Wij geven onze zoon van 10 maanden voornamelijk avondeten uit potjes. Heel soms eet hij met ons mee, zoals bijvoorbeeld bruine bonen of pasta. Ik vraag me af of dat nu wel al mag. Ik gebruik toch pakjes waar je sausjes van maakt (voor de pasta, voor de chili con carne, voor rijst), mogen ze dat gewoon eten? Als ik dat niet gebruik, lijkt het me allemaal zo droog en geen smaak aanzitten. Mag hij nu gewoon ALLES eten, inclusief “aanmaaksausjes”, of niet?
Hoe zit dat nou toch met avondeten?
Iris onze kindjes zijn even oud en ik vroeg me dat ook af, ik doe net als jij met de pot mee als we "hollandse pot"eten of pasta, verder krijgt ze ook nog Olvarit. Ik lees dus even mee. ( je zou denken die heeft al een kind maar ik ben toch vergeten hoe het ook alweer precies zat )!
groetjes
damian eet bijna alles mee. Ik kijk wel goed of er geen zout inzit in de aanmaaksausjes. Als er teveel zout in zit of andere kruiden dan haal ik bv voor de paste het gehakt apart de pasta apart wat groente apart en wat tomatenpuree erdoorheen. Dan is het niet droog maar de mix heeft hij dan niet
Daar gaat het inderdaad om: het zoutgehalte. En veel van die aanmaaksausjes bevatten nogal eens wat zout. Dus daar goed op letten.
Groetekes, Sje
Ik kook nog steeds apart voor Muriel. Gister naar het CB geweest en na een jaar mocht ze met de pot mee eten. maar zelf voel ik daar niet zo veel voor. Wat ik dan wel wil gaan doen is wat mellanie doet. Dan eet ze toch mee maar rijgt geen mixjes en sausjes binnen.
Wij hebben Hylke zodra het kon laten mee-eten.
En wat betreft de macaroni-/chili con carne-/… sauzen:
daar gebruiken we gewoon wat minder van.
In plaats van het hele zakje gaat er nu een half (of beetje meer)
in het gerecht.
Dat is ook voor onszelf beter
M.
Hier eet Dion vanaf 10 maand alles mee. Hij heeft er geen last van gehad zoals krampjes ed. Ik heb alleen potjes gebruikt als ik een keer snel moest of ergens anders was. Ik heb het eten ook al vrij snel geprakt ipv in de blender zo wennen ze gelijk aan stukjes.
Het opperdepop boek van AH is een super boek met makkelijke recepten. Als je extra maakt heb je zo voor een 4 a 5 keer een portie. Deed de extra porties in een boterhamzakje in de diepvries. Net zo makkelijk als een potje en je weet wat je je kind geeft. Potjes zijn niet voor niets zolang houdbaar er wordt ook daar iets aan toegevoegd om het zolang goed te houden.
Moet ook zeggen dat Dion een makkelijke eter is die alles lust (tot nu toe).
quote:
...er wordt ook daar iets aan toegevoegd om het zolang goed te houden. ...![]()
![]()
Wat dan ?
M.
Laatst stond er ergens een artikel in een blad dat in potjes eten veel zout zit om het langer houdbaar te maken. Welk blad het was weet ik niet meer.
Als ze een jaar zijn mogen ze ALLES met mate meeeten. En lekker met eigen pot mee laten eten… smaakt zoveel beterder dan die olvarit en is eens zo goedkoop/makkelijk…
Pst ooit gelezen dat als je voor het eerste jaar zelf eten klaar maakt en je vind het te droog dat je dit kan aanmengen met een klein beetje melkvoeding zodat het wat breiiger word… misschien idee?
gisteren voor het eerst voor mij en zoon gekookt. (normaal gesproken maak ik het vooraf en vries het in). Wat een ellende. Papa was er niet en meneer wilde niet in de box dus kroop rond in de keuken. Had spinazie met macaroni en quorn gemaakt. Voor mezelf knoflook, pijnboompitten en kaas eroverheen en het was nog best te eten… Maar ben blij als hij alles mag hebben.
22-12-2009 colin geboren
quote:
gisteren voor het eerst voor mij en zoon gekookt. (normaal gesproken maak ik het vooraf en vries het in). Wat een ellende. Papa was er niet en meneer wilde niet in de box dus kroop rond in de keuken. Had spinazie met macaroni en quorn gemaakt. Voor mezelf knoflook, pijnboompitten en kaas eroverheen en het was nog best te eten... Maar ben blij als hij alles mag hebben.22-12-2009 colin geboren
Zet meneer met een paar pollepels in een hoek,
een bakje erbij ofzo, en kijken hoeveel lol hij heeft.
Die knoflook en kaas mag hij ook hebben hoor.
En die pijnboompitten wat mij betreft ook wel.
Maar zoals je dit nu gedaan hebt, is toch niet zoveel gedoe
(behalve dat hij je voor de voeten liep…)
M.
nou ja,ik vond het maar een stressboel. Mijn zoon is niet het type ‘zet maar in de hoek met een paar pollepels’ haha. Mijn zoon is iets ondernemender. Dus waterbak van de honden omgooien, tegen de prullebak aan staan en aan likken… lades openmaken en dan vallen. Dus niet echt relaxed eten maken zeg maar…
22-12-2009 colin geboren
hier aten ze ook al snel met de pot mee
aardappels groente pasta rijst
ik gaf ze eerst twee hapjes
en dan een potje eten als ze geen last van hun buik kregen wist ik dat ze de volgene keer gewoon mee konden eten
Wij hebben gisteren couscous gegeten, gemaakt met wokgroente, kip, couscous EN een aanmaakzakje erin en hij heeft het gewoon opgegeten! Heb constant het gevoel dat dit niet goed is, sommige mensen die ik spreek en jaaaaaren geleden moeder zijn geworden hebben er bijvoorbeeld ook nog nooit van gehoord dat kids niets van een aanmaakpakje mogen…
We doen er verder geen zout in, dus is het echt een groot probleem?
Je moet het natuurlijk zelf weten maar te veel zout is niet goed en zout zit wel in die pakjes. Ik zou er zelf dus wel goed mee uit kijken. Vroeger deden de mensen wel meer anders maar de tijden veranderen toch en sommige dingen worden niet voor niets aangepast denk ik dan. het zit er volgens mij in dat de niertjes van die kleintjes van ons veel kleiner zijn en dit vele zout daar een aanslag op pleegd. Als ik het fout heb begrepen hoor ik het graag.
quote:
Je moet het natuurlijk zelf weten maar te veel zout is niet goed en zout zit wel in die pakjes. Ik zou er zelf dus wel goed mee uit kijken. Vroeger deden de mensen wel meer anders maar de tijden veranderen toch en sommige dingen worden niet voor niets aangepast denk ik dan. het zit er volgens mij in dat de niertjes van die kleintjes van ons veel kleiner zijn en dit vele zout daar een aanslag op pleegd. Als ik het fout heb begrepen hoor ik het graag.
Daar heb je wel gelijk in.
Maar we hebben het hier over af en toe.
Niet dagelijks.
En zoals ikzelf al aangaf: wij doen juist minder van die saus,
met wat meer water.
Moet zeggen dat de fabrikanten tegenwoordig ook wel wat beter
bezig zijn: er zit over het algemeen al minder zout in de
pakjes/potjes dan pak m beet 5 jaar geleden.
M.