Hoeveel vocht?

Hallo allemaal,

Ik zit al af en toe op deze site te kijken en ik dacht laat ik me ook eens aanmelden.
Ik heb een dochter van nu 6 maanden en een week en ze heet Tessa.
Ons eerste kindje dus vraag je toch weer van alles af of je het wel goed doet en zo.
Sinds eergisteren krijgt ze nu namelijk 3 flesvoedingen ipv 4 omdat we haar altijd wakker moesten maken voor de laatste voeding van 21:30. S’ochtends eerder beginnen was ook niet echt een optie want dan slaapt ze ook nog.
Maar ik heb het cb gebeld en volgens hun mag ze wel op 3 voedingen van 240cc en ze eet nu een half potje groente en een beetje fruit.
Maar ik probeer haar nu wel ander vocht te geven zoals rooibosthee gisteren daar dronk ze wel 100cc van op. Maar ik heb ook van die diksap gehaald maar daar wilde ze geen druppel van drinken. Toen water gegeven maar dat wilde ze ook niet.
Hoe deden jullie dat? Ik lees overal dat de kinderen dan sap krijgen maar zij vindt het blijkbaar niet lekker. Ik ben nu een beetje bang dat ze te weinig vocht binnen krijgt. Het schema van Tessa is nu als volgt.
8:15/8:30 wakker worden
8:45/9:00 fles van 240 cc. opvolgmelk met rijstebloem
Om 10:30/11:00 probeerde ik sap of water maar moest het echt allebei niet, wel gister een rijstewafel gegeten
11:30 slapie doen van half uurtje/3 kwartier
12:15/12:30 fruithapje maar gaat soms goed en soms niet, ze vindt het nog niet echt heel lekker volgens mij
13:30 fles van 240cc opvolgmelk
14:00/14:15 naar bed
16:30 wakker worden
17:00 half potje groente
17:30 100cc. rooibosthee
19:30 laatste fles melk van 240cc met rijstebloem
20:00 naar bed

Krijgt ze nu niet te weinig vocht binnen of voedingsmiddelen?
Eerst met die 4 flessen was ik bang dat ik teveel gaf en nu ben ik bang dat ik te weinig geef. Ze dronk namelijk wel altijd nog die 4 flessen leeg maar ze weegt al 9 kilo dus ik wilde haar ook niet teveel geven. Ze piept nu verder niet en het is wel lekker dat we haar niet meer wakker hoeven te maken s’avonds.
Een heel verhaal ga nu maar eens stoppen denk ik.
Alvast bedankt en groetjes Kim

Hoi Kim,

Als ik dat voedingsschema zo zie, zou ik me als ik jou was nergens zorgen over maken. Vergeet niet dat in fruit en groentenhapjes ook vocht zit, dus die kleintjes komen echt wel aan hun tax.

Als ze aangeeft dat ze iets niet wil, maak daar ook geen drama van en probeer haar niet te dwingen het toch te eten of te drinken. Ze geeft niet voor niets aan dat ze er geen zin in heeft. Dan zal ze dus blijkbaar nog genoeg aan voorraad voedingsstoffen/vocht in haar lichaampje hebben en heeft ze geen aanvulling nodig.

Dus gewoon lekker ontspannen mee omgaan, evt. tussendoor ook wat sap of thee ofzo aanbieden als dat voor je gevoel beter is.

Ik hou de volgende maatstaf aan voor mijn meisjes: als ze 's ochtends hun pap niet extra gulzig eten, dan zullen ze blijkbaar de dag ervoor wel genoeg gegeten en gedronken hebben.

Ze hebben hun pap nog nooit gulzig gegeten, en geloof me er zijn best dagen geweest dat ze zo weinig wilden eten en drinken dat ik dacht dat ze te weinig binnengekregen hadden op het moment dat ik ze in bed legde. Maar zolang ze hun spekbeentjes nog houden, zal ik het toch wel goed doen denk ik.

Groetekes, Sje

Bedankt voor je antwoord!
Ik ben nu toch wel weer wat gerust gesteld.
Ze heeft inderdaad ook nog wel spekbeentjes ja en ze is voor haar leeftijd best een zware baby dus aan de andere kant denk ik waar maak ik me zorgen over.
Ik ben denk ik gewoon een beetje een overbezorgde moeder.
Ik ga haar nu maar eens wakker maken want dat slaapt nog steeds die slaapkop!
Groetjes Kim

Evianne heeft nooit echt geweldig gedronken. Wel heb ik dr altijd water gegeven in het begin zodat ze niet altijd die sapjes zou drinken. Whahaha nu drinkt ze ze wel, maar vraagt ook regelmatig naar een glaasje water.

Ten eerste…wat heeft je dochter een prachtige naam ().

Manon dronk dat nog niet eens op die leeftijd. Bij ons op het cb zeiden ze…je kunt het er niet inproppen. Sap wilde ze eerst ook niet. Pas sinds kort dat ze naast haar drie flesjes van 120 cc ook een flesje roosvicee per dag drinkt.

Gewoon zo doorgaan!

Tessie

Hier een 8, nee bijna 9 maanden baby die wel flink fruit eet, maar daarnaast maar 1x180 plus 2x 120 cc melk drinkt. Ze tiert er prima bij. Ik heb het ook zo bij mijn oudste gedaan, die dronk pas met 40 weken voor het eerst uit de antilek diksap, eerder kreeg ie het er niet uit, zoals nu ook mijn dochter het er niet uitkrijgt en aan een tuitbeker is ze nog niet toe.

Volgens mij is tot 1 jaar het minimum 500cc vocht (waarvan minimaal 300cc melk) en idd in fruit zit ook vocht.

Onze Joël van bijna 9 maanden krijgt nu 3 flessen melk (200-100-200). Ik merk ook dat hij niet zoveel drinkt van de aangeboden diksap. Fijn om te lezen dat meer mensen dat hebben. Joël eet wel veel fruit en toetje(s)! Warme hap vindt hij wel lekker, maar van een potje wil hij maar de helft. Zelfgemaakt eten lijkt hij lekkerder te vinden. Het is natuurlijk ook wel interressant dat pappa en mamma hetzelfde eten En ja, die spekbeentjes komen me ook bekend voor!
Nou Kim welkom en ga zo door!
Groetjes Mariëlle en Joël

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

ze krijgen nu gewoon veel te leuke en interessante dingen te eten, veel interessanter dan die melk. Dus daarom gaat die melk achteruit. Dit vertelde ze me op het CB. Luca drinkt ook niet veel diksap. Wel als ik het in een fles doe, maar uit een tuibeker drinkt hij echt maar een paar slokjes. Ik doe nu gewoon een mini-laagje in zijn beker, en dan drinkt hij het zo op, en dan telkens aanvullen. Alles zit dan onder, maar goed

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker