dan maar hetzelfde topic naam toch ben benieuwd hoe het bij moeders gaat waarvan hun kind 3 maanden oud is en overdag niet goed slaapt. mijne slaapt na 19.00 uur tot 06.00 uur. dus dat is verder goed. maar overdag slaapt hij alleen nog na de eerste voeding tot 10.00 uur. hierna zit er tussen elke voeding maar een slaapje van een half uurtje. dus na de voeding van 10 leg ik hem pas om 11.30 bijv. in bed als hij een teken geeft van ik ben moe en dan slaapt hij letterlijk tot 12.00 uur! hetzelfde bij de voeding van 14.00 uur dan slaapt hij ook maar een half uurtje als hij om 15.00/15.30 uur in bed ligt. dit is naar mijn zin veel te weinig en is dan wakker tot de volgende voeding. ik kan letterlijk niks in huis, koken huishouden en hij wilt dan echt dat je bij hem blijft en kan zichzelf niet vermaken. sprongetje heb ik ook aan gedacht maar dat dacht ik ook toen hij gek deed in week 9/10/11 en 12! maar toen sliep hij gerust 2 uur achter elkaar na elke voeding. komt dit doordat hij het snachts goed doet vraag ik me af? wie heeft hier nog meer ervaring mee. heb geen moeite mee als hij een wakkere baby is maar hij heeft gewoon slaap zie ik aan zijn vermoeide oogjes en vind zelf een half uurtje erg weinig! ben benieuwd naar de reacties waar ik echt behoefte aan heb
Hoeveel slapen bij 3 maanden
Hoi!
Slaapt hij in zijn kamertje of in de box? Mijn dochter wilde vanaf 2,5mnd niet slapen op haar kamer, achteraf bleek dat het voor haar te stil was. Ik heb toen een radiootje op haar kamer gezet zodat ze niet het gevoel kreeg “alleen” te zijn en sindsdien slaapt ze minimaal 1,5 uur!
Oja, wat bij ons ook hielp: Als ze wakker worden niet meteen uit bed halen! Vaak sliep mn dochter weer in…
Op dagen dat mijn dochter ook slecht sliep sjouwde ik met haar wipstoeltje het hele huis af!! Ze wilde er gewoon bij zijn. ook heb ik veel baat gehad bij een draagzak, maar helaas wordt ze een beetje te zwaar nu (5mnd)
Zo te lezen heeft je zoontje gewoon een goed dag en nacht ritme (anders zou hij de nacht niet doorslapen) en daar zou ik niks aan veranderen. fijn toch?!
kzou me niet teveel zorgen maken… Succes!
Als je kindje verder goed op schik is zou ik me niet al te druk maken. Ik snap heel goed dat je nergens aan toe komt. Want ja dan is je baby nog te klein om zich zelf te vermaken. Toch zal hij het moeten leren, dus leg hem gerust even weg in de box en ga aardappel schillen…of een was draaien of stofzuigen.
Onze dochter was ook een hele wakkere baby. Idd na de voeding van 7 uur ging ze slapen tot 9 en dan was ze met gemak wakker tot half 12. Ook smiddags sliep ze maar kort. Tsja dan is het wel eens zoeken, want alles wat je doet is maar kort. Even in de wipstoel, even in de box, dan maar weer op de arm. Want je ze worden wel moe…maar ze willen er niet aan toegeven.
En wat als je je kindje op bed legt? Gaat hij dan huilen? Als je kindje na en half uurtje wakker wordt zou ik hem nog even laten liggen. Misschien valt ie toch weer in slaap. Maar ik vermoed dat je dat wel hebt geprobeerd.
En verder had ik mijn dochter veel in de wipstoel, stond ze midden op de tafel kon ik strijken, koken. Zij kon me dan zien en ik kon wat doen.
Succes.
Gr Egberta
Niet nadenken over hoeveel een kindje slaapt. Het ene kindje heeft veel slaap nodig en het andere kindje is een wakkere baby.
Jij hebt blijkbaar een kindje wat niet graag slaapt overdag. En dat-ie 's nachts goed slaapt is alleen maar fijn. Ook daar is het ene kindje eerder aan toe dan het andere kindje. Doorslapen moet je dan ook niet zien te forceren.
Gewoon die kleine man lekker zelf zijn slaapritme aan laten geven, dan heb je de tofste baby. Als je aan zijn ritme gaat sleutelen komt-ie veel minder lekker in zijn vel te zitten.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 07 Mar 2010 10:11:06
hij slaapt alleen in zijn bedje. haal hem er bijna nooit uit als hij huilt. enkel een keer als hij heel erg hysterisch huilt. dan heb ik het gevoel dat hij iets heeft maar dan blijkt het toch dat hij bij mij wil zijn. verder heb ik ook gemerkt dat hij dezelfde slaapjes ook in de autostoel doet en in de kinderwagen! ook half uurtje diep slapen daarna is ie klaarwakker en kijkt vrolijk om zich heen en valt na een half uur weer in slaap voor maar liefst een kwartiertje! dus het ligt ook niet aan het geluid! ik weet het ook niet meer ik heb het gevoel dat het aan zijn voeding ligt, het lijkt wel alsof hij niet vol raakt want hij huilt de laatste dagen als hij een fles van 200 op heeft. dus misschien moet ik overstappen op voeding voor hongerige baby’s. dit heb ik sinds 2 dagen ontdekt omdat hij dat nu pas doet. zal dat het gewoon zijn?
Nogmaals: niet nadenken over het slaappatroon van een kindje. Zeker als het kindje 's nachts gewoon goed slaapt, is het toch goed?
Als je denkt dat het aan de voeding ligt, probeer je uit of-ie mogelijk wat meer lust van die 200ml.
En anders gewoon die kleine man zelf aan laten geven wanneer hij wil slapen en hoe lang. Zonde van je energie om te gaan zitten piekeren waarom hij veel minder slaapt dan andere kindjes van zijn leeftijd.
Groetekes, Sje
En daarnaast: de eerste periode is doordrenkt van sprongetjes dus het kunnen ook makkelijk sprongetjes zijn waar hij mee bezig is.
Groetekes, Sje
Het is echt niet gek dat hij maar zo weinig slaapt.
Seth heeft tot hij ongeveer 8/9 maanden was 3x een half uur per dag geslapen.
En ja, dan was hij ook niet echt uitgerust soms, maar denk maar niet dat hij weer ging slapen oid.
Dus ik laatte het gewoon zo.
En dan kom je inderdaad nergens aan toen, maar ja, ik ben er ook overheen gekomen
En nadat we op vakantie zijn geweest toen hij net 9 maanden was, werd het ineens helemaal anders en sliep hij 2x 1-1,5 uur per dag. Veel beter!!
Dus misschien moet je het ritme doorbreken door hem een nachtje (en dag) uit logeren te doen. Of lekker een weekend weg te gaan.
Liefs, Anne
Hoi,
Onze oudste was destijds vaak een hele dag wakker, de jongste was in het begin ook vaak snel wakker.
Sliep dan ook hooguit een halfuurtje.
We kwamen er achter dat als je je kindje nog laat liggen, die na een paar min. weer in slaap valt en dan weer verder snurkte.
Ze was gewoon ergens wakker van geworden en brabbelde een paar min. en sliep dan zo voor 1 of 1 1/2 uur verder.
Dus mijn tip is: lekker laten liggen, en zal denk ik nog wel even verder slapen.
Groetjes lisan.
Ons zoontje was ook een wakker ventje, had slaapjes van drie kwartier. Dus tussen iedere voeding een drie kwartier slapen. Slopend vond ik het! Zeker toen ik weer aan het werk ging, want er was nooit rust in huis. Als hij sliep, was ik bezig met dingen opruimen, regelen e.d. Op een gegeven moment hebben wij fysio voor hem gehad (i.v.m. andere klachten) en die man gaf ons ook de tip om hem gewoon overal mee naar toe te ‘slepen’ door het huis als hij wakker was. Moest ik strijken? Waarom legde ik hem dan niet op ons grote bed waar hij lekker kon spelen? Hij kon mama zien en ik kon tegen hem praten en hem af en toe een knuffel geven. Ook had ik een draagzak waarin ik hem overal mee naar toe sleepte en als hij in slaap was gevallen, ging ik gezellig met hem in de draagzak even op de bank liggen zodat ik ook nog even kon slapen.
Op een gegeven moment hebben wij ook zo’n electrische babyschommel gekocht (die in een ligstand kon). Ideaal als ik moest koken (want dat deed ik niet met hem in die draagzak). Rustig muziekje aan, Julian in de schommel en mama bezig in de keuken. Zo nu en dan sleepte ik de schommel mee naar de gang zodat hij me in de keuken bezig kon zien.
Wat bij ons ook hielp was om boven te gaan stofzuigen vlak voor die drie kwartier slaap voorbij waren. Met een beetje geluk hoorde hij mama rommelen en viel hij weer in slaap (dit was toen hij een maand of 4 was). Stofzuigen is nu dan ook nog steeds zijn grootste hobby
En ja inderdaad: ga er niet te gestresst mee om, laat hem zijn slaapjes aangeven. Wij zijn er steeds makkelijker in geworden en dat maakte het voor Julian ook makkelijker waardoor het bij ons in huis gezelliger werd.
En als hij al zo’n goed dag-nachtrimte heeft, helpt zijn kamertje verduisteren niet? Misschien ziet hij te veel als hij wakker wordt?
dames zeer bedankt voor alle reacties. gisteren was ie na een half uur weer wakker heb toen tegen me zelf gezegd niet zijn kamer in gaan ook niet voor de speen. uiteindelijk was hij drie kwartier aan het huilen. het is ook niet dat hij ligt te brabbelen maar hij wordt huilend wakker. na 3 kwartier toch maar naar hem toe gegaan vond het te lang toen zag ik dat hij helemaal rood aanliep en werd nog hysterischer! dus toen maar een flesje gemaakt om te kijken of hij honger had, en ja hoor hij had weer een fles leeg! ik weet nou niet of dit normaal is ze hebben met 3 maanden natuurlijk ook regeldagen maar goed dan zou hij al 2 weken lang regeldagen hebben weet niet of dat kan. maar wat ik heb gemerkt aan hem is dat hij wilt blijven drinken wat je ook doet. na het voeden had ik hem in bed gelegd en na en half uur was het weer raak. dit komt echt niet omdat hij geen slaap heeft er is iets wat hem wakker maakt, honger? weet ik niet maar ik ga vandaag even naar de cb. was vergeten te zeggen dat hij de nacht ook niet doorslaapt. hij wordt elke nacht wakker om 03.00 uur en bleert dan door tot 6 uur. ik gaf voorheen 4 flessen nu hebben we er toch maar 5 van gemaakt. even tegen aankijken misschien kwam hij echt voeding te kort of was een fles van 180 net teveel voor zijn kleine darmpjes misschein dat dit het probleem is…ik ben benieuwd of de cb weet wat het is heb gelijk een playmobiel gehaald dit heeft ook weinig effect. ook kan ik hem overal heen slepen hij wil gewoon op de schoot van mama dus naar mama kijken terwijl mama kookt dat gaat gewoon niet…hij kan zich totaal niet vermaken in de box of in de wipper voor de tv…dat is ook het lastige hieraan. hij blijft maar huilen.
intussen zitten we dus weer op 5 flessen maar nu ipv 180 krijgt hij 150. met fase 1 speen deed hij er ong. 20 minuten over en was daarna zeer tevreden. hij kreeg dus gisteren om 23.00 uur een fles normaal kreeg hij de laatste fles om 19.00 uur. spannend afwachten of hij weer om 03.00 uur zou komen maar nee hoor meneertje heeft lekker doorgeslapen tot 06.00 uur!!! dat noem ik pas doorslapen! intussen zijn we ook overgestapt naar voeding voor hongerige baby’s. moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet helemaal durf te overstappen dus doe maar 3 schepjes van de ene en 2 van de andere (nutrilon a.r.). ik merk het verschil nu al. hij is toch iets meer tevreden en ben benieuwd hoe hij het vandaag overdag gaat doen. ik laat het nog wel weten. gek is dat hoor, voorheen deed hij het erg goed op 4 flessen van 180 maar ineens ging hij huilen als de fles helemaal leeg was. elk gedrag van hem tot nu toe had met voeding te maken ben benieuwd of het bij deze ook hiermee opgelost wordt. ik vind het maar vreemd dat voeding zoveel invloed kan hebben op zo een kleintje. ach ja als het maar goed met hem gaat. dus ben benieuwd!
Mooi om te lezen dat de kleine vanacht goed heeft geslapen. Daar wordt je zelf ook weer een beetje mens van. En hopen dat hij nu meer tevreden is nu je overgestapt bent naar voeding voor hongerige baby’s Ik heb daar geen ervaringen mee, wij hebben een tegenovergestelde dochter…zij was juiste een slechte drinker. Dus ik moest blij zijn dat ik 1x per 3 a 4 uren er een fles in kreeg.
En wie weet, misschien als je zo helemaal op de voeding voor hongerige baby’s bent overgestapt dat je kindje wel weer van 19.00 tot 6.00 slaapt. Zou mooi zijn toch.
Gr Egberta
zou mooi zijn Egberta hahaha denk zelf persoonlijk ook niet dat hij dit lang volhoudt. zie ook mijn topic moeilijke drinker na 20.00 uur. hij haat het om gewekt te worden voor een voeding. dus ja wie weet valt er dadelijk toch nog een fles af als hij het nu maar goed doet. ben alleen bang dat 180 gewoon te veel is voor zijn darmpjes. misschien kreeg hij er last van en wilde daarom steeds meer drinken ik zag ook dat zijn reflux/spuug problemen weer terug kwamen poehh het is een gedoe niets is goed! achteraf valt het gelukkig allemaal wel mee
even afkloppen hoor! hij heeft overdag de hele dag na elke voeding 2 uurtjes tot 2,5 uur geslapen!!! en ik maar wachten dat hij na een half uurtje toch wakker wordt hahaha jeetje wat een verschil! ik zie wel dat de voeding voor hongerige baby’s hem beter vult en hij is er erg tevreden mee! nou even aankijken of het noodzakelijk is om weer op 4 flessen te overgaan. nu hoeft dat even niet van mij. hartstikke bedankt voor alle goede advies dames!
quote:
tttt
??? is de kleine man aan het computeren?
Hoe gaat het bij jullie? Slaapt je kindje nu beter? En hoe gaat het slapen.
Gr Egberta
sorry dames kon al 4 dagen niets posten vandaar die rare tekens! ik dacht dat de site plat lag echt! maar gelukkig doet alles het weer de kleine doet het elke dag weer anders. 2 dagen deed hij het goed met 5 flesjes van 150cc toen was hij erg tevreden. tot de 3e dag toen opeens ging hij huilen als de fles leeg was, dus ik opgevoerd naar 160 dan naar 170 en nog niet tevreden! dus nu zitten we weer op 4 flessen! dus 180. maar dan haalt hij de nacht niet. dus ben weer terug bij af. de 2e dag had hij laatste fles om 23.00 uur gekregen (werd zelf wakker) toen sliep hij wel door tot 6. nu is het snacht’s weer zo vervelend en de kinderarts gaf me zeg maar geen goede raad dus zit nog steeds met mijn handenin het haar. moet wel zeggen dat hij het overdag opeens weer goed doet! daar ben ik ontzettend blij om. het was dus toch nog een sprongetje, half uur slaapjes zijn voorbij nu slaapt hij 2 uur achter elkaar en gister heeft hij van 12.00 tot 17.00 geslapen alsof hij heel wat in te halen had
) dus heb hem ook toen pas gevoed…vond het zo zielig hij zag er ontzettend moe uit dus heb hem niet wakker gemaakt. iemand tips om het snacht’s beter te doen??? in principe slaapt hij door tot 4.30 dan tot 6.00 uur als je de speen geeft. dus weet niet of hij van de honger wakker wordt.