Houdbaarheid olvaritpotjes

Misschien een beetje een domme vraag… Maar ik ben vandaag begonnen met de fruithap. Overal lees ik dat je moet beginnen met een paar hapjes per dag, om het kindje te laten wennen aan de smaak. Dus dat heb ik ook netjes gedaan. Maar dan is het potje natuurlijk nog lang niet leeg. Op het potje staat dat je het niet mag bewaren. Moet ik dan morgen weer een nieuw potje openen of mag ik gewoon uit hetzelfde potje weer een paar hapjes geven. Hoe deden jullie dat met het wennen aan een fruithap?

Annemiek de Graaf

Hoi,

Bij ikkeben worden geen domme vragen gesteld hoor!

Wij gaven de kinderen gelijk zo n heel potje. Ze zijn niet zo groot en die ging ook nog op.
Onze kinderen waren er ook echt aan toe en kregen al met 3 1/2 mnd fruithap.
Die keken je echt het eten uit de mond.
We probeerden eerst een paar hapjes en keken gewoon tot het mondje dichtbleef. Die ging dus gewoon steeds weer open.
En dan kwam er een lach bij, zo van: lekker mam, heb je nog meer.
Wel deden we elke dag een ander potje zo dat ze konden wennen.
Vonden alle fruithapjes wel lekker.

Kijk gewoon hoeveel jouw kindje op kan.
Lukt het niet om in 1x het potje leeg te krijgen dan kun je gerust de rest de volgende dag geven.
Dan doe jij dus 2x met 1 potje.

Vergeet je niet om een leuke foto te maken voor het plakboek!
Echt leuk gezicht die vieze smoeltjes!

Groetjes Lisan.

Een Olvarit fruitpotje is 48 uur houdbaar in de koelkast na opening (althans, dat stond erop toen wij daar 6 jaar geleden mee te maken kregen). Dat betekent dat je er 3 dagen fruit uit kunt geven.

Bijv. morgen 10.00, maandag 10.00 en dinsdag 10.00. Van morgen 10.00 tot dinsdag 10.00 is namelijk 48 uur.

Wij hadden in het begin makkelijk met 3 dagen zo’n potje leeg en ze gaan al heel gauw over op half potje of zelfs heel potje.

Groetekes, Sje

Wil er nog wel even aan toevoegen dat je het dan wel in een bakje moet doen, en niet uit het potje moet lepelen (van mond naar potje, en andersom). Wij doen/deden het wel altijd in een bakje, maar ken er ook wat die dat niet doen vandaar.

Gr Patries

Hoi Annemiek,
Potjes idd 2 dgn houdbaar in de koelkast. Zelf maak ik de fruithap altijd van vers fruit… restjes eet ik dan zelf op, is ook nog goed voor mijzelf!
Groetjes Nancy

Niet alleen vanwege hygiene overscheppen in een bakje overigens. Ook als een kind wel een heel potje eet, alsnog overscheppen in een bakje.

Onze meiden hebben nooit rechtstreeks uit de potjes gegeten. Wij zitten zelf ook niet uit potten en conservenblikken te eten, dus waarom zouden die kleintjes dat wel moeten doen?

Uit een schaaltje eten is veel gezelliger.

Groetekes, Sje

En als je het echt niet red, kan je het ook van tevoren in een ijblokbakje invriezen in de vriezer, en eruit halen wat je denkt nodig te gaan hebben.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

het potje is 24 uur goed te houden nadat je het geopend hebt.
dus je zou kunnen kijken of je kindje een half potje op kan.
zo deed ik het in ieder geval wel.
gewoon een half potje vandaag, en een half potje morgen.
daarna weer wat nieuws proberen.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

En anders is het ook niet erg om de rest zelf op te eten

M.

Ik heb begrepen dat de potjes inderdaad 3 dagen gebruikt mogen worden na opening. Ze mogen echter maar 1 keer opgewarmd worden. Dus altijd omscheppen in een ander kommetje / schaaltje. Ik zou geen risico nemen en de voeding maar 2 dagen gebruiken en dan een nieuwe nemen.