Hoelang wakker

Hallo,

Kyra is nu 3 maanden en ik vraag me af hoe lang ze wakker kunnen zijn op deze leeftijd.
Normaal hoefde ik haar maar op bed te leggen en dan sliep ze maar heb nu het idee dat ze huilt omdat ze niet kan slapen ofzo. Vind het zo ie zo moeilijk als ze huilt wat ik dan moet doen. De ene zegt laten huilen de ander zegt ga op je gevoel af, maar juist daar wordt ik gek van. Als ze na de voeding van 19.00 uur na bed gaat ben ik twee uur bezig om haar in slaap te krijgen.
Wie weet wat ik moet doen.

Geen peil op te trekken. Elk kind is anders.
Onze oudste was een hele wakkere baby en onze jongste was een slaapbaby.

Rond de 3 maanden zijn ook de regeldagen (zie Google) dus het kan ook dat ze honger heeft.

En verder zit er bij 3 maanden een sprong. Zie het oei-ik-groei-boek.

Groetekes, Sje

Hoi,

Iris is bijna 3 maanden en is een paar uur wakker overdag. Meestal een uurtje na haar ochtendfles. Dan slaapt ze tot de fles van 11 uur. Na die fles slaapt ze meestal ook tot de volgende fles. Na de 3 uur fles is ze meestal wel een poos wakker. Meestal wel 2 uur. Ze ligt dan vaak te spelen in de box. Na de 7 uur fles is het mis en huilt en jengelt ze door tot een uur of half 10, dan slaapt ze en is ze bijna niet wakker te krijgen voor de 11 uur fles… Zo gaat het op het moment bij ons in huis aan toe.

Wat betreft het huilen, ik was daar ook onzeker over in het begin. Maar ik dacht, en denk nu zo: je kindje wil maar 1 ding en dat is bij mama zijn. Of papa natuurlijk. Je kunt een kind van 3 maanden niet verwennen, wel iets aanwennen. Doe waarbij jij je goed voelt, voor mij was dat mijn ukkie bij me nemen in zijn huluurtjes, want die heeft bijna iedere baby en meestal rond de tijd die je noemt, leuk voor de papa’s die thuis komen.
Zeker in sprongetjestijd heeft je kindje extra behoefte om bij mama in de buurt te zijn. Ik persoonlijk vind laten huilen niet echt wenselijk voor zo’n kleintje.
Succes!

Groetjes van Christa

Volg inderdaad je gevoel, als jij je kindje niet wilt laten huilen moet je dat ook niet doen. Jij beslist niet de buurvrouw, je moeder, het cb, etc.
Wat betreft de slaapbehoefte is mijn ervaring ( kijkend naar mijn eigen dochtertje en de kindjes van vrienden) inderdaad heel verschillend. het enige wat je kan doen is goed de “slaapsignalen” (leren) zien en ze op bed leggen als ze moe zijn. Meer dan gelegenheid geven tot slapen kun je helaas niet doen. En wat Sje al zei het kan goed een regeldag/ sprong zijn. Vaak helpt veel aanleggen ( als je bv geeft) dan het beste, is mijn ervaring. Na een paar dagen hebebn ze dan vaak weer het ritme goed te pakken.
Succes!

snap je gevoel, de een zegt dit de ander dat… Maar inderdaad gewoon je eigen gevoel volgen. Moet zeggen dat ik ook pas na 4 maanden een schema kon aanhouden met slaapjes en voedingen. kijk naar haar of ze echt moe is en dan kun je gaan kijken hoevaak en wanneer dat is. onze meid ging rond die leeftijd ook elke kaar huilen als ze naar bed moest, geen idee waarom. Maar dat hield ook op na 2-3 weken omdat ik haar 2minuuutjes ofso liet huilen. Heeft ze een speen?

Liefs Shirley

super lastig inderdaad. Lara is bijna vier maanden en een zeer wakkere baby. Ook zij heeft 's avonds haar huil uurtje (of liever gezegd: uurtjes). Ik maak me er maar niet meer zo druk om omdat ik zie dat ze het gewoon goed doet met minder/weinig slaap en soms heeft ze ineens een dag dat ze alles lijkt in te halen, slaapt ze ineens heel veel.
Laten huilen vind ik moeilijk, ze zijn nog zo klein dat ik 10 minuten echt maximaal vind, als ze dan nog niet in slaap is gevallen haal ik haar uit bed.
Mijn advies: niet te druk om maken, het komt goed!!! Nu even onrustig maar straks gaat ze prima slapen en vraag je je af waarom je je zo’n zorgen hebt gemaakt!
Succes, Sacha

Ha Moeder van Kyra!

Ik begrijp je gevoel, je zit even met je handen in het haar.
Bij 3 maanden heeft elke baby een stapje richting de ‘wakkere’ wereld. Oftewel: ze wordt zich meer bewust van de dingen om zich heen. Nu is het van heel groot belang om VOORSPELBAARHEID in de dag te brengen.

Wij zijn allemaal gewoontedieren toch? Als de koffie 's morgens op blijkt te zijn, is ons ritme al van slag bij wijze van spreken. Bij een baby geldt dat net zo goed. Dus… aan de slag met een duidelijke opeenvolging van handelingen! (zie verder)

Daarnaast interpreteren wij huilen als ouders zélf op onze eigen manier. vaak maken we ervan: ‘honger’ of ‘ik wil niet in mijn eentje liggen’’. Maar zo’n kleintje denkt volgens mij geen van beide, maar toont alleen maar dat ie/ze zich ongemakkelijk voelt.

Huilen als ze moe is kan ook betekenen: 'laat me even gaan alsjeblieft, want als je me telkens komt bezoeken in de kamer, kan ik nooit richting de ‘slapende wereld’.

Praktisch gezien komt het op het volgende neer:
Voorspelbaarheid brengen in de dag door een week lang HEEL consequent de volgende volgorde aan te houden: slapen (in eigen bedje), verschonen, voeden, knuffelen, spelen op schoot, in de box, slapen (in eigen bedje), verschonen, voeden, knuffelen, etc Het is hetzelfde riedeltje keer op keer. Zo leert ze dat ze ALTIJD wordt gevoed als ze uit bed wordt gehaald en ALTIJD naar bed gaat als ze uit de box wordt gehaald.

Als je er net mee begint moet je heel consequent een weeklang (vette uitdaging!) volhouden dat je het EERSTE half uur NIET naar binnen gaat. Zo leer je haar dat ze echt wel zélf in slaap kan komen. Je geeft haar uiteindelijk het vertrouwen. Huilt ze na het half uur nog (écht klokken op de tijd hoor! 5 min. voelt al aan als half u) dan even wat drinken (borst/fles) en direct weer terug in bedje. Je zal zien dat ze korter huilt en na een paar dagen slapen gaat als een roosje.

Na een week zie je vette vooruitgang! Leen het boek van Ria Blom in de bieb of koop hem (het is het waard! het steunt je enorm als je het ff moeilijk hebt als ze huilt)l Regelmaat en inbakeren heet het (het inbakeren heb ik overgeslagen)

PS. Voel je je er echt helemaal niet goed bij, dan moet je zeker altijd je gevoel volgen. Maar bedenk wel: je gevoel komt vaak voort uit een gedachte. Dus als je het huilen interpreteert als: ze wil niet in haar eentje liggen, of: ze kán gewoon niet in haar eentje in slaap vallen want ze is nog zo klein, dan zal je daar ook een rotgevoel bij krijgen.

Hoop dat je er wat mee kunt. Bij ons heeft het perfect gewerkt en de kleine man is nu 7 maanden en het werkt al vanaf de achtste week!

X
Sandra

SB

Hallo

ik sluit mij aan bij Tact 36
Wil niet zeggen dat het de tover formule is
Maar ook ik ben met dit boek begonnen toen mijn mannetje drie maanden was
En binnen een week had ik een ander kind
Merk nu hij wat ouder wordt, 14 maanden, dat ik iets meer kan vieren met de teugels Maar niet te gek want dan is het bal in huis
Ik heb mijn kindje overegens wel ingebakerd Maar dit omdat hij zich zelf wakker mepte met zn handjes
Je hoeft het niet te doen dat in bakeren Maar om een goede indruk te krijgen van een goed ritme voor een baby is het echt een aanrader

Globaal is het dit wat je aan kunt houden
3-5 maanden wakkere tijd 1,5
Duur slaap 2 uur
aantal voedingen 5

6maanden wakkere tijd 2 uur
Duur slaap 2 uur
Slaap na de derde voeding verdwijnt de komende tijd
Aantal voedingen 4 a 5

Rond 9 maanden
Wakkere tijd 2 uur
Duur slaap 2 uur
Aantal voedingen 3 a 4 + 2 tussendoortjes

12-14 maanden Slaap 1 of 2 keer per dag
3 voedingen + 2 tusendoortjes

14 maanden
1 middag slaap van 2 a 3 uur
3 voedingen + 2 tussendoortjes
Het is een richtlijn Maar moet zeggen dat het bij mijn zoontje ging het relijk op naar wat hier geschreven staat
Kon de klok erop gelijk zetten

In de praktijk betekend het voor jou dochter
7.00 voeding half 9 naar bed
10.30 voeding 12 uur naar bed
14.00 voeding 15.30 naar bed
17.30 voeding 19.00 naar bed
Rond 22/23 uur de laatste voeding Aansluitend naar bed

Let op Het zijn richtlijnen
En soms is het heel erg moeilijk om je kindje te laten huilen
Maar vertrouw op je intuitie
Je weet snel genoeg of het huilen om honger pijn oid is
Of ik wil aandacht huil

Sterkte ermee
Gr Linda

[img]http://lb2f.lilypie.com/QA0zp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

quote:
Hallo,

Kyra is nu 3 maanden en ik vraag me af hoe lang ze wakker kunnen zijn op deze leeftijd.
Normaal hoefde ik haar maar op bed te leggen en dan sliep ze maar heb nu het idee dat ze huilt omdat ze niet kan slapen ofzo. Vind het zo ie zo moeilijk als ze huilt wat ik dan moet doen. De ene zegt laten huilen de ander zegt ga op je gevoel af, maar juist daar wordt ik gek van. Als ze na de voeding van 19.00 uur na bed gaat ben ik twee uur bezig om haar in slaap te krijgen.
Wie weet wat ik moet doen.

Misschien is het probleem inmiddels opgelost omdat de groeisprong voorbij is, maar zo niet dan heb ik nog de volgende tip die mij en onze dochter Carijn enorm heeft geholpen. Ik heb van iemand de dvd van Dunsten Babylanguage gekregen. Hierdoor ben ik beter haar huiltjes leren herkennen en kwam erachter dat als ze 's avonds maar niet wilde slapen ze geen honger had maar gewoon moest boeren. Eigenlijk moest ze heel veel vaker moet boeren dan ik dacht. Nu laat ik haar dus uitgebreid boeren en ze slaapt als doornroosje. Het scheelt ook een hoop darmkrampjes. Wat mij ook heeft geholpen is de laatste voeding geven in haar kamertje met gedimd licht of zelfs het licht uit en alleen een lampje aan in de gang. Dan wordt ze helemaal rustig en valt in haar bedje zo in slaap.

succes ermee!

Wat ik nog graag wil toevoegen, is dat ik denk dat het zeker goed is om een voorspelbaarheid na te streven.
Echter een baby is geen machine en ze werken niet alemaal hetzelfde! Een wat meer wakker kindje ( zoals ik ook had in het begin met Minke) kan je moeilijk elke keer voeden als ze wakker wordt want dan voed je veel te veel en te vaak. En ik haalde haar ook wel eens uit de box om haar lekker te knuffelen en dan ging ze heus niet altijd meteen naar bed.
Dus dat deed ik niet. En ik liet me erg gek maken destijds door andere moeders die zo resoluut aan het "heilige"schema vasthielden, maar ben er achter gekomen dat Minke nou eenmaal niet 1-op-1 zo’n “ria Blom” baby was.
Dus ik zocht met mijn eigen kind naar wat bij haar paste. Want jij kent je kind!

En nogmaals, naturlijk is voor elk kind regelmaat en voorspelbaarheid heel belangijk en prettig, alleen ik zou er niet te krampachtig mee bezig zijn want daar maak je je zelf heel onzeker mee als jouw kindje net even iets anders reageert dan je in een boek leest. Als je kindje goed groeit, gezond is en over het algemeen vrolijk dan doe je het gewoon hartstikke goed!!

En zoals je ziet in mijn ticker mag ik het binnekort ook allemaal weer gaan meemaken maar sta er nu gelukkig veel zekerder in dan bij Minke

Zet m op,
groetjes!

@linette1
Het is ook geen heilig moeten
Maar als een kind alleen maar haze slaapjes doet is het niet goed
Ik hield ook niet strak vast aan het schema
Maar voor de meeste dagen in de week ging het wel zo
En ging het niet Ook goed
Maar merkte ik dat hij teveel gig huilen en meer ging drinken omdat hij te moe was om een goede voeding te nemen Hup weer terug naar het "schema"
Het is een leidraad Geen heilig iets
Maar bij je eerste weet je vaak heg og steg En ik vond het een hele verheldering om te lezen hoe je zoiets nou aanpakt en wat een kind gemiddeld slaapt eet etc
Ik hed werkelijk gee idee En op het CB kwam ik geen steek verder
Kijk maar En ja ze willen niet altijd slapen Dan liep ik een uur rond met m
Werkte voor beide niet uiteidelijk

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

Hallo,

Mijn dochtertje is ook bijna (nog 1 week) 3maand oud, dit zijn haar tijden
6.45 wakker en 7.00 de fles (220ccx7scheppen) dan weer naar bed en slaapt ze tot 10.00, wassen/aankleden/spelen tot 11.00 en dan krijgt ze de fles (190ccx6scheppen) dan gaat ze voor een uurtje ongeveer slapen12.00…en dan is ze tot 15.00 wakker…veel spelen/kroelen/op stap en krijgt ze de fles (190ccx6scheppen) slapen doet ze dan meestal niet tot 16.00 en valt dan meestal in slaap tot half 6…word ze wakker spelen we tot aan (om de dag) het badje half 7 meestal…na het badje krijgt ze de fles 19.00 (190ccx6scheppen) en valt in slaap en maak ik haar om 22.45 wakker voor de laatste fles (190ccx6scheppen) en dan slaapt ze door tot meestal 6.45…
Let wel dit gebeurt meestal maar ze slaapt ook wel is tot 8.00 of 9.00 door

E. van den Bosch-van Dijk

Linda; ik ben het met je eens hoor in principe, maar wat ik wil zeggen is: het is goed om voorspelbaarheid na te streven, maar dat dit niet altijd ( elke dag) lukt is niet erg. En dat je het dan dus ook “goed” kan doen. Ik hoop gewoon dat Kyra niet zo onzeker wordt van alle ( goedbedoelde) strenge richtlijnen, zoals ik dat destijds wel had . Vandaar…
groetjes

Gewijzigd door - Linette1 op 05 Nov 2009 12:48:50