Ha Moeder van Kyra!
Ik begrijp je gevoel, je zit even met je handen in het haar.
Bij 3 maanden heeft elke baby een stapje richting de ‘wakkere’ wereld. Oftewel: ze wordt zich meer bewust van de dingen om zich heen. Nu is het van heel groot belang om VOORSPELBAARHEID in de dag te brengen.
Wij zijn allemaal gewoontedieren toch? Als de koffie 's morgens op blijkt te zijn, is ons ritme al van slag bij wijze van spreken. Bij een baby geldt dat net zo goed. Dus… aan de slag met een duidelijke opeenvolging van handelingen! (zie verder)
Daarnaast interpreteren wij huilen als ouders zélf op onze eigen manier. vaak maken we ervan: ‘honger’ of ‘ik wil niet in mijn eentje liggen’’. Maar zo’n kleintje denkt volgens mij geen van beide, maar toont alleen maar dat ie/ze zich ongemakkelijk voelt.
Huilen als ze moe is kan ook betekenen: 'laat me even gaan alsjeblieft, want als je me telkens komt bezoeken in de kamer, kan ik nooit richting de ‘slapende wereld’.
Praktisch gezien komt het op het volgende neer:
Voorspelbaarheid brengen in de dag door een week lang HEEL consequent de volgende volgorde aan te houden: slapen (in eigen bedje), verschonen, voeden, knuffelen, spelen op schoot, in de box, slapen (in eigen bedje), verschonen, voeden, knuffelen, etc Het is hetzelfde riedeltje keer op keer. Zo leert ze dat ze ALTIJD wordt gevoed als ze uit bed wordt gehaald en ALTIJD naar bed gaat als ze uit de box wordt gehaald.
Als je er net mee begint moet je heel consequent een weeklang (vette uitdaging!) volhouden dat je het EERSTE half uur NIET naar binnen gaat. Zo leer je haar dat ze echt wel zélf in slaap kan komen. Je geeft haar uiteindelijk het vertrouwen. Huilt ze na het half uur nog (écht klokken op de tijd hoor! 5 min. voelt al aan als half u) dan even wat drinken (borst/fles) en direct weer terug in bedje. Je zal zien dat ze korter huilt en na een paar dagen slapen gaat als een roosje.
Na een week zie je vette vooruitgang! Leen het boek van Ria Blom in de bieb of koop hem (het is het waard! het steunt je enorm als je het ff moeilijk hebt als ze huilt)l Regelmaat en inbakeren heet het (het inbakeren heb ik overgeslagen)
PS. Voel je je er echt helemaal niet goed bij, dan moet je zeker altijd je gevoel volgen. Maar bedenk wel: je gevoel komt vaak voort uit een gedachte. Dus als je het huilen interpreteert als: ze wil niet in haar eentje liggen, of: ze kán gewoon niet in haar eentje in slaap vallen want ze is nog zo klein, dan zal je daar ook een rotgevoel bij krijgen.
Hoop dat je er wat mee kunt. Bij ons heeft het perfect gewerkt en de kleine man is nu 7 maanden en het werkt al vanaf de achtste week!
X
Sandra
SB