Hoeveel eten en slapen baby bijna 4 maandern

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even een btje voorstellen aangezien dit mijn eerste berichtje hier is.
Ik ben Sandra, 31 jaar en trotse mama van Micky, ons eerste kindje!
Micky is van 22 januari en nu dus bijna 4 maanden en ze doet het hartstikke goed!

Nu heb ik de laatste tijd een paar dingen waar ik tegen aan loop en misschien hebben jullie wat tips en trucs voor me.
Ik ben sinds een week helemaal over op de flesvoeding wat na wat opstartproblemen nu helemaal goed gaat. In het begin gaf ik haar flesjes van 160/5 van Nutrillon Omneo, maar al snel bleek dat ze daar niet voldoende aan had. Ik ben nu overgegaan op 190/6, ze drinkt bijna al haar flesjes leeg dus dat gaat goed alleen hoorde ik de laatste keer op het CB dat ze dan nog maar 5 voedingen per dag mag en dat is een btje een probleem, want mevrouw red het daar niet mee…
Ze is ook wel aan de flinke kant ze is nu 62 cm en weegt 6,5 kilo, maar hoe pak ik dit aan, ik kan haar toch geen honger laten lijden?

Mijn tweede vraagje is dat ze sinds een week de nachten niet meer doorslaapt. Ze sliep vanaf 9 weken van 23.00 tot 06.30 door, maar sinds vorige week wordt ze rond half 3 wakker. Ik heb al geprobeerd om haar weer in slaap te laten vallen door haar wat te laten sabbelen op mijn pink, ze neemt geen speen, maar dit werkt niet, ze moet echt wat eten, daarna slaapt ze overigens wel prima weer door tot 8 uur hoor. Ik vraag me af hoe het komt dat ze nu weer wakker wordt s’nachts, zou dit met die 5 flessen te maken kunnen hebben? En wat kan ik doen om haar weer door te laten slapen?

Groetjes Sandra

Probleem is dat ze niet meer mag hebben. Max 1 liter voeding per 24 uur.
Roy is nu 4,5 maand (van 18 dec.) en is 66 cm lang en weegt ruim 7,5 kilo.
Hij krijgt 195/6,5 4x per dag en 's middags half potje groente en 100/3
Die laatste ben ik aan het verminderen en het potje aan het vermeerderen.
Roy had er in het begin ook moeite mee, omdat Omneo lichtverteerbaar is.
Je kunt proberen om bij 1 fles rijstebloem toe te voegen, zodat ze na die fles langer verzadigd is en zo de andere flessen wat dichter naar elkaar kunt brengen. Is dat iets?

Over het slapen, ik denk dat ze in een sprongetje zit.
Gewoon accepteren (helaas), gaat vanzelf weer over.

Groetjes Marieke

beebiehofkens.beebiesite.nl" border=0>

Dank voor je reactie Marieke!
Ik had al zitten kijken naar die rijstebloem, maar overal zeggen ze dat dit pas vanaf 4 maanden mag, dus daar moet ik dan denk ik nog even mee wachten… maar dat is zeker een goed idee!

Wanneer ben jij begonnen met bijvoeding? Ik denk namelijk dat ze daar ook al wel aan toe is, plus dat het meteen het probleem oplost dat ze niet genoeg heeft aan haar flessen. Heeft jouw kleine met de vaste voeding nog last gehad van zijn darmpjes? Micky heeft erg gevoelige darmen, ik had van de week 1 schepje Omneo vervangen door Standaard omdat ik dacht dan kan ik misschien wel rustig over gaan stappen, want Standaard verteert minder snel dus kan ze daar langer op door, maar ze had meteen de hele avond last van haar buikje, veel huilen en na een woelige nacht en dag verstopt te hebben gezeten kwam alles er pas weer uit, zielig!

Groetjes Sandra

Lijkt wel of Micky precies hetzelfde heeft als Roy, das toevallig. Ik moet ook echt de Omneo aanhouden. Hij heeft ook gevoelige darmen.
Ik ben met 3,5 maand begonnen met rijstebloem (op advies van de kinderarts) en met 4 maanden en een paar dagen met bijvoeding.
Roy heeft helemaal geen extra last van de bijvoeding. Zelfs de bruine bonen met appeltjes worden goed geaccepteerd door de darmpjes. (alleen de lucht daarna niet, haha).
Advies van de KA was wel om in het begin (en bij introductie van nieuwe soorten) minstens 3 dagen hetzelfde te geven, zodat je goed kunt zien of ze daar op reageren ivm gevoeligheid van de darmen. Zelfde advies als bij een allergie.

Groetjes Marieke

beebiehofkens.beebiesite.nl" border=0>

Allereerst welkom!

Ik zou je willen adviseren om voorzichtig te beginnen met bijvoeding. Bij ons adviseerden ze om eerst met groente te beginnen, een paar dagen achter elkaar een paar theelepeltjes van dezelfde groente om te zien hoe ze erop reageert en als het goed gaat over naar de volgende soort. Het zijn in het begin alleen nog geen hoeveelheden die echt vullen, maar wie weet hoe snel ze daarvan goed eet als ze er goed op reageert.

Bij rijstebloem uitkijken dat het een stoppende werking heeft. Dus als haar ontlasting al problemen geeft, dan moet je daarmee uitkijken.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

hoi hoi
welkom
over de rijstebloem, er staat vanaf 4 maanden, maar een vriendin van mij had/heeft een hele hongerig baby, die vanaf 6 weken al op de forte (voor hongerige baby’s) voeding zit. Zij mocht met 3 maanden l rijstebloem geven omdat haar zoontje ook nooit genoeg had. Denk dus dat het niet heel erg is als je er iet eerder mee begint. Zou er wel voorzichtig aan mee beginnen.

succes Gidget

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

hoi,

onze kindjes zijn precies even oud! grappig.
wij zijn ook aan het overstappen op kunstvoeding, twan krijgt nu 2 kunstvoedingen. hij eet 6 x per dag (inc. nachtvoeding), ik heb dus straks hetzelfde probleem. hij zou dan 6x 160cc/+5 mogen hebben, maar daar heeft hij nu ook niet genoeg aan… hij woog 3 wkn geleden al 6.5 kilo. vrijdag 22-5 weer naar cb. mijn zoon slaapt van 19.30u-02.15u en van 02.30u-06.00/06.30u. hoop dat die nachtvoeding snel vervalt. geef deze nog bv, maar productie loopt door afbouwen hard terug, heb geen zin om 's nachts uit bed te moeten voor een flesje…

[img]http://by.lilypie.com/wODOp2.png" alt=“Lilypie 6 - 18 Ticker” border=“0” />

Hoi mama van Twan,

Wat leuk dat ze precies even oud zijn!! We zijn ondertussen alweer even verder en ik begrijp er nog steeds nix van! We zijn in ieder geval begonnen met minder in de flessen te doen, ze krijgt de eerste en laatste voeding 190/6 en alles daartussen 160/5. Op zich gaat dat goed, maar zo komt ze dus soms wel aan de 32 schepjes per dag…en soms nog iets meer omdat ze dan s’nachts ook wil drinken.
Toch heeft ze ook dagen dat ze maar 4 flessen drinkt en dan ook nog eens van de grote flessen wat laat staan, dus een vast schema is ver te zoeken op het moment, maar ja dat heb je als je op verzoek voedt.
Ik las wel ook dat het kan dat ze in een “sprongetje” zit (oei ik groei) en daardoor kan ze ook slecht eten, slecht slapen en ineens weer nachtvoedingen willen.

Is het bij jou een idee om Twan wakker te maken om 23.00 om hem dan nog te voeden, wellicht slaapt hij dan de nacht door. Zo hebben we bij Micky ook die nachtvoeding eruit kunnen krijgen, of heb je dit al geprobeerd?

We zijn sinds 2 avonden nu ook begonnen met rijstebloem in de laatste fles, ik doe 2 schepjes bij haar fles van 190/6 en dit gaat op zich goed, ze slaapt dan in ieder geval weer door tot 05.00.

Ik moet morgen weer naar het CB, ben benieuwd wat zij ervan zeggen en hoe zwaar ze nu is. Ik ga ook vragen of ik al mag beginnen met wat lepeltjes fruithapje, ik denk zelf dat ze er al wel aan toe is.

Vind het leuk om te horen hoe het bij jou gaat!

Groetjes Sandra

Hai Sandra, gek toch dat er zulke strenge richtlijnen zijn over hoeveel een baby mag drinken?? Onze dochter drinkt te weinig en jullie zoontje te veel?? Ik heb het uiteindelijk geaccepteerd dat een baby weet wat ie nodig heeft. De hoeveelheden zijn richtlijnen en gemiddelden, en dus gebasseerd op baby’s die meer en minder drinken. Als een baby van 4 maanden 's nachts nog een voeding nodig heeft, dan zou ik die gewoon geven. Of het kan natuurlijk ook zo zijn, dat hij dorst heeft. Heb je wel eens geprobeerd om hem water te geven? Ons meisje vindt dit heerlijk! Verder zijn de hoeveelheden gebasseerd op de hoeveelheid ijzer en eiwitten die in de melk zitten, dus wellicht is het een optie (overleg wel even met de HA of CB) om de melk iets dunner te maken. Dan krijgt je zoontje niet teveel eiwitten binnen, maar wel meer vocht. Ook zijn de hoeveelheden gebasseerd op het lichaamsgewicht van de baby (en niet de leeftijd), dus een grotere, zwaardere baby mag meer drinken. Ik geloof dat het 10 ml. per kg. lichaamsgewicht is, maar dit kun je vinden in de groeigids. succes erme!!

Lilypie 1st Birthday Ticker

O sorry sandra, zie nu dat je een dochter hebt, en geen zoontje, oeps, ik heb zeker te hard gewerkt vandaag…

en ik bedoel 150 ml per kg lichaamsgewicht, niet 10, gaat lekker vandaag…

Dank voor de reacties! Wat ik vooral merk is dat ik erg onzeker wordt van al die richtlijnen, plus dat je ook nog eens overal wat anders hoort, op een gegeven moment weet je gewoon niet meer wat nou goed is en wat niet?!
Gelukkig is Micky een erg tevreden baby dus dat stelt me altijd weer gerust.

Ik probeer me ook geen zorgen te maken over teveel schepjes, ze heeft het gewoon nodig. Ik weet alleen niet of het nodig is dat ik dus naar de 5 voedingen ga ipv 6, want dat lukt me gewoon niet. Ze heeft er blijkbaar behoefte aan om vaker wat minder te eten dan minder vaak wat meer. Ik heb het wel geprobeerd om haar 5 keer 190/6 te geven, maar dan liet ze altijd wat staan en kwam ze alsnog om de 3 uur voor de volgende voeding, dus dat ging niet werken.

Ik voed nu gewoon op verzoek en het gaat weer goed, als ze eraan toe is om weer een fles te laten vallen dan geeft ze dat zelf wel weer aan.
Hopelijk doen ze morgen op het CB er ook niet moeilijk over…

heel goed, laat je niet onzeker maken, jouw kleintje kan zelf het beste aangeven wanneer het anders moet!!