Hallo,
Al heel lang dubben we met onze zoon van nu ruim 4,5 jaar (helft van een tweeling). Diep van binnen heb ik het gevoel, dat hij hoog sensitief is (of -wat ik niet hoop- een gedragsstoornis heeft), maar soms -als de moed me in de schoenen zakt, want het vraagt zoooooveeeel energie!- denk ik ook dat het gewoon een vervelend/verwend kind is. Hoe kom ik uit deze spiraal en hoe kan het leven voor zowel hem als ons (de rest van het gezin) leuk en ontspannen zijn? Onze zoon eet slecht (eerst heel ritueel wie waar moet zitten en wat er al dan niet wordt gegeten), wil alles op zijn manier, wordt soms 's ochtends “verkeerd” wakker en dan is ook alles verkeerd (z’n kleren, z’n brood is niet goed gesneden, hij wil niet naar school, gym, overblijf etc.etc.). Hij is een hele slechte eter; het lijkt ook wel alsof hij eten in een vreemde omgeving/met vreemden om zich heen heel spannend vindt. Hij is heel gevoelig voor geuren en kriebelende kleding/merkjes in kleding etc. Hij kan zich wel goed concentreren, is heel perfectionistisch, doet het goed op school (zowel qua stof als sociaal) en hij is heel zorgzaam/sociaal naar anderen toe. Wie weet raad?