Iedereen is Papa of Opa: geen Mama!

Hoi Meiden,

Even een apart verhaal: Jack gaat steeds meer woordjes zeggen wat ik erg leuk vind. Hoewel zijn spraakontwikkeling minder snel lijkt te gaan als zijn motorische, komen er steeds meer wooprdjes bij.
Wat ik wel vreemd ( en stiekem ook wel erg jammer) vind, is dat hij geen mama zegt!! Wel Opa en Papa. Ook geen oma trouwens. Als ik hem voordoe: MAMA, zegt hij PAPA of OPA…grrrrr. En met een smile hoor!!!
Jack heeft ook wel moeite om de M te zeggen.
Zo zegt hij Elbo ( ipv Elmo), Poesje Bauw, en oooo wat Booi!!!

Moet ik me zorgen maken dat hij geen mama zegt? Het ligt zeker niet aan de band hoor, want hij weet wel naar wie hij toe moet rennen als er iets is, hihi. Zou het puur die M zijn wat hem moeite kost?
Help?!

Groetjes van Christa

grappig zeg lieke had dit ook.
zei al heel veel woordjes maar Mama ho maar! en oma heeft trouwens ook lang geduurd.
het eerst was papa en opa en paardje.
Na lang geduld ging ze uiteindelijk mama zeggen. dat duurde gewoon wat langer.
Ik vondt dat ook niet echt leuk ze zei zoveel maar geen mama.
en als je haar nu hoort…
Ik zou zeggen komt vanzelf hoor.
Geen zorgen om maken

groetjes gytha

Wat sneu voor je, het is zo leuk als ze ‘mama’ zeggen. Wat ik ervan weet, is dat de letter ‘p’ een stuk makkelijker is voor die kleintjes om te zeggen dan de letter ‘m’. Dus vandaar dat veel kindjes eerder ‘papa’ zeggen dan ‘mama’. Dat zou ook verklaren waarom Jack ‘papa’ en ‘opa’ wél zegt en ‘mama’ en ‘oma’ niet. Hoe oud is Jack? Ik zou me er nog geen zorgen om maken als ik jou was, als ze twee jaar zijn en ze zeggen nog geen enkel herkenbaar woord is er reden tot zorg. En aangezien Jack wel praat, is dat niet aan de orde. Ik zou het anders even aan het cb voorleggen.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Toen hij net begon te brabbelen, zei hij wel mamamamamama. Dus ik dacht: mooi!
Maar nu hij meer woorden gaat zeggen is mama niet meer in zijn vocabulaire terug te vinden…
Hij zegt verder wel redelijk wat losse woorden. Jack is nu 18 maanden bijna en zegt:
Boe, Bal, Bel, Boem ( als ie valt), Die, Opa, Papa, Poes, Zitten, ELbo, Booi ( is dus mooi), Nijn, Daag, Beeh ( schaap), woef woef, broem broem, appel ( moet je weten), Kom, Aap, Ofaf ( is Olifant), Klaar, Bah, Kiekiek, Koekie, As ( is alsjeblieft), Boom.

Dus toch wel zo’n 25 woorden. Dat is volgens mij ook wel normaal voor zijn leeftijd. In bepaalde woorden zoals Boom gaat de M dus goed, maar soms dus ook niet.
Vaak zeg hij het eerst goed en niet niet meer. Dus Mooi, booi booi.

Groetjes van Christa

Oh dat was hier ook zo hoor; papa en opa voor en na…!! Maar ‘mama’… HOOOOO maar!! Grr… Heeft gewoon bijna een half jaar geduurd nadat hij ‘papa’ zei, ook ‘mama’ zei.
Voordat hij ‘oma’ zei, zelfs nog langer… (januari dit jaar, hihi).

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Dat klinkt helemaal niet zorgelijk hoor Christa. Wat goed dat 'ie al zo praat, lijkt me ook wel schattig. Hier komt er alleen nog maar ‘dada’ en ‘mama’ uit en verder nog niet veel zinnigs.

Groetjes!

Ook hier was het een tijd alleen papa en opa enzo.
En zomaar opeens sloeg dat om, en was papa buiten beeld,
en was alles: mama.

Op mijn vrije woensdag, als ik Hylke uit bed haalde:
Meteen de vraag: Mama?
Of te wel: waarom haal jij me uit bed, en waar is mama nou?

Maar goed, ook dat gaat wel weer over.
En je moet er op rekenen dat die M vanzelf meer te horen zal zijn.

M.

Anna heeft ook nog steeds mee pappa dan mamma. Vooral in het begin was alles pappa! Wel leuk hoor, maar eens een keertje mamma horen zeggen is toch ook wel fijn!

Nu zegt ze heel vaak mamma en omdat ik niet altijd achter haar aan kan rennen, denk ik nu soms wel eens ga maar naar pappa!

Wat wel het geval is, de p is makkelijker te zeggen dan de m.

Hier was het ook eerst papa, toen mama en nu de hele dag “die!” bij alles wat ze mooi of interessant vindt. Ik hoor ook vaak dat ze beginnen met “papa”, misschien is dat gewoon makkelijker voor ze?
groetjes

Jaaaaaaa, dat zou idd een hoop oplossen.
Ik ben wel blij te lezen dat het dus blijkbaar vaker voorkomt. Ik zal gewoon geduld moeten hebben en hopen dat ie ooit MAMA tegen mij gaat zeggen

Groetjes van Christa

Hier is alles pappa of alles mamma, is maar net waar ze zin in hebben.

Misschien dat je de M kunt oefenen door te zeggen: Hmmmmm lekker, als jullie aan het eten zijn of hem een koekje oid geeft.

Yeah! Supermoment. Wat heb je toch een knappe zoon, die Dennis.

Groetjes!

Ja rond de 9 maanden zei Jack ook MAMA, maar helaas is het daar bij gebleven!! Na een maand ofzo is hij er mee gestopt…Wel leuk hoor, dat hij het doet, hoop dat het zo blijft

Groetjes van Christa

Erg grappig want hier precies hetzelfde. Het is de hele dag papa, papa en nog eens papa. Als hij wakker wordt roept hij PAPA.
Terwijl het best wel een mama’s kindjes is. En hij zei ook al best vroeg mama inderdaad en papa ook hoor. Maar nu is het ineens vaak papa en zegt hij heeeel af en toe tussendoor nog eens mama. Gek kind. Maar Barry is ook veel sneller motorisch dan spraak. Hij klimt overal op al in touwen in de speeltuin en zo en is nog maar 1,5 jaar.

Lilypie 4th Birthday Ticker

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Ja, Jack is ook motorisch gezien veel sneller ontwikkeld dan in zijn spraak. Net als jouw zoontje Getzen.
Zelfs op op de glijbaan klimmen met een touwladder is geen probleem voor hem. Net als de trap op gaan, met handje aan de leuning
Klimmen, rennen, klauteren, hij draait er zijn handje niet voor om. Ook erg grappig om te zien!

Groetjes van Christa

dit is wel toevallig ik dacht nog dat rico de enigste was die dat deed.
hij noemt alles papa zelfs de hond, en laatst zei hij tegen zijn kinderarts (die al wel op leeftijd is) opa, haha ik lachte wel in mn vuistje in het begin maar als je dat gezicht van zijn dokter toen zag snap je wel dat ik het echt uitgierde van het lachen
en rico keek me zo aan van wat is er nou zo grappig? en toen ik maar niet bijkwam begon rico ook hardop te lachen. tja…een dolle boel dus daar.
echt het kwam er zo grappig uit, hij zat met de dokter zijn armhaar te spelen en trok er toen heel hard aan, toen de dokter hem toen aankeek en rico terug keek zei hij heel hard: OPA! moet weer lachen als ik eraan terug denk hahahha

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

O Jack noemt ook iedereen papa en opa. Hij noemt mij nu momenteel ook opa, heel bijzonder…Soms denk ik dat het een beetje plaag gedrag is, maar soms ook weer niet als hij heel serieus: OPA naar me roept…

Groetjes van Christa

ik vind het wel komisch ach ik denk dat ze het besef nog niet echt hebben, komt later wel dat maken ze vast dubbel en dwars goed

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Nu met 19 maanden is het hem dan eindelijk gelukt! Hij roept nu heel de dag papa!!!
En papa is trots hoor. Is toch leuker thuis komen nu aangezien de afgelopen maanden onze smurf niks van zijn papa moest hebben toen was het alleen maar “mama”… Is een fase joh, over een paar weken is het weer iets anders!