Huwlijkse voorwaarden

Even een vraagje aan de experts (de gehuwde zeg maar). Mervin en ik hebben het gehad over huwelijkse voorwaarden, waarom, ooit in de toekomst willen we misschien een huis kopen en misschien een eigen zaak beginnen. Maar door omstandigheden is dit de eerste 4.5 jaar zo ie zo niet realiseerbaar. Dus we trouwen om het naar elkaar en die kleine geregeld te hebben als een van ons iets overkomt.

Nu weet ik dat huwelijkse voorwaarden voor het trouwen goedkoper is dan daarna, maar ik weet niet hoeveel duurder. Als we het nu doen dan moet ik zo’n 600 tot 800 extra opzij leggen en das best een hap uit je budget. Als ik het later doe zal het misschien duurder zijn, maar kunnen we daar weer wel geld voor opzij leggen. Wat is wijsheid zeg maar.

Groetjes,

Michèle

Notaristarieven zijn vrij dus elke notaris kan er zijn eigen draai aan geven wat bedragen betreft. Er bestaat een site met daarop alle notarissen en hun tarieven. Moet je voor de lol maar eens kijken hoeveel die tarieven schelen. Bijv. regio Rotterdam voor huwelijkse voorwaarden, goedkoopste 470, duurste 1050! Da’s toch niet normaal meer voor precies hetzelfde werk?!. Dat is het op en neer rijden waard!

Zie hier: http://www.degoedkoopstenotaris.nl/ of hier http://www.notaristarieven.nl/

Wat de kwaliteit van de akte betreft maakt het niet uit hoe duur of goedkoop een notaris is. Die basis-akte is overal hetzelfde. Dus een duurdere notaris wil niet zeggen dat je dan een beter afgetimmerde akte hebt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 03 Apr 2010 12:24:20

Nee maar wat zou jij zelf adviseren nu. Toch de akte afsluiten of het later doen als het wel nodig is. Kijk niemand brengt geld mee in dit huwelijk dus daar hoeven we het ook niet voor te doen. Het is niet dat er een familiefortuin ten onder kan gaan of zo.

Groetjes,

Michèle

Ik zou hem nu meteen afsluiten als je zeker weet dat het ooit nodig gaat zijn.

Groetekes, Sje

Wij willen straks ook op Huwelijkse voorwaarden trouwen… mede ook omdat Chris de helft van de aandelen kan krijgen wanneer zn baas definitief naar China verhuisd. En ik wil niet in de pinarie zitten als hij faiiet zou gaan!

Ik zou er ook nu voor kiezen Michèle.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Gewijzigd door - Melanie_Christiaan op 03 Apr 2010 13:07:36

Ja maar wat jij zegt jij hebt er eigenlijk reden toe Melanie vanwege die zaak, maar wij hebben zo ie zo de eerste 4.5 jaar niks zeg maar. En dan moet je altijd nog maar zien dat het er van komt.

Groetjes,

Michèle

Ja dat snap ik wel, maar als je het nu doet ben je er vanaf, en kun je gewoon direct een eigen zaak beginnen als je wilt, maar als je dan eerst nog naar de notaris moet en alles uitzoeken zeg maar, dan is dat veel meer werk.

Nou ja een eigen zaak beginnen zit er met dat BKR ook niet in nu he. En dat uitzoeken moeten ze toch wel.

Groetjes,

Michèle

Ik snap jou punt ook wel hoor, waarom nu als het over 4.5jaar ook kan… en qua kosten maakt het volgens mij ook niet uit of je het nu doet of over 4.5jaar… maar dan heb je het gehad snap je?

Maar het is nog altijd jullie beslissing… als jullie het liever over 4.5jaar doen prima toch?? Niemand die jullie tegenhoudt…:smiley:

Veel verstand heb ik er niet van, maar volgens mij is het wel zo dat je de huwelijkse voorwaardes kan afsluiten op de bezittingen die je NU hebt. Dus als je een huis wil gaan kopen, moet je dat daarna weer laten vast leggen. Misschien is het dan verstandig het pas af te sluiten als je een huis gekocht hebt of vlak voor dat je een eigen zaak gaat beginnen.

Nogmaals, ik heb er geen verstand van, maar even goed navragen lijkt mij verstandig. Misschien kun je advies invragen bij een juridisch loket of zo.

Een oriënterend gesprek bij een notaris is overigens als het goed is altijd gratis. Dus je kunt eens een afspraak maken bij een notaris en aan de hand daarvan beslissen wat handiger is om te doen.

Groetekes, Sje

Wat een moeilijke keuze Michelle.

Ik zou het persoonlijk denk ik pas doen op het moment dat jullie een eigen zaak hebben. Zeker omdat jullie dit toch pas op zijn vroegst over 4,5 jaar willen. En wie weet veranderen jullie in die tussen tijd nog van gedachten en gaat die eigen zaak er nooit komen. Dan is het jammer als je hier al rekening mee hebt gehouden, terwijl dit eigenlijk voor niks is geweest. Het is toch een hoop geld meer, want ik geloof dat wij voor onze trouwerij iets van 200 eur kwijt waren aan de gemeente. Maar goed dat is natuurlijk weer per gemeente verschillend.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Wij zijn aan de gemeente het dubbele kwijt Sandra, maar ja ik woon ook in een heel dure gemeente die altijd geld nodig heeft

Maar we doen het niet. Het scheelt zoveel geld en er moeten weer zoveel dingen gewijzigd worden indien er inderdaad een zaak komt en zo dat het nu inderdaad meer kost dan opleverd.

Groetjes,

Michèle

Fijn dat jullie de knoop hebben doorgehakt.

Tja, belachelijk eigenlijk dat je het dubbele betaald omdat je in een andere gemeente woont. Zou toch eigenlijk overal hetzelfde moeten zijn. Net als rijbewijs, id kaart etc.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Helaas Sandra dat verschilt ook nog steeds per gemeente

Groetjes,

Michèle

Als wij hier in het gemeentehuis willen trouwen kost dat ons bijna 500 tot 600 euro… het is gewoon TE belachelijk… ik snap best dat mensen hier op maandag of dinsdag ochtend voor 10uur trouwen want dan is het gratis!

Ja maar dan heb een ceremonie van 5 minuten en dan mogen er maar 10 mensen mee naar binnen melanie, maar eh je hoeft niet in je eigen gemeente te trouwen he, alleen de ondertrouw moet in je eigen gemeente, verder mag je trouwen waar je wilt dus als het in de buurgemeente goedkoper is ga je daar toch heen. Wij trouwen ook in Delft ipv Den Haag.

Groetjes,

Michèle