Huilen voor het slapen gaan

Mijn dochtertje is nu 1 jaar en 1 maand. Sinds drie weken valt ze 's avonds heel slecht in slaap. Ze kan dan gerust 3 uur wakker liggen. De ene keer ligt ze heerlijk te kletsen en de andere keer ligt ze te huilen. Helaas huilt ze zich nu elke avond in slaap, dat kan ze wel een half uur volhouden. Ze gaat ook elke keer in d’r bed zitten. We hebben een vast bedritueel, halen haar niet uit bed als ze huilt, ga af en toe wel even om een hoekje kijken of stop haar weer in.
Mijn vraag is of dit normaal is op deze leeftijd? Ze heeft vanaf dat ze baby is altijd goed geslapen en sliep altijd binnen 15 minuten, zonder huilen.
Ik wil er bij vertellen dat ze nog niet kruipt en loopt, misschien heeft ze nog teveel energie in haar lijfje?
Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft er tips om haar sneller en rustiger in slaap te krijgen?
Alvast bedankt!
Cindi

Hoi,

Inslaapgedrag kan soms zomaar ineens veranderen. Het kan zijn dat ze inderdaad nog niet genoeg slaap heeft om er mee akkoord te gaan dat ze naar bed moet. Maar aan de andere kant kan het ook zijn dat ze nu ies uitprobeerd. Nl. kijken waar de grens ligt door negatief Lees huilen aandacht te trekken. Want ze weet dat ze met positieve dingen het vertellen en stil zijn niet de aandacht van jullie trekt.

Ik gok op het laatste. Negeren is het antwoord en kan je het niet over je hart krijgen ga dan na een kwartiertje naar haar toe praat niet met d’r leg er terug geef tut knuffel en een kusje en ga weer de kamer uit. maak het ook niet te licht bijv. alleen met licht van de gang.

probeer dit wel na enige tijd weg te laten.

Is het dat ze nog te wakker is mischien dan haar middag slaapje vervroegen of verkorten.

Veel succes en groetjes

lon106

Bedankt voor je reactie! Haar middagslaapje is van 12-14 uur. Lijkt mij niet echt te lang, misschien kan ik haar iets eerder wakker maken, ze is nooit een veelslaper geweest overdag.
Ik had ook al het idee dat het uitproberen was, maar het lijkt mij dat ze na 3 weken toch wel in de gaten heeft dat ze er niet uit mag. Ik heb haar er 2 keer uitgehaald in de afgelopen weken en dat was omdat ze toen om 23.00 nog wakker was! Daarna sliep ze binnen 15 minuten.
Het zal vast wel weer een keer overgaan.

Wellicht ineens verlatingsangst misschien ? Het kan ook een sprongetje zijn, ineens weer een hoop te verwerken dan juist. Voor verlatingsangst helpen de kiekeboe spelletjes heel goed. Ik deed dit bij onze dochter zelfs vanauit de buitenramen naar binnen toe omdat ze niet zonder me kon als ik weg ging.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Zelf denk ik ook een sprongetje. Anna heeft het net ook gehad en die is nu bijna 13 maanden, dus het zou heel goed kunnen. Ik heb het zo gedaan dat ik haar eerst een kwartiertje liet huilen, even aai over de bol en even tegen haar praten, daarna als ze nog huilde na tien minuten hetzelfde. Anna sliep daarna wel gelijk, maar je kunt na de tien minuten na vijf minuten nog even kijken.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven. Eerst 15 minuten laten huilen, dan 10 minuten en als laatste 5 minuten.

Anna is ook altijd al een goede slaper, dus misschien kun je dit eens proberen. Bij Anna werkte dat pefect!

ja hoor sprongetje van 13 maanden!
Dan gaan ze ook vreemd doen met slapen.
Zou er niet teveel aandacht aan schenken, gaat vazelf over!
Athans hier! En haar er zeker niet uit gaan halen want dat hebben ze snel genoeg door.
Keer gaan kijken en weer gaan is prima. Je doet het dus al prima!

succes groetjes Gytha

Hallo,
Het is nog steeds hetzelfde, ze slaapt erg laat warrdoor ze nu al een paar dagen stiksaggerijnig is…pfff.
Het gekke is dat ze met haar middagslaapje binnen 5 minuten slaapt!

Cin

Sprongetje rond deze leeftijd, warmte, verlatingsangst-leeftijd en uitprobeerleeftijd. Alles bij elkaar.

Groetekes, Sje

Ik zal jullie even laten weten dat ze nu weer heerlijk binnen tien minuten slaapt. Ik heb d’r kamertje wat donkerder gemaakt en verder eigenlijk gewoon alles hetzelfde gelaten. Ik ga nu helemaal niet meer bij d’r kijken. Heerlijk!
Ze heeft nu wel de afgelopen avonden dat ze niet wil eten. We hebben het genegeerd en d’r bord weg gehaald, dan maar zonder eten naar bed. Vanavond heeft ze weer goed gegeten. Gelukkig was dit maar een korte fase! Ze had snel in de gaten dat ze er niks mee bereikte!
Bedankt voor de adviezen!

Cin

Fij hoor,

waarschijnlijk toch dat sprongetje

groetjes gytha