Hoeveel vertellen over de echte wereld

Hoeveel vertel jij je kind over de “echte” wereld?

Met wat er de komende dagen aan de gang is hier vraag ik me af hoeveel ik daarvan aan mijn dochter moet/kan meegeven (zie mijn andere topic over demonstraties) Nu hebben wij bijvoorbeeld ook weer nieuws dat de honger en droogte problemen in de hoorn van Afrika hier naartoe zullen trekken. We kijken dus wel eens TV en J’s papa vind het belangrijk dat we haar uitleggen dat ze gewoon d’r eten moet opeten omdat kinderen in Somalie. Dus toen J vandaag dr eten niet opat hadden we dit gesprek

Papa; J, eet je eten op, in Somalie gaan kindjes dood omdat ze geen eten hebben en geen drinken.
J; dan moeten ze naar de winkel om eten te kopen.
Papa; daar heb je geld voor nodig en dat hebben ze niet.
J; oohh dan moeten ze naar de bank om geld te halen.
Papa; d’r komt niet zomaar geld op de bank, daar moet je heel hard voor werken.
J; oohhh dan moeten ze dus eerst werken!

Ja en wat zeg je daar dan op? Ik vind het erg moeilijk, en wil d’r best nog onschuldig houden, maar hoe lang doe je dat, we leven toch in deze wereld en d’r dom houden daar hebben we niets aan.

Ik zou haar niet wijzer maken dan ze als is. Ze is drie en mijn ervaring met morgan (bijna) 3 is dat ze dan meer zorgen dan oplossingen hebben. Ik krijg dan vragen als hebben die kindjes verdriet, hebben ze auw, waarom huilen ze en dat soort dingen. Zij heeft nu eenmaal die logica en door te zeggen kindjes in somalie hebben geen eten en jij wel heeft J geen boodschap aan. Nog niet. Overigens denk ik als ze ouder is en de armoede echt ziet J er meer boodschap aan heeft dan een kindje hier dat een flits per keer ziet. Maar voor nu lekker zo laten. Ze zijn onschuldig op deze leeftijd, laat ze dat ook nog even mogen zijn.

Groetjes,

Michèle

Ja ik begrijp je wel michele, maar ook zo’n voorbeeld met deze week zoveel moeilijke dingen hier, ze moest 3 dagen binnen blijven, hoort geweren/ traangas, ziet mensen voorbij rennen met stenen en stokken! Daar moet ik toch wat van maken, nu heb ik het kort en krachtig uitgelegd maar daar heeft ze nog vragen over.
Ook als we naar de winkel gaan zitten er standaard mensen te bedelen, dan vertel ik wel gewoon dat ze honger hebben en geen geld, als ik daar dan vragen over krijg vind ik dat moeilijk beantwoorden, want liever ben ik zo eerlijk mogelijk snap je, maar je wil ze natuurlijk ook niet bang maken!

Je word hier best dagelijks geconfronteerd met mensen die niets hebben, ik vind dat toch heel moeilijk uitleggen aan een 3 jarige, maar het nieuws met kindjes uit Somalie zet ik niet meer op, dat vonden we beide achteraf ook wel zielig!

Ja dat is anders, dat is daadwerkelijk zichtbaar. Denk dat je dan op haar niveau antwoord moet geven en als je het echt niet weet dat ook eerlijk moet zeggen. Maak het inderdaad niet mooier dan het al is, maar zeker niet zwaarder.

Groetjes,

Michèle

ik ben het met michele eens en heb er niets aan toe te voegen behalve dat ik het wel echt heel erg vind dat ze dit po haar leeftijd al moet meemaken, dat vind ik echt verschrikkelijk. voor alle kindjes overigens

Eerlijk zijn op een manier die past bij haar jonge leeftijd, hoe wijs ze ook is. Dat betekend dat je niet alles eerlijk moet gaan uitleggen, lijkt me helemaal geen zin hebben en je zorgt er denk ik alleen maar voor dat ze extra zorgen gaat krijgen of bang word. Ik vind dat kinderen vooral kind moeten zijn en zich niet hoeven te verdiepen in de ellende van de wereld. Naar gelang de leeftijd leg je ze vanzelf steeds een beetje meer uit.

Oooh dan moeten ze werken … ja dat klopt … je hoeft er niet verder op in te gaan.

Ik vind dat tussen dom houden en alles eerlijk vertellen wel een heel groot verschil. Buiten dat zet ik geen tv aan met ellende! In jouw geval is het natuurlijk lastig als je allerlei toestanden op straat ziet. Dat is voor ons een wat vreemde situatie. Ik zou het vooral niet te moeilijk maken, begrijpbaar … in kindertaal.

jeetje joh, dat kunnen wij ons hier niet voorstellen he dat er mensen voorbij rennen met stokken en dat er geweren hoorbaar zijn. Vind je dat zelf ook niet heel eng zo voor je eigen huis? Verder denk ik idd ook niet dat een 3 jarige de toestanden en ellende begrijpt en hoort te begrijpen. Dat kunnen ze nog onmogelijk plaatsen op deze leeftijd en dat hoeven ze ook nog niet. Ze hebben later nog een heel volwassen leven lang om zich daar zorgen over te maken. Ze vertrouwen nu nog op papa en mama en leiden een zorgeloos leven en zo hoort het ook te zijn vind ik. Wat er voor jullie deur allemaal gebeurt daar zou ik dan ook niet meer uitleg aan geven dan nodig is. Natuurlijk moet je haar uitleggen dat bijvoorbeeld die mensen erg boos zijn op elkaar en dat het beter is om even binnen te blijven, maar verder zou ik er ook nog niet te veel op in gaan. Heel veel succes voor jullie daar nu!

mama1980

Ja ik vind het wel moeilijk hoor, want aan de ene kant kun je misschien beter niet te veel zeggen, maar ja als die wijsneus hier iemand in een vuilnisbak ziet graaien moet ik toch wat zeggen, want ze vraagt er gehaaid na, ook als ik naar de winkel ga en iemand bedelt dat ze honger hebben, als wij dan iets hebben delen we wel hoor, en geld geef ik nooit, maar dan zeg ik wel; ze/hij heeft honger, want ze hebben geen geld! ja je moet wat! Ik vind het wel moeilijk hoor, in NL word je er natuurlijk minder mee geconfronteerd, wel nodig ik altijd alle kindjes uit de buurt uit voor een verjaardagsfeestje, arm of rijk, hahah mooi verschil te zien trouwens, want de arm kindjes eten alles wat los en vast zit en stond dit jaar ook tot het einde op de trampoline, ahahahaha ze hebben het er nu nog over!

heel eerlijk… ik zou in jou geval zeker haar vragen beantwoorden… ze heeft vragen waar ze mee zit en dan zou ik haar eerlijk antwoord geven (in kindertaal) wat er aan de had is… hier in den haag zie ik niet gauw een demonstratie uit de hand lopen voor m’n deur… misschien op het binnenhof maar niet hier voor de deur… dus mijn dochter zou er niet mee geconfronteerd worden… en zal ze ook die vragen niet stellen… maar jou dochter ziet het helaas wel… en dan kan je naar mijn idee haar het beste uitleggen wat er is… zonder haar bang te maken of iets… maar ontwetendheid in zo’n geval is voor een kind (lijkt mij) nog veel enger? Waarom doen die meneren zo boos… zijn ze boos op ons (het is toch voor de deur) gaan ze die stenen naar ons toe gooien? Ik kan me voorstellen dat ze misschien zulke dingen denkt… En nee je hoeft echt niet de economie uit te gaan leggen… maar ik kan zou echt gewoon haar vragen beantwoorden…

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

absoluut bakmamma… zolang zij tevreden is met het antwoord is het prima… en mocht ze toch doorvragen zoals van ohh… maarwaarom kan hij dan niet werken… dat kun je altijd nog zeggen : omdat de fabriek, of kantoor ed… geen werk meer hebben er alle plekjes zijn vol… bijvoorbeeld…

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Leetjepeetje en bakmama, tja ik vind het heel moeilijk. Ik heb over die demonstraties gezegd dat er mensen gingen vechten met elkaar op straat omdat sommige de president niet leuk vinden, en dat we daarom binnen moeten blijven, maar dat papa er is en dat is de sterkste man van de wereld, want die heeft jou uit de badkamer bevrijd toen je vast zat! hahahah die was redelijk succesvol
Ohhh en over die mensen die bedelen etc, dan zeg ik dat toch ook wel eerlijk en als we iets te eten hebben delen we dat, vaak staat ze haar spulletjes af, dat vind ik dan weer heel lief en schattig!

@ Malawimamajada hoest daar nu bij jullie? Rust weer een beetje wedergekeerd???

Groetjes,

Michèle

Het is nu weer redelijk rustig! Gelukkig, helaas is er volgende maand weer een demonstratie en verwacht word dat het dan nog erger gaat worden!

He gatver. Is er geen moelijkheid om de stad een beetje te ontvluchten dan??

Over ontvluchten gesproken. Hoe is het eigenlijk afgelopen met dat huisje dat jullie wilde kopen??

Groetjes,

Michèle

@ michele, officieel moet ik gewoon werken, mijn baas is al op vakantie dan, anders had ik gewoon vrij genomen! Ik heb wel aan mijn man gevraagd of hij J niet 2 dagen mee naar de Lake (Lake Malawi) kan nemen, dan blij ik wel thuis, maar hij zag dat niet zo zitten!
Verder was ons bod op het huis afgewezen, maar ze hebben een tegenbod gedaan, die wij hebben afgewezen, nu hebben we een nieuw bod gedaan, we horen Zondag de uitslag! Pfffff, lange adem he!

Oh das minder… anders inderdaad lekker ontvluchten die boel. Nu hopen dat het meevalt.

Oeh dan duim ik nog even door.

Groetjes,

Michèle

Mooi blijven duimen idd!