Hoofdbonken bij boos zijn

Hey meiden,

Dani heeft weer wat nieuws. Als iets niet gaat zoals hij het wil, dit kan zijn met spelen, als hij in de kinderstoel zit en niet meer wil eten of gewoon als ik even geen aandacht aan hem geef.
Hij gaat dan met zijn hoofd tegen iets aan bonken. Dit kunnen mijn benen zijn, de muur of het tafelblad van zijn stoel bijvoorbeeld. Soms gaat het ook echt hard en dan is het natuurlijk huilen omdat het pijn doet.
Wat moet ik hier nou mee? Is dit wel normaal?
Negeren? Boos worden en hem even in een strafhoekje zetten? Troosten als het pijn doet of gewoon denken pech gehad.
De afgelopen dagen negeer ik het (door bijvoorbeeld weg te lopen) of zeg ik dat hij dit niet mag doen en plaats hem aan de andere kant van de kamer. Vanavond in de kinderstoel deed hij het ook en toen stootte hij echt heel hard zijn neus tegen het tafelblad. Toen heb ik hem toch maar even getroost…
Het is echt een lieverd hoor, maar wat een driftkikkertje af en toe zeg pffff

Morgan heeft dat niet zo maar ik schijn het als kind heel erg gedaan te hebben en dan vooral tegen de muur. Mijn ma heeft de ha een keer gebeld en die zei heel simpel: ‘mevrouw als het pijn doet stopt ze vanzelf wel’. Dus gewoon negeren. Het is negatieve aandacht vragen en dat moet je niet belonen. En troosten is al helemaal niet nodig want hij doet het zelf, bewust en expres.

Groetjes,

Michèle

Dit komt inderdaad vaker voor en ik ben het met Michèle eens. Negeren. Afgelopen zaterdag heb ik dit toevallig nog meegemaakt bij een vrienden. Daar waren vrienden van haar en die hebben een zoontje van 19 maanden. Hij doet het ook. Alleen als hij het doet, pakken zij hem op en troosten hem. Ze zeggen dan wel dat hij dat niet meer mag doen, maar verder niets. Als ze hem dan weer op de grond en hij begint weer met zijn hoofd te bonken begint het verhaal weer van voren af aan. Het kind zit wel onder de blauwe plekken, maar ik kan me niet voorstellen dat hij er heel veel last van heeft anders doet hij het niet. Hoe zijn ouders het nu aanpakken, is niet goed. Want het gaat van kwaad tot erger. Hij weet nu; als ik maar bonk, krijg ik aandacht. En dit jongetje ging ook andere dingen doen. Zoals alles slaan wat in de buurt kwam, inclusief Merel. Maar dat is een ander verhaal.

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker

Is normaal hoor. Negeren. Hij is niet zielig, want hij doet het zelf. Klinkt hard, maar snap je? Erik doet het ook wel eens; bonken, haren trekken of zichzelf slaan. Natuurlijk frustratie, maar ja. Ik leid hem dan ook wel eens af, dat werkt ook wel. Even oppakken en met een boekje of speeltje wegzetten. Vaak haalt hem dat ook uit zo’n bui.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi hoi
Tim heeft dat eigenlijk maar 2 keer gedaan .
Hij werdt heel erg boos omdat hij zijn zin niet kreeg en ging met zijn hoofd tegen de keukenkastjes bonken .
Ik heb er eigenlijk een beetje om gelachen en gezegt van nog harder doen jongen dan wordt je nog meer boos en heb je dadelijk auw .
De 2e keer had ie echt auw en wilde hij dat ik hem trooste .
Ik zeg nee jongen moet je maar niet zo met je hoofd tegen de keuken doen .
Ik denk dat de boodschap duidelijk was want hij heeft het niet meer gedaan .
Succes en groetjes Dorethe

Seth doet het ook weleens, maar volgens mij omdat hij het een grappig geluid vindt. Hij diet het ook niet heel hard.
Ik negeer het dan ook gewoon.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ik ben het wel met de andere eens
Maar het kan ook iets anders zijn
Hier in ons geval deed Justin het ook
Maar Justin heeft een spraakachterstand
En kon toen hij 2 was nog niet voldoende praten en was dus gefrustreerd als we hem niet begrepen
En dan werd hij boos en dan was het bonken op de grond en die grond is hard
Nou kan je vertellen dat is voor een moeder een hel
En als ze dan ook zeggen van laat het gaan
Nou op den duur kan je het niet laten gaan en bescherm je hem toch
Ik werd er best wanhopig van
Na dat ik hulp heb gezocht is hij in een molen geraakt van onderzoeken
Nu zit hij op een groep voor spraak/taal problemen en het gaat steeds beter
Ik bedoel maar even te zeggen probeer de oorzaak te vinden
En zoals ik het lees denk ik ow ja peuterpubertijd is in aantocht bi jullie
Maar succes

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Hij doet dit hoofdbonken ook uit een soort frustratie (omdat hij iets niet mag bijvoorbeeld).
Een spraakgebrek kan ik bij hem nu nog niet echt goed achterhalen. Hij zegt nog maar een paar woordjes (papa/mama/auto/eten/bah) en verder brabbelt hij van alles.

Ik ga nu wel proberen om het zoveel mogelijk te negeren, maar als hij met zijn hoofd op de grond wil gaan bonken vind ik dat toch wel een beetje eng…straks breekt hij zijn neus ofzo. Heb nu al gedacht dat ik hem dan gewoon oppak (zonder iets te zeggen) en hem op zijn kont neerzet ofzo & dan gewoon weer weglopen.
Naast bonken gaat hij dan ook slaan of bijvoorbeeld zijn speelgoed op de grond gooien als hij dat in zijn hand heeft…toch een beetje vreemd, maar ik probeer het de komende tijd maar even te negeren en als ik het idee krijg dat het heftiger wordt misschien toch even contact opnemen met CB?
Mijn vriend vroeg vandaag op het KDV of ze het daar weleens gezien hebben en volgens hun doet hij het daar niet.

Het is echt niet gek hoor Saro. Als je negeren te vervelend vindt, dan pak je 'm inderdaad op en leid je hem af met een speeltje ofzo. Doen wij ook, werkt over het algemeen goed.

En trouwens: Erik loopt qua praten enorm voor, maar is desondanks ook nog gefrustreerd. Want uit je emoties maar eens met woorden, dat duurt jaren voordat een kind dat goed kan. En zal misschien ook voor een deel met karakter te maken hebben. Ik kan me herinneren dat Dani behoorlijk temperamentvol is, toch? Dat is Erik ook. Dus speelt vast ook mee.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Dat klopt idd Mriek. Het is een temperamentvol mannetje. Ik vind dat wel wat hebben…een beetje pit. Maar soms is het even teveel pit.
Terwijl hij aan de andere kant op dit moment ook behoorlijk verlegen en een mama’s kindje kan zijn.
Laatst kwam een vriendin met haar dochterje (3 maanden ouder dan Dani) langs en toen heeft hij een hele tijd bij mij gehangen en rustig op mijn schoot gezeten…echt de kat uit de boom kijken.

Lief hè, die beide kanten. “Grote bek, klein hartje” is de uitdrukking, toch?

Later hebben ze er alleen maar profijt van, dat ze pit hebben. Onthoud dat maar!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Seth heeft nu ontdekt dat hij met zijn hoofd tegen de onderkand van de tafel kan bonken. Als hij onder de tafel zit te spelen en gaan staan, gaat hij elke keer door zijn knieen om met zijn hoofd ertegen te bonken.
Ik negeer het maar gewoon, zolang hij zichzelf niet echt pijn doet.
Succees ermee!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ik moet zeggen dat ik me af en toe wel een enorme kluns voel. Ga dan echt even aan mezelf twijfelen
Ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen met Dani en te doen wat mij het beste lijkt. Maar hij is nu regelmatig zo opstandig en dan is hij ook constant aan het piepen/huilen/aandacht vragen. Dan weet ik soms ook niet of ik het allemaal wel goed aanpak.
Zelfs even leuk buitenlopen in de sneeuw kan uitlopen op een huilpartij en niet meer zelf willen lopen…

ja heel herkenbaar, vooral de laatste dagen, maar rico doet het niet zo zeer omdat ie zn zin niet krijgt, hij vind het egwoon leuk. dan zegt ie lachend: BOEM!
ook pakt hij speelgoed en slaat ermee tegen zijn hoofd.
een bal ofzo
gisteren pakte hij iets hards en toen was het brullen, ook wilde hij zijn trein (groot ding waar je ballen in kunt doen die die trein dan naar boven transporteerd ofzoiets haha) uit de box gooien maar die is iets te zwaar dus liet hij die halverwege op zijn tenen vallen. oej!! dat vond ie niks haha.
ja ik snap ook niet waarom ze het doen, is toch niet fijn!
hij trekt ook hard aan zijn oren soms haha

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Gekke kindjes hebben we af en toe he, haha

Bij Dani is het alleen niet omdat hij het leuk vindt. Het is echt uit bozigheid. Als het meer een spelletje was zou ik me er niet echt druk om maken. Als het spelletje niet meer leuk is (omdat het pijn doet) stoppen ze er vanzelf wel mee

Rayhan heeft dit ook een tijdje gehad…
Ik schrok er heel erg van en had het toen bij de dokter nagevraagd deze zei toen dat ik op moest letten hoe hij zich ontwikkelde…
Maar bij het consultatiebureau zeiden ze dat hij met de ontwikkeling voor ligt en dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Het is gewoon een soort fase en dat gaat vanzelf over.
Bij Rayhan heeft het misschien 3 a 4 maanden geduurd en nu doet hij het niet meer of ja in ieder geval heel zelden.
Het beste is inderdaad om dit gewoon te negeren.

[img]http://b1.lilypie.com/519Gp1.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

Joh, dan ben ik toch echt moeder van een superlief kind
Ik kan echt zeggen dat Aaron niks van dit alles doet

Maar ja…ik heb ook echt gewoon een hele makkelijke
Ook nooit echt boze buien ofzo.

Gr, Danielle

quote:
Joh, dan ben ik toch echt moeder van een superlief kind Ik kan echt zeggen dat Aaron niks van dit alles doet

Maar ja…ik heb ook echt gewoon een hele makkelijke
Ook nooit echt boze buien ofzo.

Gr, Danielle

Lekker toch dat alles zo makkelijk gaat!! Geniet er maar van!
Maar ook ik ben een moeder met een SUPER lief kind hoor, alleen af en toe erg eigenwijs en met temperament

ja dat is idd wel gek dat ze het om verschillende redene doen.
rico heeft nu ook wat nieuws
en ik ben daar not amused over…
hoofdbonken tegen de muur…jawel en als ik dan de box naar achter schuif dat ie er niet meer bij kan, gaat hij het op een gillen en krijsen en tieren zetten want HIJ moet en hij ZAL hoofdbonken!
hij had gister gewoon een bult! hallo mensen kijke me aan en vragen: zoo wanneer is hij gevallen?tja… uhm haha, hij is niet gevallen, hij doet dat zichzelf aan

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker