Onze zoon, bijna 1 jaar, slaapt nog 2x per dag (rond 10 en 15 uur). Hij is om 10 uur ook echt al moe, dus vraag me af hoe ik alleen nog een middagslaapje heb straks. Moet ik daar zelf iets voor doen of gaat dat echt vanzelf?
Hoe van 2 naar 1 slaapje?
Je merkt het zelf wel aan je kindje. Er komt straks een tijd dat hij niet meer om 10.00 wil slapen. Dan verschuif je zijn slaap naar een uurtje of half 12 a 12 uur. En zo ga je na 1 slaapje.
Je kindje geeft het wel aan. Komt vanzelf.
@bakmama, van 12.30 tot 16.30. Wow! Hoelaat gaan ze s’avonds op bed? Onze meid slaapt van 12.00 tot hooguit 14.00 dus maar 2 uurtjes.
Wel een luxe dat je kinderen zolang slapen.
Het is hier eigenlijk vanzelf gegaan. Goed naar je kindje kijken en net zoals pjukje zei ochtendslaapje overslaan en middag slaapje in het begin iets vevroegen.
Maar ieder kindje reageerd anders.
Hier merkte ik dat Minke het op een gegeven moment prima "redde"tot een uur of half 11-elf uur. Toen ben ik haar om 1200 uur op bed gaan leggen, zo ging ze naar 1 slaapje. Ik ging dan wel altijd even lekker wandelen uur of half 11, anders werd ze wel hangerig, en zo "rekte"is dat uurtje tot haar boterham dan. Maar met frisse buitenlucht of een ander uitje hield ze het prima vol tot ze dan 12 uur in bed lag ( 11.30 uur lunchen en fles en dan hop erin). Minke was toen al wel 1,5 jaar, tot die tijd had ze absoluut twee slaapjes nodig.
Dus mijn ervaring is: als je het slaapje in de middag vervroegd en de ochtend iets verlengt, gaat het verder vanzelf. Ze wennen dan ook vrij snel aan het nieuwe ritme, is mijn ervaring. Maar : ze moeten er wel aan toe zijn natuurlijk, sommige kindjes ( zoals Minke dus) hebben langer 2 slaapjes echt nodig. En nog steeds slaapt Minke binnen 5 minuten als ik haar 's middags in bed leg…!
groetjes!