Huilen na een leuke dag

Hoi,

Onze dochter is nu alweer bijna 4 jaar en ze heeft sinds kort moeite om te gaan slapen of afscheid te nemen als ze het een dag erg naar haar zin heeft gehad. Vaak is z’n dag dan met een ander kindje geweest. Zoals vorige week hebben een nichtje een weekend bij ons gelogeerd. We hadden een heel leuk weekend leuk gespeelt zwembad geweest enzv. Wel voor gezorgd dat de zondag rustig verliep.
Zondag avond nichtje thuisgebracht. Wilde ze geen afscheid nemen huilde trane met tuiten. Na veel moeite heeft ze dan toch dag gezegd. Maar zodra we thuis waren weer huilen en echt overstuur er van raken. Een uur heeft het geduurt eer we haar weer een beetje bij positieve hadden. Veel over het weekend gepraat en na twee uur viel ze in slaap.
Ik weet niet hoe we dit kunnen voorkomen c.q niet z’n groot drama van laten worden. Ze heeft dit ook al gehad toen vriendinnetje kwamen spelen en we een dagje op een vriendje hadden gepast.

graag tips

groetjes

lon106

Hoi,

Ik herken dit niet van mijn zoontje, want die is nog te jong, maar wel van mezelf van vroeger. Als ik bv. jarig was en m’n kinderfeestje was afgelopen, dan huilde ik tranen met tuiten en was ik echt ontroostbaar. Het enige wat dan hielp was dat m’n ouders me troostten en zeiden dat ze begrepen dat het heel jammer was het dat was afgelopen. Na een tijdje ging het dan beter en ging het leven weer door zeg maar…

Vanuit mijn eigen ervaring geredeneerd denk ik dat je er weinig aan kunt doen om te voorkomen dat je dochter verdrietig wordt als iets leuks ten einde komt. Hooguit haar voorbereiden op het eind van een leuke dag bv., dat je aangeeft dat bv. haar nichtje of het vriendinnetje over een uurtje naar huis gaan. En troosten als ze toch verdrietig is.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi,

@mirek
Bedankt voor je reaktie.

Ik hoopte op meer meedenken van de andere moeders. Maar we gaan maar door waar we nu mee bezig zijn.

groetjes

lon106

Graag gedaan. Ik hoop dat je toch nog wat meer reacties krijgt. In ieder geval sterkte met je emo-dochter!

Groetjes!

Ik ben ook enig kind, heb er nooit bij stilgestaan dat dat wel eens meegespeeld zou kunnen hebben. Terwijl ik het prima vond en vind als enig kind hoor, ik heb daar geen trauma van ofzo. Jij bent dus ook enig kind Cindy?

Groetjes!

Goh, dat was dan toch hetzelfde bij ons. Maar verder vond ik het geen punt, maar jij wel. Dat is ook de reden dat jij voor Dennis per se graag een broertje of zusje wil toch? Er begint me weer iets te dagen, volgens mij heb je dat wel eerder ergens geschreven. Dat speelt hier dus niet. Mijn vriend heeft een zus en dat heeft nooit geklikt en dat zal ook wel nooit meer gebeuren. Dus een garantie op een leuk speelkameraadje is een broertje of zusje ook weer niet, daardoor ben ik er nog niet van overtuigd dat er een tweede zou moeten komen. En de wens is er ook nog niet, haha.

Groetjes!

Hoi,

Ze is inderdaad tot onze spijt nog enigskind. Wij hadden hadden haar graag al een broertje of zusje willen geven maar tot op heden hebben we geen geluk. Op haar hebben we ook lang moeten wachten. Ik ben met veel broers en zussen opgegroeit en wij hebben een geweldige band. Al is dat natuurlijk met periodes soms anders geweest. Zo was de een net uit de luiers en de ander in de pubertijd en toen die eruit waren gingen de jongste de kont tegen de krib gooien.
Ik had er nog niet bij stil gestaan dat het het gemis van een speelkamaraatje thuis is. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als ik op een verjaardag ben geweest en we komen thuis dan voelt het ook even heel leeg. Ik kan me nu dat jullie er mij op wijzen voorstellen dat ze zich dan best even eenzaam voelt.
De dag doornemen doen we al ze is ondanks haar leeftijd nog erg ritmegevoelig dus als er iets anders gebeurt dan normaal dan geven we dat ook heel duidelijk aan. We werken hier met een dagkaart daar op staat wat ongeveer wanneer gebeurt.
Ik vind het wel altijd zo jammer dat ze zo moet huilen. Het lijkt mij z’n domper op een leuke dag. Want leuk is z’n dag dan ook echt geweest want ze praat er dan wel een paar dagen/weken nog over.
Ik hoop maar dan voor haar dat ze er toch maar een beetje overheen groeit.
We hopen binnenkort toch een keer alsnog zwanger te worden. Maar nu zit er dan wel een groot leeftijdverschil in. Maar haar alleen laten willen we niet. Ondanks dat gaan we het nog een jaar misschien anderhalf proberen en dan houdt het op ook gezien de leeftijd van onszelf.

Ik hoop dat zoals we het nu aanpakken op zijn duur vruchten afwerpt. Missschien moeten we als we ergens vandaan komen wel al in de auto over beginnen over hoe de dag is verlopen dan en wat zij het leukste vond. Ook hoop ik dat ze het met ons ook kan bespreken en ik doe al mijn best om haar niet eenzaam te laten zijn al is dat natuurlijk moeilijk zo zonder broetje of zusje.

Groetjes

lon106

Wat naar dat jullie zo graag een tweede willen en dat dit nog niet is gelukt. Ik hoop dat het uiteindelijk natuurlijk zo mag zijn!

En je moet het maar zo zien: dat ze huilt en verdrietig is, is een teken dat ze het superleuk heeft gehad. Eigenlijk positief dus!

Groetjes!

Haha, waar een wijntje al niet goed voor kan zijn…
Wat een verhaal, van jouw ouders. Gelukkig inderdaad dat je een impulsieve moeder hebt. Raar idee, dat je er anders niet geweest was lijkt me. Gelukkig kan jij het niet overdragen aan jouw kinderen.

Ik heb er inmiddels geen last meer van, sterker nog: na een drukke dag met mensen om me heen ben ik heel blij als ik weer lekker thuis ben en me eventjes kan afzonderen. Ik merk dat hoe ouder ik word (oma spreekt), hoe fijner ik het vind om af en toe op mezelf te zijn.

Groetjes!