Ijzerbehoefte

Even een vraagje voor de mama’s met medische kennnis. Hier in be wordt geadviseerd om kinderen tot 3 jaar 500 cc volle melk (producten) per dag te laten drinken. In nl weet ik is dit maar max 300 cc. Nu maak ik mij om dit verschil geen zorgen. Y krijgt hierdoor nog melk voor ze gaat slapen, das het enige verschil. Waar ik mij wel zorgen om maak is de opname van ijzer door haar vrij hoge inname van melkprodukten (calcium) Ik weet nl dat wanneer je veel melk drinkt dit de opname van ijzer in je lichaam tegen gaat. Nu vraag ik mij af of ze daardoor niet te weinig ijzer binnen krijgt. na iedere maaltijd drinkt ze nl een beker melk en ook nog s avonds voor ze gaat slapen. Hoe zit dit precies?

mama1980

Toen ik na mijn bevalling ijzertabletten moest slikken, mocht ik een uur na inname van de tabletten geen melkprodukten. Maar verder heb ik er niet zo veel verstand van. Hier drinkt Tim zijn melk zowel s’ ochtends als s’ middags bij de maaltijd. Denk niet dat dit heel erg is. Weinig mensen die melk alleen tussendoor drinken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Geen idee hoe dat precies zit met melk en het tegengaan van ijzeropname.

Maar wat ik wel als tip mee wil geven: kijk uit met supplementen om ijzer aan te vullen. Bijv. Roosvicee Ferro of vitaminetabletjes waar bijv. 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer in zit.

Dat kan namelijk een hele lelijke donkergrijze aanslag op de tanden geven. Dus probeer aanvulling van ijzer dan liever gedoseerder te doen door bijv. iets vaker groenten eten waar ijzer in zit ofzo of broodbeleg wat ijzer bevat.

Ze zeggen dat appelstoop veel ijzer bevat maar dat is inmiddels achterhaald blijkbaar. Appelstroop bevatte vroeger veel ijzer omdat het in ijzeren ketels gekookt werd en er ijzer van die ketels in de stroop terechtkwam. Tegenwoordig wordt appelstroop op een andere manier gemaakt schijnbaar en gaat die ijzer-vlieger niet meer op.

Groetekes, Sje

Melk drinken bij het eten en vlak na het eten remt inderdaad de ijzeropname. Beter is het om sap te drinken bij het eten, dat bevordert het juist. Dat is de tip die ik kreeg toen ik bloedarmoede had.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Idd bij de boterham een glas jus d’orange ipv melk.
Je zou als tussendoortje een melkproduct kunnen geven.
vb. Bij ons op het kdv geven ze rond 15.00uur yoghurt. (dan kan het ook niet de ijzeropname tegen gaan bij de boterham)

Overigens wij geven Jade gewoon melk bij de boterham. Zolang er geen klachten zijn maak ik mij daar ook niet zo’n zorgen over.

Groetjes mama Jade

Oh jeetje sje! de reden dat ik hierover na ben gaan denken is nl dat ik zelf een ijzertekort heb waarvoor ik nu ijzertabletten moet slikken. Kan ik nu zelf ook van die grijze aanslag op mijn tanden gaan krijgen??? Verder over de vraag wat betreft mijn dochter. In die bijsluiter stond nl dat ik dit niet met melk moest innemen omdat melk de ijzeropname verslechterd. Vandaar dat ik dacht: oooh… en Y drinkt niet anders dan melk bij of na de maaltijd. Tussendoor is het ook niet zo’n drinker dus vandaar dat ik al blij ben dat ze de 500 cc aan vocht zo haalt met haar melk. Vruchtensap bij het eten wil ze nl niet en tussendoor ook nauwelijks wat anders. Melk is dus het enige wat ze graag lust en goed drinkt.

mama1980

Kan best dat je die aanslag ook krijgt. Goed in de gaten houden.

Ik heb in de eerste zwangerschap Roosvicee Ferro gedronken en had ook van die aanslag op mijn gebit.

Onze meiden hadden tot vorig jaar ook van die grijzige aanslag op de voortanden. Heel lelijk! We konden er maar niet achterkomen waardoor het kwam. Al op ander sap overgegaan, ze dronken geen thee. Tandarts snapte er ook niks van. Uiteindelijk bedacht ik dat het diezelfde aanslag was als die ik van de Roosvicee Ferro had.

Toen ben ik op het potje vitamine-tabletjes van de dames gaan kijken en daar stond op 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer!

Gestopt met tabletjes, tandarts aanslag weg laten polijsten (ik zat daar elk kwartaal om de tandjes van de dames op te laten poetsen!), en ze hebben geen last meer van de aanslag.

Groetekes, Sje