Hoofdje beetje afgeplat

Jonathan’s hoofdje is aan de achterkant best wel een beetje afgeplat.

Ik vind het niet zo erg hoor, en het valt nog wel mee, maar hoop dat het niet erger wordt, is niet zo mooi natuurlijk. Hebben jullie kindjes dit ook (gehad)? Trekt dit weer een beetje bij?

Groetjes, Esther, mamma van Jonathan

Nee, Stephan heeft dat niet gehad, niet meer met 6 maanden in ieder geval.
Je moet er wel op letten hoor. Als het net ff teveel is, is het ook niet goed.

Groetjes Bianca, mamma van Stephan (23-06-2001) en Kaya, die in november verwacht wordt.

Gewijzigd door - Bieb op 09 Jul 2005 20:00:43

Dit las ik net op internet:

Het ontstaan van een afgeplat hoofdje (plagiocephalie)
Sinds het advies werd gegeven om zuigelingen niet meer op hun buik te slapen te leggen maar vanaf twee weken in rugligging te laten slapen, wordt er een toename gemeld van afplatting van het achterhoofd. Het ontstaan van de afplatting van de schedel heeft veel te maken met de aangeboren voorkeurshouding van zuigelingen. Na ongeveer drie maanden verdwijnt de voorkeurshouding. Wanneer in deze drie maanden het hoofd steeds weer op dezelfde kant ligt, wordt de ontwikkeling van een afgeplat hoofdje in de hand gewerkt. Ook als je kind bij de flesvoeding steeds op dezelfde arm wordt gevoed, wordt de aangeboren voorkeurshouding versterkt en de afplatting bevorderd. In veel gevallen verdwijnt de afplatting of neemt deze af als je baby ouder wordt. De afplatting leidt in de regel niet tot remming of beschadiging van hersenfuncties.

Voorkomen van plagiocephalie

Een afgeplat hoofdje kan worden voorkomen of beperkt door je baby in rugligging beurtelings met het hoofd naar links of naar rechts te leggen. Begin hier al de eerste drie maanden mee.
Baby’s kijken graag naar het daglicht. Draai af en toe het bedje om, zodat het raam zich aan de andere zijde bevindt. Hierdoor zal je baby eerder de andere kant op kijken.
Neem je kind afwisselend links en rechts op de arm ook bij de voeding.
Zet in de box of de kinderwagen het favoriete knuffeltje de ene keer links en de andere keer rechts van je baby.
Wissel de manier waarop je kind in de box ligt.
Leg je baby regelmatig op de buik, maar alleen als je erbij bent.
Ontwikkelt een baby desondanks een voorkeurshouding, overleg dan met je consultatiebureau- of kinderarts.

Denk dat je gewoon ff moet kijken hoe “erg” het afgeplat is…

Groetjes Bianca, mamma van Stephan (23-06-2001) en Kaya, die in november verwacht wordt.

maak me er wel wat zorgen over inderdaad. Hij kan nu wel op z’n buikje rollen, maar ligt toch wel vaak nog op zijn rug (ook met slapen natuurlijk) Had Stephan het voordat hij 6 mnd was wel een beetje? Trok dat weer bij?

Ik kan me niet herinneren dat Stephan het had eigenlijk.
Maar ik weet wel dat het, vooral in het begin, kan voorkomen.

Als je het té afgeplat vind dan zou ik gewoon ff advies vragen bij de huisarts ofzo.

Gewijzigd door - Bieb op 09 Jul 2005 20:08:59

hihi, tegelijkertijd geplaatst, zie nu je 2e bericht pas, dank je Bianca!

Het is aan de ene kant wat erger dan aan de andere kant, probeer de andere kant wel vanaf het begin af aan al te stimuleren, maar ja, als hij 'snachts steeds zijn hoofdje terugdraait…volgens kinderfysio (kwam gisterochtend) valt de voorkeurshouding mee

Vind het gewoon niet zo mooi, maar hopelijk trekt het wat bij, als het maar niet erger wordt …

quote:
Als je het té afgeplat vind dan zou ik gewoon ff advies vragen bij de huisarts ofzo.

Ja, ik ga donderdag as naar het CB, zal het eens vragen…

Evianne heeft het nooit gehad, maar had wel een voorkeurshouding ( naar het licht toe ) dan draaide ik gewoon dr bedje om.

Groetjes Astrid, mamma van Evianne 03-04-2003 & Jessin 15-06-2005

Cas had wel een afgeplat hoofdje, door zijn voorkeurshouding. Hij heeft toen 4 maanden met zijn hoofd naar rechts moeten liggen. Hij werd met behulp van 2 kussentjes gedwongen op zijn rechter zij te slapen.
Tot de 6 maanden kan je er wat aan doen volgend het CB en daarna geloof ik niet meer.
Maar dat het, het CB nooit eerder is opgevallen.
Bij Cas is het nu helemaal wel en hij heeft een rond koppetje.
Wel grappig want valt hij tekens op zijn linker zij in slaap.
Maar hij ligt ook naar rechts als hij slaapt.
Ik zou het met het CB overleggen.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Ik heb het een paar keer gemeld aan de CB arts zo’n twee maanden geleden. Toen zeiden ze dat het misschien een beetje afgeplat was maar niet noemenswaardig.

Toen ik zei dat ik bang was dat het erger zou worden, zeiden ze dat ik me daar absoluut geen zorgen over hoefte te maken, gewoon op de rug laten liggen. Dus op dat advies ben ik afgegaan, ik wist ook niet beter!

Het is nu dus wel erger geworden. Niet zo erg dat het heel lelijk is hoor, maar je ziet het wel, vind het gewoon jammer…

anders had ik er net als bij Cas iets aan kunnen doen!

Nou, ben blij dat ik het weet, mocht ik (hopelijk) nog een kindje krijgen laat ik het mooi op de zij slapen (wel op een veilige manier natuurlijk)!

quote:

Toen ik zei dat ik bang was dat het erger zou worden, zeiden ze dat ik me daar absoluut geen zorgen over hoefte te maken, gewoon op de rug laten liggen. Dus op dat advies ben ik afgegaan, ik wist ook niet beter!

Het is nu dus wel erger geworden.

Fijn toch die CB’s
Af en toe…!!!
Kan me voorstellen dat je nu zoiets hebt van: had ik hem toch maar op zijn zij gelegd (net als Jolanda bij Cas enzo)

ja precies! Grrr…!

Vooral die 1e maanden bij je 1e kindje ga je toch een beetje op het advies van het CB af…(ik dan)…dit zegt weer eens: op je eigen gevoel afgaan!

Ik zou het gewoon nog een keer zeggen tegen het CB.
Ik ben het ook niet altijd eens met het CB, maar hier geven meestal toch wel goede adviezen.

quote:
Ik ben het ook niet altijd eens met het CB, maar hier geven meestal toch wel goede adviezen.

Volgens mij verschilt dat dan per regio ofzo
Esther woont ook in Flevoland en toevallig vind ik ze hier in Lelystad ook niet “je van het” als ik eerlijk moet zijn
Gelukkig maar dat er dan ook nog “goede” CB’s bestaan.

De adviezen van de cb`s verschillen ook per regio. Zo kreeg mijn vriendin in Almere toendertijd hele andere adviezen dan ik hier. Ik had me al heel erg snel bedacht dat ik mijn eigen gevoel volg hoor, maar dat is wel lastig bij een eerste.

Groetjes Astrid, mamma van Evianne 03-04-2003 & Jessin 15-06-2005

Is het bij Tristen wel weer weggetrokken? Hoe oud was hij toen?

ik zal het nog eens vragen aan het CB, misschien dat ik hem alsnog tussen twee kussentjes leg, of zo’n safe to sleep ofzoiets bij de Prenatal… als het nog nie te laat is tenminste (en hij het accepteerd)…maar heb nu wel de hoop dat het dan nog (wat) wegtrekt als hij ouder wordt.

quote:
safe to sleep
Daar heeft Cas dus in gelegen en daar kunnen kindjes in tot 6 maanden.

Maar ik zou het eens met het CB bespreken.

hoi,
mijn oudste zoontje heeft dit ook heel erg gehad ik moest hem toen ook altijd andersom leggen ma hij wou zo niet slapen ik ben toen in de babywinkel een speciaal kussen gaan kopen dat int midden wat uitgehold is zodat het hoofdje daar niet echt raakt eigenlijk dat heeft goed geholpen stefke is ondertussen 2 en er is niks meer van te zien. het kussen is van bebe confort en kost geloof ik 35 euro is wel redelijk duur maar stefke ligt er nog steeds op dus je kan het wel lang gebruiken hopelijk heb je er iets aan liefs jessica

jame

Dank je Jessica, heb ik zeker wat aan.

Jolanda vertelde dat de safe to sleep maar tot 6mdn is, dus ik ga eens kijken naar zo’n kussen