Ik heb een huisje! :) misschien?!

Ja jullie gaan het niet geloven. Ben gebeld door mijn zusje. Mijn tante gaat verhuizen in Januari, naar het huis van haar zoon die tijdens een ongeluk meervoudig gehandicapt is geraakt(koophuis), nu heeft ze d’r eigen huis (huur huis) al meer dan 20 jaar, en betaalt maar 300 euro huur in de maand (5 slaapkamers!!!) ze zegt dat ik er in mag als ik dat zou willen. Nu moeten we uitzoeken hoe dat dus zit (inschrijven bij de gemeente, en mag dat zomaar?) maar goed ik ben toch wel een beetje blij, want dat betekend dat ik bij niemand in huis hoef! En als dat zou kunnen toch wel super fijn! Nu dus alleen uitzoeken hoe het allemaal zit!

ik wil echt domper op je vreugde zijn, maar dat kan helaas niet zomaar. Als je het vraagt aan de woning bouw zullen ze nee zeggen (hier in ieder geval wel) wat je wel kan doen, is dat zij daar ingeschreven blijft en dat jij je erbij laat schrijven en dan kan je na een jaar het officieel maken door dat zij zich in laat schrijven bij haar zoon en jij gewoon in dat huis blijft wonen. Na een jaar schijnt dat te mogen (hier in de omgeving in ieder geval wel)

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Woezel, nee dat dacht ik ook al hoor, dat het niet zomaar ging, maar ze heeft 1 andere zoon die blijft dus ingeschreven in het huurhuis, en daarbij mag ik ingeschreven staan. Die zoon woont bij z’n vriendin (al 7 jaar een relatie) maar kan daar niet ingeschreven staan! Wat een gedoe allemaal, maar als het lukt lijkt het me een stuk fijner dan bij mijn ma of zus op de lip te zitten! Dat is ook niet ideaal ookal wonen ze dan nog om de hoek!

ok, maar dat zou dan wel kunnen volgens mij. Als die zoon nog steeds ingeschreven staat in dat huis, en dat ook blijft, dan is het volgens mij geen probleem als zij er uit gaat en jij er in. Dat zou hetzelfde zijn als je bv gaat samen wonen, en je partner heeft een huurhuis waar je gaat wonen, dan wordt je er gewoon bij in geschreven.

Ik hoop voor je dat het door gaat, want je hebt wel gelijk, het is een stuk beter dan bij je moeder of zus op de lip, en eerlijk is eerlijk, volgens mij kun je nergens hier in nederland een redelijk groot huurhuis huren voor slechts 300 euro per maand!! een 1 gezinswoning is al rond de 500 euro in de plekken waar mensen liever niet wonen. Heb je een populaire plek dan zit je al snel aan de 600 euro per maand of nog meer. Ik ga dus voor je mee duimen!! wanneer hoor je het of het mag?

liefs woezel

Ja Woezel, nou ik hoor het eigenlijk pas half Januari, maar dat is wel okay! Mocht het nu niet zo zijn kan ik wel altijd bij mijn familie terecht hoor, denk ook wel dat ik de eerste weken veel daar zal zitten (heb nog geen baan, dus weet ook nog niet hoe ik het ga doen met J he, als ik nachten-weekenden-avonden heb moet ik iets verzinnen als ik alleen woon, als ik bij mijn ma ben is dat wat makkelijker, dus moet er wel goed over nadenken!

Klinkt goed, hopelijk gaat het lukken!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Hou er wel rekening mee dat als je neef ingeschreven staat op het adres waar jij gaat wonen, je geen recht heb op bijv alleenstaande oudertoeslag voor de Kinderopvangtoeslag. En als je neef niet voldoet aan de voorwaarden voor de Kinderopvangtoeslag, je helemaal geen recht hebt. Ook telt zijn inkomen voor evt huur- en zorgtoeslag mee. Is je neef medehuurder? Anders kunnen daar ook nog wel eens problemen ontstaan. Dat de woningbouw er vanuit gaat dat als je tante gaat verhuizen, er niemand meer in het huis woont of haar zoon met haar mee gaat.

Groetjes Natasja

@ kringeldingetje! ohhhhh tjas dat is dan weer niet zo’n succes! Had ik idd geen rekening mee gehouden, hij verdient een behoorlijk salaris! Hoe zit het dan als ik bij mijn ma of zus ingeschreven sta; heb ik daar dan ook geen recht op? want ik dacht dus weer van wel? Maar hoe zit dat dan? (ma heeft alleen inkomsten uit alimentatie, mijn zus is 100% afgekeurt)

Mijn neef is idd wel medehuurder! (zoals ik heb begrepen heb staat het huis al een hele tijd op zijn naam)

Mhh van die huur en zorgtoeslag weet ik eigenlijk ook niet! Moeilijk dan ik dacht dus!

ehmz… hier mag het niet, alleen bij een ruilwoning dan wel maar er valt in dit geval niets te ruilen bij jullie. hier is het gewoon zo dat wij dan de huur op moeten zeggen en dat de volgende op de lijst het huis krijgt.
maar met een koopwoning kan het natuurlijk wel.
maargoed het gaat bij jullie om huren…
hier kan het in ieder geval niet, of dat bij je tante wel zou kunnen dat moet ze navragen bij haar woningcorporatie.
succes ik hoop dat het wel mogenlijk is daar!

ik lees nu woezel haar eerste reactie, HEEEEL slim!!

Gewijzigd door - MamavanRico op 20 Sep 2011 13:02:07

Jou moeder is geen toeslagpartner als je bij haar in huis woont. Je zusje ook niet als zij ook bij jou en je moeder woont. Als je alleen met je zusje zou wonen, is ze wel weer je toeslagpartner. Zie hieronder een stukje van de Belastingdienst.

http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/

Trouwens, ik weet ff niet hoe het zit met je man en hoe jij wordt ingeschreven in de GBA. Gehuwd of ongehuwd. Ik weet dan sowieso niet of je wel recht hebt op kinderopvangtoeslag. Dat zou je even na moeten vragen.

Groetjes Natasja

@Natasja:

De voorwaarden in deze lijst gelden ook als u samenwoont met een kind, ouder, broer of zus.

dus dan geldt dit toch ook in haar geval? toen mijn partner en ik samen gingen wonen hadden wij totaal geen kaas gegeten van dit soort zaken dus ons niet opgegeven als toeslagpartners. wij hadden nog geen kind en 2 jaar later kregen we een brief van de belasting dat partner zorgtoeslag van 2 jr terug moest betalen omdat hij samenwonend was met mij. want samen krijg je een ander bedrag dan als je alleen bent (in het verschil bedoel ik dan he!)
dus kreeg ik nog een deel waar we recht op hadden voor ons samen, en totaal moest ik toch nog 350 bijleggen!

nee klopt idd wel wat je zegt.
want dat zou betekenen dat als je gewoon nog bij je ouders woont op je 26ste bij wijze van dat je dan meegenomen wordt in de toeslagen en dat is idd niet het geval… dan is het weer anders.

@mama van rico, dat is toch alleen zo als je fiscaal partners van elkaar bent geworden?

liefs woezel

OIhhh jeetje dat is dus allemaal nog veel moeilijker dan gedacht en kan ik dus het beste bij mijn ma gaan wonen! IVM toeslagen. Mijn man word niet geregisteerd in NL, hij woont namelijk nog hier en gaat ook niet mee, en ik zal als ongehuwd in het register blijven staan. Pffff ik word altijd helemaal zenieuwachtig van die papierzooi. Hoezo weet jij er zoveel vanaf Natasja?

Natasja, ik heb je een mailtje gestuurd, maar vraag me af of het gelukt is!

Ik heb bij de kinderopvangtoeslag gewerkt. Dat is al wel een tijdje geleden en er zijn in de tussentijd wel wat dingen veranderd. maar vandaar dat ik er wel wat vanaf weet.

Ik ben nu niet thuis en zal vanavond even kijken of ik je mail heb ontvangen.

Groetjes Natasja

Ohhh dat is makkelijk! Bedankt! Ja laat het me even weten, want de send knop deed vreemd!

Ik heb geen mail gezien. Was tussen de middag even thuis.

Groetjes Natasja

Ohhhh denk dat het er dan niet door is gekomen!