Je kind kan een onzeker of verlegen karakter hebben, daar kan je niet meteen iets aan veranderen, wat je wel kan doen is zelf het goede voorbeeld geven, haar stimuleren om dingen zelf te doen, haar vertrouwen in zichzelf geven en natuurlijk complimentjes geven ook als het niet helemaal goed ging.
Misschien heb je het al wel eens gedaan of overwogen, maar je zou een assertiviteitstraining of cognitievetraining kunnen doen om je eigen onzekerheid te verminderen. Hoe zelfverzekerder je zelf bent hoe makkelijker je dit op je dochter kan overbrengen.
Een beetje soft maar ik heb twee boekjes “ik vind je lief mama” en “ik vind je lief papa” (van jillian harker en kristina stephenson) van een mama of papa beer die de kleine beer dingen leert. En ik vind dat die zo mooi symbolisch duidelijk maken hoe een kind (kleine beer) gesteund door zijn ouders (papa en mama beer) de wereld aan het ontdekken gaat, tuurlijk hij komt een paar keer te vallen, maar papa of mama geven hem een voorbeeld en zoveel vertrouwen dat het hem lukt.
Super leuke boeken!
Geen hoge verwachtingen hebben, niet overstimuleren, dat zal de onzekerheid alleen maar in de hand werken. Als ze eens onzeker is of bang dan mag ze dat ook zijn, wees er gewoon voor haar en wat je al doet, de complimentjes, zijn onmisbaar! Je doet als moeder altijd het beste voor je kindje, meer dan dat kan je niet doen!
Liefs Carolien.