Hoi,
Hier een dochter die drie is en nog aan een tuigje loopt omdat al het andere veel leuker is dan naar mama te luisteren. Heb er nu wel zover dat ze in het dorp bij me blijft ook op het winkelcentrum ging het van de week goed. Maar ligt ook een beetje hoe ze is voor dat we weggaan.
Het is een fase die bij de een wat langer en heftiger is dan bij de ander. Bij mij is nee ook nee hoor. En als ze echt niet luisterd gaat ze in de strafhoek. Hiervoor heb ik zelf voor mij als voor haar regels voor opgesteld. Bij voorbeeld eerst waarschuw ik twee keer vriendelijk dan een keer met wat stemverheffing en dan nog niet luisteren een laatste mogelijkheid tel ik tot drie luisterd ze nog steeds niet dan op de strafstoel met uitleg waarom. Laat ze het zelf voor zo ver al mogelijk zelf herhalen of bedenken waarom ze op de stoel zitten. Minuut er leeftijdsjaar. Het is een kwestie van conseqent zijn en regels altijd zoals afgesproken volgen. Geen uitzonderingen maken. Liefst ook niet bij anderen. Die van mij heeft zelfs drie keer op een dag bij mijn vriendin op de trap gezeten om haar gedrag.
Als je het maar volhoud. Ook al zit ze vijf keer per dag op de stoel het werpt na een paar weken zijn vruchten af. Ik moest ook flink doorbijten maar met mijn opgeschreven regels bij de hand heb ik het gered en ze reageerd positief op straffen na een maatregel/ ingreep is ze weer handelbaar. Niet te snel opgeven hoor.
En aan het tuigje wennen ze en je niets aantrekken van de blikken van anderen. Mijn dochter staat bijna standaard met d’r armen vooruit als we ergens uit de auto komen of van de fiets zijn. Beter je kind zo veilig bij je houden dan elke keer in de winkel of op straat op zoek gaan naar je kind of erger onder de auto krijgen.
groetjes
lon106