Hoevaak en hoeveel van het fruithapje

Mijn dochter Kaithly is nu 4,5maand oud. Ze krijgt sinds kort om half 5 een fruithapje. Ze eet niet meer dan de helft. Maar hoevaak op een dag en hoeveel geef je eigenlijk. Ik wil nog even wachten met het groentehapje. Ze krijgt 4 flesjes van 230cc. Om 7.00uur, 11.00uur, 15.00 uur en 19.00uur. Om half 5/5 uur een half potje, soms iets minder van het fruithapje. Hier is ze dan echt aan toe. Heb ook het idee dat ze tussen de fles van 11u en 15uur ook wat wilt, tenminste behoefte heeft. Kan ik het dan 2x op een dag geven?

hoeveel maakt met 4,5 maand nog niet veel uit, omdat ze ook vaak aanraden om pas met 6 maand te beginnen en langzaam op te bouwen. Dus in principe zou 1 lepeltje als ze niet meer wil genoeg zijn. Maar als ze wel meer wil, dan is dat natuurlijk helemaal goed!!
Je kunt het idd verdelen over de dag als je denkt dat zij daar behoefte aan heeft. Bv in de ochtend een half hapje en in de avond. Gewoon kijken naar wanneer jij denkt dat ze er zin in heeft, tegen de tijd dat ze meer dan een halve pot eet, zou je kunnen beginnen met groente. Dan kun je bv in de ochtend fruit blijven geven, en op de tijd dat ze nu in de avond haar fruit hapje krijgt, een groente hapje geven!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Wow wat drinkt ze veel joh… Maar wat maakt dat eigenlijk ook uit … verbaasde mij alleen

Hier krijgt meneer (ook 4,5 maand) om 10 uur 1/2 potje fruit… en als ik het zelf maak 1 stuks fruit. Hij krijgt dit bewust smorgens zodat als hij er kramp van krijgt deze mama niet snachts in de weer is

Gaat alles verder goed met de meid? Leuk altijd om te vergelijken kindjes van zelfde leeftijd. Levi is van 26 juli…

oh even nog antwoord op je vraag. Als jij denk dat ze dan ook wat lust kan je het gerust geven. Ze mogen het hele potje op maken dus … en anders lekker vers maken … als het maar niet veel banaan is want dan heb je kans dat ze de drinken weer niet wil. Is nogal voedzaam…

het is heel verschillend wat geadviseerd wordt. Het ligt per kind er aan. Je kan met 4 of 6 maand beginnen. Dat maakt in princiepe niet uit. Als je merkt dat je kindje er aan toe is en als het goed gaat is prima. Als je idd maar opbouwt!
Zal inderdaad begint van de middag en eind van de middag eens proberen. s morgens is niet wat omdat ze dan pas om 10u/half 11 wakker is en om 11u haar flesje krijgt. Dan is het te kort op elkaar!

hoeveel drinkt jou zoontje dan. Met haar gewicht mag ze ongeveer 970ml per dag hebben. Tussen de 900/1000ml per 24uur is dan helemaal prima en niet te veel
Het zijn dan 7 schepjes met 210 water

met mijn kleine meid gaat her verder helemaal prima. Een lekker vrolijke, tevreden meid!

Wij zijn inderdaad met 4 maand ook met fruit begonnen ( s morgens rond 10 uur). Eerst paar hapjes en dan langzaamaan meer… Pas met 5 maand zijn wij met groente begonnen (rond 17 uur), toen at ze nl heel potje fruit. En met 5,5 maand denk ik dat ze volledig potje groente at (maar niet altijd). Maar inderdaad da’s persoonlijk hoeveel je geeft en wanneer je begint.
Fruit deed ik in begin ook potje, en pas vanaf maand of 5-6 vers…
En tja… onze dochter had dezelfde hoeveelheid aan flesjes! ook vier van 210 cc.
Denk dat je nu rustig 2x per dag fruit kan geven… zeker als je denkt dat ze daar behoefte aan heeft!

Levi krijgt :

8.00 fles van 180 + 6 schepjes
10.00 half potje fruit
12.30 fles van 180+6 schepjes
16.30 fles van 180 +6
21.00 fles van 180 +6

Slaapt jou dochter nog veel? Levi is best een wakkere baby vergeleken met mijn oudste zoon…

mijn dochter slaapt opzich goed. Alleen in de middag niet veel en wordt ze altijd na haar eerste slaapcyclus wakker. Dit is eigenlijk vanaf het begin zo, vanalles geprobeerd en laat het nu maar zo. Ze slaapt na de laatste fles, dus rond half 8 en soms wat eerder gelijk in. Binnen 5 minuten vertrokken. Ze slaapt dan door tot 7u, half 8 in ochtend, Dan flesje en dan gelijk weer slapen tot 10/11u wisselt een beetje. Dan flesje en vanaf dat moment is ze veel wakker. Ze slaapt om half 1 ongeveer een half uurtje op de buik in box. Krijg haar ook niet langer in slaap. En om 3u/half uur leg ik haar op de buik in bed voor 1.5uur. Dan moet ik wel een paar x naar boven. En dan weer in de avond. Al met al komt ze zeker aan de 16u slaap dus dat is echt netjes. Alleen pakt zij heel veel slaap achter elkaar en wat minder in de middag. Dan slaapt ze ook lichter en wordt altijd weer wakker na haar eerst slaapcyclus. Ieder kind is daarin anders!

Lijkt me geen enkel probleem 2 keer per dag te geven. Net als wat woezel al zegt het is meer om te wennen, ze hoeven op die leeftijd nog niet een bepaald gewicht aan fruit te eten. Ik heb altijd vers fruit gegeven. Ben begonnen met fruit vlak voor de fles, zodat ik zeker wist dat hij trek had. 1 partje appel gepureerd en dat gegeven. Dat ging meteen al prima, dus langzamerhand ben ik het gaan uitbreiden naar meer fruit. En dat op een gegeven moment s’ochtends tussen de flessen in gaan geven. Gewoon kijken wanneer het je het beste uitkomt het fruit te geven. Hoeveelheid en wanneer maakt niet uit.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Mijn zoon is ook 4.5 maand, en sinds een dikke week met fruit begonnen.
Ook begonnen met 2 keer per dag een beetje, maar inmiddels wil meneer 's ochtends niks van fruit weten. 's middags wel als hij van bed komt, dan eet hij zo’n klein 4+maanden potje zo leeg.
Voor de rest heeft hij al een tijdje 4 flessen. 4x 230.
Groente laat ik ook nog even voor wat het is, het is tenslotte ook nog geen noodzaak.

Groetjes Manderijn