Jessey heeft steeds na het eten (ons eten dan…) een hele periode, soms een half uur, soms 2 uur, dat ze eigenlijk alleen maar huilt. Het liefst ligt ze op de arm, maar helemaal stoppen met huilen gebeurd dan niet. Tot ze op een gegeven moment uitgeteld in slaap valt. Ik denk dat dit een huiluurtje is?
En moeten we haar dan gewoon laten huilen? Of toch proberen te troosten? Verder over de dag huilt ze eigenlijk niet meer nu ze genoeg voeding krijgt… dus misschien verwerkt ze zo prikkels?
Huiluurtje, iets aan doen?
Ja, dat klinkt als een huiluurtje. Wij hebben dat met Lenna ook gehad, is nu sinds een goeie week over. Om 5 uur gingen de sirenes aan en meestal was het na een 3 kwartier voorbij. Ze moeten dat zeg maar “de dag verwerken”. Soms was ze te troosten maar meestal hielp dat niet. En als ik haar trooste duurde het alleen maar langer, die prikkels moesten toch verwerkt worden. Als ik zeker wist dat er niks anders aan de hand was, liet ik haar gewoon uithuilen.
Wel vervelend he, bij ons altijd net als ik aan het koken was… en onder etenstijd!
He hallo,
ja nou, klinkt misschien een beetje raar, maar wij hebben het met onze dochter nog niet meegemaakt, dat ze ontroostbaar is. Ze is nu 11 weken. Het kan natuurlijk nog komen. Wij hebben wel met elkaar afgesproken, dat we haar niet laten huilen. Ze mag natuurlijk wel huilen, maar we gaan wel opzoek naar de reden waarom ze huilt.
Op dit moment ben ik helemaal in de ban van het boek lekker slapen zonder huilen, daar staan wel hele goede tips in vind ik. Misschien heb je wat aan het boek. Succes!
warme groetjes Anne
Hoi,
Heel veel baby’s hebben aan het einde van de dag een huiluurtje. Dat is heel normaal. Troosten kan maar zoals al is aangegven onderbreek je dan het verwerken van de dag. Het uit alle macht stoppen geeft op den duur alleen maar meer problemen. Een huiluurtje duurt ook gemiddeld een uurtje. Ik zou er niet veel aan doen dan dat zij aangeeft. Vind ze het veilig in je armen dan maar in je armen. Wil ze dat niet laat er dan in de box of wipstoel zitten liggen. Doe gewoon verder je ding maar blijf in de buurt. Troost haar tussen door even met een aai over de bol of spreek tegen d’r. Laat zien dat je in de buurt bent en dat het veilig is en dat het oke is dat ze even huilt. Vaak duurt het een maandje of twee drie voordat het over is. Vaak wordt het huiluurtje ook korter.
Ik zou zeker als het bij dat uurtje blijft niet te veel gaan zoeken naar het waarom. Alleen als het echt overstuur huilen is zou ik er wat achter gaan zoeken.
Maar het is hun enige manier om dingen te verwerken van de dag. Er zijn ook baby’s die dit doen door elke keer voor het slapen een tien minuten kwartier te huilen.
groetjes
lon106
Heel bekend, en vaak aan het eind van de dag.
Ons zoontje heeft best veel gehuild, en inderdaad ook het typische huiluurtje.
We hebben hem altijd lekker bij ons gehouden, als we dat niet deden ging het huiluurtje zo over in twee uurtjes of langer, een echte volhouder!
In het begin wilde ik alles in de structuur, rust, regelmaat etc. Maar al gauw kwam ik er achter dat ons zoontje daar heel anders over dacht.
Omdat hij een wat valse start heeft gehad en de eerste 5 weken in het ziekenhuis heeft doorgebracht, had ik ook vaak het idee dat ie zich wat alleen voelde en gewoon graag even bij ons wilde zijn.
Ik maak er inmiddels geen punt meer van, tuurlijk laat ik hem ook best wel eens even huilen, maar anders zitten we gewoon weer knus heen en weer te wiegen. Je herkend de verschillende huiltjes vanzelf, de ene keer troots je sneller dan de andere keer. En het schijnt dat je baby’s jonger dan een half jaar niet kan verwennen, die leggen nog niet de link tussen huilen en getroost worden.
Gewoon naar je kindje kijken, en wat voor jou goed voelt. Werkt het het beste om haar even te laten huilen voordat ze in slaap valt dan doe je dat, heb je het idee dat ze beter reageert als je haar troost dan doe je dat. En tussen de huilmomenten door vooral lekker genieten!
Groetjes Carolien.
Ik denk ook dat je baby dit huil uurtje even nodig heeft. Nou vind ik zelf 2 uren wel heel lang en zo lang zou ik mijn dochtertje niet boven laten huilen. Het is ook soms zo lastig. De ene keer huilen ze 20 minuten helemaal hysterische en grijp je eerder in dan wanneer ze een uurtje huilen maar af en toe is het ook even stil is en ze meer jengelen en een beetje huilen. Mijn dochtertje huilt vaak 5 tot 10 minuutjes voor het slapen gaan overdag elke keer als we haar op bed leggen s avonds en s nachts dan gaat ze zo weer slapen en inderdaad zo rond etenstijd heeft ze vaak een uurtje dat ze heel onrustig is. Wij eten tegenwoordig meestal een uurtje later zodat we weer samen kunnen eten
mijne is 11 weken oud en had al een paar weken geen last meer van de huiluurtjes omdat ie zo prikkelbaar was en wij hem nooit in de box gingen leggen. nu we dat sinds een week wel doen merk ik dat de huiluurtje weer terug is. het is idd gewoon het verwerken van de dag omdat er weer verandering plaats heeft gevonden. vaak merk ik dat hij huilt als er daadwerkelijk een verandering heeft plaatsgevonden die dag. bijv. als papa opeens hem in badje doet of als hij opeens in de wipstoel tv mag kijken voor hooguit 10 minuten of dat hij geen slaap meer had en van mij een uur lang in de box mocht spelen tot de volgende voeding…dit was even behoorlijk heftig en hij moest er echt een uur om huilen hahaa ik liet hem ook rustig huilen en in de gaten houden of het niet iets anders kon zijn. nu is het weer minder geworden vandaag heeft hij de draad weer opgepakt en de hele dag alleen tijdens de voedingstijden gehuild. als de jouwe elke dag om hetzelfde tijdstip huilt dan is het idd zeker een huiluurtje en dat gaat meestal over na 2,5 maand of 3. laat Jessey lekker even uithuilen daar heeft hij gewoon behoefte aan…af en toe naar hem toe gaan om te aaien over zijn bol kan geen kwaad. en probeer om de avond eten vervroegen of iets later eten. ik weet precies hoe vervelend het is om te eten als je kind eindeloos ligt te huilen. wij eten nu het liefst als de kleine lekker diep in slaap is om 19.00 uur. een beetje laat maar als we erg honger hebben dan nemen we even genoegen met een snack tussendoor, ook slecht maar ja het blijft gewoon lastig ooit komt een dag dat het over gaat! tot die tijd moet je voor jezelf ook bepaalde dingen veranderen zodat je zelf ook even rust kan nemen. heeft hij elke dag een huiluurtje om 17.00 uur ga dan pas beginnen met koken ofzo dan ben je zo druk bezig dat het huilen je niet dwars zit (als je zeker weet dat hij geen pijn heeft) en voor je klaar bent met koken zul je merken dat hij al slaapt. jeetje wat een hoop verhaal op een kleine vraag
maar ik geef je nog 1 kleine tip hoop dat je er wat aan hebt…troosten kun je beter doen in de zin van even een aai over de bol en eventueel de speen. hooguit maar 2 keer binnen een half uur tijd. hoe vaker je naar hem toe gaat hoe meer hij gaat huilen zul je merken als je de deur achter je dicht trekt. constant naar hem toe gaan maakt hem alleen maar nog onrustiger. en volgens mij heeft hij op dat moment jouw hulp niet eens nodig dit is gwoon hun manier van de dag verwerken. hoop dat je er wat aan hebt meid, sterkte nog even!