Hoeveel slaap?

Hallo! Mijn dochtertje is nu 6 weken oud. Ik vraag me af hoeveel ze dan nog ongeveer slapen? Ze is meestal smorgens en savonds wakker maar soms is ze zo lang aan het jengelen-huilen dat ze pas rond 16uur smiddags in slaap valt! Vindt het moeilijk om een ritme te brengen zo. Weet dus ook niet wat ik van haar moet verwachten. Als ik haar gewoon in haar bedje leg en ze slaapt niet huilt ze net zo lang tot ik haar eruit haal maar misschien heeft ze dus wel minder slaap nodig dan ik verwacht. Ook kan ze zich slecht vermaken als ze wakker is. Als ze wakker is eet ze en daarna vindt ze het ong. 10 minuten leuk in de box en dan begint ze te mopperen… ze krijgt BV en dat gaat goed. Ook groeit ze ontzettend hard dus misschien heeft ze daar last van??
Hoop dat iemand tips heeft!

Groetjes Femke

Hoi!

Elk kindje is anders, het ene kindje heeft meer slaap nodig dan het andere. Ons zoontje hoort bij de meer wakkere kindjes, maar slaapt overdag toch wel een paar keer. Meestal maar een uurtje, hij doet powernaps…

Wat wij altijd gedaan hebben is letten op de signalen van moeheid: rood worden (of juist bleek), gapen, oogjes wrijven, jengelen, etc. Dan slaapzakje aandoen en naar bed. In het begin altijd huilen, dus elke vijf à tien minuten heen om speentje erin te doen en te troosten (oppakken hebben we eigenlijk nooit gedaan). Uiteindelijk had hij het door en sliep hij in z’n bedje. Als jouw kindje daar moeite mee heeft, is het misschien een idee om bv. de kinderwagenbak in het bedje te zetten (meer geborgenheid) of je dochtertje beneden in de kinderwagen te leggen. Waarschijnlijk begint ze na tien min. in de box te mopperen omdat ze dan toch moe is. Ik zou gewoon wat verschillende dingen proberen en kijken wat bij jouw dochtertje past. Je moet haar tenslotte toch nog leren kennen, ze is nog zo jong.

Succes! Groetjes!

Niet over nadenken, niet proberen ritme aan te brengen, zeker niet op deze leeftijd. Het kan nog alle kanten op. De ene baby is een wakker kindje de andere baby is een slapekop. Ik heb van allebei eentje gehad. Geen peil op te trekken.

Dus gewoon die kleine meid zelf aan laten geven wat ze fijn vindt.

Groetekes, Sje

hoi hoi…

moeilijk he … je wil zo graag het beste voor je kind! tja ik ken het… werd er zelf heel onzeker van en dat voelen die kleintjes écht aan! als mijn man dagje thuis was ging het goed… was ik alleen (en bang dat ik dingen verkeerd deed oid) dan was het altijd mis! volg je gevoel hierin…

hier was het op een gegeven moment echt mis… en werd hij erkend als ‘huilbaby’. hij was nergens tevreden… ja de 10 minuten dat hij de fles kreeg maar verder niet! overal huilen op bed in de box op je arm… enz! wij zijn ten einde raad toch maar begonnen met inbakeren… (nou super werkt dat hier!)… verder is het heel erg belangrijk voor ons zoontje dat hij de rust en regelmaat vooral regelmaat krijgt… als hij moe is op bed leggen (hij gaat dan liggen gapen) … gaat hij daar huilen dan af en toe even troosten (ze zeggen dat je hem half uur moet laten huilen maar … dat is pittig hoor) niet uit bed halen want dat signaal betekend dat je eruit mag en mee mag naar de huiskamer ja ze hebben je snel genoeg door hoor! ook als hij ligt te gapen in de box mag ik hem niet zoveel prikkels meer geven want dan gaat het mis en wordt hij weer hyper actief!

een gebruiksaanwijzing krijgen we er niet bij… maar je kan het zelf op een gegeven moment wel inschatten… en soms is het heel erg pittig en moet je er even tussenuit om het weer aan te kunnen…

Ieder kindje is weer anders… hoe gaat het 's nachts met slapen???

Ieder kind heeft een eigen slaap/waak ritme, waar je in principe weinig aan kunt veranderen. Van nature willen kinderen altijd bij hun ouders zijn, dus ook 's nachts. Ze hebben grote behoefte aan lichamelijk contact, dat geeft een veilig gevoel. Dat ouders dat niet altijd willen is ook te begrijpen. Samen slapen wordt uit veiligheidsoverwegingen afgeraden, maar het maakt het er voor de kleine niet makkelijker op. Erg belangrijk is: Rust en Regelmaat.

Rust en Regelmaat:
Dat kan door het volgen van de ‘activiteitencirkel’:

• wakker worden
  • voeden
  • samen spelen
  • daarna alleen laten spelen, op een vaste plek
  • bij de eerste tekenen van vermoeidheid in bed legggen

En die volgorde altijd vasthouden. Het gaat er om voorspelbaarheid te geven aan je kleine. Alles in de wereld is nieuw voor je baby, en voorspelbaarheid geeft structuur en zekerheid van waaruit hij kan gaan ontdekken.

Hoeveel slapen ze?
De 1e week slaapt je baby ongeveer 3 uur achter elkaar en wordt dan meestal wakker met honger. Het is tijd om te voeden, te verschonen en de kleine daarna een tijdje dicht tegen je aan houden. Tot 6 weken zijn ze zo’n 45 minuten wakker. Van 6 tot 12 weken tussen de 45 en 75 minuten. Daarna vanaf 3 - 5 maanden loopt het op van 1 naar 2 1/2 uur. Ze slapen dan dus ongeveer 16 uur per dag. In die periode slapen ze soms erg oppervlakkig. Het kan zelfs lijken alsof je kind wakker is, maar hij slaapt dan wel. Je kan tegen hem praten of zachtjes kriebelen totdat je zeker bent dat zij wakker is.
Regelmaat en rust zijn in deze tijd erg belangrijk. Als je je kind half slapend in bed legt, ben je eigenlijk te laat. Het beste is je kind moe maar nog wakker in bed te leggen.

Tussen de 1 en de 4 maanden gaat het slaapritme veranderen.
Gemiddeld slaapt een baby van 4 maanden 's nachts 2 x zoveel als overdag. Vanaf 2 maanden kan je na het voeden even spelen met hem op schoot of in de box. Dat kan dan steeds langer. Als ze 5 à 6 maanden zijn gaan ze zich vervelen in de wieg, en kunnen gaan huilen omdat ze dan bij pappa of mamma willen zijn.

Rond de 7e maand is er weer een verandering in het slaapritme, daarover staat verderop meer geschreven.

Welke slaaphouding is het beste?
Je kan ze de 1e 2 weken best afwisselend op de linker of rechter zijde leggen Daarna kunnen ze al zelf van hun zij naar de buik draaien, dus dan kan je ze het beste alleen nog op hun rug in bedje leggen. Als je er overdag bij bent en je baby is wakker, dan is het prima om hem/haar op zijn buik in de box te leggen. Dat is goed voor de ontwikkeling van zijn coördinatie en spiertjes.
Heel veel kinderen hebben een voorkeurshouding, dat kan zelfs leiden tot een plat hoofd aan 1 kant. Leg ze overdag een paar keer op de buik in de box of op een kleed en ga er zelf bijliggen. In het wippertje of maxicosi doe je een speelgoedbal aan de andere kant, of een zachte doek. In de wieg kun je een opgerolde handdoek neerleggen zodat hij moeilijk die kant op kan rollen. Maak de andere kant van zijn bedje of box zo veel mogelijk interessant met een mobiel of muziekdingetje. Hang aan die kant een leuke poster aan de muur. Van die kant tegen hem praten helpt ook.

Is op de buik slapen slecht?
Het is 1 van de factoren die een rol spelen bij wiegedood. De andere nu bekende factoren zijn warmtestuwing, belemmering van de ademhaling en een onveilig bed. De warmtestuwing kan komen door te warme kleding, teveel beddegoed of een hoge temperatuur in de kamer.

Over die warmte:
Zorg voor een goede ventilatie in de slaapkamer. In de 1e paar dagen kan je baby zijn temperatuur nog slecht zelf regelen, dan moet je er op letten dat het niet te koud is als je hem verschoont of in bad doet. Na de 1e paar dagen mag het best aan de frisse kant zijn in de slaapkamer. 18 graden is dan een mooie temperatuur. In principe geen verwarming aan, en overdag het raam op een kiertje. Gebruik geen dekbedjes, dat is te warm. Je kindje moet behaaglijk warm zijn, maar niet té warm. Je kan het goed voelen in het nekje van je baby.

Waar moet ik op letten bij een bedje?
Er moet goede ventilatie mogelijk zijn, juist vlak boven de matras waar zijn mondje is. Dus geen dichte wieg of bedje, maar met spijltjes. Die spijltjes hebben een tussenruimte van maximaal 7 centimeter. Een stevig matrasje is goed. Doe er geen plastic hoes overheen, en zorg dat er geen losse dingen in liggen als tuigjes, koordjes, gordijntouwtjes of kussentjes. Tegen een kussentje aan kan hij met mond en neus vast komen te liggen. Maak het bedje zo op dat je baby onderin het bedje ligt.

Wanneer gaat hij de nacht doorslapen?
Sommige babies slapen al snel de nacht door, anderen komen wel 5 keer op een nacht. Als ze doorslapen heb je enorm geluk. Veel ouders vragen ons of het geen kwaad kan of een baby snel lang doorslaapt. Daar zit wat in bij erg jonge babies. Als er te lang tussen de voedingen in zit, zakt het bloedsuikergehalte van je baby te veel. Maximaal mogen ze 10-12 uur achtereen slapen. Dan moet je ze wakker maken. Oudere babies voelen dit zelf aan, als ze honger krijgen worden ze daarvan wakker en huilen om voeding. Soms slapen ze heel diep, en lijkt er geen ademhaling waarneembaar. Veel ouders gaan ze dan uit ongerustheid wakker schudden. Je kan beter een koud spiegeltje voor hun mond houden, dan zie je dat het beslaat als ze ademt. Een baby die echt niet ademt ziet blauw.

Hij wil slecht inslapen, wat kan ik doen?
In je baarmoeder is er altijd lawaai. Als je dan als baby in een stille kamer wordt gelegd om te slapen dan is dat een hele verandering. Ouders proberen vaak om het zo stil mogelijk te maken voor de baby, maar die baby mist juist wat herrie. Bij slecht inslapen helpt het dus vaak om een radio zacht te laten spelen. Of de stofzuiger aan te zetten. Wat je ook kan doen is een bandje op te nemen met jullie stemmen, bijvoorbeeld bij het afwassen, en dat af te laten spelen bij de wieg. Door het geluid en jullie stemmen voelt de baby zich veiliger en zal makkelijker inslapen.

Hij wordt 's nachts vaak wakker, wat nu?
Benader je kind positief als die 's nachts wakker wordt. Een lieve stem die de baby op zijn gemak stelt doet meer goed dan een boze stem die zegt dat het kind moet gaan slapen. Als hij/zij 's nachts vaak zijn speen kwijt is, doe dan een spuugdoekje door het speenringetje. Dat maakt het makkelijker voor je kleine om de speen zelf terug te vinden. Dat leren ze vlug.
Doe rijstebloem door de laatste voeding. Het officiële advies is om dat pas vanaf vier maanden te doen. Dat is omdat tegenwoordig de consultatiebureau’s adviseren om tot 4 a 6 maanden geen bijvoeding te geven. Voorheen kregen kinderen met 4 weken al rijstebloem. De reden om rijstebloem toe te voegen is dat ze langer verzadigd blijven, en dus langer doorslapen. Je begint met 1 a 2 theelepels, als ze ouder zijn kun je dat opvoeren tot 2 eetlepels.

Moet je ze zichzelf in slaap laten huilen of niet?
Het is makkelijker voor je als je een tijdlimiet stelt. Kijk op je horloge en laat hem bijv. 15 minuten huilen, als je wilt ga je elke 5 minuten kijken maar haal hem niet direkt eruit. Ten eerste zijn er veel babies die zich in slaap huilen, en ten tweede is huilen voor een baby een manier om zich te uiten en de dag te verwerken. Ze hebben nog geen andere manieren om zich te kunnen uiten. Twee tot drie uur huilen per dag is normaal. Van een huilbaby spreken we pas als er meer dan 5 uur per dag gehuild wordt.

Rond de 7 maanden krijg je weer een verandering. De baby gaat dan beseffen dat je weg bent als hij wakker wordt uit zijn slaap, maar beseft nog niet dat je ook weer terug komt. Doe overdag veel het kiekeboe spelletje met hem. Blijf heel langzaam aan steeds wat langer weg. Zo ontwikkelt hij het begrip dat je weer terug komt als je even weg bent.
Bij slaapproblemen rond de 7 maanden is bijna altijd ons advies om te proberen het patroon te doorbreken. Doe hem bijvoorbeeld 1 nacht uit logeren bij oma of zo, de volgende dag houd je hem later op dan normaal en geef je voor het slapen een bord pap. Zulke veranderen doorbreken vaak het patroon en helpen!

Als je borstvoeding aan het afbouwen bent, dan kan je baby de vertrouwdheid van je borst missen. Leg hem na de flesvoeding even lekker op je buik of tussen je borsten in, daar worden ze rustiger van.

Bedankt voor alle tips! Gelukkig slaapt ons meisje snachts erg goed! Vanaf ong. 23.00 uur (laatste voeding) tot ong. 6.30 uur. Dus das wel erg fijn!
Ik probeer zoveel mogelijk rust en regelmaat aan te brengen: voor de middag thuis in bed slapen en smiddags (meestal) mee op pad. In de auto, kinderwagen, maxi-cosi slaapt ze erg goed.
Na het voeden houd ik dr ong. 10 min. omhoog voor boertje ed. Daarna leg ik dr in de box of op de bank. Ff mee kletsen, mobieltje aan evt. op de buik maar dat vind ze niet altijd fijn! Maar, na het voeden en boertje ed. begint ze al gelijk te mopperen! Soms ff 10 minuutjes rondkijken maar meestal is het gelijk mopperen! Dan loop ik dr ff mee rond en klets tegen dr. Als ze zo moppert/huilt dan leg ik haar in bed. De ene keer gaat ze nóg harder huilen de andere keer moppert ze nog wat en gaat dan slapen. Ze hoeft van mij niet meteen na het voeden te slapen! Ik wil nog wel een uur met haar spelen maar ze moppert en huilt dan gewoon alleen maar… Het is de hele dag of slapen of huilen! Dan heb ik natuurlijk liever dat ze slaapt!!
Meestal doe ik een hyvdrofiel luier om dr heen pakken en daar wordt ze wel rustig van, soms pikt ze dat niet en werkt ze net zolang tot ik m losmaak of ze zelf loskrijgt…
Ach ja… babys huilen daar kan ik me best in vinden maar had het fijn gevonden als ze wat meer tevreden was… Als ze slaapt is ze zo lief! Haha!

Bedankt voor jullie tips en ik hoop maar dat het snel wat gezelliger wordt hier!

Groetjes Femke

na 4 maanden hebben papa en mama en vooral ook je kindje hun ritme en rust gevonden!! Ik weet het uit ervaring … het komt ooit goed