Hoofdje omhoog bij buikligging

Kheb weer even een vraag;
Lenna vind het niet leuk op haar buik, als ik haar op haar buik leg (2,3 keer per dag) houdt ze haar hoofd nog niet omhoog. Soms even een klein stukje, maar niet echt vloeiend zeg maar. Ze is vandaag 15 weken oud. Volgens het CB moest ik blijven oefenen met haar ook al vind ze het niet leuk.

Hoe oud waren jullie kindjes toen ze dit goed konden?

Volgens het oei-ik-groei boek zou ze ook zo langzamerhand van haar rug naar buik en andersom kunnen rollen. Nou, echt nog niet hoor! Ze probeert het ook nog niet. Nou zijn die kindjes in dat boek volgens mij allemaal supersnel maar goed.

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Groetjes Elly

Het oei-ik-groei-boek is geen lijstje van wat op welk moment moet. Het geeft alleen aan wat er evt. mogelijk is. Maar elk kind heeft zijn of haar eigen talenten en interesses. Dus waar jouw kindje misschien al goed is in speelgoedjes vasthouden, is een ander kindje goed in omrollen.

Je moet de lijstjes in het oei-ik-groei-boek niet zien als afstreeplijstjes van wat je kindje allemaal moet kunnen.

De kindjes in dat boek zijn niet supersnel. Ze geven een opsomming van de mogelijkheden en daar zitten snelle kindjes en langzame kindjes tussen.

Groetekes, Sje

Het oei-ik-groei boek is idd een leuk en handig boek. Maar ik kijk er alleen maar in als ze een paar dagen het opeens gedracht heeft. Opeens veel huilen, opeens niet goed willen eten. En meestal zit ik mijn dochter dan midden in een sprong. En is het gedrag wel te verklaren.
Laat je kindje elke dag even oefenen op haar buik. Ik legde onze meid elke ochtend even op het aankleedkussen om haar buik. Kon ik ook mooi haar haartjes kammen. Ze worden vanzelf wel sterker.

Gr Egberta

Lilypie First Birthday tickers

Heb je al eens geprobeerd om haar voor een spiegel op haar buikje te leggen? Misschien vindt ze het wel leuk om zichzelf te zien? De onze vond dat helemaal het einde

waar leg je haar nu op de buik? Ik merkte dat Muriel het op het aankleed kussen wel leuk vond. In de box was het gelijk huiilen. Nu probeerde ik dat van de week weer een keer en vond ze het wel leuk. leg dan een bal recht voor haar zodat ze ook wat meer naar voren kijkt. Muriel tilt haar hoofd wel op maar kijkt meestal naar de zijkant. Gaat haar makkelijker af denk ik.
Voor de spiegel is ook wel een goede denk ik. Misschien even wat proberen.

Sje, ik zie de lijstjes in het oei-ik-groei boek niet als afstreeplijstjes! Ik snap ook wel dat ieder kind anders is en de een is sneller dan de ander in bepaalde dingen. Ik maak me ook verder geen zorgen. Was alleen benieuwd hoe jullie kindjes het deden. Da’s alles. Verder kijk ik ook niet al te veel in dat boek, alleen inderdaad als ze anders dan anders is, kijk ik of het toevallig een sprong zou kunnen zijn.

Ik leg haar in de box, op het aankleedkussen of bij ons op bed op haar buik. Eerst was het brullen als ik dat deed, nu niet meer. Blijven oefenen denk ik! Komt wel goed!

Onze Mirthe vindt het ook absoluut niet leuk hoor!! Haar hoofdje kan ze wel al een beetje omhoog doen maar niet zo lang. Ze wordt altijd chagerijnig als ik haar op haar buik leg. Toch schijnt het wel echt belangrijk te zijn voor later…

Groetjes Annemiek

Ja precies, het CB vond dat ik het toch echt moest blijven doen ook al vind ze het niet leuk! Stiekemweg ga je iets wat ze niet zo leuk vind ook minder doen he…

Klopt, ik vind het al knap dat jij het 2/3 keer per dag doet!! daar komen wij niet aan hoor…

Mijn dochter is 14 weken en vond het eerst ook nooit leuk op haar buik. Nu gaat het goed: ik zet een spiegel of een speelgoedhondje met lichtjes en geluid voor haar neer en daar kijkt ze graag naar. Het is ook zo dat, hoe sterker ze worden, ze het steeds leuker gaan vinden. Althans, dat zie ik bij mijn dochter…

Hallo mama van Lenna,
Ieder mens is uniek. Die boeken met wat ze allemaal al zouden moeten kunnen, moet je gewoon niet te serieus nemen. Het maakt je alleen maar onzeker en bij het CB hebben ze ook al snel wat te mekkeren. Het is tegen ons ook gezegd. Nou, wij oefenen met Josie ook wel, maar gewoon even van de rug om duwen naar de zij en dan probeert ze zelf naar de buik te komen. Soms gaat ze wel huilen, dan laat ik haar even, maar ik laat het niet te lang duren. Ik heb er alle vertrouwen in, dat ze het straks gewoon kan. Het maakt me verder niet uit wat een ander daar van vindt. Geniet gewoon van alles wat er steeds bij komt het is werkelijk een groot WONDER!
lieve groetjes Anne

Hoi,

Onze zoon vond het ook helemaal niets om op z’n buik te liggen, we deden het stug 1x per dag maar steeds met hetzelfde resultaat: huilen!
Hij is pas vorige week voor het eerst zelfstandig op zijn buik gaan draaien…ruim 8 maanden oud (wel 2 maand te vroeg geboren, dus verrekend zeg maar 6 maanden, maar dat schijnt ook laat te zijn). Andere dingen zoals iets pakken, met de voetjes spelen e.d deed ie allemaal prima, dus heb me er verder niet druk over gemaakt, uiteindelijk komt het vanzelf.

Tip van onze fysiotherapeute; een klein handdoekrolletje onder de okseltjes door, geeft net een beetje meer steun, en eventueel wat tegendruk geven op de billetjes. Of i.p.v. helemaal plat op de buik in b.v. de box, kan je ook op de bank gaan zitten, met je benen over elkaar, en dan leg je je kindje op de buik over je benen heen, zo kan je ook gezellig met haar kletsen en proberen haar aandacht te trekken zodat ze haar hoofdje meer omhoog houdt.

Succes met oefenen!
Groetjes Carolien

Hoi,

Onze zoon (16 weken) vind het ook helemaal niets op zijn buik! Hij hijgt en kreunt als een oude man als hij op zijn buik ligt! Wij doen hem tegenwoordig een beetje helpen, door zijn armpjes onder hem te leggen (hij leunt dan op zijn onderarmpjes) waardoor hij wat makkelijker zijn hoofdje omhoog kan houden. Nou van de week kon er voor het eerst, naast het kreunen en steunen, een lachje af! Maar ik moet zeggen het gaat met de dag beter!! Ik laat overigens altijd papa met hem trainen, vind het zelf maar helemaal niets als hij het niet leuk vindt!

Groetjes Sandra

Weet je wat ik altijd? Na het verschonen op de buik op de comode, dan knielde ik zelf aan het hoofdeind van de comode en ging heeeeelllll uitbundig HALLOOOO en KIEKEBOEEEEEE, eerst vond Tygo er geen klap aan maar nu is het lachen gieren brullen. En omdat ik het dus idd 3/4 x per dag deed vond hij het steeds leuker worden, kind zal wel gedacht hebben. ‘raar mens’ hahaha…

ik moet ook altijd zo lachen… ik kreeg dus op mijn kop van CB omdat ik ook niets aan vond om Joep op zijn buik te lachen.
Nou dan nu toch maar dagelijks… en ach hij is nog maar 10 weken, dus ik neem het zeker met een flinke korrel zout… maar joep is zo makkelijk, pfff die legt zijn hoofd opzij, want daar is zijn knuisje waar hij op kan zabbelen…
net zo makkelijk! en dan lig ik weer in een deuk van nou ja, we proberen het in ieder geval…

wat ik wel merk wat ook helpt is heel hoog op de schouder leggen als ik op de bank zit.,… en dan van die gekleurde dingen op de muur waar hij naar kan kijken… dan voel je hem ook zijn best doen…
Persoonlijk denk ik, das praktisch hetzelfde:D

groetjes

ik hoop dat ik je kan helpen en anderen! mijn kleine kon dat ook niet hij is nu inmiddels ook 15 weken oud, tenminste hij kon het wel maar hij deed het niet elke keer als ik het probeerde…toen ging ik naar fysio en ze heeft me toch een goede tip gegeven! het is het proberen waard echt het werkt!

als je je kleine op zijn/haar buik legt dan zul je merken dat hij/zij niet zijn/haar hoofd maar de billen omhoog duwt! let daar op…vaak doen ze dat. enige wat jij hoeft te doen is je handen op zijn billen te leggen en het omlaag duwen, je mag hierbij best wat kracht geven en dan gaat het kopje omhoog hihihi vond het geweldig!

dacht eerst dat ik hem pijn zou doen maar je merkt vanzelf dat het niet ernstig is en de fysio kon er wel meer van dus het valt mee…en het heeft effect! probeer het ook eens zou ik zeggen hier heeft het gewerkt sinds een paar dagen doet hij het nu vanzelf succes!!!

hoi Tatlicatlaq,

Bedankt voor je tip. Had ik ook al geprobeerd werkte bij Lenna niet zo goed helaas.

Ze heeft nu ook fysio, voor haar voorkeursligging om te voorkomen dat ze een afgeplat hoofdje krijgt. En die had nog eent tip, haar over mn benen heen leggen met het been waar haar bovenlijf op ligt iets omhoog. Dat werkte hier meteen! En leuk dat ze het vond… hihi… dus komt wel goed

Groetjes Elly