Dag dames,
Ik heb de topics gelezen en zag dat er ook eentje gaat over de dingen die je tegenkomt als je een tweede kindje krijgt. Nou zijn wij er al wel aan uit, dat we graag een tweede willen (wordt bij ons nog een hele toestand, trouwens, maar dat vertel ik later nog wel een keer) maar we zijn er nog niet uit wat het ideale moment is, het ideale leeftijdsverschil. Bryan is nu net 1 jaar geworden. Graag hoor ik wat jullie ideeën hierover zijn. Ik zag namelijk dat een heleboel van jullie 2 kindjes hebben. Ik ben benieuwd naar jullie reacties…
Ideale leeftijdsverschil
hoi alles goed…
ik heb maar een kindje maar ik denk dat er niet een echt leeftijdsverschil te zitten tussen de babys… alwel is het leuk om twee kleintje van dichtbije leeftijden te zijn maar ook van hogere leeftijdsvershil… het licht eraan hoe je je eigen voelt en of het je lukt…
ikzelf zou ook wel een tweede willen maar alleen lukt het niet, maar als het wel zo ging zou ik zelf een paar jaartjes wachten en haar een paar jaartjes ouder laten worden…
groeten uit portugal
lesley de vos
Ik denk dat dat voor iedereen anders ligt. Bij onze 2 zit er een verschil van 2 jaar en 2 maanden en ik vind het super, alhoewel het ook wellicht wel eens een minpuntje heeft. Wij kozen voor een tweede omdat we beiden weer dachten er aan toe te zijn. Aangezien het bij de oudste een jaar duurde voordat ik zwanger werd, waren we er niet meteen bedacht om meteen de eerste maand na ons besluit alweer zwanger te zijn van ons 2e vriendje.
Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
hallo,
ik denk dat het er vanaf hangt hoeveel jezelf aankan.
ik heb 2 zoons met 2 jaar leeftijdverschil en ik vind het heel pittig de eertse zit middenin de peuterpubertijd en de tweede wil van alles ontwikkelen en dat gaat met ups en downs ik zei laats het is net of ik in een achtbaan zit die niet stopt.
heel vermoeiend.
wel vind ik het leuk dat ze later elkaar bezighouden alleen is maar alleen.
en ik houd zielsveel van ze maar het zijn hele pittige tijden.
inderdaad je moet er wel aan toe zijn. ik heb zelf 1 dochtertje. ik zeg atijd 2 jaar er tussen is mooi dan hebben ze straks wat aan elkaar. wel pittig denk ik 2 ukkies.
maar als ze ouder zijn wel leuk zie ik bij mij en mijn zusje wel daar zit 2 jaar tussen. en hebben we nu veel plezier aan.
groetjes Gytha
Hallo onze Britt is ook net een jaar geweest en zitten ook over een tweede te denken.
(Omdat het bij Britt vrij lang duurde voordat ik zwanger was heeft de huisarts geadvieseerd om de spiraal te nemen als ik dan weer zwanger zou worden zou het minder lang duren dan dat ik de pil weer zou gaan slikken ) Iemand hier mischien ervaring mee??
maar goed Britt is gek op andere kindjes dus we zijn er sterk aan het afwegen wel niet even wachten wat doen we nou als we er uit zijn horen jullie het wel haha.
[/url]
ja dat van jaloezie herken ik ook wel en dat is het bij ons maar 2 jaar verschil, ik vind als je zo lang wacht dan ben je er zo uit je hebt dan al wat meer vrijheid ze hoeven niet zo heel vroeg naar bed je gaat wat makkelijker weg met een kleiner leeftijdverschil zit je overal nog middenin, maar dat is persoonlijk hoor!!
Ik heb een setje kindjes met 2 jaar leeftijdsverschil en dat gaat prima ze hebben veel aan elkaar, tussen vic en alexander zit nu 4 jaar en aangezien alexander bijna 4 maanden is kan ik nog niet zeggen of dat teveel is… mijn gevoel zegt van wel… denk dat alles zijn voor en nadelen heeft. Voorkomen moeten we in ieder geval dat alexander een verwend prinsje word dat echt het nakomertje is…
groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!
Bij ons is met 2 jaar en 2 maanden verschil, geen sprake van jaloezie. Ik denk echt dat het ligt aan welke kindjes je hebt, hoe je er zelf mee omgaat en wat voor jouw de voordelen en of nadelen zijn, bepalen of een leeftijdsverschil prettig voor je is ( of voor je kindjes ). Dat is wat ik bedoel met "het is voor iedereen anders ".
Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
hier op 1 week na 4 jaar verschil,jaloezie is er gelukkig niet
alleen de oudste probeerd echt de baas te zijn maarja de kleine meid pikt dat niet dus je heb kat en muis spel hier in huis
misschien dat het anders had geweest als het leedtijds verschil niet groot had geweest
Ik denk dat het leeftijdsverschil per persoon anders is. Ik heb twee kinderen en tussen hen zit 2 en een halve jaar. Leah was een druktemakertje in het begin en wilden pas een tweede kind toen ze iets meer dan anderhalf jaar was. En nu is onze jongste 5 maanden en ik ben alweer zwanger van een derde, die is uitgerekend wanneer onze jongste 13/14 maanden oud is.
Ik denk dat het gewoon aan de ouders ligt. Jezelf dus, ieder heeft een eigen idee over leefdtijds verschil, zoals mijn ouders.
Ik ben de tweede van drie. Mijn broer is 4 jaar en 2 maanden ouder dan mij, en mijn zusje is 7 jaar en 4 maanden jonger. Telkens grootte leeftijds verschillen, voor mij doen. Ik had liever gewild dat mijn zusje één of twee jaar had verschilt (niet dat ik het niet leuk heb gehad met haar, juist wel: en nog steeds!).
Maar over het algemeen, het ligt aan jezelf. Ik vind 1-3 jaar leeftijdsverschil perfect om op te groeien, hoewel ik geen problemen had in mijn jeugd, gaat mijn voorkeur toch naar dicht in leeftijd.
Groetjes van Elle, mama van Anna(2j.) en Leah(5m.)
en een derde in april 2008
We wilden graag vier kinderen snel achter elkaar. Tussen onze kinderen zit anderhalf jaar leeftijds verschil. Ik vind het heerlijk. Ze hebben heel veel aan elkaar, zijn nog te klein om echt jaloers te zijn bij de volgende baby en je zit nog steeds in de babyfase dus je hoeft niet te wennen aan gebroken nachten want die had je al Achteraf gezien was het wel druk nu zitten de jongens allemaal op school en hebben we nog een vijfde. Maar tussen de jongste en de vierde zit vijf jaar dus dat is wel iets heel anders. Ook heerlijk. Je hebt alle tijd om van je babytje te genieten, maar we moesten nu wel weer wennen aan gebroken nachten want die waren voorbij
Maar het is wel weer ontzettend leuk. Dus ja ik denk dat het voor iedereen anders ligt qua leeftijdsverschil maar ik vind dit tot nu toe een aanrader. Totdat ze allevier tegelijk in de puberteit zitten waarschijnlijk
Het zijn namelijk allemaal jongens. Maar dat zien we dan wel weer hoor.
Tussen Nicky en Mika zit 7 jaar verschil.
Ik vind het heerlijk,Nicky kan heel goed helpen en begrijpt het ook echt.
Hij is supertrots op zijn kleine broertje.
Hier een fotootje van ze.
Groetjes van Bianca mv Nicky(2000) en Mika Dani 16-08-2007
Bianca mv Nicky en Mika Dani 16-08-2007
Tussen onze dochters zit ook 7 jaar.
Wij dachten we houden het er bij 1 maar toen is het toch weer gaan kriebelen en we vinden het inderdaad geweldig.
Onze oudste is ook helemaal weg van haar zusje en omdat zij inmiddels al redelijk haar eigen weggetje gaat (school, buitenspelen enz) hebben we alle tijd voor de kleine. Ik denk dat het ook leuk is als er bv maar 2 jaar tussen zit maar toen de tijd moest ik daar echt niet aan denken. Maar dit verschil is ook erg leuk hoor.
Bianca
hoi hoi,
mijn dochter is 10 maanden en ben nu weer 24 weken zwanger.
bewuste keus die ook nog eens in vervulling is gegaan.
mijn moeder heeft dit ook gehad bij mijn broer en mij.
juist het feit dat onze kindjes (hopelijk) veel aan elkaar hebben.
wij vinden 2 kindjes genoeg en dus is het nu even doorbijten soms maar straks zijn wij er lekker vanaf met de gebroken nachten en de luiers.
ieders mening is verschillend he??grappig!!
groetjes fenne
Hallo Dames,
Bij mijn kinderen zit er 4 jr leeftijdsverschil in, dit vond ik wel een mooie leeftijd.
Omdat de oudste nu op school en ook veel zelfstandiger is.
2 kinderen is voor mij ook genoeg en jaloezie is hier ook niet te bekennen mijn oudste zoon is apetrots op zijn kleine broertje.
gr. Debora
hallo allemaal
wij zelf hebben 2 kinderen een meid van bijna 8 en een jongen van net 15 maanden.
Een heel leeftijds verschil want je hebt het niet voor het zeggen , wij hadden ze ook graag wat dichter bij elkaar gehad maar als het niet lukt dan lukt het niet.En zijn al blij dat wij toch nog een tweede kindje hebben gekregen .Ook al verschillen ze meer dan 6 jaar.Het is gewoon geweldig hoe onze dochter met hem omgaat.En zij vind het prachtig als ze ziet wat hij allemaal van haar leert.
groetjes…
Ik ben nu 32 weken zwanger van de tweede, en mijn dochter is nu 19 maanden. Er zit niet erg veel tussen dus, als de tweede komt is de oudste pas 21 maanden!
We wilden graag snel achter elkaar, want we willen graag nog een derde (haha, dat zeggen we nu!!).
Alles leuk en aardig, maar ik merk echt wel aan mijn lijf dat het pittig is hoor! Ik heb de eerste tot 13 maanden borstvoeding gegeven, en dat stopte alleen maar omdat ik zwanger was van de tweede. Ik ben dus zwanger geweest, BV gegeven, en meteen daarop weer zwanger. Zelfs de verloskundige vind het wel een aanslag op mijn lijf. En ik ben ook wel erg moe, alhoewel iedere zwangere met een kind van anderhalf dat wel zal zijn!!
maar… het lijkt me erg leuk dat ze zo dicht op elkaar zitten. Enig nadeel vind ik wel dat ik mijn dochter nog helemaal niet kan meegeven dat er een kindje komt. Ik zeg wel tegen haar dat er een baby in mijn buik zit, maar ze snapt er weinig van, volgens mij. Vaak komt ze dan haar babypop brengen om die op mijn buik te leggen!!
Kijk voor leuke kraamkadootjes op www.kiddiegift.nl
DAg allemaal
Dank jullie wel voor al jullie reacties. Ik heb er veel aan gehad. Het blijft inderdaad afwegen en kijken wat voor ons persoonlijk het beste werkt (of liever gezegd gaat werken).
Misschien moet ik eerst mijn situatie uitleggen, dan. Wij zijn in de “gelukkige” positie dat wij een tweede kindje tot op de maand nauwkeurig kunnen (lees moeten) plannen. Tenminste als alles goed gaat. Bryan is nu bijna 14 maanden en het lijkt dan ook al een eeuwigheid geleden, maar hij is speciaal voor ons in elkaar gezet mbv IVF. Als ik terugkijk, gaat er een putje met een heleboel oud zeer, verdriet, maar ook hele blije momenten open. Wij hebben 0% kans op een natuurlijke zwangerschap, dus als je dan een tweede wil, dan weet je wat je te doen staat. Wij kunnen dus niet (heel romantisch) zeggen, net als mijn vriendinnen: We willen graag nog een kindje, ik stop wel met de pil en we zien wel wat er gebeurt. Zo bepaalt het lot ook een beetje hoeveel tijd er tussen je kindjes zit. Wij maken gewoon een afspraak bij de IVF-kliniek, komen op de wachtlijst van 4 maanden en gaan daarna beginnen. Als het net zo goed gaat als met Bryan is het meteen de eerste keer raak. Dus al met al hebben we toen ook veel geluk gehad. Konden we ook wel gebruiken hoor (en we vonden zelf dat we dat ook wel een beetje hadden verdiend) na 3 jaar aanploeteren, wachten, temperaturen, tests, weer wachten en prikken en poken in je lijf. Maar goed. Afgesloten hoofdstuk, dachten wij, tot het begon te kriebelen voor nr. 2. Zijn we niet veel te veeleisend? Is het niet heel erg verwaand om nóg een kindje te willen, nadat de eerste al een echt kadootje is? Wij vinden inmiddels van niet, maar daar heb ik wel even over moeten nadenken hoor.
Aangezien we het toch zo precies kunnen plannen (ja, het heeft ook z’n voordelen zie je wel), hebben we besloten om een afspraak te maken als Bryan rond de 18 maanden is. In principe kunnen we dan met de behandeling beginnen als hij 22 maanden is. Dat betekent dat als het de eerste keer lukt hij nog net geen 3 is. Dit lijkt ons het ideale leeftijdsverschil. Ook omdat de baby dan al een jaar is, als Bryan voor het eerst naar school gaat. En nog een voordeel: hij slaapt nog (hopelijk) in de middag tijdens mijn zwangerschap. Aan dat middagdutje had ik met mijn eerste zwangerschap erg veel behoefte. En hij kan al lekker in een groter bed, dus hij wordt ook z’n bedje niet uitgejaagd.
Zoals vele van jullie dus al zeiden: Het blijft persoonlijk, wat het ideale verschil is…
Dank je wel.
Groetjes
Joyce
Ik ken helemaal, wij hebben nu een dochter van 20 maand!! Wij willen ook heel graag een tweede en zijn nu ook gestopt met de pil(4maand nu) mijn man is door de weeks van huis, nu in mijn omgeving veel zwanger zijn denk ik was ik maar eerder gestopt maar je weet nooit hoelang je bezig bent dus dat kun je ook niet plannen. ik vind tussen de 2 en de half en drie jaar mooi, want dan kunnen ze iets meer zelf.(omdat ik door de weeks alles alleen moet doen) het is dus heel moeilijk bepalen omdat je niet weet wanneer je zwanger raakt
heel veel succes