Ik ben op zoek naar een oud Aapje


#1

Mijn ouders hebben omstreeks 1979/1980 een aapje gekocht bij supermarkt Moby Dick in Hoofddorp. Dat is tot op heden mijn lievelingsknuffel geweest. Helaas is de laatste 'overleden'. Maar dat neemt niet weg dat ik met mijn 39 jaar deze niet erg mis.

Het is een bruin aapje wat plat op zijn buik ligt. Zijn armpjes en beentjes liggen opzij. Het aapje is stevig van vorm met alleen een bungelende staart van ongeveer 20 cm. Het lijfje zal ook ongeveer 20 a 25 cm groot zijn.

Het lijf is helemaal bruin van een soort teddystof en zijn snuit en handjes zijn van fluweel okergele stof. Hij had oorspronkelijk zwart/witte hard plastic ogen. Tot voor kort gebruikte ik het aapje door hem op mijn oor te leggen als ik in bed lig. Zijn staart lag dan op mijn bovenlip of ik friemelde ermee tussen mijn vingers.

Wellicht raar voor iemand van mijn leeftijd, maar nu ik hem niet meer heb mis ik hem toch echt.

In vroege jaren heb ik er nog wel eens een gevonden op rommelmarkten. Met name mijn lieve moeder keek er altijd naar uit. Ik kan mij herinneren dat in de supermarkt waar het aapje gekocht is 'Moby Dick' er zo'n ijzeren voorraadbak stond helemaal vol met deze aapjes. Of ze in de winkel ook als 'geelsnuit' werden aangemerkt weet ik niet. Ik was immers omstreeks 10 jaar jong.

In mijn jeugd heb ik heel veel steun ervaren aan de aanwezigheid van dit aapje of een zelfde. Mijn ouders dreven er ook wel de spot mee en verstopte de aap regelmatig. Soms zo goed dat ze hem ook niet weer konden vinden. Uiteindelijk zorgde mijn moeder altijd voor de verrassing als ze er weer een had gevonden op een braderie ofzo. De laatste heb ik goed kunnen bewaken omdat ik toen eenmaal het huis uit was. Helaas is deze afgelopen week toch door een van mijn honden gevonden en gesloopt tot mijn grote verdriet.

Als iemand weet waar ik kan zoeken voor zulke oude knuffels of bovenstaande beschrijving herkent dan zou ik werkelijk heel blij zijn.