Mijn zoontje is ook pas laat begonnen met echt goed mee-eten en er zijn nog steeds dingen waarbij hij weigert mee te eten. Hij had ook koemelkallergie, ik wist niet dat daardoor de smaakpapillen wat later ontwikkelen, maar dat zou dus ook bij hem een rol hebben kunnen gespeeld.
Ik vond het wel wat griezelig, maar na z’n tweede jaar ben ik m toch steeds een beetje meer melkproducten gaan geven. En hoewel hij nog steeds flink eczeem heeft, heb ik niet de indruk dat dit nog (alleen maar) van de melkproducten komt, andere klachten zoals verborgen reflux, onrustig en krampen na melkproducten, aanhoudende luchtweginfecties e.d. zijn wel zo goed als verdwenen. En volgens mij heeft Jasper gewoon allerlei allergieen, niet volledig gebonden aan KMA.
2,5 is wel de leeftijd om de melkproducten een beetje te introduceren, hij zou over zn KMA heen gegroeid kunnen zijn. Daarmee kan je m natuurlijk ook wat meer aanbieden en dus zn smaak wat stimuleren.
Vergeet niet dat ie ook in een heerlijke ’ ik ben 2 dus ik zeg nee’ fase kan zitten…
Alles wat ie wel lekker vind zoals fruit of potjes gewoon lekker blijven aanbieden, (ik zou het i.e.i. niet op tafel zetten, m gewoon aanbieden wat jullie eten, maar wil ie niet dan alsnog een potje warm maken of een boterham smeren). het heeft echt geen zin om een gevecht van het avondeten te maken, dat werkt alleen maar averechts.
Persoonlijk zou ik niet stoppen met het aanbieden van alternatieven, je wilt toch dat je kind wat voeding binnen krijgt. Ik vond het eerder ook moeilijk als Jasper niet wilde eten, nu denk ik ‘prima, boterham?’ Soms snij ik er wat tomaatjes of komkommer bij, dat vind ie ook wel lekker en dan heb ik het idee dat hij toch nog wat gezonds binnen krijgt…
Hoe is het gewicht van je zoontje? Is hij vaak ziek/verminderde weerstand?
Dat zou voor mij denk ik een goede graadmeter zijn of ik met een dergelijk probleem wel of niet naar een huisarts/dietiste zou willen gaan.
Succes/sterkte,
probeer vooral lekker van je ventje te genieten en zelf ook niet teveel op zn eten gefocused te zijn!
Groetjes Carolien.