Hoe voorbereiden op de komst van een baby

Ik vroeg me af hoe jullie je kind hebben voorbereid op de komst van een tweede kindje?

Ik ben er nu best wel veel mee bezig om Jasper voor te bereiden op de komst van een broertje of zusje (NEE ZUSJE ROEPT JASPER DAN… hihi),
dan leg ik hem uit dat de baby eerst nog moet groeien in mama’s buik, maar als de baby er is de baby ook bij ons komt wonen, en dat de baby dan in Jaspers oude kamertje / kleine bedje kan slapen. De ene keer lijkt ie het wel redelijk te snappen, de andere keer vraagt ie “mama heb je nu geen baby meer in je buik?” zo van het is nu wel klaar met dat babyverhaal…

Ik heb vorige week een boekje gekocht “Bobbi wordt grote broer”, dat lijkt ie wel goed op te pikken, en nog eentje in bestelling “de tuimelende baby in mama’s buik”.
Ik vroeg me af of ik b.v. een babypop voor hem zou kopen (maar toen keek papa me aan alsof ik helemaal van het padje geraakt was… hoezo mogen jongens niet met poppen spelen???) Misschien hebben jullie nog andere ideeen/tips?

Groetjes Carolien.

ahahah turlijk mogen jongens wel met poppen spelen, hier ligt Ruben ook met een pop in de box geweldig vindt hij het…
Maar goed om terug te komen op je verhaal/vraag.
Ik ben met Jony begonnen toen ik ongeveer 8mnd zwanger was, toen ben er echt mee bezig geweest. Ik had erge geluk dat mijn vriendin ook zwanger was, toen ik ongeveer 7mnd was kreeg zij een kleintje. Dat is ideaal te combineren, heb jij ook niet zo’n situatie.
En kan je niet zeggen bijvoorbeeld eerst wordt het sinterklaas en dan komt de baby oid?

Ik denk dat je hem goed voorbereid.
Zelf heb ik het natuurlijk niet meegemaakt, maar probeer hem de waarheid te vertellen: Baby’s zijn niet altijd leuk. In het begin kan je er nog niet mee spelen, dan slapen en huilen ze alleen nog. Waar je kan mama wel helpen, want jij bent de grotebroer. Misschien heb je wel voorbeelden van baby’s in de omgeving.

Verder heeft Seth ook een pop en daar is hij de laatste tijd ook erg druk mee. Hij zou dolgraag ‘grote broer’ willen worden! De baby krijgt hier flesjes, hij wordt omgekleed en hij moet ook slapen. Verder gaat de pop ook regelmatig in de buggy mee naar de winkel of kinderboerderij oid. Op die manier kan je ook heel goed uitleggen: slapen, eten en huilritme

Liefs, Anne

quote:
Ik ben er nu best wel veel mee bezig om Jasper voor te bereiden op de komst van een broertje of zusje (NEE ZUSJE ROEPT JASPER DAN.... hihi),

Om hierop in te haken. Bij ons was het niet aan de orde want onze oudste was 16 maanden toen haar zusje kwam dus niemand vroeg er iets over aan haar, maar ik heb persoonlijk een ontzettende hekel aan de vraag “wil je een broertje of een zusje?” die mensen nogal eens willen stellen aan een klein kind.

Zo dom! Alsof een kind wat te kiezen heeft. En stel dat het steeds zegt een zusje te willen en het wordt een broertje dan bestaat de kans dat die kleine mop zijn nieuwe broertje in eerste instantie helemaal niet mag.

Dus mochten mensen geneigd zijn dat te vragen aan Jasper: bij de wortel afhakken die gewoonte!

Groetekes, Sje

@Sje, idd daar heb ik ook een hekel aan, als Jasper reageert met NEE ZUSJE! dan probeer ik m ook altijd uit te leggen dat het ook een broertje kan worden. Volgens mij is het een beetje gekomen omdat zn beste vriendje op het kdv een zusje heeft gekregen. En dat wisten die ouders en het jongetje ook al in de zwangerschap, dus riep zn vriendje steeds dat ie een zusje kreeg…

@coramora; Ik hoop wel dat de baby er eerder is dan sinterklaas hoor
Wel een zwangere vriendin (gezellig!) maar ik ben voor haar aan, dus zij kan onze baby straks als voorbeeld gebruiken voor haar dochtertje! Ik heb een neefje van 5 maanden, en als hij bij ons is laat ik Jasper ook overal bij helpen net als een grote broer. Ik vind Jasper wel verrassend lief voor baby’s, maar ja dat zijn natuurlijk baby’s die ook allemaal weer weg gaan…

@Anne; Das nog wel een goeie om ook wat tijd te besteden aan het feit dat baby’s niet altijd leuk zijn… iedereen is geneigd om zo enthousiast te zijn over het feit dat hij een broertje of zusje krijgt, maar dat is natuurlijk niet altijd leuk! En als ik jou zo hoor over Seth en z’n pop, dan ga ik er toch ook een halen voor Jasper!

Groetjes Carolien.

quote:
En dat wisten die ouders en het jongetje ook al in de zwangerschap, dus riep zn vriendje steeds dat ie een zusje kreeg...

En dat is dan het nadeel van vooraf weten welk geslacht de baby heeft. Zolang je niks weet of niet wilt dat Jasper het weet, lekker vol blijven houden dat de dokter nog geen duidelijk filmpje heeft kunnen maken in de buik van mama dus dat het voorlopig een verrassing blijft of er een broertje of zusje komt.

Groetekes, Sje

Haha hier dezelfde reactie toen ik voorstelde een babypop te kopen! Mannen…zucht!
Ik heb een fantastisch boek: "Wat zit er in je buik, mama?"
Julian is er dol op! Ik doe dan altijd alsof ik de mama ben en hij het jongetje in het boek.
Verder betrekken we hem erg bij alle spulletjes die steeds tevoorschijn kwamen. Ook moest hij op een nieuwe kamer gaan slapen, groot bed, enz. Gelukkig gaat dat allemaal heel goed. Er zijn gewoon veel dingen zichtbaar veranderd in huis (box, babykleertjes, ledikantje omhoog, enz) het moet natuurlijk straks blijken of hij ècht gesnapt heeft wat er stond te gebeuren. Ik denk dat het een natuurlijke reactie van een kindje is dat ie zn broertje of zusje even spuugzat is op een gegeven moment!

Ik vind het ook reuzespannend!
Succes met alles!

meer kan je inderdaad niet doen, lindsey is natuurlijk al wat ouder en begrijpt het ook prima. En eerlijk gezegd…aan haar wordt niks gevraagd maar toch is ze er stellig van overtuigd dat ze een zusje krijgt. Voorlopig weten we het nog niet natuurlijk maar zodra wij het wel weten mag lindsey (en de rest van de wereld) het ook weten. En mocht het er dan naast zitten dan zien we dat dan wel weer

En verder betrek ik ze d’r heel erg bij, of ze komt zelf met vragen zoals wat we allemaal moeten halen voor de baby en waar de baby dan gaat slapen al dat soort spul.

liefs,
Rinske

Gewijzigd door - Rinske op 12 Jun 2012 16:06:38

Ik weet niet of Jasper van nijntje houd maar je hebt een heel leuk filmpje van kleine baby pluis. Ik moest er zelf gewoon een traantje bij laten

Groetjes