Hoeveel echo's kregen jullie

Nu ik weer zwanger ben vraag ik me af hoeveel echo’s tegenwoordig standaard zijn bij een verloskundigenpraktijk. Bij ons in het dorp word de verloskunde nog gedaan door de huisarts. Die heeft me tijdens mijn vorige zwangerschap prima begeleid daar kan ik niets van zeggen. In principe had ik toen ik zwanger was van Rens 2 echo’s, een met 12 weken en een met 20 weken. Uiteindelijk heb ik er met 30 weken nog een gehad om te kijken of alles goed ging vanwege mijn minibuik.
Ik hoorde dat de 30 weken echo tegenwoordig ook zo’n beetje standaard is? en ik hoor ook steeds vaker dat mensen gelijk al in het begin van hun zwangerschap een echo krijgen? Ben een beetje nieuwsgierig of het er in een verloskundige praktijk anders aan toe gaat als hier bij de huisarts.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Bij Nora kreeg ik er twee; met 12 en met 20 weken. Nu krijg ik er standaard 4: Met 8 om te bepalen of ik echt zwanger was, met 12 om de termijn te bepalen, met 20 de medische echo en met 36 om te kijken hoe de ligging is.

Ik vind zo’n kijkje in je buik wel leuk, dus wat mij betreft een goed verandering. Ik zit trouwens nog wel bij dezelfde VKpraktijk.

Liefs

Lilypie In verwachting Ticker

Volgens mij wist ik nog helemaal niet dat je weer zwanger bent? Heb je er een topic over gehad?

Ik ben een beetje een zeef momenteel, dus misschien dubbelop, maar ik geloof het niet:

GEFELICITEERD!!!

Fantastisch nieuws!
Liefs

met 8,12 en 20 weken

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Bij onze verloskundige praktijk krijg je standaard 2 echo’s. Alleen als het medisch gezien noodzakelijk is krijg je er meer. Bij de zwangerschap van Tim kreeg ik er 2. Met 10 weken voor de termijnbepaling en de 2e met 20 weken. Nu heb ik er vanwege mijn miskramen met 7 weken ook een gehad.

Volgens mij is 2 ook nog steeds standaard. Als er meer vergoed zouden worden, dan zou lijkt mij iedereen er wel 3 krijgen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Ik heb er bij 9 weken 1 gehad en gisteren nog 1 om de exacte datum te bepalen aangezien de kleine de vorige keer niet goed lag. Nu krijg ik met 20 weken weer een echo. Bij Merel heb ik denk ik wel 10 echo’s gehad. Bij 9 en 11 weken. Bij 20 weken 2 want ik werd doorgestuurd en vanaf 26 weken een aantal in het ziekenhuis ivm de stuit.

Groetjes Natasja

Lilypie Pregnancy tickers

Bij Eva waren het er twee, met 12 en 20 weken. Nu heeft onze praktijk een eigen echo-apparaat en krijg je er 3. Ik kreeg er eentje extra om mijn termijn te bepalen en om die daarna nog eens te checken. Ik heb vorige week nog een liggingsecho gehad met 36 weken. Allemaal standaard bij onze praktijk tegenwoordig. Maar het is overal anders, dat blijkt wel!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie Third Birthday tickers

Ze zijn bezig met de invoer van 3 echo’s bij ‘gewone’ situaties. De termijnecho (12 weken) de 20 weken echo en bij 36 weken (groeiecho) dit omdat de kindersterfte in Nederland erg hoog is en de oorzaak vaak de slechte voorbereiding op de bevalling is. Bij 36 weken kan men vaak al zien of het goed ligt etc. Vandaar het pleidooi voor de 36 weken echo.

Hier heb ik bovenstaande alle 3 gekregen.

Hier ook bij 12 en 20 weken, 36 lag nog in de planning maar dim had geen zin om daarop te wachten ^^, 8 weken hoor ik ook vaak, maar toen ik de huisarts belde dat ik zwanger was zei ze dat ik met twaalf weken een afspraak moest maken dus dat heb ik toen gedaan om te horen te krijgen vd huisarts zelf dat ze het niet meer zelf mogen doen en dus naar de vk moest, om van hun weer te horen dat ik veelste laat was om een afspraak te maken dus hebben ze me er snel tussen gepropt, dus hier geen 8 weken echo, was daardoor ookal te laat om met dat project mee te doen dat je urine in kan leveren om andere vrouwen te helpen? en wist ik ook niets over dat je een of andere tabletjes moest slikken wat blijkbaar standaard is, heb ik dus ook nooit gedaan, maar dim is kern gezond dus dat heeft hij niet gemist ^^

Ik stem dus ook op: 12, 20 en 36 weken