Hoofdbeschermer in bed

Hey meiden,

Dani heeft sinds hij op zijn buik slaapt een aparte manier van in slaap vallen. Hij gaat met zijn hoofdje op en neer en maakt daar een soort geluidje bij (wah wah wah…zoiets, haha). Nu weet ik dat er meer kindjes zijn die dit doen. Het is een soort ritme en monotoom geluid waar hij waarschijnlijk slaperig van wordt. Heb ook op internet gelezen dat dit voor sommige kindjes een manier is om dingen te verwerken en te kunnen gaan slapen. Op zich dus prima. Het enige is dat hij vaak naar de boven- of onderkant van zijn bedje kruipt en dan dus met zijn hoofd tegen het bed bonkt en dat kan soms best hard gaan.
Nu heb je hier speciale hoofdbeschermers voor in bed. In NL zijn ze niet te verkrijgen, maar wel via een babysite in Duitsland. Heeft iemand hier ervaring mee?? In NL mag het niet ivm veiligheid in bed, maar is dit nou echt nog gevaarlijk voor een kindje van 10,5 maand. Hij is toch sterk genoeg om iets van zijn hoofd af te halen…of vergis ik me nou?

heyyyy
ik zelf heb er ook naar gezocht, ook hier over de grens in duitsland, maar die dingen zijn zoooo dun… (qua luchtdoorlating wel weer goed natuurlijk hihi).

Uiteindelijk heb ik op de markt een stuk schuim gekocht (voor meubilair en kussens enzo) en een stuk stof om er omheen te naaien. De bedoeling was gewoon een smalle ‘stootrand’ te maken, met touwtjes aan de vier hoeken zodat ik die om het hoofdeind kon knopen. Maar ja… uiteindelijk niks van gekomen… het ging ineens weer goed .

Maar misschien kan je een sierkussentje op de een of andere manier aan het hoofdeind bevestigen?

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Wil geen paniek/angst zaaien maar ik heb altijd geleerd dat je niets aan de zijkanten van het bed mag bevestigen om het risico op wiegendood uit te sluiten/ te verkleinen.
Het is natuurlijk ieder voor zich om hiermee te doen wat je wilt.
Denk je dat Dani er zelf last van heeft? Misschien is het een vervelend gehoor maar als hij geen pijn heeft of bulten zou ik het persoonlijk liever laten.

Groetjes van Christa

Snap wat je bedoelt Christa. Het gaat overigens om bescherming aan de boven- en onderkant, dus niet de zijkant. De boven en onderkant zijn nu ook al zonder spijlen, dus het is niet dat ik een open ruimte dichtmaak.
Of Dani er echt last van heeft is me niet helemaal duidelijk. Ik heb het idee dat doordat hij steeds zijn hoofd stoot het langer duurt voordat hij in slaap valt. Soms is hij wel 30 minuten aan het bonken (als het te hard gaat dan trekken we hem omlaag in bed, maar hij kruipt toch weer omhoog). Ook 's ochtends als hij eigenlijk nog wil slapen en dus weer gaat bonken komt hij moeilijk weer inslaap.

Kijk veiligheid gaat voor alles. Ik wil toch echt niet op mijn geweten hebben als hem iets overkomt, maar ik vraag me af of dit echt wel onveilig is.

Ik blijf het gewoon zeggen: geen gekke toestanden in bed zodra kindjes alle kanten op gaan tijdens hun slaap.

Dat ze met hun hoofdje de kanten van het bedje raken is niks mis mee, zolang ze er niet steeds wakker van worden.

Dus niet doen met die hoofdbeschermer. Je schrijft het zelf al: in Nederland mag het niet i.v.m. de veiligheid. Je kunt niet zuinig genoeg zijn op je kindje.

Onze jongste lag altijd zo stevig tegen het hoofdeinde dat de verf daar gewoon afgebladerd is van het gezweet tegen die kant. Die haalde ik regelmatig uit bed met verfschilfertjes in haar haren. Alles beter dan dat ze zou stikken tegen zo’n hoofdbeschermer aan.

Groetekes, Sje

Is helemaal niet nodig om een hoofdbeschermer te gebruiken.
Als hij er last van heeft houdt hij echt wel op met dat bonken.

Oh, en het is waarschijnlijk met een paar maandjes wel weer over hoor.

M.

Hier zijn ze nu 6 en 4,5 en nog steeds horen we 's nachts weleens een flinke bonk tegen de houten zijkant van het bed. Soms gaat het zo hard dat je verwacht dat ze beginnen te huilen, maar nee hoor, snurken gewoon door!

Groetekes, Sje

Hier heeft het hoofdbonken dik 1,5 jaar geduurd en hij had er wel degelijk last van; hij kwam niet in slaap. Natuurlijk wil je dan maatregelen nemen.
En nee, met een soort van stootkussen aan het hoofdeind sluit je niks af.

Er bestaan speciale peuterkussens, die zijn ademend, misschien kan je die aan het hoofdeind bevestigen?
Sinds Jens in een groot bed ligt (toen was hij net 2 hoor) heeft hij een peuterkussen van BeterBed welke ademend is, en dat heeft hij ook echt nodig gezien z’n aparte posities in bed .

Hi Saro,

Late reactie maar misschien heb je er nog iets aan…Had precies hetzelfde probleem met ons dochtertje. Ze kruipt helemaal tegen de bovenkant aan en moest dan vervolgens huilen omdat ze tegen de harde spijlen aan lag. Ik heb op babywalz.com een hoofdbeschermer van badstof gekocht, werkt top. Je doet het vast met strikjes aan de bovenkant, waar ze zelf uiteraard niet bij kan. Zit stevig vast, maar 'verzacht’de zij- en bovenkant van het bed. Ze slaapt veel beter sindsdien. Succes!

Oh brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr…nogmaals: geen fratsen uithalen in babybedjes!

Babywaltz is een Duitse firma. In Duitsland gelden andere eisen en regels wat veiligheid betreft.

Groetekes, Sje

Ja typisch eigenlijk he… terwijl in Duitsland normaal gesproken alles strikter is en zij bekend staan om alle strenge keuringen e.d.
Die paar jaar dat ik daar gewoond heb, ben ik ook heel wat wijzer geworden. Al bleef ik 't raar vinden dat daar dus ook bijv. dekbedjes voor baby’s werden verkocht.
Echt heel raar soms.

Minke bonkt ( zo noemen wij het) ook sinds ze een maand of 10 is en soms heel hard ook! Ze had pas helemaal een blauwe plek op haar hoofd. Overigens leek ze er zlef weining last van te hebben, ze sliep er zelf vrolijk doorheen maar wij werden er geregeld wakker van. Ik heb onze ha gebeld omdat ik me zorgen maakte. Hij zei dat het niets is om je zorgen om te maken, en gaf als tip haar in een campingbedje te leggen ivm de zachte wanden. Dit gaat hier prima! Ze bonkt nog steeds alleen nu zonder zich te bezeren. En wehebben haar gewone matrasje erin gelegd dus ze ligt prinsheerlijk net als in een gewoon bedje. Misschien een tip ook voor jou?

Lilypie
Lilypie

Madelon heeft ook altijd onder een dekbedje geslapen, Dylano dus niet omdat het niet meer mag. Madelon had ook hoofdbeschermer, mag ook niet meer.
Er zijn intussen veel onderzoeken ed geweest.
Duitsland is misschien nog niet zover met der onderzoeken

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Nooit een risico nemen met kindjes, dus niks in bedjes leggen/vastmaken ! Je kunt wel zeggen in Duitsland mag het wel, maar bij twijfel zou ik ik zeggen NOOIT doen.
1 keer te voorzichtig heeft geen consequenties, maar 1 keer een risico, hoe klein dan ook, kan hele grote gevolgen hebben.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 13 Oct 2009 08:06:20

bij ruben ook niks in bed! vind ik doodeng!
hij banjert ook wel tot helemaal bovenin, als ie er last van heeft hoor ik, whaaaawha! dan leg ik hem goed en meneer slaapt vrolijk verder!
ik sjouw liever een paar keer naar zijn kamertje dan dat ik 1 keer ergens anders heen moet lopen
…moet er niet aan denken…

groetjes!!

karin

Nee, precies. Daarom vind ik de campingbed-oplossing ideaal en veilig.
Al hoop ik natuurlijk wel dat ze op een gegeven moment weer in een gewoon bed kan maar dat bonken heb ik zelf gedaan tot mijn 12-e ofzo zei mijn moeder! (toen lag ik niet meer in een campingbed hoor hihi) … Maar zonder dollen, inderdaad veiligheid voor alles, helemaal mee eens.
groetjes

Lilypie
Lilypie

een campingbed is inderdaad een goed idee!
is veilig en je heb geen gedoe in het bedje wat gevaarlijk kan zijn…

groetjes!!

karin