Ik door het slechte nieuws bijna vergeten ben

het goede nieuws te melden. Ik heb besloten een gedeelte van mijn tuin om te ploegen en een groente en kruidentuin te maken, dit is altijd al een droom geweest, het liefste met kippen enzo, die kippen gaat niet lukken, maar die groente en kruidentuin gaat er komen! Gezellig met Jada tuin aanleggen. D’r zijn nu 2 mannen bezig het gras wel te halen en om te spitten zeg maar, vond ik iets te veel werk voor Jada en mezelf, als dat klaar is gaan we ons goed orientere, heb nog nooit zo iets gedaan dus gaat leuk worden! Iemand tips wat we echt moeten proberen; tomaten en sla iig en die kruidentuin word ook volgestopt, ooh en verder ook een eigen composthoop! Leuk he!

ben jaloers op je hahaha dat is ook altijd mijn droom geweest en nog steeds.
heb nu wel aardappels aardbeien druiven en bramen in de tuin staan maar daar houd het ook mee op heb er te weinig ruimte voor door de trampoline schommel fontein terras… zullen we ruilen?? haha

before you judge me, try hard to love me

@ mama van 3
Ja leuk he!, onze achtertuin is opgesplitst in 2 gedeelte, het achterste gedeelte ligt lager, en doen we eigenlijk niets mee! Voorste gedeelte, word gespeeld en was gedroogd en rond het huis zijn genoeg andere speelmogelijkheden! Dus ik heb nu de knoop door gehakt, in November begint de regen pas dus dan kunnen we pas planten, maar moet toch nog goed lezen, dingen verzamelen, zaden zoeken/kopen! Dus komt helemaal goed!

voorbereiden kan net zo leuk zijn toch!!
echt ik hoop dat ik op een dag zo’n grote tuin heb dat ik dat kan gaan doen lijkt me heerlijk.
als ik nou eens de lotto win… hahaha dan komen er ook nog kippen geiten schaapjes etc etc o ja zie het al helemaal voor me super!!

before you judge me, try hard to love me

Wat leuk! Wij hebben ook een moestuin in de achtertuin. En daar eten we nu al aardig wat van. De frambozen en aardbeien zijn voor Joey, die is er helemaal verslaafd aan. papa heeft elke dag tomaten uit eigen tuin mee naar zijn werk. De appelboom schiet nog niet echt op, er groeien twee appels, haha!
Verder aardappels, die zijn bijna klaar, rode ui, wortels, sjalotjes, watermeloen, bieslook en sla. Helaas lijkt die laatste te mislukken

Groetjes Anouk

Wij hebben een citroenboom, die bloeit heel het jaar door. Geen groente of kruid, maar wel aan te raden.

Verder paprika’s, courgettes, boontjes en qua kruiden koriander, tijm, bieslook, basilicum, peterselie.

Leuk joh, lijkt me heerlijk om te tijd en ruimte te hebben. Mn ouders hebben ook een grote groenten- kruidentuin. Bewerkelijk, maar ook heel handig en leuk om mee bezig te zijn.

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

Tja het is nu idd hier een soort van voorjaar, maar oktober is HEEL heet dus alles word geplant als de eerste regen begint dus das meestal in Nov of December, dit jaar was het trouwens heel laat, in januari pas en veel mensen hebben daardoor honger geleden! Dus we maken nu de tuin in orde en dan langzaam orienteren zorgen dat we alles in huis hebben voor de eerste regens! Ja sommige dingen zijn hier door de hoeveelheid regen en grond niet echt goed te doen, maar andere dingen weer wel. Jada heeft van Oma in Februari toen we in NL waren een heel leuk tuinpak gekregen en tuinspulletjes, handschepje, harkje etc! Super leuk! Hier kunnen we ook wel dingen krijgen hoor, zaad en zo is makkelijk aan te komen! Wij willen idd, munt, koriander, dille, peterselie, oregano, salie, citroengras, basilicum, rozemarijn etc! En ook tomaten ben ik uit doen we! Aardappelen weet ik nog niet, heb je daar niet een hele grote tuin voor nodig om een beetje aardappelen te krijgen? Wil wel rendement namelijk, wortelen, bonen, en wil idd ook kijken voor wat fruit boompjes, maar die zal ik waarschijnlijk vanuit pitten moeten grootbrengen, we hebben al een mango en een papaya boom in de tuin! Dus die geven al vruchten!

@ bakmama, ja dat hoor je tzt wel
Uuhhh ik ga naar NL als ik geld heb of als mijn ouders ons een ticket cadeau geven (maar omdat Jada nu boven de 2 is is het heel duur) Ik ben sinds 2006 nu wel elk jaar naar NL geweest, maar mijn man pas 1 keer, Jada dus 2 keer, maar d’r zijn ook al een paar familieleden hier heen geweest! Tuurlijk mis ik mijn ouderlijk gezin en mijn zusjes, maar NL niet zo eerlijk gezegd, maar leven voor Jada is hier voor nu gewoon zo ontzettend fijn. In NL zou ik niet weten hoe ik het moet doen! Maar als Jada naar school moet word het een ander verhaal, dan gaan we eens goed onze opties bekijken! Ik zeg nooit nooit, maar als het kan zoals het nu gaat vind ik het prima!

Leuk leuk
doe ik ook altijd, ben ook zo blij dat ik een tuin bij dit huisje heb. Bij mijn vorige huis zat een onwijs grote tuin. Daar had ik ook aadbeien, tomaten, mais, bosuitjes (I LOVE BOSUITJES!!) bonen en pompoenen.
Maar pompoenen kan ik niet aanraden, wel mooie planten, maar GROOT. Poe.
Eén jaar had ik een hele grote pompoen en daar heb ik een poes uitgesneden en een kaars in gezet. Haha
Als je nog iets van zaadjes nodig hebt kan ik het misschien opsturen?
Gaaf zo’n hobby, ook voor Jada.
Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

@ Boukje, ja heb er super veel zin in echt waar! Oohhh ja maakte geen pompoenen soep? heerlijk en kun je makkelijk invriezen, ga gewoon veel vrienden uitnodigen of weggeven aan Agogo (oma)

Gaaf hoor, wij hebben ook een grote moestuin.
Wat tips: Afrikaantjes tussen de slag ivm luizen ed.
En je kan de courgette die mega veel ruimte in neemt op de mesthoop doen, daar doet hij het erg goed.
Ik weet niet of je komkommer gaat doen, ik heb hem voor het eerst omhoog laten groeien ideaal, de komkommer blijft recht en hij neemt zo niet veel ruimte in. Echt een aanrader dus…
En als je kruiden doet, zou ik als ik jou was even googelen want tussen bepaalde groentes heeft dat positief effect. Bijvoorbeeld de uien tussen de wortels ivm wormen ed.

Nou meid succes en geniet ervan!

http://www.bbc.co.uk/gardening/gardening_guides/

Deze site gebruik ik als lijdraad! We zien wel, maar heb er iig onzettend zin in! Ben wel al langzaam begonnen met mijn kruidentuintje, die heeft niet onzettend veel water nodig blijkbaar! Dus we zullen zien, Kleine vind het machtig interessant! Die helpt elke dag trouw water te geven, pas een klein stukje gedaan nu, heb korianderzaad, basilicum en dille gedaan, binnenkort nog mosterdzaad! We zullen zien of het allemaal gaat lukken, is echt een expiriment zeg maar!

@ bakmam,
Mijn man vond Nederland wel leuk, maar had idd ook wel met sommige dingen moeite. Regeltjes, regeltjes, en dat zo’n rijk land toch nog zwervers heeft begrijpt hij ook niet! Hij heeft wel veel binnen Afrika gereist maar was nog nooit in Europa geweest, daar is heel moeilijk een visum voor te krijgen!

Ja zijn idd naar de Efteling geweest, hij wist niet wat die zag! hihihih zulk vermaak heb je hier niet hoor!

Het regenseizoen is onzettend welkom, ookal brengt het ook moeilijkheden. Met het regenseizoen gaat alles juist groeien terwijl er van Augustus tot Oktober weinig regen valt, dan word alles duurder! Als het regenseizoen later komt dan je verwacht gaan mensen vast planten en daardoor gaan de planten kapot, of het regent meer dan gemiddeld waardoor er overstromingen zijn er waarmee ook wel eens cholera komt! Dan kun je best boodschappen halen hoor, vooral met de auto is het prima te doen, maar voor een standaard Malawiaan die nooit boodschappen doet in de supermarkt (te duur) maar op de markt heeft het weer grote invloed! Malawi valt onder de lijst van 10 armste landen ter wereld, wij hebben geen buitenlandse valuta om te importeren, dus krijgen we weinig van buiten af in gevoerd en is het duur!

Wat betreft de regen is het erg onvoorspelbaar maar over het algemeen begint het in November met hier en daar klein buitje (heel vochtig) en dan vanaf December iedere andere dag of elke 2 dagen en regenachtige dag, Janauri regent het over het algemeen de hele dag, misschien uur of 2 droog, de rest regen. Dan vanaf Februari weer af en toe dagelijks en Maart stopt het ongeveer! Ik ga met de auto naar het werk, dus ja van huis naar de auto in stromende regen en dan van auto naar kantoor! Maar das best te doen hoor, veel mensen gaat met de minibus (openbaar vervoer in Afrika) de straten veranderen dan in een modderpoel, maar de temperatuur is okay, dus das wel fijn!

D;r zitten zeker voordelen aan Afrika maar romantiseer het ook maar niet, sommige dingen zijn juist weer niet zo fijn! Maar goed we mogen niet klagen, dus doen we dat maar niet! Op dit moment is het hier beter voor ons, maar als dat op een gegeven moment niet zo is kiezen we misschien (tijdelijk) voor NL, dat kan ik niet uitsluiten!

450 euro is voor een Malawiaan heel veel, maar d’r zijn veel mensen die heel veel meer verdienen, de grens tussen arm en rijk is hier heel groot!