Hoeveelheid vocht in groente/fruit?

Ik zit nou al een paar dagen te twijfelen over de hoeveelheid vocht die dim nu werkelijk binnen krijgt. (Niet dat er iets aan hem te merken is, dat hij te weinig krijgt hoor ), maar voor mijn eigen gevoel…

Zover ik weet moet hij totdat hij 4 jaar is minimaal 800 ml vocht pd. binnenkrijgen. (Heb ik van het voedingscentrum) nu dan 400 ml opvolgmelk en vanaf 1 jaar 300 ml melk p.d.

Nu zit ik echt dagelijks te hameren op die 800 ml vocht pd. mijn schema in mijn hoofd is dan ook:

• 200 ml fv (+pap)
  • 200 ml Sap (+fruit)
  • 200 ml fv (+brood)
  • 200 ml Sap (+koekje)
  • (Avondmaaltijd + 85ml toetje)

Aangezien hij dan de hele middag kan doen over de laatste fv en met gemak een bodempje laat staan :S en daardoor zijn sap niet opkrijgt smiddags en soms maar een gedeelte smorgens van zijn sap opdrinkt en soms al slaapt voordat het toetjes tijd is, vraag ik mij af of ik niet teveel verlang van hem aangezien er ook een hoeveelheid vocht in de groente, fruit en toetje zit.

Nu heb ik vanmorgen mijn schema bekeken en besloten om het zo te gaan doen:

• 200 ml fv (+pap)
  • 150 ml Sap (+fruit)
  • 150 ml fv (+brood)
  • 150 ml Sap (+koekje)
  • (Avondmaaltijd + 85ml toetje)

en tot nu toe gaat alles nog op, de sap is gewoon op en daarna nog het fruit ^^.
Maar dan krijgt hij maar zon 650 ml pd binnen, fruit is erg waterig natuurlijk en een volle groentehap van 200 gram zou ook wel vocht bevatten, maar is dit nou echt voldoende om die laatste 150 ml op te vangen?

en die fv? vanaf een jaar hebben ze genoeg aan 300 ml en nu dus 400 ml. Is het dan erg om hem vanaf nu maar 350 ml te geven pd. of zou ik tussen de middag ipv 150+5 scheppen, 150+6 scheppen geven, zodat de flesvoeding toereikend is voor wat hij nodig heeft en de vocht de verhouding heeft van wat hij daadwerkelijk op kan.

Ben echt aan het twijfelen vandaag en dim komt echt niets te kort met zijn groei ed. harstikke vrolijk en actief, maar voor mijn eigen gemoedsrust…

jeetje wat hou jij dat goed bij zeg ik heb eerlijk gezegd nooit zo op gelet…en de mijne groeit ook als een kool en heeft nergens last van behalve verkoudheid en oorontsteking dan

ik geef elke ochtend pap met lepel zo’n 200cc+6 scheppen bambix. Verder geef ik naast brood nog 100cc melk uit beker en smiddags fruit. na de middag geef ik hem pas sap van 180cc en na warm eten krijgt hij een toetje van 125gram plus een melkfles van 100cc.

dat is bij elkaar uhmm…800 cc?? als je fruit en groente meetelt dan he dus zo te zien kom ik er ook wel aardig in de buurt maar heb er nooit naar gekeken nu je het zegt ik denk dat je het goed doet zo hoor maar ik zou me niet te veel zorgen maken om die cc’s aan vocht ze geven het echt wel zelf aan en in principe zie je aan je schema al dat je wel aan de benodigde cc’s per dag komt hoor! dus ga zo door zou ik zeggen! beetje minder maakt ook niet uit denk ik

Het is afhankelijk van of je potjes fruit en groente geeft, of zelf maakt. Als je een potje geeft, zit er per potje ongeveer 100 a 150 cc aan vocht. Dus dan krijgt hij per dag als hij 2 potjes eet, zeker 200 cc vocht binnen via fruit en avond eten. Daarnaast moet je dan nog eens het drinken, fv, en toetje er bij rekenen. Maak je alles vers is het heel erg afhankelijk van wat voor soort fruit. Druiven/sinasappels etc zijn vochtiger dan een appel bv.
Maar in principe moeten ze minimaal 500 cc aan vocht binnen krijgen hoor (en dat is incl. vocht in fruit enzo) ZIjn ze een peuter, dan is 750 cc aan vocht op een dag omniet uit te drogen, en dan nog, als ze een dag of 2 niet lekker zijn en weinig drinken en niet eten (En niet overgeven of diarree, want dan wordt het wel gevaarlijk) kunnen ze het ook op 200/300 cc per dag redde om niet uit te drogen. Denk dat je die 800 cc grens dus een beetje los moet laten.

liefs woezel

Jeetje meid als ik dat zo bij zou houden zou ik helemaal knetter worden, maar wat Woezel zegt laat het los. 500 is genoeg en meer is leuk. En jij drinkt ook de ene dat meer dan de andere, das met dim net zo.

Groetjes,

Michèle

oh jsa, en nooit meer schepjes voeding dan water doen!!! Is mij echt op het hart gedrukt door het consultatie bureau, want dan krijgen ze teveel eiwitten binnnen in vergelijking met de hoeveelheid vocht,w at dan weer heel slecht is voor de niertjes!! NIet doen dus!!
Bo had op die leeftijd geen flesvoeding meer, wilde hij niet meer, dus kreeg hij karnemelk. GEen enkel probleem volgens het bureau. Vanaf 10 a 11 maanden hoeven ze het officeel ook niet meer te hebben he, dus niet te druk om maken of hij wel genoeg fv binnen krijgt. Wil hij niet, dan wil hij niet.

liefs woezel

Haha ik wordt idd ook knettergek soms van mezelf

ik maak het idd allemaal zelf, maar zoals vanmorgen had ik alleen een appel en dan zie je toch als je richting de bodem komt best wel veel vocht zitten

ik denk dan dat ik het zo hou als ik het me heb voorgenomen met 150 ml per keer en de pap dan 200 want die gaat er zo in . en wil hij wel meer dan graag ^^.

Bedankt voor jullie reacties ^^ het is zo een stuk duidelijker, ik zou mijn hersentjes even op mijn huiswerk zetten ipv eet/drink lijstjes misschien wat verstandiger ^^.

hmmmm, ik hou nooit echt bij wat hij drinkt. Flesvoeding is makkelijk te tellen. maar sap (wat hij sowieso niet zo lekker vind) drinkt hij niet zoveel, wel water. Ik probeer er wel altijd zoveel mogelijk in te krijgen, maar ja, meneer wil niet altijd meewerken haha. Vandaag ook zo’n dag dat het eten een beetje moeizaam gaat pfff. Qua vers fruit lust de mijne alleen appel en peer, stiekem mix ik daar wel eens een pruimpje of kiwi door, stuk je dan. Vandaag had ik alleen nog banaan…nou lust meneer helemaal niet!!! Dus vandaag gaan we die 800cc. niet redden vrees ik. Maar snel even naar de supermarkt!!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

@ Jaantje, dan ben je vast blij dat je geen borstvoeding geeft, want dan weet je ook nooi wat je precies geeft! Niet zo druk maken hoor, komt allemaal goed, en over een paar maanden zegt hij het misschien wel; iets als ; dorst, water, melk, drinken ofzo! Dan hoef je je dus helemaal geen zorgen meer te maken!

Danielle is 6 maanden en ik kreeg van het cb het volgende schema om te eten:
200 cc melk en pappoeder
fruit
brood met 100 cc melk
150 cc volle yochurt (ik geef halfvolle)
avond eten
200 cc avondpap
ik heb ook aangegeven dat ze niet de ochtend pap niet op helemaal opeet, soms laat ze wel de helft staan. Maar dit is volgens het cb voldoende. Ik denk het ook wel ze is namelijk goed aan het groeien en komt volgens mij niets te kort.
Soms krijgt ze van me ook wel wat extra diksap of zoiets binnen, maar volg ook je gevoel hierin

Succes er mee

Danielle is geboren op 11-1-2010

Ik zeg: doe niet zo moeilijk,
je bezorgt jezelf alleen maar stress op deze manier.

Als er aan niets te merken is dat hij te weinig vocht zou krijgen,
dan is er niets aan de hand, en kun je gewoon zo verder gaan.

M.

Nou als Sarah in totaal aan 400 cc vocht per dag komt mag ik mn handen dichtknijpen.
Maar ja, ze is vrolijk slaapt goed en of ze groeit? Geen idee, ben er bang voor maar zal haar dinsdag maar weer eens wegen

Ik zou het ook proberen los te laten. Ik ben er al een tijdje helemaal niet meer mee bezig. En dat werkt super relaxed. Ik bied regelmatig iets aan. Soms gaat de fles helemaal leeg en soms ook niet. voorheen keek ik dan hoeveel en hoeveel had ze dan gehad en hoeveel was er over. Nu gooi ik het gewoon weg. En denk straks krijgt ze wel weer iets.

haha jah, maar met de fles is het zo dat als ik het weg zou gooien hij het niet meer bij krijgt ik geef nu tussen de middag 150 + 5, smorgens zon 150 en smiddags 150 sap en dat werkt prima eigenlijk. zit hij toch op 650 vocht + 200 gr groentehap, fruit en danoontje. Krijgt hij denk ik genoeg binnen

en daarbij heb ik hem nu ook helemaal op de hardetuitbeker ^^ de antilekfles had hij lek gebeten, schoot ook niet op!!! helft lekte ernaast ^^