Mijn zoontje had weer alle symptomen van het krijgen van tandjes, maar ik kon helemaal niets vinden. Na gisteren weer een enorme huildag, een paar dikke rode wangen en vreemde poepluiers heb ik even een flinke mondinspectie bij hem gedaan en toen zag ik bovenin een hoektand doorkomen. Alleen komt die een heel stuk hoger in de kaak door, niet aan de onderkant zoals bij de voortandjes het geval was. Ik schrok ervan, vond het zo’n rare plek, maar misschien is dit normaal en zakt het nog verder naar beneden in de kaak???
Hoektandje
Hai!
Ik weet niet hou oud hij is, maar het bovenhoektandje is het laatste tandje van het kindergebit dat doorbreekt daarna nog gevolgt door de laatste kiesjes.
Normaal (lees gemiddeld)
6mnd middelste ondersnijtandjes
8mnd middelste bovensnijtandjes
tussen 8-12 mnd tweede snijtandjes onder en boven
vanaf 12maanden:
eerste kiesjes, dan de hoektandjes onder en vervolgens de hoektandjes boven en dan rond 24 maanden de laatste kiesjes.
Het zou een tandlijstcyste kunnen zijn, maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel en kan hij ook al zijn hoektandje krijgen. Dat hij aan de buitenkant van de kaak doorbreekt is bij een hoektand meer regel dan uitzondering dus maak je daar maar geen zorgen over hoor. Ik ben tandarts, dus je kunt het met een gerust hart van me aannemen
groetjes,
Anne-Marie

Kijk, dat is nog eens handig! Advies rechtstreekt van de tandarts…
Mijn zoontje is nu 11 maanden, gecorrigeerd 9 omdat hij 2 maanden te vroeg geboren is, maar ik weet niet of dat voor het krijgen van tandjes verschil maakt.
Hij kreeg eerst de middelste onderste twee tandjes,
toen 1 middelste boven en de linker daarnaast
vervolgens de andere middelste boven en de rechter daarnaast
Dat ging dus al een beetje in vreemde volgorde.
Dus hij heeft nu bovenin 4 tandjes, en de volgende in rij is dan toch de hoektand? Ik begon te twijfelen en heb even via google gezocht, ik vond op een tandartssite dat je bovenin 2 centrale en 2 laterale snijtanden hebt, deze heeft Jasper dus al door, en dat de volgende in rij de hoektandjes zijn. Ik lees idd ook dat die normaliter pas na de eerste kies doorkomen tussen de 16 en 22 mnd…
Kan het nog consequenties hebben als dit nu al doorkomt of gebeurd dat wel vaker?
En wat is een tandlijstcyste? En hoe herken ik of het daarom gaat of toch gewoon om de hoektand?
Groetjes Carolien.
Gewijzigd door - Mama van Jasper op 14 May 2010 23:15:59