Iemand ervaring met


#1

Canesten GYNO 1??

Ik heb al een aantal maanden last van terug komende jeuk in/aan en om mijn…
ik dacht eerst dat t met de verhuizing te maken had… Stress… dan is je weerstand minder etc…
Maar het blijft aanhouden… en gister avond zelfs zo erg, dat alles “Down Under”, opgezwollen is…
Omdat ik het zelf een best intiem iets vind, durf ik niet naar de dokter (mannelijke ha dus). Daarom heb ik bij de Drogist vanmiddag Canesten Gyno 1 gekocht… Ik lees er best wat positieve ervaring van, maar ook negatieve…

Hebben jullie hier ervaring mee??

Liefs, Melanie



#2

Vaginaal in te brengen geneesmiddelen tegen schimmelinfecties hebben minder goed effect dan orale geneesmiddelen (oraal = pillen/tabletten/capsules om te slikken).

Bij schimmelinfecties zitten de schimmelsporen (vergelijk met boomworteltjes) soms vrij diep in het vaginale slijmvlies. Die bereik je niet altijd helemaal met zo’n vaginaal in te brengen kliedertablet. Gevolg: schimmel blijft aanwezig en na een tijdje is het weer terug.

Een oraal geneesmiddel pakt de infectie van binnenuit aan en dat komt dus wel goed bij die diepe schimmelsporen.

Bovendien, je kunt jezelf wel behandelen, maar als je je partner niet meebehandelt (die kan de infectie bij zich dragen zonder zelf last te hebben), dan is zo’n geneesmiddel helemaal zonde van je geld. Partner moet altijd meebehandeld worden in geval van een vaginale schimmelinfectie.

Het allerbeste werkt nog iets oraals. Dus iets van Trisporal capsules of Diflucan ofzo via de huisarts vragen. Dan moet wel eerst vastgesteld worden dat het echt om een schimmelinfectie gaat en dat kan heel makkelijk met een microscoop-preparaatje van je vaginale afscheiding.

Dus ook al is het nog zo’n intieme plek, het is gewoon werk voor de huisarts. Die krijgt ook bejaarde vrouwtjes met vaginale klachten en bij die vrouwtjes ziet het er daaronder nog veel erger uit. Dus schaam je vooral nergens voor.

Zelf gaan prutselen met geneesmiddelen terwijl je niet eens weet of het wel een schimmelinfectie is, is niet verstandig! Het kan net zo goed iets anders zijn en dan weet je niet wat voor negatief effect dat geneesmiddel heeft. De vagina is een hele gevoelige omgeving, daar moet je niet aan knoeien.

Dus niks doen met die Canesten en morgen de huisarts bellen. En dan vragen of-ie iets oraals voorschrijft. (Zeg maar dat je een vriendin hebt die bij een farmaceut gewerkt heeft op de afdeling schimmelinfecties en dat die dit geadviseerd heeft. En dan zeg je niks verkeerd want ik heb daar 13 jaar gewerkt!).

Sterkte en beterschap ermee.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Oct 2012 19:43:58


#3

Ik zou ook niet zelf gaan knoeien met spulletjes.
Gewoon naar de HA gaan.
Je hebt tijdens je 2 bevallingen toch ook open bloot gelegen!

Dit is iets belangrijks…dus HA werk.

Gr, Danielle


#4

Gewoon even gaan!
Ik had het een paar weken geleden ook, en je bent er daarna zo vanaf.
Ook ik heb een mannelijke huisarts, een kwal… maarja, boeiend!
Het gaat erom dat jij van je kwaal af komt.

Liefs, Anne


#5
quote:

Ook ik heb een mannelijke huisarts, een kwal… maarja, boeiend!

Liefs, Anne


Beter dat, dan dat je een Brad Pitt ofzo hebt. Dan zou ik dus niet durven gaan! Haha!

Groetekes, Sje


#6

Zodra ik een antibiotica kuur heb gehad, kun je bij mij ook de klok er op gelijk zetten, en heb ik er last van. Erg vervelend!! Eerder kreeg ik van die capsules die je vaginaal moest in brengen, owh wat vond ik die naar!!! Laatste keer kreeg ik opeens 1 orale capsule , dus ik dacht dat die vast niet zou werken. Ik de avond van te voren in genomen,en de volgende dag was het al weg!!! Ik was zo verrast!! Mijn ervaring is trouwens dat de dokter hooguit 1 keer moet kijken, als het idd om een schimmel gaat, dan geeft hij dus medicatie en de volgende keer dat je het weer hebt, kun je gewoon tegen de assistente zeggen dat je er weer last hebt, en dan ligt het zo klaar bij de apotheek, althans, zo werkt dat hier!!

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#7
quote:
Laatste keer kreeg ik opeens 1 orale capsule , dus ik dacht dat die vast niet zou werken. Ik de avond van te voren in genomen,en de volgende dag was het al weg!!! Ik was zo verrast!!

liefs woezel


Tadaaaaaaaaa, het bewijs! Dit roep ik al jaren hier en het lijkt inderdaad gek, zo’n orale capsule tegen een vaginale infectie, maar het werkt perfect omdat de schimmel van binnenuit goed aangepakt wordt!

En nogmaals: partner mee laten behandelen voor de zekerheid!

Groetekes, Sje


#8

Thanks dames…Helaas is mijn HA wel een knappe jonge vent hahaha…

Ik durf de stap dusook niet te maken om te bellen… En dat maakt me niet uit of ik 2x bevallen ben dus vaker bloot heb gelegen…maar gewoon het idee dat een “onbekende” vent naar je “onderkantje” kijkt… Nee daar kan ik me niet overheen zetten…puur omdat ik totaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet zeker ben over down under… vind het verschrikkelijk!

Ik ga er toch nog even over na denken om die stap te nemen…

Liefs, Melanie



#9

Ik zou toch echt stoer proberen te zijn hoor. Met zo’n infectie moet je ook niet te lang door blijven lopen. Zonde van je geld om elke keer van die in te brengen paaseitjes te kopen, want de kans is groot dat het terug blijft komen.

Bovendien, je weet niet eens zeker of het een schimmel is. Misschien is er wel heel wat anders aan de hand.

Ik zou echt stoer proberen te zijn en toch even laten kijken. Echt, zo’n huisarts kijkt met artsen-ogen!

Er zullen zat mannen zijn die met een verlekkerd idee gynaecoloog denken te worden. Nou, ik geef het ze te doen, want ik heb in de tijd dat ik werkte heel wat foto’s voorbij zien komen van verwaarloosde infecties. Dan ben je snel niet meer voor je lol gynaecoloog hoor!

Overigens, vraag het even bij de assistente na, want mogelijk mag zij wel een eerste onderzoek doen en dat dat ook al voldoende is. (Hier doet de assistente bijv. ook de uitstrijkjes). Dan hoef je niet eens meer naar de huisarts.

Groetekes, Sje


#10

Volgens mij doet de assistente hier idd ook de uitstrijkjes…
Weet het niet zeker,maar denk het wel…

Liefs, Melanie



#11

Gewoon bellen en zegge dat je denkt dat je last hebt van een schimmelinfectie down under, maar dat je er erg tegen op ziet dat de arts er naar kijkt, meestal komen ze zelf al wel met een gepaste oplossing! Echt doen hoor!!

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#12

Ja, met Woezel eens, gewoon sowieso bellen voor overleg met de assistente en dan heeft zij mogelijk wel een oplossing waar je wel wat mee kunt wat betreft onderzoek.

Hou je ons op de hoogte?

Oh, en wel zorgen als het een schimmelinfectie is dat je wat maatregelen neemt om toekomstige infecties te voorkomen he?! Niet wassen met zeep daar, niet prutselen met andere intiem-middelen waar reclame voor gemaakt wordt (allemaal onzin want je lichaam moet het zelf kunnen regelen), als je inlegkruisjes gebruikt regelmatig wisselen, wees alert na antibioticagebruik.

Groetekes, Sje


#13

Ik ben in het begin gaan wassen met Lactaciet? Dat hielp… maar ja nu een maand of 4 later… pffff…

Maar uuh Woezel… Ik kan dus gewoon bellen en zeggen dat ik denk dat ik een schimmelinfectie heb, bang ben dat de dokter er naar moet kijken?
Dan durf ik morgen ochtend wel te bellen… Hou jullie zeker op de hoogte…

Ik heb idd nu een inlegkruisje in… en jaaa die verschoon ik elk toilet beurt… Want moet best vaak naar de wc…

Liefs, Melanie



#14

Weg met dat lactacyd-spul! Niet gaan prutselen down under. Veel te gevoelig gebied.

Kan best dat dat spul het zelfs in de hand heeft gewerkt dat de candida (schimmel die iedereen altijd bij zich draagt en die normaal gezien niks doet tenzij de zuurgraad gewijzigd wordt) daardoor speelkwartier is gaan houden. Niet meer gebruiken! Ook geen ander zogenaamd speciaal spul! Alleen met water wassen daar en dan is het klaar.

Overigens, als je zonder inlegkruisjes kunt, is dat zelfs nog beter he?! Maar dat is per persoon verschillend.

En gewoon eerlijk zijn tegen de assistente. Je zult niet de eerste en de enige zijn. Sterker nog, grote kans dat ze je gevoel begrijpt, ze is tenslotte ook een vrouw!

Geen enkele vrouw vindt het leuk om down under onderzocht te worden, maar soms heb je geen keus als je erger wilt voorkomen.

Groetekes, Sje


#15

Ja, mee eens…bellen dat je onder iets voelt maar dat je liever een vrouw er naar laat kijken.
Zal allemaal best kunnen.

Gr, Danielle


#16

Misschien kun je wel terecht bij een vrouwelijke arts van een andere praktijk in je woonplaats. Kan best dat ze voor uitzonderlijke gevallen zo’n afspraak onderling hebben.

Groetekes, Sje


#17

Ja hoor, dat kun je gewoon zo aangeven en idd gelijk stoppen met die lactacyd, is grote onzin en artsen zullen ook aangeven dat juist dat spul de zuurgraad verpest down under en je dus vatbaarder maakt voor infecties. Dus niet meer doen, en gewoon bellen!! Wat zul jij je straks een stuk beter voelen zodra jij ervoor bent behandeld, is echt een wereld van verschil!!

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#18

Ik had er in de zwangerschap van jasper ook last van, vreselijk!
En net als jij zag ik er ook tegenop om naar de huisarts te gaan, eenmaal daar, zenuwachtig dat ik was, hoorde de huisarts gewoon mijn verhaal aan en deed helemaal geen inwendig onderzoek, kreeg gewoon een receptje mee (gynocaps van daktarin) dat werkte prima. Later in de zwangerschap kreeg ik het nog eens, en kon ik gewoon bellen voor een herhalingsreceptje. Bleek voor mij dus een hoop stress om niets te zijn.

En tja, soms moet je je er toch maar overheen zetten om van de ellende af te zijn, want met dit soort kwaaltjes wil je echt niet te lang rondlopen! En idd je zal giga opgelucht zijn als je klachten zijn verdwenen!

Als je het echt niet ziet zitten om naar je eigen huisarts te gaan, dan kan je de assistent ook vragen of je even ingepland kan worden bij een vrouwelijke huisarts. (tenzij er alleen maar mannen werken bij jullie huisartsenpraktijk… )

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#19

En? Gebeld?

Groetekes, Sje


#20

Ik heb niet gebeld… Kan de moed niet bij elkaar rapen…
Ik heb ook op dit moment nog geen last van jeuk, sinds 2dagen nu.

Liefs, Melanie