaar dat Stephan inderdaad zuurstoftekort heeft gehad.Maar hoe kom je daar nou achter he?
Ik zou het toch eens aan de kinderarts vragen als je daar nog eens bent,misschien dat hij er meer over kan zeggen.
Groetjes eljada

gewoon simpelweg naar je huisarts gaan en je vraag voorleggen, die heeft vast een antwoord en anders stuurt ie je wel door!

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!

Hahaha
Ja Kim,dat kan ook.Lijkt mij ook het beste.
Groetjes Eljada.

ja dat lijkt mij hier op ook het juiste antwoord…

maak even een afspraak denk dat hij/zei je het juiste antwoord kan geven

Tries

Liefs Tries

Hoi,

Bedankt voor de reakties tot nu toe!

Wat Eljada zegt is absoluut waar.
Door die weeen-storm bleef mijn baarmoeder samengetrokken.
Oftewel: de wee bleef op het hoogtepunt hangen en zakte niet meer af.
Daardoor kreeg Stephan het zo ontzettend moeilijk (hij niet alleen trouwens).
Er was ook best wel paniek in het begin.

Ik heb onmiddelijk heel veel weeen-remmers in één keer toegediend gekregen en toen namen de weeen inderdaad af.
Maar waar de artsen zich over verbaasden was dat Stephan zich niet “herstelde”.
Zijn hartslag blééf maar naar beneden gaan steeds.
Vandaar ook die spoed-keizersnede.

Ik denk niet zozeer dat hij daardoor later is met praten eigenlijk.

Maar het is gewoon iets wat ik me al heel lang afvraag.
Alleen zodra ik bijv. bij de huisarts ben dan denk ik er net op dat moment niet aan (handig )

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat een huisarts het antwoord hierop weet, dat ik dat eerder aan een kinderarts ofzo moet vragen.
Maar daar komen we dus niet meer.

Nou ja, ik vraag het dan toch maar eens aan mijn huisarts.
Desnoods vraagt hij het maar na ofzo.

Maar ergens vind ik het een beetje raar staan om dat na 2,5 jaar nog te vragen.
En ook een beetje “overdreven”.
Alsof ik dingen “zoek” die er niet zijn ofzo.

Groetjes, Bianca, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 08 Feb 2004 22:09:45

neeeee, wijffie, overdreven is het zeker niet!, de enige manier om bij een kinderarts terecht te komen is via de huisarts dus ook vandaar miijn advies ga naar je huisarts en leg het voor

groetjes,

waarom raar naar 2/5 jaar je mag het toch gewoon vragen je wil het gewoon weten daar heb je toch recht op

gr marielle mama van tanja

Helemaal niet raar of overdreven hoor.
Je heb toch gewoon het recht om te vragen hoe dat nou zit??
Stap er gewoon op af en leg het voor!!

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)

Volgens mij kan dat wel ja. Maar ik snap wel wat je bedoeld. Weet je dat ze zelfs bij Lucas niet zomaar antwoord op die vraag gaven? Die is geboren, terwijl er amper een hartslag was, helemaal blauw, 20 minuten beademend enz enz. En dan nog zeggen, dat hij daar geen last van zal hebben… Yeah right. Heel apart. Houd er dus rekening mee, dat ze zeggen, dat het niet zo is…ook als het wél zo is. Lekker positief klink ik, ahum, maar ja, mijn ervaring is niet zo prettig, met dit soort dingen helaas. Nu krijg ik wel te horen, dat Lucas een restverschijnsel van zijn geboorte heeft en dat ie waarschijnlijk dus toch wel degelijk zuurstofgebrek had ja. Het heeft wel ff 2 jaar geduurd, maar goed, dat wordt het dan ook alleen erkend hoor. Gedsie, ik klink helemaal bitter, lees ik.

Vraag er naar, je hebt er recht op en ook als ze nu zeggen, dat er niets is, maar je vertrouwt het nog niet, blijf dan gewoon door gaan, met vragen.

groetjes Monique

Hoi,

Ja, ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven om er speciaal een afspraak voor te gaan maken bij de huisarts.
Dus ik zat te denken: ik vraag het wel als ik er weer een keertje heen moet (maar ja, dat kan wel pas over een half jaar zijn).
Dus ik weet het eigenlijk niet zo goed.
Ik had het gewoon destijds moeten vragen aan de kinderarts (toen we daar waren i.v.m. het extreme spugen van Stephan).
Maar ja, daar schiet ik nu ook niks mee op.

Het is trouwens niet zo dat ik nou persé denk dat Stephan er iets aan overgehouden heeft hoor, helemaal niet eigenlijk.
Maar omdat hij het zo onwijs benauwd heeft gehad IN mijn baarmoeder was ik gewoon erg nieuwsgierig daarnaar.
Omdat je inderdaad altijd verhalen hoort over zuurstofgebrek vlak NA de bevalling, maar eigenlijk nooit over TIJDENS de bevalling, zoals bij mij.

In ieder geval bedankt voor je reaktie en dat je wat bitter klinkt is niet meer dan logisch.
Dat zou ik in jouw geval ook wel zijn.

Bianca,
Als ik jou was zou ik toch even de vragen z.s.m. voorleggen aan een arts. Zo’n gevoel kan namelijk veel onzekerheid met zich meebrengen op den duur. Uit ervaring (niet bij mij maar kennis) weet ik dat zo’n onbeantwoorde vraag je echt dwars kan gaan zitten, in ons geval durfde ze het bijna niet meer aan om kinderen te krijgen ivm de bevalling van haar eerste. Doordat ze er te lang mee rond liep en de angst groeide, ook ivm event. hersenbeschadiging van haar kindje, is ze onder behandeling bij sociaal werk. Ik kan je verzekeren dat deze persoon echt met beide beentjes op de grond staat.
Het klinkt wel zwaar, maar als je na 1 telefoontje en misschien na een gesprekje het antwoord weet, is dat natuurlijk wel fijner dan maar rondlopen met die vraag. Misschien dat je de vraag gewoon telefonisch kan stellen aan een verloskundige praktijk.

Liefs Kristel

Pfffff, nou Kristel, ik heb jouw laatste tip opgevolgd en dus de verloskundige praktijk opgebeld (waar ik destijds ook kwam toen ik zwanger was van Stephan).

Ik kreeg de assistente aan de lijn want de verloskundigen waren bezig met het spreekuur.
Ik heb aan haar mijn vraag voorgelegd en zij zal de vraag doorspelen naar een verloskundige zodra die daar tijd voor heeft.
En dan wordt ik dus terug gebeld.
De assistente zelf was trouwens heel aardig.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik het toch best raar vind hoor om zoiets na 2,5 jaar te vragen.
Toch hoop ik dat zij het antwoord voor mij hebben.

Gewijzigd door - Bieb op 12 Feb 2004 14:50:45

Hartstikke goed Bianca,
Natuurlijk zal het raar geweest zijn om na 2,5 jaar te bellen, maar ik denk dat ze dit vaker meemaken. Bij mijn kennisje, die uiteindelijk dus ook antwoord kreeg op haar vragen, vertelde ze dat dit veel vaker gebeurde. Sommige vrouwen durven namelijk niet zwanger te worden als ze geen antwoord hebben op vragen m.b.t. hun eerste bevalling. Ik hoop dat ze je snel terugbellen.

Liefs Kristel

YES! IK HEB ANTWOORD OP MIJN VRAAG!

Sorry hoor, haha!
Ik werd net dus terug gebeld door de verloskundige. Super-aardig!
Ze begreep heel goed dat ik belde enzo en ze had de gegevens van de zwangerschap en bevalling van Stephan erbij gezocht.

Ze zei dat het inderdaad een zeer moeilijke/heftige bevalling was geweest en legde het volgende uit:

NA de bevalling is er uit de navelstreng bij Stephan bloed afgenomen.
Dat werd in het laboratorium onderzocht.
Ze keken o.a. naar het bloedgas.
Daaraan kunnen ze zien of de baby zuurstoftekort heeft gehad in de baarmoeder of niet.
Bij Stephan was dat NIET het geval (yes!!!)

Ik was blij dat zij die informatie hadden voor mij. Want wij wisten dit dus niet.
Achteraf vind ik het wel jammer dat het ons destijds niet verteld is. Gewoon, ter informatie (en geruststelling dus).
Maar ja, niks aan te doen.

In ieder geval hebben we nu het antwoord!

Zuurstofgebrek in de baarmoeder kan dus heel goed, maar hoeft niet.
Stephan had veel druk op zijn hoofdje (doordat de baarmoeder samengetrokken bleef) en daardoor is waarschijnlijk zijn hartslag gedaald.
Ze zei dat als wij een baksteen op ons hoofd krijgen, onze hartslag ook even daalt
Tsja…zit wat in.
Alleen vraag ik mij dan nog steeds af waarom Stephan’s hartslag zich niet herstelde toen de weeen over waren en er dus géén druk meer was op zijn hoofdje.
Maar ja, dat begrepen de artsen toen al niet dus daar ga ik me verder niet druk om maken.

In ieder geval heeft hij geen zuurstofgebrek gehad en dat is het belangrijkste!

Groetjes,Bianca, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 12 Feb 2004 18:46:35

nou zie je wel, was helemaal geen rare vraag dus

groetjes,

nee ik vind het helemaal geen rare vraag!! en je kan bv ook het c.b bellen of naar je verloskundige praktijk, ook al ben je daar een tijdje niet geweest ik denk dat ze je vraag daar best willen en kunnen beantwoorden. ik zou het gewoon doen!! op elke vraag waar je een antwoord op kan krijgen hoef je niet meer over na te denken. doen dus…

Ehm…Maureen?
Nou vraag ik me eigenlijk af of je gelezen hebt dat ik dus gebeld heb en een antwoord heb gehad

Groetjes, mamma van Stephan

zie je wel dat het helmaal niet raar is gelukkig weet je nu wat je weten wilde

groetjes marielle mama van tanja

Fijn hoor,
Achteraf bedenk je je vaak, van had ik dat maar eerder gedaan. Maar het is wel erg fijn dat je antwoord hebt, hoef je daar niet meer over na te denken.

Liefs Kristel