Hoeveel slaapjes bij bijna 11 mnd

Hoi,

Ons dochtertje is nu 10,5 mnd oud. Ik heb het idee dat ze nog erg veel slaaqpt, nl. nog 3x. Wanneer ga je naar 2 slaapjes, of 1?
Haar ritme is;
08.00 uur wakker, papfles
09.00 uur fruithap
09.15 naar bed tot 10.30 uur
12.00 uur boterham + 150 ml sap
12.30 uur naar bed tot 14.30 uur
15.00 uur soepstengel + 150 ml sap
16.45 uur warm eten
17.15 uur naar bed tot 18.30 uur, dan in badje
19.45 uur papje
20.00 uur naar bed

Ik probeer ze 's morgens wel eens wat langer op te houden, maar gaat dan toch in haar oogjes wrijven. Als ik ga winkelen is ze ook wel eens langer wakker en dan slaapt ze wel eens in de buggy. Heb toch het idee dat ze het ochtendslaapje nog niet kan missen.
Vinden jullie ook dat ze veel slaapt of is het herkenbaar. Hoe kan ik het het beste afbouwen, welk schema moet ik dan gaan aanhouden?

Ik hoor graag van jullie, groeten Irma

Hoi Irma,

3 slaapjes is op zich wel veel naar mijn idee op die leeftijd. Maar het lijkt me niet erg. Als je dochter hier erg behoefte aan heeft…
Maar als je naar 2 slaapjes zou willen zou je kunnen kijken of je de ochtendslaap iets zou kunnen rekken, bijvoorbeeld 09.30/10.00 en dan de middagslaap wordt dan automatisch ook wat later, bijvoorbeeld 13.30/14.00 uur. Met fruit en brood hoef je dan niet veel te schuiven. Je zou het avondeten iets later kunnen geven en dan badje…laatste fles en dan eerder naar bed (niet 20.00, maar 19.00?).

Maar nogmaals als ze het er goed op doet en die slaap nodig heeft…prima toch?

[img]http://b1.lilypie.com/2WgQp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Hoi Saro,

Daar heb ik ook al eens aangedacht, maar dan vind ik dat je weinig tijd hebt voor boodschappen. Wij wonen op een dorp en als we eens wat meer boodschappen moeten doen dan naar de bakker of super, moeten we eerst naar een stadje 7 km verderop dus heb je wel wat langer tijd nodig.
Soms is ze met haar ochtendslaapje al om 10 uur wakker en dan haal ik haar eruit. Eer ze dan haar boterham op heeft en ik haar rond 12.15 uur weer op bed leg, is ze versleten.
Om haar 's avonds wat eerder naar bed te doen wil ik nog even mee wachten, haar vader is vaak niet voor 18.00 uur thuis, dan moeten wij ook nog eten. Er schiet dan niet zoveel tijd meer over voor vader en dochter en dat vind ik dan ook een beetje sneu. 's Morgens is hij ook al weg als zij eruit komt.
Soms best een gepuzzel met tijden…

Groetjes Irma

Hier al maanden 2 slaapjes en dat is
’smorgens van half 10 tot 11.00
’s middags van 2 uur a half 3 tot hlf 4 a 4 uur
en dan om 7 uur naar bed.

Als je zulke tijden aan houdt heb je genoeg tijd voor je boodschappen lijkt mij tussen 11 en 2.
Ik heb zowel bij mijn oudste als nu mijn jongste gezegd het eerste jaar pas ik me sowieso aan hun aan, hun bepalen het ritme. En dit zijn op zich heel vervelende tijden om ook eens ergens op de koffie te gaan, maar is niet anders

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Ik denk juist dat je daar door meer tijd krijgt voor boodschappen etc. Wat Michelle ook aangeeft. Het slaapschema van Dani is ongeveer hetzelfde. Meestal gaat hij alleen een half uurtje later. Ik ga soms 'sochtends al een boodschap doen. Alleen is dan de tijd korter, want hij krijgt rond 09.30 zijn fruithapje. Maar 's middags na zijn broodje. Is meestal rond 12.00/12.30 heb ik tot ongeveer 14.00.14.30 om ergens naar toe te gaan.

Kan me voorstellen dat jullie 's avonds ook wat papa/dochter tijd wil. Is natuurlijk heel belangrijk!!!

[img]http://b1.lilypie.com/2WgQp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Tjaah, ik zou ook zeggen, eerder naar bed 's avonds…
Ondanks dat wij ook altijd laat eten en mijn vriend pas 17.45 thuis is, zijn we hem wel steeds vroeger naar bed aan het doen.
Hij gaat nu om half 8, maar het is wel de bedoeling dat hij op een gegeven moment om 7 uur gaat.
Misschien kan papa haar dan lekker in bad doen.
Of Seth (8,5 maand) gaat vaak 's ochtends met papa onder de douche.
succs, Liefs, Anne

hoi
Emma heeft ook heel lang van 2 slaapjes gehad rond dezelfde tijden.
10 tot 12 en van half 4 tot 5.
Ik denk dat dat een mooi schema is voor die leeftijd.
Bij Emma hebben we haar toen een paar dagen echter elkaar om 10 uur op bed gelegd, of ze nu moe was of niet… daarna was ze eraan gewend en ze heeft wel 4 maanden vanaf 10 uur geslapen (na haar friuit).
Maar ja als ze dat echt niet trekt…
Je schrijft niet hoelan ze sleept, maar als je het iets rekt tot ong 10 uur heb je ook kans dat ze wat langer slaapt en dan het 's middags ook wat langer volhoudt…

succs ermee!

Gidget

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Hallo allemaal,

Leuk al die reacties. Ik ga het gewoon proberen naar 2 slaapjes.
Ochtendslaapje ga ik verzetten naar 10.00 uur tot … en dan van 14.00 uur tot… en dan rond 19.00-19.30 uur weer naar bed. Ben benieuwd of ze dat trekt.

Groetjes Irma

rico slaapt 1 a 2x overdag.
soms heeft ie dagen dat hij 3x slaapt maar dan is het zo dat hij na zijn 1ste fles nog anderhalf uur ofzo wil slapen.
ik weet niet of ik dat echt moet meerekenen.
soms is het ook zo dat hij alleen van 12 tot 3 slaapt dus 1 slaapje en de nacht
ik kijk gewoon naar hem, en ik denk niet dat je moet spreken over of het veel is of weinig. jou kleine heeft dat blijkbaar nodig dus niet veranderen. ze geven vanzelf wel aan als ze minder willen slapen.
mijn broertje had zelfs nog 1 slaapje op de kleuterschool…legde zeh em niet in bed viel ie gewoon aan de speeltafel in slaap.
tja die dingen komen ook voor.