Hoeveel leren?

Joey is enorm leergierig en pakt alles ook heel snel op. Zo kan hij al de getallen tot over de honderd lezen. Dat is begonnen sinds hij weet wat links en rechts is, en ik hem bij huisnummers (ons adres bijv.) kon zeggen dat je eerst het rechter getal leest en dat het linker getal het tiental is.
Ook herkent hij al heel veel letters. Als ik hem vraag noem een woord met de m, dan rollen er zo een heleboel woorden uit. Als ik hem andersom vraag met welke letter een woord begint, dan weet hij dit ook. Als ik zou willen kan ik hem zo leren lezen. Hij wil het ook erg graag, maar ik vraag mij af of dat wel verstandig is.

Nog zoiets is klok kijken. Hij heeft enorm veel belangstelling daar voor, en weet al heel regelmatig te vertellen hoe laat het is. Hij kan de hele en halve uren zo goed als lezen/klokkijken (wel eens wat fout) en alles wat daar tussen in zit noemt hij ‘al half 6 geweest, of bijna 1 uur’ bijvoorbeeld. Ik vind dit al meer dan genoeg, maar hij vraagt letterlijk om uitleg, of zegt dat ik iets moet uitleggen omdat hij het niet snapt. Maar ik wil niet dat hij al helemaal klok kan kijken, of lezen, en al die cijfers/getallen…

Wat heeft hij dan straks op de basisschool nog te leren? Hoever kan ik hierin met hem mee gaan vinden jullie? Ik vind dit zo moeilijk, want ik wil hem ook wel graag antwoorden geven, en voorkomen dat hij verveeld raakt, maar dat moet niet betekenen dat hij straks op school zich gaat vervelen!

Groetjes Anouk

Wauw wat knap!
En weet je… wat hij doet is natuurlijk leren… is de beste manier! Ik snap je ongerustheid over naar school gaan. Maar op school leren ze nog veel meer. Alleen al omgaan met elkaar, omgaan met materialen, opdrachten uitvoeren zoals ze gezegd worden en daar niet van afwijken… Dus nog genoeg te leren!
Ik zou gewoon mee gaan in wat hij kan. Ik zou zelf geen nieuwe dingen aanleren maar alleen luisteren naar wat hij kan!

groetjes mariska

Hoi Anouk,

Hier ook zo’n stuudje.
Kan ook een beetje kloklezen (hele uren), kent alle letters van het alfabet Kent cijfers tot over de 100 en is al bezig met klein rekensommetjes. (alles wat op 2 handen te tellen is)

Ook vind hij leren lezen erg interessant en ik ga hier wel in mee.
We pakken vaak ons ‘letter rummikup spel’ erbij en dan spellen we samen woordjes. Hij kan dus ook woorden als. kat, pap, plasje, eten, papa, mama, oma, boom, muts etc lezen en spellen.

Wij waren laatst op basisscholen aan het rondkijken en daar kregen we uitleg over de verschillende groepen.

De juf zei: hier beginnen we bij de kinderen de interesse te wekken voor cijfers en letters.
Ondertussen stond mijn zoontje bij de deur waar het alfabet aangeplakt hing en las deze even helemaal op.

Erg grappig alleen moet hij nog een jaar voordat hij naar school kan…en dan weet hij nog meer dan hij nu al weet.

Wij zitten met dezelfde vraag als jij…Gaat hij zich straks niet vervelend op school? Maar ondertussen vind ik het bijna zielig om hem niet te stimuleren met lezen etc. Hij vindt het namelijk zo leuk!

Kortom, ik heb niet echt advies maar wie weet heb je er toch wat aan.

Groetjes,
ILoveMyBoy

Gewijzigd door - Ilovemyboy op 06 Jan 2012 14:58:57

jeetje zeg, hoogbegaafd misschien??

Rico kan tot 20 tellen en dat vind ik al knap
hij weet ook wat rechts en links is (meeste gevallen) soms zeg ik nog wel: nee andere links maar wat jij verder zegt tjonge zeg.!! petje af…
ik zou eht is met het cb bespreken!

Dylano kan amper tot 10 tellen, Rechts en links nog nooit mee bezig geweest
Knap hoor.

Zou wel uitkijken moet hoe je het hem aanleert want op school is het vaak anders.

Geef hem loco ofzo leren ze ook veel van,

Liefs Michelle

Jeetje wat een slim mannetje. Marijn kan goed en wel tot 5 tellen haha. Maar dit soort dingen vindt hij ook niet leuk terwijl hij een puzzel van 70 stukjes zo in elkaar heeft.
Maar ik zou je kind zeker wanneer hij het aangeeft dingen aan gaan bieden. Maar ik zou wel informatie in gaan winnen hoe het aan te leren en niet dat hij straks dingen af moet leren bv schrijfletter en de uitspraak van de letters met spellen. Maar ik snap je bezorgdheid ook heel goed. Van welke maand is je zoontje misschien zou hij 1 jaar kunnen kleuteren en als hij er emotioneel ook klaar voor is naar groep 3 laten gaan. Bij ons op school gebeurd dat ook mits de kinderen op de toetsen A’s scoren. Sommige kinderen stromen door naar 4 maar anderen doen nog lekker een jaartje groep 3 over zonder dat ze eigenlijk een jaar zitten blijven. Het belangrijkste is dat je kind zich niet gaat vervelen op school en er zeker plezier in houdt.
Gaat hij naar het kdv of peuterspeelzaal misschien kunnen zij jou helpen.
En als hij gaat doen ze bij jullie ook CITO toetsen voor kleuters. Marijn heeft zijn toets (zwaar woord) gemaakt en dit is een plaatjes boek waarbij ze alleen het juiste plaatje aan hoeven te wijzen of het juiste antwoord te geven. Het is voor kinderen een spelletje en zo kun je beetje zien waar je kind misschien nog iets hulp bij moet hebben. Bij ons op school doen we deze toets nog een keer als ze ongeveer 2 maand op school zitten. Marijn had hem goed gemaakt. Toch heel trots, was ik ook als het niet goed was maar als ouders zijnde wil je toch dat je kind lekker mee kan komen.

En ik dacht dat mijn kind slim was! Zij telt tot 20 en ik vond me dat toch knap! Vergeleken Joey is Eva dan helemaal niet zo ver. Nooit bezig geweest met links en rechts nee, haha. Ze pikt wel snel nieuwe dingen op, maar niet op het niveau dat jij omschrijft! Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Maar zeg vooral WAUW SLIMMERIKJE! Ben jij ook zo’n studiebeest, of papa?

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Jeetje doe Joey is een vlotte!

Seth telt wel tot 10 en maakt inderdaad ook goed puzzels, nu 60 stukjes. Verder weet hij ook wat links en rechts is, maar daar houdt het wel bij op

Je zou hem kunnen prikkelen door van die oefeningenboekjes te doen en inderdaad bambino loco en spelletjes. Je zou ook aan de juf van Joey kunnen vragen wat haar ideeen erover zijn en of zij tips heeft.

Liefs, Anne

Mijn broertje was ook zo. Ook omdat ik vier jaar ouder was en hem alles aanleerde Hij kon dus op die leeftijd ook tot 100 tellen en kon lezen voor hij vier jaar was. Hij kende ook bijvoorbeeld de namen van alle dinosaurussen. En alle titels van stripalbums van Jommeke, met de nummer erbij. Dus als je vroeg: welke strip is nummer 34? Wist hij de titel…
Uiteindelijk heeft hij een groep overgeslagen op school.

Ik zou hem niet specifiek dingen bijleren, maar als hij iets vraagt, hem uitleg geven. Dus gewoon doen wat je nu doet. Op school zullen ze dan wel merken dat hij meer kan en dan kunnen ze daar rekening mee houden en hem eventueel een groep hoger plaatsen?

Ik zou zeggen: stimuleren in zijn interesse maar niet uit jezelf aanbieden, hem laten bepalen waar hij zin in heeft en wat hij bij wil leren Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven

Wij hebben de onze juist wat geremd in zijn interesse voor letters en cijfers. We merkten dat hij het zichzelf verkeerd aanleerde (o.a. door zijn laptopje). De uitspraken waren AA BEE CEE en hij leerde alleen de hoofdletters terwijl ze in groep 2 beginnen met de kleine letters. We hebben in die periode veel aandacht besteed aan zijn sociaal emotionele ontwikkeling omdat hij daar wel in achter liep door zijn interesse in letters en cijfers. Hij wist soms niet meer hoe hij moest spelen of contact moest maken met leeftijdsgenootjes. Ook was hij erg onzeker en kwetsbaar, hij voelde zich vaak onbegrepen omdat zijn interesses zo anders waren dan zijn groepsgenootjes. Nu hij daar goed in vooruit is gegaan, komen langzaamaan de letters en cijfers weer naar boven. Hij krijgt echt getalbesef, besef van hoeveelheden. Zijn tekenvormen gaan echt richting het voorbereidend schrijven en zo nu en dan schrijft hij een mooie letter of een stuk van zijn naam.

Ik neem aan dat je J al hebt opgegeven op een basisschool? Neem eens contact met hen op en vraag wat je het beste kunt doen. Vraag eens aan de speelzaalleidsters of ze een warme overdracht hebben met zijn basisschool en of ze hem de peutertoets af willen nemen. Daar worden verschillende ontwikkelingsgebieden getoetst.

Het is moeilijk he. Wij hebben ook bij meerderen advies gevraagd. De ene zei stimuleren, de andere zei afremmen. Wij zeiden kijken naar zijn andere ontwikkelingsgebieden zodat hij zich straks op school niet anders voelt omdat hij hen niet begrijpt en zij hem niet begrijpen. Heb dat vroeger nl. zelf wel gehad en wil hem dat graag besparen

Wat ontzettend knap van hem. Tim pikt snel dingen op en weet veel. Maar echt niet dat hij tot 100 kan tellen. Heb ik hem overigens ook nooit geleerd, hij kan tot 20 tellen. Hij weet wat links en recht is maar de overige dingen die jij noemt kan hij echt niet. Tim is best leergierig, maar hij heeft nog nooit gevraagd hoe laat het is ofzo. Hij kan dus ook nog niet klokkijken.

Ik zou hem niet zelf gaan stimuleren, maar om er helemaal niets mee te doen is ook zonde. Zou het in ieder geval niet vanuit je zelf verder stimuleren. Maar alleen op zijn verzoek, dus als hij erom vraagt. En verder kun je op de PSZ overleggen hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Groetjes,
Sandra

let wel goed op dat hij straks op school niet te ver voor loop?
heb het zelf met me dochter thuis heel veel dingen mee gedaan maar ben halt geroepen door de school.
ze zit nu in groep 2 maar het intresseert haar niet meer en ze zijn nu bezig met groep 3 met haar.
zelf wil ik haar niet naar 3 sturen want ze is 5 jaar en wil niet dat ze straks een keer blijf zitten.

opzicht kan je thuis best veel met hem leren en doen alleen ga niet te ver zeg ik.

Aah super knap zeg, dat ie dat allemaal kan! Leuk om te lezen dat er nog meer kindjes zijn die zo snel dat soort dingen kunnen, met letters enzo. Dat met getallen tot 100 lezen is wel heel knap! En klokkijken ook trouwens!

Stefan is nu 19 maanden en die is ook super geinteresseerd in dat soort dingen. Hij kan nu tot 10 tellen, gaat nog niet altijd goed, maar ik vind het al knap zat! en getallen en letters herkennen kan ie ook, maar de hoofdletters dan, van zijn eigen naam. Heb niet het idee dat ie wat andere dingen betreft achter loopt, dus ik blijf m stimuleren, tenminste als hij er om ‘vraagt’ inderdaad wat ik eerder bij iemand las, niet aanbieden, maar gewoon wachten tot ie t zelf leuk vindt.

Bedankt voor jullie reacties! Ik breng hem morgen weer naar school, en zal daar ook eens overleggen. Ik wil hem iig niet zelf stimuleren, maar alleen antwoorden geven op zijn vragen.

Hij vraagt alleen zo veel door, dat ik denk dat hij voor hij naar groep 1 gaat al kan lezen! Hij loopt overigens op andere dingen wel weer achter hoor, zoasl zijn fijne motoriek bijvoorbeeld. Hij kan niet eens een pen goed vasthouden, dus letters schrijven zit er voorlopig nog niet in! Daar zal ik me dus ook wat meer op richten. De motoriek dan, niet het schrijven Eerst maar eens fatsoenlijke poppetjes tekenen!

Groetjes Anouk