Joey is enorm leergierig en pakt alles ook heel snel op. Zo kan hij al de getallen tot over de honderd lezen. Dat is begonnen sinds hij weet wat links en rechts is, en ik hem bij huisnummers (ons adres bijv.) kon zeggen dat je eerst het rechter getal leest en dat het linker getal het tiental is.
Ook herkent hij al heel veel letters. Als ik hem vraag noem een woord met de m, dan rollen er zo een heleboel woorden uit. Als ik hem andersom vraag met welke letter een woord begint, dan weet hij dit ook. Als ik zou willen kan ik hem zo leren lezen. Hij wil het ook erg graag, maar ik vraag mij af of dat wel verstandig is.
Nog zoiets is klok kijken. Hij heeft enorm veel belangstelling daar voor, en weet al heel regelmatig te vertellen hoe laat het is. Hij kan de hele en halve uren zo goed als lezen/klokkijken (wel eens wat fout) en alles wat daar tussen in zit noemt hij ‘al half 6 geweest, of bijna 1 uur’ bijvoorbeeld. Ik vind dit al meer dan genoeg, maar hij vraagt letterlijk om uitleg, of zegt dat ik iets moet uitleggen omdat hij het niet snapt. Maar ik wil niet dat hij al helemaal klok kan kijken, of lezen, en al die cijfers/getallen…
Wat heeft hij dan straks op de basisschool nog te leren? Hoever kan ik hierin met hem mee gaan vinden jullie? Ik vind dit zo moeilijk, want ik wil hem ook wel graag antwoorden geven, en voorkomen dat hij verveeld raakt, maar dat moet niet betekenen dat hij straks op school zich gaat vervelen!
Groetjes Anouk