Hoe tandjes poetsen?!

Mijn dochtertje wil sinds een aantal dagen ineens ‘zelf poetsen’, maar dit kan ze natuurlijk nog helemaal niet…
Ze zit dan een beetje op die bortel te sabberen en vind denk ik de tandpasta gewoon lekker. Als ik dan de borstel af wil pakken om even echt te 'poetsen’dan schreeuwt ze moord en brand, alsof haar wat wordt aangedaan! Ik krijg dan ook echt haar tandjes niet gepoets, ze kruipt gewoon over me heen en grijpt in de lucht naar de borstel. Nu probeer ik het tanden poetsen altijd op dezelfde manier te doen, na de laatste fles tandjes poetsen en naar bed. Eerst mag mama dan poetsen en daarna mag ze zelf nog even poetsen. Daar komt nu dus niets meer van in, of ik nu eerst zelf probeer te poetsen of dat ik het haar eerst laat doen. Ze wil gewoon die borstel zelf en wil hem niet meer afgeven. Hoe pak ik dit aan?

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Tja, in de houdgreep… Mijn dochter heeft dit ook met periodes. Vreselijk vind ik het om dan te poetsen. Maar het moet… Dan maar in de houdgreep. Na een week of wat is het weer over en laat ze het weer toe.
Succes!

Annemiek de Graaf

mss nog een tandenborsteltje kopen dat jullie er allebei een hebben? zeg maar wat. kan ze “meehelpen”. Ff vraagje vanaf wanneer ga je tandenpoetsen. Mijn kleine komt nu net eerste tandje door…moet ik dan al gaan poetsen?

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wij namen morgan in de houtgreep pappa hield haar vast en mamma poetste. Nu poetst zij mijn tanden met mijn borstel en ik die van haar met haar borstel. Mar ze is nu ook wel ouder.

Groetjes,

Michèle

Zo doe ik het idd ook, eerst poets ik het bij dim en daarna mag hij zelf nog heel even, en dan is het ook meer de tandpasta eraf sabbelen, zo lekker hij vind het zelfs zo leuk dat elke keer als hij op de commode zit meteen die tandenborstel pakt en in zijn mond stopt, ondeugd.

Het helpt dan wel als je ze iets anders in de handen stopt, badspeeltje ed. Maar over het algemeen zit hij heel rustig tot ik klaar ben of dat hij het lang genoeg vind duren voor hij hem overpakt, dus misschien is de periode bij jullie hier nog niet aangebroken…

Minke mag eerst zelf poetsen ( “Minke zelluf doen!”) en daarna poets ik na. Meestal maakt ze hier geen probleem van en anders gaat ze in de houtgreep. Ik denk dan maar zo uiteindelijk ben je me dankbaar voor een goed gebit !

Of samen voor de spiegel poetsen, met haar bij jou op schoot? Dat is natuurlijk bere-interessant. En anders idd doorpakken. Hoe harder ze huilt, hoe beter jij bij de tandjes kan

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Ik ga vanavond eens proberen om haar iets anders in haar handen te geven, want dat is het, ZIJ wil die tandenborstel vasthouden en owee wie hem afpakt! haha.
@ leony, ja, vanaf het eerste tandje gaan poetsen. Wel met tandpasta voor babies en niet meer dan een erwtje.

mama1980

Het ging inderdaad beter toen ik haar wat anders (de tube) in haar handen heb gegeven. Enige probleempje nu is dat ik zo moeilijk bij de tandjes kan. Zijn de onderste twee, maar zodra ik haar onderlipje opzij doe of met die borstel bij haar tandjes kom, dan begint ze erop te zuigen zodat ik niet kan poetsen. Iemand hier nog tips voor???.. Jeetje, het lijkt zo makkelijk he, maar het tegendeel is waar…zucht.

mama1980

eerst sabbelt hij er hier ook weleens idd op en soms laat hij het meteen toe, mondje wijd open, volgens mij heeft hij het ondertussen door dat hij het op een gegeven moment toch wel zelf mag doen , maar dan blijf ik heel zachtjes met de tandenborstel heen en weer gaan en dan geeft ze vanzelf wel weer groenlicht, ok de tandpasta is dan misschien een beetje weggesabbeld maar er zou toch ook wel wat zijn overgebleven??? ik plant meteen de tandenborstel op de tandjes, zodat hij het evt. de goede kant op sabbelt

[quote]
mss nog een tandenborsteltje kopen dat jullie er allebei een hebben? zeg maar wat. kan ze “meehelpen”. Ff vraagje vanaf wanneer ga je tandenpoetsen. Mijn kleine komt nu net eerste tandje door…moet ik dan al gaan poetsen?

Hoi hoi, ik ben meteen toen het eerste tandje door was begonnen met poetsen, je moet het op een gegeven moment och iedere dag gaan doen kan niet vroeg genoeg beginnen toch? Kunnen jullie er allebei meteen aan wennen… Groetjes x

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ik ben nog helemaal niet aan het poetsen. De 3e tand komt nu door. En denk dat ik er toch maar eens mee ga beginnen. Ik heb een hele leuke gekocht van jordan. het handvat is een rondje zeg maar. Zodat ze hem zelf ook makkelijk vast kan pakken. Ik zie er best wel een beetje tegen op moet ik eerlijk zeggen. dat ze het inderdaad niet leuk vind.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn zoontje en nu nog af en toe. Ik heb van alles geprobeerd aan de tandarts gevraad,kinderarts etc maar je moet het echt zelf ontdekken wat de beste manier is. Die van mij is nu 22maanden en vanaf 15maand begon het! We moesten hem idd ook in de ‘houdgreep’ leggen maar dat heeft totaal geen zin daar word het alleen erger mee is ook niet fijn voor jezelf. Daarna met kietelen zodat hij lacht en z’n mondje open houd. Maar uiteindelijk is dat ook niks geworden. Ehm liedjes zingen en vast ritueel maken hielp ook niet echt naar mijn idee ( wel geprobeerd) maar sinds dat ik elke dag aan hem vraag: waar zijn jou oortjes,waar is je neus? En wat doe je met je neus,ogen(knipoog en mondje en als laatste WAAR zijn die mooie tandjes?? Op een hele rustige maar ook speelsgewijs een spelletje van maken en zo ook voor de spiegel staan ik lach me kapot hoe hij zijn tandjes laat zien en dan stukje bij beetje een paar x onder poetsen, even wachten en weer verder gaan, tussendoor zit hij natuurlijk zijn tandjes te checke en als hij klaar is slokje water drinken. Dat heb ik echt elke dag moeten doen en echt veel geduld moeten hebben want het was een hysteries drama! En nu als ik vraag: gaan we de tandjes poetsen…knikt hij JA zonder gevecht aan te gaan. Daar raakte ik echt moedeloos van en gestresst maar goed…soms heb hij ook van die dagen dat tie gewoon echt niet wil, nou dan gaat tie naar bed,morgen nog een dag. Alleen niet te veel snoep enzo geven.
Ik hoop dat je er wat aan heb, volhouden en veel geduld hebben succes

A.kuyper