Hoeveel flesvoeding en hoe vaak

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de flesvedingen van mijn dochterje Milou (nu 4 maanden oud)

Ze dronk vanaf 3 maanden als volgt:

7.00 uur 150 cc
11.00 uur 200 cc
15.00 uur 150 of 200 cc
19.00 uur 150 of 200 cc (afhankelijk of ze honger heeft of niet)
23.00 uur 80 cc maximaal

Ze dronk dus altijd tussen de 700 a 800 ml.

Nu sinds een aantal weken heeft ze er niet meer zoveel zin in. Ze wil 's ochtends nog maar maxilaal 100cc en dan de fles van 11.00 uur ook maar 140 cc maximaal. Ik kom dus per 24 uur dan uit op 650 a 700 cc.
Ze begint heel gretig te drinken aan de fles en na de 1e 100 cc wil ze een boertje laten, daarna begint de ellende. Ze huilt, drinkt weer wat, weigert de speen, maar wil dan toch weer drinken. Heel onrustig dus. Nu is mijn vraag:

Moet ik toch volhouden na de 1e 100 cc en haar gewoon onder zachte dwang haar fles laten drinken of moet ik gewoon stoppen na 100cc?
Of zou ik haar beter om de 3 uur 150 cc aan kunnen bieden?

Op het conmsultatieburo zeiden ze dat ik haar moet laten “hongeren” en gewoon om de 4 uur 200 cc aanbieden. Maar goed dat het ik 1 dag volgenhouden en dan drinkt ze dus te weinig.

Wie heeft dit ook?

Alvast bedankt voor je reactie!!

Femke

Week 13,5 t/m 17,5 is een periode van een sprongetje en dat gaat nogal eens gepaard met minder eten/drinken. Ze is dus sowieso met een sprongetje bezig. Zie het oei-ik-groei-boek.

Je moet rekenen gemiddeld 100ml per kg lichaamsgewicht, dus ze krijgt niet te weinig.

En verder: van kindjes die borstvoeding krijgen is ook niet bekend hoeveel cc ze binnenkrijgen, dus vooral geen paniek als een fleskindje eens wat minder drinkt. Zelf drink je ook niet elke dag op uur en tijd precies dezelfde hoeveelheden. Je moet er toch niet aan denken om elke 4 uur een plens van 200cc per se naar binnen te moeten klokken? Zo werkt dat met die kleintjes precies hetzelfde.

Ik zou me geen moment zorgen maken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Dec 2008 13:14:54

Bedankt voor je reactie!

Ik weet idd dat ik me geen zorgen moet maken, maar voeding is iets waar ik me erg druk over kan maken. Mijn dochter van 3 Sophie heeft altijd erg slecht gedronken en dat is eigenlijk altijd een drama geweest (of ik het het ervan gemaakt)
Nu Milou ook wat slechter gaat drinken, maak ik me meteen zorgen en ben ik bang dat ze straks hetzelfde gedrag gaat vertonen als Sophie destijds,
Daarnaast is het ook nog zo dat mijn man echt gek van mij wordt als ik het er weer eens over wil hebben omdat ik me weer zorgen maak. Ik vrees ook dat Milou deze spanning rondom het wel of niet leegdrinken van de fles voelt…

Maar als ik jouw antwoord lees, dan zou ik haar dus ook best om de 3 uur 150 ml kunnen aanbieden? Of in ieder geval wanneer ze het zelf aangeeft?

Groetjes, Femke

Hallo

Mijn Dochter Mila van bijna 17 weken heefd precies het zelfde, ze at vanaf 3 maanden 5 * 200cc maar dat ging ook ineens moeizamer, vooral in de ochtend laat ze nog al een 40/50cc staan. Als ik te veel deed aandringen ging ze spugen dus dat zou ik maar niet doen als ik jou was. Maar mischiein zit ze ook wel tegen een buikgriep aan, Mila heefd nadat ze slecht begon te drinken ook diaree er bij gekergen. Maar de doker zei dat ze best wat kan hebben (Mila is een stevige meid) en hij vond 5* 200 ook best veel voeding.
Dus hopelijke knapt ze snel weer op en drinkt ze weer als vanoudst
Succes er mee
Groetjes
Jolanda

Als jij je beter voelt bij 150ml elke 3 uur, gewoon doen. Niks van het cb aantrekken. Het gaat om jouw gevoel wat betreft de zorg voor je kindje. En als jouw kindje zich beter voelt bij 150ml elke 3 uur in plaats van 200ml elke 4 uur, gewoon doen! Het cb zou als geen ander moeten weten dat geeneen kindje hetzelfde is.

Zou toch van de gekke zijn als alle baby’s van 4 maanden in Nederland tegelijk aan de fles of de borst hangen? Er bestaat geen spoorboekje wat voedingen betreft en dan hoeft het cb dat ook niet te maken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Dec 2008 13:39:35

Met de antwoorden helemaal eens. Gewoon doen wat jouw gevoel je ingeeft. Soms word ik gek van die adviezen van het cb en gaat het gewoon het ene oor in en de ander uit. Onder dwang laten drinken lijkt mij geen goed idee. Straks associeert ze de fles met iets naars. Ik geloof echt dat babyá het zelf wel aangeven. Ik geef zelf nog steeds borstvoeding en weet ook niet wat mijn dochter (9,5 maand) binnen krijgt (al loopt het nu nu ernstig terug omdat ik nog maar 3x voed, dat vind ik moeilijk…).

Hoi Jolanda,

Bedabkt voor je reactie!

Fiin te lezen dat ik niet de enige ben. Ik vind dat Milou nooit echt een super goede drinker is geweest hoor. Ze is altijd onrustig tijdens de fles en huilt ook af en toe halverwegen de fles. Ik laat haar dan een boertje doen en dan geef ik de rest van de fles. Vaak begint ze dan te huilen, maar als ik de speen dan toch in haar mondje stop, dan gaat ze ineens wel weer drinken en drinkt ze zo nog 70cc of zo. Ik vind dat erg raar. Ik wil het niet opdringen, maar soms wil ze ook echt niet en dan doet ze echt haar lippen opelkaar en dan kan ik het vergeten. Ik probeer het nu een paar keer en als ze echt niet wil, dan stop ik meteen.
Het is geen buikgriep of zo, het is gewoon structureel.

Ik baal er wel van, want het is niet echt ontspannen een flesje geven. Ik vrees dat het ook wel met mij te maken heeft omdat mijn oudste dochter nooit een goede drinker is geweest. Ik hoopte erg dat Milou het beter zou gaan doen…niet echt dus.
Ik kan echt jaloers zijn op vriendinnen waarvan de baby’s 5x200cc drinken zonder problemen en dan nog steeds honger hebben!!

Maar goed, Milou is een super leuke, lieve baby, dus ik moet me er maar bij neerleggen. Hou oud is jouw kindje? Milou is net 4 maanden en weegt bijna 7 kilo.

Groetjes, Femke

Morgan drinkt 's morgens max 170. En dan mag ik echt blij zijn. Dan eet ze twee flessen van 200 en 's avonds meestal ook 200 soms 180/190. De laatste fles laat ik haar 's nachts voor komen en die drinkt ze nooit helemaal leeg want ze valt weer in slaap. In het begin maakte ik me veel zorgen, maar ik ga nu maar van uit dat ze gewoon heen ontbijter is en het is een heel klein wumpje dus dan maar geen 1000cc op de dag. En het CB trek ik me zo ie zo niet veel van aan. Het is dat we een goede arts troffen maar anders had de wurm nog pijn liggen lijden.

Groetjes,

Michèle

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi Michele,

Ik vraag me af hoe zwaar jouw Morgan is? Julia was met 13 weken 5,540 gram en drinkt nu 5x165 cc. Dat wordt nu wat te weinig, dus we gaan wat bijvoeden, maar 1000 cc is wel veel lijkt me, als Morgan zo’n wurmpje is?? Dan is het niet gek dat ze dat niet opkrijgt?

Groetjes Rainbow

Trotse mama

Hi Rainbow,

Morgan was bij haar laatste check 58.5 cm en woog 5040. 165 was echt te weinig. Ze lag te huilen 's nachts en ze kwam te vaak en te snel. Dus die arts zei dat we naar 180 konden, maar ook 200 aan mochten bieden. Ze is namelijk heel energiek. Als ze slaapt ligt ze stil en verder echt nooit, altijd bezig om te kijken of ze zich op kan trekken, druk met de armen en benen in de weer en nooit rust. Echt net haar moeder. In eerste instantie pakte ze dus een enkele keer 200 en nu is het dus op de dag zo ie zo en de rest afwachtend. Ik heb me er al bij neegelegd dat het niet zo is en zal ook niet of laat wel 1000 worden. Zo lang ze zich er goed bij voelt lekker zo laten denk ik maar.

Groetjes,

Michèle

Hallo Femke,

Ik weet niet of het een idee is, maar je zou misschien eens kunnen proberen om in de fles wat diksap of roosvicee erin te doen.
Er staat op dat je het vanaf 4 maanden mag geven.
Misschien vind ze het dan ineens zo lekker dat ze alle flessen leegdrinkt!

Succes!

Danielle

Mag dat vanaf 4 maanden?? Wist ik niet, echt ik leer hier zoveel

Groetjes,

Michèle