Homeopaat

Hoi

We zijn vorige maand met Nanik naar een kinderhomeopaat geweest omdat ze al een maand of 9 heel onrustig slaapt en zeker 3 keer per nacht huilt zonder aanwijsbare rede. Soms gaat het dan weer een paar dagen goed en dan begint het weer. Als ze ziek is of tandjes krijgt dan begrijp ik het wel maar als er niets aan de hand is dan huilt ze ook en dat vind ik zo vreemd.

We hebben daar zeker een uur zitten praten en ze heeft Nanik geobserveerd.
Volgens haar was Nanik een beetje uit balans. (???) Toen kregen we 1 korreltje mee en dat moest ze dan innemen. Het zou de eerst nachten eerst erger worden en dan moest het gaan helpen en we moesten haar na 1 week berichten hoe het ging.

Ik moet zeggen we hadden er eigenlijk weinig vertrouwen in hoor. Beetje zweverig allemaal maar ja baat het niet dan schaat het ook niet.

Afijn het werd inderdaad eerst erger 3 nachten lang en toen heeft ze 2 weken lang heerlijk geslapen zonder wakker de worden!!!
Op vakantie vorige week was ze wel weer vaker wakker maar een vreemde omgeving en een tand die doorkomt vind ik wel verklaarbaar.
En nu gaat het ook weer goed.

Zweverig of niet wij hebben weer een beetje rust 's nachts. Kan me niet voorstellen dat het zo blijft hoor (hoop het wel natuurlijk) maar het was me tot nu toe wel waard hoor die 45 euro.

Wilde ik even laten weten aan jullie.

Groet
Bianca

Hoi Bianca,
Wat fijn om te horen dat het gewerkt heeft. Heb je in iedergeval al 2 weken nachtrust gehad. Ongelooflijk dat zoiets kan werken he? Dat zou voor mij ook echt wel die 45 euro waard zijn geweest als ik dat zelfde probleem zou hebben gehad! Ik hoop ook echt voor je dat het slapen goed blijft gaan!!!groetjes chantal

Chantal

Fijn joh dat ze er zo’n baat bij heeft gehad.
Ik zit in het onderwijs en ben al een aantal keren kinderen tegengekomen die ook heel veel baat hadden bij de dingen die de homeopaat ze voorschreef. Prettig toch? Waarom zou alleen de reguliere geneeskunde de antwoorden hebben…
Hopelijk blijft het lekker rustig bij jullie.

Hallo,

Wij zijn ook toen Luna 10 maanden was naar een homeopaat met der geweest omdat ze vanaf de geboorte niets anders als bij mij of me man wilde zijn…
De opa’s en oma’s hebben der de eerste 4 maanden niet vast kunnen houden omdat ze dan begon te krijssen…en dan bedoel ik ook echt krijssen…
De osteopaat heeft der inderdaad geobserveert, en wat op der hoofdje, buikje en ruggetje geduwd…
Ze bleek "blokkades"te hebben n.a.v de snelle bevallin g die ik met der heb gehad…( Om 11.00 uur begonnen de 1e weeen en om 15.44 was ze er…)
Ik mog haar ook geen opgewarmd water meer geven van de magnetrom, omdat deze van niets tot erg warm opgewarmd word, en dat veroorzaakte stress bij Luna.
Hij zei als we dit zouden doen dat het na een week beter moest gaan…
Dit was ook het geval…
Na 3 weken moesten we terugkomen en het was een heel ander kindje geworden…
Iedereen kan nu met der knuffelen en vasthouden…
Sommige zeggen dat het een fase was geweest, maar geloof mij, dat was het zeker niet…
Ik heb er echt vertrouwen in ookal klinkt het inderdaad allemaal zweverig…
Jij, ik en vele andere zijn er erg mee geholpen…

Groetjes van Aloys

Homeopathische medicijnen zijn dermate verdund dat de kans dat er 1 molecuul anders dan water inzit vrij gering is. Gewoon water dus. Daarnaast weigert de homeopatische industrie mee te doen aan onderzoeken naar effictiviteit van de medicijnen omdat ze niet geloven in het zogenaamde ‘dubbel blind onderzoek’ waarbij aan medicijn en water/zetmeel (‘dubbel’, placebo) wordt gegeven en noch arts noch patient weten of ze wél of geen medicijn (‘blind’) hebben gekregen. Een dergelijke methode zou voorbijgaan aan de individuele omstandigheden van elk geval, toevallig is het natuurlijk ook een handige ontwijkingsmaneuvre je eigen theorieën aan een objectieve maatstaf te toetsen.
In de medische wereld is het zogenaamde ‘placebo effect’ een van de bijproducten met de volgens bovenstaande methode opgedane kennis. Het blijkt namelijk dat patienten die met een placebo behandeld worden in het algemeen beter af zijn dan patienten die helemaal niet behandeld worden. Vergelijk het maar met ‘Sjakies likje verf op zijn wondervoetbalschoen’. Ik weet dat in veel huisartsenpraktijken met name aan allochtone patienten zetmeelpillen worden voorgschreven vanwege de perceptie niet (goed) behandeld te worden als de dokter geen recept meegeeft. “Wonder zetmeel tegen de pijnen” staat er dan op het recept in het latijn en de apotheek weet daar wel raad mee…

Het is mooi als je er baat bij hebt, maar als je zegt dat het ‘de eerste dagen erger werd’ dan denk ik al te weten waarom je kindje nu wel goed slaapt. Hij is geconditioneerd geraakt door het feit dat jullie in al je goedbedoelde zorgen even kwamen kijken als hij maar lang genoeg huilde (belletje --> eten, huilen --> aandacht). Dat gedrag hebben jullie met een ‘hulpmiddel’ weten te doorbreken. Het is vrij bekend dat de meeste slaapproblemen bij peuters door deze conditionering worden veroorzaakt en dat het enkele dagen duurt om die vicieuze cirkel te doorbreken. Wij mogen hier altijd van genieten als onze Lau bij Opa en Oma te logeren is geweest

Succes verder, en nogmaals fijn dat je hier baat bij hebt gehad maar ik vind het onjuist om nu positief te zijn over de homeopathie omdat nogmaals alleen maar ‘duur water’ is. “Baat het niet dan schaadt het niet” gaat zeker niet altijd op al is het maar omdat bijvoorbeeld schijngenezing (“IK voel me nu wel beter”) tot uitstel van noodzakelijke behandeling kan leiden. Bovendien geloof ik niet dat een regulier opgeleide arts in die onzin echt gelooft en dat maakt hen tot kwakzalvers met kwalijke/financiele bijbedoelingen die dus niet het welzijn van de patient op nummer één zetten.

quote:
Zo papaVanLau,

Het is duidelijk dat jij geen enkele vertrouwen hebt in de homeopathische geneeskunst.

Flamewar alert !! Dat klopt, overigens, tot zover het placebo effect strekt.
quote:
Bovendien geloof ik niet dat een regulier opgeleide arts in die onzin echt gelooft en dat maakt hen tot kwakzalvers met kwalijke/financiele bijbedoelingen die dus niet het welzijn van de patient op nummer één zetten.
Neem ik terug: de 'reguliere' geneeskunde is volgens mij ook behoorlijk kaduuk en juist dolgedraaid door commerciële en niet-medische belangen.

Echter: je pakt de zwakste stelling uit mijn betoog, en onderstaand (weggehaald) klinkt allemaal erg mooi, maar reageer dan ook eens op:
Daarnaast weigert de homeopatische industrie mee te doen aan onderzoeken naar effictiviteit van de medicijnen omdat ze niet geloven in het zogenaamde ‘dubbel blind onderzoek’

quote:
Dit is de geneeswet similia similibus curentur (het gelijkende wordt genezen door het gelijksoortige).
En hier ga je wat mij betreft (veel) te ver en suggereer je, inderdaad nogal zweverig, een zeer onwetenschappelijke theorie ter verklaring van een verschijnsel dat (zeer wenselijk) op een veel betere, namelijk door suggestie en positive thinking, alternatieve verklaring lijkt te berusten.
quote:
Voel je niet aangesproken op jou omgaan met je kindje want niemand kan dat vanuit dit forum beoordelen.
En voor zover nodig wil ik dat alleen maar beamen ik hoop niet dat ik in eerdere post anders suggereerde en juist oprecht ook blij was dat het 'wondermiddeltje' zo lekker aansloeg !

Groet,

Thijs
DePapaVanLau

gr fem
[/quote]

Het kan mij eigenlijk geen worst schelen of iemand er wel of niet in “gelooft”

Het enige wat ik weet is dat Nanik zoveel beter is gaan slapen en of het nou toeval is of dat het echt geholpen heeft dat zullen we dan wel niet achterkomen.

Ik denk alleen niet dat je een onrustig nachtje nadat je kindje gelogeerd heeft kan vergelijken met een kind dat al een jaar lang een slaapprobleem heeft.

Bianca