Hoeveel slaap heeft een kind nodig

Mijn beide kinderen liggen meestal elke avond rond 20.00 uur in bed en gaan daarbij 's middags nog een uurtje of 2 (J 2001s) a 3 (M 2003) naar bed. Dat hebben ze echt nodig anders zijn ze 's avonds rond etenstijd niet te genieten.

Maar als ze dus om 20.00 uur in bed liggen, blijven ze vaak wakker tot circa 22.00 uur. Ze zijn dan niet vervelend hoor, J wil soms nog wel eens beneden komen, maar gaat meestal liggen lezen (we hebben alle bolletjes van de lampen in zijn kamer al losgedraaid en we laten alleen het rolgordijn een klein stukje open zodat ie nog even kan lezen) en M is lekker aan het bonken (trappen tegen zijn ledikant) of ontzettend aan het lachen (alsof er iemand met hem aan het kiekeboe-en is), dus we hebben niet echt last van ze. Het is alleen dat ze 's morgens soms om 18.30 uur alweer wakker zijn, ongeacht hoe laat ze de avond ervoor zijn gaan slapen.

Bij elkaar opgeteld slapen ze zo’n 11 uur per dag. Is dat een gemiddelde?

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:54:29

Hoi Carola,
Evianne slaapt smiddags maar drie kwartier en snachts precies het klokje rond. Volgens mij is de hoeveelheid slaap per kind en soms ook per dag verschillend.

haha en ik denk dat er in deze zin bij de tijd een foutje zit. Het is alleen dat ze 's morgens soms om 18.30 uur alweer wakker zijn, ongeacht hoe laat ze de avond ervoor zijn gaan slapen.

Groetjesmama van Evianne 03-04-03

ja ochtends zijn wij pas rond 8.30 wakker allemaal en avond liggen ze erin rond 19.30

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!

is zo verschillend

de mijne zijn meestal tussen half 7 en half 8 op, en gaan om half 1 weer naar bed tot 15:00, en dan tussen 7 en half 8 weer

Tries

Liefs Tries

HAHAHAHA ik heb Evianne om 9.00u vanochtend maar eens wakker gemaakt.

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

nou dee die van mijn dat maar ze slaapt pas om een uur of tien en is om half zeven wakker en roer vervellent alles doen wat niet mag en dan wil je alles inorde hebben voor visite ik wordty hier echt niet goed van gisteren was ze ook al zo wie her kent dit

groetjes marielle mama van tanja

Kika slaapt 's middags niet meer (9 april 2001) en gaat 's avonds om 20:00 naar bed, ze slaapt tot 7:00 of 7:30.

Puck (3 oktober 2003), slaapt veel. Ze is nu pas net over naar twee keer slapen overdag: van 9:00 tot 11:00 en van 13:00 tot 15:00. Soms is ze wel iets eerder wakker. 's Avonds gaat ze om 18:30 naar bed en slaapt in om 19:00 en wordt om 7:00 wakker. Daar kan je de klok op gelijk zetten.

Nikki

Hier heel verschillend eigenlijk.

Momenteel heeft Stephan (nét 3 jaar) door omstandigheden een paar dagen achter elkaar 's middags niet geslapen. Maar dan merk je dat hij 's avonds echt kapot is en om half 7 slaapt.
Ook al wil hij niet

Normaal gesproken slaapt hij 's middags dus wel, en de laatste tijd sliep hij dan best lang. Rustig 3 uur achter elkaar.
Dan gaat hij 's avonds uiteraard later naar bed (half 9 ofzo).

Maar ik kan wel merken dat er wat verandering in komt. Hij wil niet elke dag meer 's middags slapen.

O ja, hij slaapt 's nachts gewoon door.
Behalve dan afgelopen nacht, toen werd hij om 4 uur wakker omdat zijn hele bed + pyjama kleddernat was.
Doorgelekt op de één of andere manier.
Toen heb ik hem maar met een schone pyjama bij mij in bed gelegd (vriend had nachtdienst) want ik had echt ff geen puf om zijn bed te gaan verschonen midden in de nacht (ik sliep zelf pas om 2 uur).
Helaas was mijn vriendelijke ventje errug klaarwakker (oef) en sliep hij pas rond kwart over 5 (nadat hij de oren van mijn hoofd gekletst had, oeffffff ).
Maar goed, dat was een uitzondering!

Groetjes, mamma van Stephan

Nils slaapt 'smiddags niet meer (veel af en toe nog wel eens als 't bijvoorbeeld erg laat geworden is de vorige avond). Hij gaat wel om 19.00/19.30 uur naar bed en slaapt dan tot ongeveer 7.30/8.00 uur (afhankelijk van hoe vroeg wij op moeten staan). Heel grappig, hij is meestal net een minuut eerder wakker dan de wekker bij ons afgaat.