Ideeen voor taartje voor kindje met allergien?


#1

Onze zoon wordt over een 1,5 maand al weer 1 jaar!!
Natuurlijk gaan we dat vieren en willen we hem ook wat lekker geven. Alleen… hij is voor heel veel dingen allergisch.
Dus… nu vroegen we ons af: is er wellicht iemand hier die ideen heeft voor wat ik voor lekkers voor hem kan maken voor zijn eerste verjaardag? Hebben die vraag ook al bij een bakker neergelegd of zij iets kunnen maken, maar nog geen antwoord gehad.

Hij mag nu geen: koemelk, soja, ei, pinda’s, banaan, en wat andere groentes en fruit, kruiden…
Zijn eigen melk is zo vies van smaak dat ik daar echt niet mee kan bakken.
Verder is het met dingen zo dat je pas na uitproberen merkt of hij er tegen kan of niet. Hij kan bijv geen soepstengels hebben… maar daar zit geen alllergeen in… dus waarom??! en zo zijn er nog wel meer dingen.

Benieuwd of iemand ideeen heeft! Zelf komen we niet verder dan wat gewone mariabiskwietjes beleggen met wat toegestane fruitsoorten. Maar er is vast meer mogelijk!


#2

wauw wat gaat het hard dan he weer een mijlpaal.
Ik zat zo te denken je kan van maria koekjes een taartbodem maken.
Maar koemelk mag hij niet dus dan zit je weer met boter.
Misschien zou je die bertolli olie kunnen gebruiken ipv boter.
Dus dan heb je al een taart bodem.
Dan lekker rozebotteljam erop smeren (als de bodem gehard is in de koelkast) dan een alternatief van slagroom gebruiken… maar ik weet zo niet wat…
Je zou ook van poedersuiker een gelei kunnen maken en dan dingetjes erop plakken dus inderdaad fruit banaan ofzo en daarvan een 1 maken…
Ik verzin ook zo maar wat even hoor, … vindt het heel lastig, want in elk bakproduct kom je wel koemelk of eieren tegen. Ik dacht doe je iets van soja maar dat mag hij ook niet… lastig hoor!

Groetjes,


#3

Boter mag hij wel?
Want zit net te googlen en heb een cake zonder melk en ei.
Kan met me telefoon niet knippenn en plakken. Maar als je googled op taart zonder ei en koemelk krijg je een link in beeld van allergiekookboek.
Ik vind het kippeneillergie al een drama, maar jee wat is hij voor veel allergisch

Liefs Michelle


#4

boter komt bij een koe vandaan dus ik denk het niet …
Maar dan zou je bertolli toch kunnen gebruiken, … ?
Als hij niet tegen soepstengels kan, kan hij dan wel tegen beschuit/brood ed? Wat zit er dan in soepstengels waar hij niet tegen kan?
Meestal groeien ze er overheen toch, … (pff ik hoop het wel voor je)

Groetjes,


#5

Je hebt een vervangend product wat je kunt gebruiken i.p.v. ei.

http://www.detuinen.nl/orgran-no-egg.html/

Verder zou ik geen olijfolie gebruiken om te bakken, want dat heeft een hele sterke smaak, je kunt dan beter zonnebloemolie gebruiken.

Hier heb je bijvoorbeeld een recept met cakejes gemaakt van appelmoes )ipv boter) en dan kun je die eivervanger ipv de eieren gebruiken.
http://allrecipes.nl/recept/13322/appelmoescake.aspx

Die cakejes kun je dan natuurlijk weer leuk versieren.
Ik heb de cakejes zelf een keer gemaakt (alleen wel met eieren) en die smaakten heel goed!

Succes ermee!
Liefs, Anne


#6

Eivervanger schijnt niet goed te werk. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.

Liefs Michelle


#7

Cora je hebt plantaardige boter. Dat komt niet van melk. Onder andere wajangboter.
Je kunt ook op veganist recepten zoeken. Staan lekkere dingen op en daar komen geen dierlijke producten in voor.

Liefs Michelle


#8

thanks voor de reacties!
Ik ga eens googlen… en natuurlijk ook eerst uitproberen met bakken voor hij het op zijn verjaardag gaat krijgen. We hebben nog een week of 6…

Hij mag wel boter (we gebruiken om te bakken de flessen AH culinaire en op brood AH “lekker op brood”. Wajang zit weer soja-lecitine in gaat hier weer niet.). Dat gaat prima. Brood mag hij ook gewoon eten. Zolang t maar bruin is en niet volkoren. Op de een of andere manier gaat volkoren nog niet. Had mijn oudste dochter ook de eerste 2 jaar, maar die kan t nu ook hebben.
Waarom soepstengels niet gaat en tarwe mariabiskwietjes?? Geen idee… soepstengels kunnen sporen melk bevatten. En ik vermoed dat zijn darmen wat achter lopen in ontwikkeling ofzo. peulvruchten gingen eerst ook niet en nu wel… We accepteren gewoon maar dat t ene niet gaat en t andere wel. Gewoon uitproberen.

Eivervangen heb ik idd ook van gehoord dat dat niet zou werken…

oh en t kleine manneke heeft nog meer pech: hij draagt ook nog een helm… maar nog even en dan mag die ook af!

Gewijzigd door - Domino op 01 Oct 2013 15:17:35


#9

Onderstaand recept vond ik voor je op internet, misschien kan je er iets mee.

300 gram zelfrijzend bakmeel
merg uit 1 vanillestokje of 1 zakjes vanillesuiker
225 gram witte basterdsuiker
225 gram boter
1 dl. Spa Rood (als vervanger van melk, door de bubbels wordt het luchtiger. Maar je kan ook rijstemelk kopen)
snufje zout

Doe (gezeefd) bakmeel, vanille(suiker) zout en basterdsuiker, in de mengkom van de keukenmachine en laat even draaien.
Smelt de boter en klop de Spa Rood erdoor, voeg dit mengsel toe aan het mengsel in de keukenmachine, laat draaien tot alles goed gemengd is.
Doe het beslag over in een ingevette cakevorm en bak de cake ca. 5 kwartier in een oven van 170°C. Dit wordt echt een cake, en kan je dus doornsijden en vullen met wat je kleine man wel mag,

Of gebruik het beslag voor kleine cakjes…pas dan wel de baktijd aan, om de 10 min even ‘prikken’! Voeg stukjes appel toe of rozijntjes/appel/kaneel enz.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk als lekkere traktatie voor hem gaat maken!
Laat het hier maar even weten

Groetjes Carolien.


#10

Dank je voor je reactie! Sorry dat ik zo laat reageer… maar we waren een midweekje op vakantie . en daar ik heb ik geen pc…

Leuk recept! Merci. Klinkt goed en makkelijk… want ik ben geen keukenwonder!

We blijken dus tegen nog een probleem aan te lopen: het gebruik van bakboter! De boter (fles) die we gebruiken om vlees te bakken, mag hij hebben, maar kunnen we geen cake/taart/koekjes van bakken.
En alle andere dingen die wel geschikt zijn voor t bakken van gebak bevatten óf melk óf soja(lecitine). En daar kan hij dus niet tegen…

Een goede vervanger daarvoor heb ik nog niet gevonden. Genoeg ge-internet al… maar helaas.
Dus voorlopig weet ik nog steeds niet wat ik voor hem maken moet…


#11

Heb ook ff gegoogled en kom uit bij kokosnootolie ipv boter.

Liefs Michelle


#12

Heb ook ff gegoogled en kom uit bij kokosnootolie ipv boter.

Liefs Michelle


#13

Idd kokosnootolie of geklaarde boter (bij de natuurwinkel te koop), google maar eens.

Wat ik verder nog op internet vond en mogelijk ook bij de natuurwinkel te halen is, Chiazaadjes. Die kan je als botervervanger gebruiken, je neemt dan voor 100 gram boter, 10 gram chiazaadjes en 90 gram water. De zaadjes doe je eerst in het water en dit laat je een minuut of 10 staan, zodat de zaadjes het water op kunnen nemen. Het wordt dan een beetje gelachtig. Dit voeg je dan gewoon aan je gerecht toe in plaats van boter.

Ben benieuwd of je nog aan het bakken slaat!

Groetjes Carolien.


#14

Hoi,

heb onlangs voor mijn zoontje cupcakes gemaakt (in een soortgelijk recept als dat van jou, mama van Jasper). Iets meer water, iets minder boter… Maar helaas reageerde hij daarop. Kan de vanillesuiker zijn, of de boter (wajang bevat sojalecitine en lupine-eiwit). was een gokje . Om nou alles eerst apart te testen hebben we even zo gelaten.
Daarna heb ik appel-kruimeltaart gebakken, met natufood-boter, wat alleen sojalecitine bevat. Dat ging beter. Verhoudingsgewijs krijgt hij dan ook minderboter binnen…

Ik ga nog een keer de cupcakes bakken, maar dan met de natufood boter. Kijken of hij ze dan wel kan verdragen. En dan zal t wel zoiets worden op zijn verjaardag. Deze cakes vonden onze meiden ook erg lekker (al vonden wji ze nog wel wat smakeloos… maar ja, dat kan niet anders ).
En dan versieren met wat fruit ofzo…

Komt goed!


#15

We zijn eruit: Op zijn verjaardag krijgt hij appel-perentaart. Van de week gemaakt en was lekker!


#16

Klinkt heel goed, deel je het recept hier even? Ben benieuwd hoe je daar nu een bodem voor maakt en wat je gebruikt als vervanger voor de boter.

Groetjes Carolien.


#17

100 g bloem
1/4 zakje bakpoeder
50 g lichtbruine basterdsuiker en ca 1 eetlepel extra
snufje zout
75 g plantaardige margarine
1 appel
2 peren
1 doosje rozijntjes a 14 g

voor glazuur:
2 eetl abrikozen jam +2 eetl water

oven 175 C
springvorm 16 cm (voor groter springvorm hoeveelheden 3 keer zo veel doen)

bloem zeven met bakpoeder. basterdsuiker en zout toevoegen. margarine erbij. Kneden tot soepel deeg. ca 30 min afgedekt in koelkast laten rusten. springvorm bekleden&invetten.
rasp appel en snijdt peren in kleine stukjes. voeg rozijnen toe aan mengsel appel/peer.
3/4 deeg daarmee springvorm bekleden.
springvorm vullen met appel/peermengsel. bestrooi dit met 1 eetl basterdsuiker.
van restant deeg dunne reepjes maken, taart hiermee bedkken in ruitjespatroon.
taart in voorverwarmde oven bakken in ca 1 uur.
abrikozen glazuur: door jam met water aan kook brengen, op zacht vuur tot glad mengsel roeren.
Taart op rooster laten afkoelen en bestrijken met abrikozen glazuur.

ik zelf laat abrikozen glazuur achterwege voor mijn zoontje.
als boter heb ik natufood gebruikt. zit wel soja-lecitine in. Hij reageert wel op soja en vermoedelijk ook op soja-lecitine als hij t in grotere hoeveelheden binnenkrijgt. Ga nog een keer proberen te bakken met kokosboter.

taart zelf vonden wij erg lekker!


#18

Dat klinkt zeker lekker! Ik heb het even gekopieerd, lijkt me een prima projectje voor de kerstdagen… ben niet zo’n keukenprinces en dit klinkt wel als een eenvoudig maar lekker recept!

Dank,
Groetjes Carolien.


#19

Dat zijn een hoop allergieen! Melk zou je met havermelk bijvoorbeeld kunnen vervangen, ei met eivervanger en dan heb je de grootste ingredienten voor een taart al. Succes!