Hoeveel slapen?

Gewoon even een vraagje. Morgan is nooit echt een goede slaper geweest op de dag door alle ellende die we hebben gehad en nog hebben soms. 's Nachts slaapt ze gelukkig wel goed, hoewel onrustig op het moment maar daar wordt allemaal aan gewerkt.

Nou heb ik al een paar keer mamma’s gehoord van wakker maken voor de voeding en dan weer terugleggen en mijn moeder had het daar ook al over toen ze me vertelde over mijn broertje.

Nu is mijn vraag, als alles normaal loopt met je kindje, hoeveel slaapt het dan op de dag?? Morgan’s ritme is nu:

Wakker worden tussen 5 en 8 voor de eerste fles. (dit verschilt door de hoeveelheid slaap van de dag ervoor).
Bij 5 uur is het doorslapen tot een uur of 9 en dan na de volgende fles weer slapen.
Bij 8 uur is het wakker tot een uur of 10 en dan weer slapen na de volgende fles.
dan slaapt ze zo’n 3 uur en dan moet ik haar wakker maken voor de fles. Daarna slaapt ze eigenlijk niet meer. Althans ze is niet moe (genoeg) en ik kan haar dan niet in bed leggen. Ja dat kan wel maar dan brult ze tot de volgende fles. Alleen als in haar beneden in de box leg of op haar doomoo valt ze op een gegeven moment wel in slaap, en nee overleggen in haar bed heeft geen zin want dan brult ze tot de volgende fles. Dus meestal laat ik haar maar liggen omdat ik bang ben dat ze te weinig slaapt en een kind twee uur laten brullen vind ik ook zielig. 40 min mopperen kan ik mee leven.

Hoe pakken jullie dit aan?? Dit is wel een schets van een goede dag, bij een slechte mag ik blij zijn dat de 45 min tot een uur slaapt op de dag. En dan slaapt ze dus echt tot een uur of 8 (ik moet haar wakker maken dan)

Groetjes,

Michèle

Ieder kind heeft een eigen slaap/waak ritme, waar je in principe weinig aan kunt veranderen. Van nature willen kinderen altijd bij hun ouders zijn, dus ook 's nachts. Ze hebben grote behoefte aan lichamelijk contact, dat geeft een veilig gevoel. Dat ouders dat niet altijd willen is ook te begrijpen. Samen slapen wordt uit veiligheidsoverwegingen afgeraden, maar het maakt het er voor de kleine niet makkelijker op. Erg belangrijk is: Rust en Regelmaat.

Rust en Regelmaat:
Dat kan door het volgen van de ‘activiteitencirkel’:

• wakker worden
  • voeden
  • samen spelen
  • daarna alleen laten spelen, op een vaste plek
  • bij de eerste tekenen van vermoeidheid in bed legggen

En die volgorde altijd vasthouden. Het gaat er om voorspelbaarheid te geven aan je kleine. Alles in de wereld is nieuw voor je baby, en voorspelbaarheid geeft structuur en zekerheid van waaruit hij kan gaan ontdekken.

Hoeveel slapen ze?
De 1e week slaapt je baby ongeveer 3 uur achter elkaar en wordt dan meestal wakker met honger. Het is tijd om te voeden, te verschonen en de kleine daarna een tijdje dicht tegen je aan houden. Tot 6 weken zijn ze zo’n 45 minuten wakker. Van 6 tot 12 weken tussen de 45 en 75 minuten. Daarna vanaf 3 - 5 maanden loopt het op van 1 naar 2 1/2 uur. Ze slapen dan dus ongeveer 16 uur per dag. In die periode slapen ze soms erg oppervlakkig. Het kan zelfs lijken alsof je kind wakker is, maar hij slaapt dan wel. Je kan tegen hem praten of zachtjes kriebelen totdat je zeker bent dat zij wakker is.
Regelmaat en rust zijn in deze tijd erg belangrijk. Als je je kind half slapend in bed legt, ben je eigenlijk te laat. Het beste is je kind moe maar nog wakker in bed te leggen.

Tussen de 1 en de 4 maanden gaat het slaapritme veranderen.
Gemiddeld slaapt een baby van 4 maanden 's nachts 2 x zoveel als overdag. Vanaf 2 maanden kan je na het voeden even spelen met hem op schoot of in de box. Dat kan dan steeds langer. Als ze 5 à 6 maanden zijn gaan ze zich vervelen in de wieg, en kunnen gaan huilen omdat ze dan bij pappa of mamma willen zijn.

even voor je op de site waar ik veel aan had opgezocht!

Als ze niet veel huilt en lekker gezellig aanwezig is … ach dan heeft ze echt genoeg aan de slaapmomenten die ze wel neemt. En zelf merk ik wel bij Jurian dat als hij weer een sprongetje heeft gehad uit het oei ik groei boek dat hij daarna weer poosje langer slaapt… maar wisseld hier ook heel erg hoor!

groetjes

Ja die rust en regelmaat hou ik ook zeker aan. Alleen als ik haar dan dus moe in bed leg dan is het brullen tot de voeding. Ze krijgt nu 5 voedingen a 135cc per dag. En als ze dan zo moe is en ik leg haar neer is dat soms een uur voor haar voeding en dan is het dat uur soms brullen en dan net voor de voeding valt ze in slaap. Of nog erger ik haal haar dan naar beneden omdat het ik ben boos huilen over gaat in ik heb honger huilen en terwijl ik haar luier doe en haar fles klaar maak en zij in de box ligt valt ze in slaap. Ik maak haar dan wel wakker om te eten, en leg ik haar daarna weer in bed, maar soms is ze dan weer te wakker of weer boos en dan is het twee uur brullen. Laat ik het zo zeggen de dag eindigd meestal in 1-1, dat houd in dat ze een keer in haar bed slaapt en 1 keer beneden.

Ik heb haar natuurlijk altijd in bed. Alleen 's nachts slaapt ze bij ons op de kamer omdat ze veel opgeeft, maar daar zijn we dus aan aan het werken.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Toen Puck deze leeftijd had sliep ze ook de 2 eerste slaapjes heel goed. De 3e was altijd ellende. Ik heb mij erbij neergelegd. Alles wat ze na de 2e slaap sliep was mooi meegenomen. Meestal ging ik wandelen en dan viel ze uiteindelijk wel in slaap.
Mijn advies is: Leg je erbij neer.

Sterkte.

Groet Loes

Dat doe ik ook wel nu anders wordt ik er gek van. Liever een blije wakkere baby beneden dan krigel worden van de strijd. Heeft iemand alleen nog tips om haar voor de nacht snel in haar berd te laten slapen want ik zie het niet zitten om tot 2 uur naar een gillende babyfoon te luisteren. Bij ons in de kamer is ze zo vertrokken.

Groetjes

Michèle

voor de nacht in haar bed slapen? euh… tja ik was na 2 dagen bij mij op de kamer al op van spanning omdat hij zoveel huilde en hem gelijk naar eigen kamer verhuisd. maar dat is bij jullie ander verhaal… ik leg warme kruik in zijn bedje… komt hij lekker in warm bedje. en ik masseer hem in met lotion van natusan bedtime… ook gaat hij in de tijd dat hij niet naar bedje wil (is tussen half 4 4n 7 uur) in badje met de natusan bedtime… heerlijk!!

maar dit alles gaat je waarschijnlijk niet in 1 keer lukken dus moet je het echt een week standaard doen… pas dan zal ze tevreden zijn denk ik…!!! heel veel succes